JD6200 ja yhtä vihreä kuski - lohko ja joku muu lämmitin???

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jos 1-viilunsäätövivun säätövara loppuu kaarella, aukaistaan sen vetokartun kiinnityshahlot, esim. U-pultti tai jokin toppari, ja siirretään karttua kiinnityksessään sivusuunnassa. Jos säätövara silti loppuu, olisi traktorin raideleveyttä muutettava samalla, kokeilemalla oppii näkemään, mikä vaikuttaa mihinkin.

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Aurat pitäis säätää perussäätöihin niin, että vetokarttu on suorassa, mutkat suoraan ylös ja alas. Sitten jossain erikoistilanteess voi siitä säätää väliaikaisesti.
Itte en oo karttua kiertänyt koskaan.

1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja ch »

Näkemättä arvaisin, että deeren takaraideleveys on liian suuri 14" auroille. Mittaapa vaikka ensin takarenkaiden sisäleveys. Perusohjeen mukaan sen pitäisi olla noin 3 kertaa auran tuumaluku, eli tässä kohtaa 107-110 cm. Epäilisin, että mittanauha näyttää yli 130 cm.

Tuolla optimimitalla sulla pitäisi siis olla työntövarren kiinnike aivan keskilinjalla ja vetovarsien kulma on molemmilla yhtä paljon sivullepäin. Ylhäältäpäin katsottuna koko kiinnitys on siis symmetrinen keskilinjan suhteen.

Mut mittaa se takarenkaiden sisäleveys ensin, kun se on vähän niin kuin peruslähtökohta aurojen säätöön. Sen perusteella tietäjät voi ehdotella, mitä yrittää seuraavaksi.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
valumötti
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Elo 23, 2019 10:23 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja valumötti »

Tänä keväänä kyntelin 20 vuotiaan heinikon(keto) agroluxilla ja äestin potilan s-piikillä(420) ihan hyvin meni vaikka oli turvemaata,kynnöstä se on kiinni miten sen pystyy äestämään,jos pinta kääntyy hyvin ei tuppaita jää pintaan. Hyvä ostos toi deerinki,yks parhaista traktoreista.ite käyn huoltamassa yhen ison tilan jontikat eikä niis ole ongelmia juurikaan ollut
teijon paavo
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2010 12:45 am
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja teijon paavo »

EKo kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 1:55 pm
Deippa kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 1:32 pm
EKo kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 12:22 pm Vielä muutama perusasia, joista varmaan olet tietoinenkin, mutta kertauksena:
- Sivurajoittimet oltava auki. Ei siis edes pitkämäisissä rei'issä vaan kokonaan auki.
Ainut jota osaan kommentoida... Oli aluksi niissä pitkissä reijissä, mutta väänsi jo niin kauas vasempaan reunaan että jäi kyntämätöntä väliin, jos rengas urassa. Eli nyt tuossa videolla oli rajottimella vedetty ihan oikealle aurat, niin nippa nappa riitti. En ymmärrä miten muuten sitä voisi ulommas saada :?

Fiskars Agromat KH314 on aurana siellä perässä
Siis ymmärsinkö oikein? Sinulla on traktorin sivurajoittimissa tappi reiässä ja aurat pakotettu niillä toiseen reunaan? Jos näin on, niin ota heti pois. Rajoittimet pitää olla vapaana ja aurojen pitää hakea itsensä oikeaan asemaan sivusuunnassa vapaasti. Mahdollinen säätö tapahtuu aurojen pitkällä säätövivulla, joka kiertää sitä vetovarsiin kytkettyä mutkapäistä vetokarttua ja kääntää auroja vinoon jompaan kumpaan suuntaan.
Tota noin, jos kyseessä on muutama hehtaari hevosten laidunmaan kyntöä niin eiköhän riitä että maa kääntyy.
Onhan videossa ensimmäinen viilu mitä on mutta mitä sitten, äestelee pellon hyvin, niin eihän se heinänsiemen tiedä millainen kyntö on ollut.
Olisi mielenkiintoista nähdä millaista kyntöä arvostelijat saavat aikaiseksi.
Parempi sian tonkima syksyllä jne...
EKo
Viestit: 4495
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja EKo »

