MF 690 huoltoa ja fiksailua
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tankit poissa tieltä, niin jarrujakin on helppoa tutkia.
Nestettä säiliöön ja ilmaus. No sieltä männän juuresta tulee ihan valumalla nestettä ja poljin on ihan tunnoton.
Sytlinteri irti ja ihan se ehjälle näyttää, mutta lie tiiviste kulunut/kovettunut.
Uusi IKH:lla 39e joten pistin tilaukseen.
Turun konekeskukselta saapui uusi anturi ja tässä oli tuo johto tinattu kiinni
Tankkien päällä oli öljyistä maata, joten piti painepesurilla putsata.
Toinen tankki oli sisältä puhdas mutta toisessa oli pohjalla melkoista limaa/muhjua.
Sitten ruosteiden hionta ja happomaalia/pinnan karhennus
Maalaan alkuperäisestä poiketen mustaksi nyt
Tulipa muutenkin puhdistettua töhnät pois.
Siellä oli monta tippumaisillaan olevaa mutteria ja lukkorengasta, joten oli ihan hyvä tämäkin tehdä nyt.
Maadoitus on kopissa ollut selvästi huono ja käytin tuon letin irti ja laitoin sen eri paikkaan. Hioin sille kunnon kosketuspinnat ja voitelin kevyesti kuparitahnalla.
Nestettä säiliöön ja ilmaus. No sieltä männän juuresta tulee ihan valumalla nestettä ja poljin on ihan tunnoton.
Sytlinteri irti ja ihan se ehjälle näyttää, mutta lie tiiviste kulunut/kovettunut.
Uusi IKH:lla 39e joten pistin tilaukseen.
Turun konekeskukselta saapui uusi anturi ja tässä oli tuo johto tinattu kiinni
Tankkien päällä oli öljyistä maata, joten piti painepesurilla putsata.
Toinen tankki oli sisältä puhdas mutta toisessa oli pohjalla melkoista limaa/muhjua.
Sitten ruosteiden hionta ja happomaalia/pinnan karhennus
Maalaan alkuperäisestä poiketen mustaksi nyt
Tulipa muutenkin puhdistettua töhnät pois.
Siellä oli monta tippumaisillaan olevaa mutteria ja lukkorengasta, joten oli ihan hyvä tämäkin tehdä nyt.
Maadoitus on kopissa ollut selvästi huono ja käytin tuon letin irti ja laitoin sen eri paikkaan. Hioin sille kunnon kosketuspinnat ja voitelin kevyesti kuparitahnalla.
-
- Viestit: 393
- Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Kotitarve hommissa riittää 1 tankki. Vaihtuu aine tiheämmin tuoreempaan ja vähemmän pinta-alaa veden kondensoitumiseen.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Kyllä tuota talvella menee ainetta kun on linkoamista yleensä niin paljon. Parempi pitää molemmat paikallaan.
Toissatalvena sai ihan työkseen kantaa kansiterilla ainetta kun joka päivä oli lumitöitä.
Kesällä ei mene niin paljoa kun käyttö vähäisempää, mutta joka päivä sen 1-3h pyörii (vedenajua, polttopuuhommia, peltotöitä jne).
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
No nyt sain lopulta uuden sylinterin.
Saakohan tuota poljinta säädettyä mitenkään?
Toinen menee noin 1cm alemmas kuin toinen, ennenkuin ottaa jarru lukkoon?
Tuolla sylinterin luona on säätö, mutta se ei kyllä vaikuta tuohon mitenkään??
Vai liekkö siellä kuitenkin vielä ilmaa?
Olisikkohan kellään joutavana tuota suojaa tankille?
Toiselta puolen uupuu..
Samaten se kopin rullaverho on kadoksissa ja onkohan noissa ovissa ollut alunperin millaiset rajoittimet? kaasujouset tms.??
Saakohan tuota poljinta säädettyä mitenkään?
Toinen menee noin 1cm alemmas kuin toinen, ennenkuin ottaa jarru lukkoon?
Tuolla sylinterin luona on säätö, mutta se ei kyllä vaikuta tuohon mitenkään??
Vai liekkö siellä kuitenkin vielä ilmaa?
Olisikkohan kellään joutavana tuota suojaa tankille?
Toiselta puolen uupuu..
Samaten se kopin rullaverho on kadoksissa ja onkohan noissa ovissa ollut alunperin millaiset rajoittimet? kaasujouset tms.??
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Su Tammi 09, 2011 8:38 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Terve,
Se jarrujen säätö tapahtuu juurikin tuolta työsylinterien luota missä on kaksi mutteria päällekkäin. Älä säädä liian hilkulle.
Voi käydä niin että jarrut menee kunnolla jumiin lämmetessään kitkasta. Polkimissa ei ole mitään säätöä ainakaan 699 mallissa.