teijon paavo kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 9:27 pm Tota noin, jos kyseessä on muutama hehtaari hevosten laidunmaan kyntöä niin eiköhän riitä että maa kääntyy.
Onhan videossa ensimmäinen viilu mitä on mutta mitä sitten, äestelee pellon hyvin, niin eihän se heinänsiemen tiedä millainen kyntö on ollut.
Olisi mielenkiintoista nähdä millaista kyntöä arvostelijat saavat aikaiseksi.
Parempi sian tonkima syksyllä jne...
Ensinnäkin, miksi tekee huonoa tai keskinkertaista työtä, jos kerran hyvää on mahdollista tehdä. Tuo pätee kaikkeen tekemiseen - ei pelkästään kyntöön. Jotkut harrastavat tuota hälläväliä tyyliä. Minä pyrin tekemään asiat kunnolla.
Toisekseen, olen männävuosina kynnellyt 20-30 ha/vuosi ja ainakin omasta mielestäni ihan hyvällä lopputuloksella. En ole kilpakyntäjä, mutta luulen osaavani auttavasti kyntämisen muuten.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Deippa
Viestit: 2136
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Deippa »

ch kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 9:09 pm Näkemättä arvaisin, että deeren takaraideleveys on liian suuri 14" auroille. Mittaapa vaikka ensin takarenkaiden sisäleveys. Perusohjeen mukaan sen pitäisi olla noin 3 kertaa auran tuumaluku, eli tässä kohtaa 107-110 cm. Epäilisin, että mittanauha näyttää yli 130 cm.
Nyt ollaan perussyyn juurella, mitta on 123cm.
-SS- kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 3:08 pm Jos 1-viilunsäätövivun säätövara loppuu kaarella, aukaistaan sen vetokartun kiinnityshahlot, esim. U-pultti tai jokin toppari, ja siirretään karttua kiinnityksessään sivusuunnassa. Jos säätövara silti loppuu, olisi traktorin raideleveyttä muutettava samalla, kokeilemalla oppii näkemään, mikä vaikuttaa mihinkin.

-SS-
Vetokarttu (kiitos, SS, nyt tiedän mikä osa sekin on) on melkeen toisessa laidassa, sitä voisi teoriassa säätää ehkä 3-4cm vielä, jos mutterit aukiaa.

Noh en kuitenkaan ala raideleveyttä säätään, renkaat ovat tuossa asemassa olleet yli 20v ja saa olla vastakin. Eli mitä sitte jos sivurajottimella vedätän auran toiseen laitaan? Hajotanko sivurajottimen tuolla tavalla toimien?

Niin ja tosiaan, kynnetty on nyt alle puol hehtaaria, ja samanmoinen palanen oottaa syksyä. Ja tälläisina pikkupalasina noita uudistetaan vastakin, vähän kerrallaan eli ei tosiaan mitään ammattimaista saatikka edes harrastuspohjaista viljelyä. Kohan ny huvikseen :D

Mitähän virheitä tein kylväessäni käsin timoteitä sinne tänne viskoen, säkkikin useamman vuoden vanha ja sitte ajelin hankmolla kertaalleen että peittyivät. Meniköhän siemenet turhan syvään...
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jos lukitsee auran vetovarsilla sivusuunnassa toiseen asentoon miten se muuten "ajautuisi itsekseen", tulee kokonaisuuteen pänni, joka vääntää traktoria vinoon ja viilun suoruuden hallinta voi olla ongelma, kovassa paikassa aura tahtoo hakeutua luonnolliselle linjalleen, pehmeämmässä tottelee sivurajoitinta.

Pahassa kelissä voi taktorin etupää kammeta jonnekin suuntaan, joko kynnetylle tai kyntämättömälle. Tosi on, että nykyajan nelivedot menevät minne ohjataan, ovat muutenkin raskaita, pitoa riittää, jolloin aura tulee perässä vaikka poikittain. Heikosti vetävät vanhat takavedot pitää yrittää saada kulkemaan suoraan, eli vetämään vain eteen päin, silloin joutuu auran asentoa takana miettimään, ettei turhaan vastusta.

Ensimmäinen asia, jonka oppii auraa huvikseen kynnössä seuraamalla, on se, että aura kulkee itse asiassa hyvin suoraan itsekseenkin, vetovarsien suunta kun on etupäästä hiukan sisässä, niin sivulle pyrkiminen kääntää auraa hivenen, että aura välittömästi "syö" itsensä oikealle linjalle jälleen.

Hevosaurassa hinausketjun tms vetopistettä siirrettiin semmoisella lovikaarella vasemmalle tai oikealle, että viilun leveys tuli oikeaksi. Muutenhan hevonen ei auraa paljon sivusuunnassa pidättele, eikä kahvoista sitä välttiä tarvinnut sivusuunassa vääntää.

-SS-
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tosiaan tuollainen keskikokoinen neliveto vetää niitä auroja miten vaan, eikä riko sivurajoittimia tai muitakaan osia. Se säätäminen voi olla hankalaa jos on lähtökohtaisesti vaikeat aurat kyntää, kyntömaa jotain ketokkoa eikä kokemusta. Jos on hyvää viljeltyä maata ja kvernelandit niin kelvollista jälkeä saa kuka vaan. Tarttuuko maa siipeen?
Deippa
Viestit: 2136
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Ei tarttunut ainakaan tuolloin, oli aika kuivaa ja yllättävän multava maa. Oisin luullut savisemmaksi, mutta ei kääntynyt varmaankaan kovin syvältä
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
transitmies1
Viestit: 123
Liittynyt: Pe Elo 25, 2017 9:24 am
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja transitmies1 »

Heinänsiementä ei saa kylvää syvälle, eli käsinkylvö pintaan ja jyräys päälle, menee tarpeeksi sekaan. Koneella jos kylvää vantaiden kautta heinänsiementä, kannattaa jyrätä ensin. Syksyllä voi myös heinää kylvää, vanhat miehet sano, että kun " hauenhampaan " pituiseksi syksyllä kasvaa, niin talvehtii jo hyvin. Joskus kun heinää kylvin, siementä käytettiin 10-20 kg/hehtaari, korjatkaa jos muistan väärin. Jos kylvää käsin pieniä aloja, kannattaa siemen sekoittaa sahanpuruun, niin on helpompi säädellä siemenen menekkiä. Oppitekoinen voi heitellä hehtaarin siemenen muutamalle aarille, ennenkuin oppii tyylin.
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja ch »

Deippa kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 2:05 pm Nyt ollaan perussyyn juurella, mitta on 123cm.
No sit tilanne ei ole lainkaan toivoton. Tuohan olis ollu suoraan passeli 16" auroille. Nyt vaan ne vetokartun kiinnitysruuvit jollain tapaa auki ja ne viimeisetkin säätösentit siitä käyttöön. Sen jälkeen kokeilee, miten aurat tulee perässä rajoittimet irti ja ronskisti vaan tekee sit rajoittimilla loppusäädön. Kyllä ne kolmisiipisten vänkäyksen hyvin kestää ja vetovoimakin riittää. Eiköhän noi alat sillain hoidu tarpeeksi välttävällä tavalla.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja poweri »

Kynnöstä sinällään hirveesti ymmärrä vaikka pikkupojasta asti ajeltu, silmällä näkee pahimmat virheet ja kun viilu kääntyy kunnolla ollaan jo pitkällä. Enkä ole hirveen kiinnostunut kilpakyntömäisestä jäljestä koska sellainen ei ole mahdollista kuin tasaisilla mailla, ajeleppa jotain rinteitä ja notkoja niin kyllähän se jäljessä näkyy toki kelvollista tultava että voi sanoo että ite ajettu.
Mulla on kahdet 4 siipiset aurat sarka ja kääntöaurat, vanhoja sinisiä agroluxeja. Ovat sentään FK siivellä mutta ei mitään tekemistä nykyaikaisten Kvernelandien ym kanssa. Kääntöaurat oli vaikeemmat säätää, kohtuu hyvä jälki tuli vain kokeilemalla viilun leveyttä ja rungon kääntävää vanttiruuvia kiertämällä. Mulla on fordsonnissa työntövarsi löysänä ja rajoittimet auki, nostovarret samanpituiset, etu raidevälilläkin merkitystä ettei paljoo leveemmällä. Ajonopeutta pidän 8-9kmh, aurojen tulisi tulla suorassa perässä, rattia ei tarvitse kammeta vaan kokeilen joskus että lasken kädet irti niin pysyy suorassa itsestään. Auran säätö vaikuttaa vetovastukseen yllättävän paljon, jossain ohjeessa sanottiin että vinoon kampeeva aura vastustaa lisäsiiven verran.....ei tuo kaukana ole. Mulla kampesi joskus vinoon niin kyllä ne vastusti mutta kun on kohdallaan niin tulee herkästi jopa lisäsiipiä kaipais joskus.
Kyntöjäljen on oltava melko tasaista,kamala on äestää jos pelto on kuin äänisen aallot.
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

EKo kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 12:22 pm
Vielä muutama perusasia, joista varmaan olet tietoinenkin, mutta kertauksena:
- Sivurajoittimet oltava auki. Ei siis edes pitkämäisissä rei'issä vaan kokonaan auki.
- Työntövarsi on helposti liian lyhyellä säädöllä. Eli aurojen maapuoli pitää olla koko matkaltaan vaon pohjassa kiinni. Eli toisinsanoen maapuolen takakulma ei saa olla irti vaonpohjasta.
- Traktorin pyörä aina kiinni vaon reunassa. Sen jälkeen aurat säädetään niin, että ne kulkevat oikein.
Nyt todistan tyhmyyteni, mutta kysyn silti:jos sivurajoittimet ovat kokonaan irti, niin eikö saran päässä tule ongelmia kun otetaan aurat ylös ja käännellään traktoria? Aurat heiluu puolelta toiselle?
En ole koskaan kyntänyt, mutta pakko kysyä kun ihmetyttää..
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Heiluuhan ne siellä liikevaransa verran,,vaan rauhaisaan tahtiin ellei nyt ojanpohjalla käydä kääntymässä.Ylös nostaessa paino keskittää aurat aika hyvin keskelle.
EKo
Viestit: 4495
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja EKo »

Leilaukko kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 4:29 pm Nyt todistan tyhmyyteni, mutta kysyn silti:jos sivurajoittimet ovat kokonaan irti, niin eikö saran päässä tule ongelmia kun otetaan aurat ylös ja käännellään traktoria? Aurat heiluu puolelta toiselle?
En ole koskaan kyntänyt, mutta pakko kysyä kun ihmetyttää..
Juuri niin se menee. Esim. nelisiipisillä auroilla ja kevytnokkaisella traktorilla huomaa hyvin, kun aurat pamauttelee puolelta toiselle epätasaisella alustalla.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Avatar
jake55
Viestit: 962
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Matsikka kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 8:29 pm
1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Fordson Super Major -60
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

jake55 kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 5:17 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Syys 10, 2019 8:29 pm
1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Harmikseni en löytänyt netistä ohjetta, Joku varmaan voi auttaa linkkaamisessa...
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Edesmennyt U.K Rantala kuulemma kursseja pitäessään neuvoi vetokartun säätövivusta: "Tähän pitäis kirjoittaa: Korkeajännite, ei saa sattua!"

En mä ainakaan sivurajoittimia kokonaan pidä vapaana. Ongelma tulee jo siinä kun ajaa vakoon, nii aurat retkahtaa rajusti toiseen reunaan ja aloitukseen tulee kerta toisensa jälkeen kasvava mutka.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mulla on Massikas rajoittimet ihan auki, tapit työkaluloorassa. Vetokarttu on senverta leviä että eivät mahdottoman paljo liikukkaa puolelta toiselle. Aika hissuksensa tulee päissä ajeltuakin.
Ja fältit on vanhat Överumin paluuaurat.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jarikos, Mauri Tähkä, valtsu864 ja 44 vierailijaa