Se jarrujen säätö tapahtuu juurikin tuolta työsylinterien luota missä on kaksi mutteria päällekkäin. Älä säädä liian hilkulle.
Voi käydä niin että jarrut menee kunnolla jumiin lämmetessään kitkasta. Polkimissa ei ole mitään säätöä ainakaan 699 mallissa.
- Broadspeed
- Viestit: 2513
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
- Paikkakunta: Masku
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tässä kun lueskelin koko aiheen läpi, niin on varmasti hyvä tuntemus tullut koneeseen korjailujen ja parannusten myötä Onko arviota paljonko traktorissa on tunteja?
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Joo siellä on säätö, mutta se ei vakuta polkimeen.aeemeli kirjoitti: ↑Pe Elo 16, 2019 1:15 pm Terve,
Se jarrujen säätö tapahtuu juurikin tuolta työsylinterien luota missä on kaksi mutteria päällekkäin. Älä säädä liian hilkulle.
Voi käydä niin että jarrut menee kunnolla jumiin lämmetessään kitkasta. Polkimissa ei ole mitään säätöä ainakaan 699 mallissa.
Periaateessa pääsylinterin päässä pitäisi olla säätövara.
Tuossahan on tuota kierrettä päässä.
https://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=41696/697
Täytyypä tutkia asia tänään.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Kyllä tämä on aika tutuksi tullut ja huollot on aina helpompia kun tietää miten tehdään.Broadspeed kirjoitti: ↑Pe Elo 16, 2019 1:38 pm Tässä kun lueskelin koko aiheen läpi, niin on varmasti hyvä tuntemus tullut koneeseen korjailujen ja parannusten myötä Onko arviota paljonko traktorissa on tunteja?
Tämän projektin kanssa lähdin etenemään sillä tietotaidolla, että olin pari kertaa ajanut vastaavalla traktorilla
Tunteja on nyt jotain päälle 9000h
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Su Tammi 09, 2011 8:38 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Terve taas.Machist kirjoitti: ↑Pe Elo 16, 2019 3:34 pmJoo siellä on säätö, mutta se ei vakuta polkimeen.aeemeli kirjoitti: ↑Pe Elo 16, 2019 1:15 pm Terve,
Se jarrujen säätö tapahtuu juurikin tuolta työsylinterien luota missä on kaksi mutteria päällekkäin. Älä säädä liian hilkulle.
Voi käydä niin että jarrut menee kunnolla jumiin lämmetessään kitkasta. Polkimissa ei ole mitään säätöä ainakaan 699 mallissa.
Periaateessa pääsylinterin päässä pitäisi olla säätövara.
Tuossahan on tuota kierrettä päässä.
https://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=41696/697
Täytyypä tutkia asia tänään.
Työsylinterin luona olevilla muttereilla jarrujen tasaus hoidetaan. Niillä pääsylinterien säädöillä säädetään se kun jarruihin ei kosketa pääsylinterit ovat "auki" tilassa.
Käytännössä tangot säädetään saman mittaisiksi molemmat.
Kun jarrujärjestelmä on kunnossa mutterien kääntö työsylintereiltä vaikuttaa polkimien liikematkaan. Jolloin jarrut saadaan ottamaan tasan ja asvaltillakin voi huoletta jarruttaa.
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke Loka 21, 2015 10:41 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Oven rajoittimet ovat sellaiset peltiliuskat alasaranoissa.Machist kirjoitti: ↑Pe Elo 16, 2019 9:27 am No nyt sain lopulta uuden sylinterin.
Saakohan tuota poljinta säädettyä mitenkään?
Toinen menee noin 1cm alemmas kuin toinen, ennenkuin ottaa jarru lukkoon?
Tuolla sylinterin luona on säätö, mutta se ei kyllä vaikuta tuohon mitenkään??
Vai liekkö siellä kuitenkin vielä ilmaa?
Olisikkohan kellään joutavana tuota suojaa tankille?
Toiselta puolen uupuu..
Samaten se kopin rullaverho on kadoksissa ja onkohan noissa ovissa ollut alunperin millaiset rajoittimet? kaasujouset tms.??
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Jaa? no joku on ottanut ne sitten pois? Olisikko kuvaa nakata?Oven rajoittimet ovat sellaiset peltiliuskat alasaranoissa.
Niinkuin edellä epäilin tuosta polkimien säädöstä ja aeemeli jo tämän vahvistikin myös, eli siellä on säätö.
Polkimet oli eri tasossa 1,5cm, vaikka kuvasta se ei oikein selviä kunnolla:
Ruuvailin tuon säädön kokonaan irti ja tein sinne jarruvalojen katkaisimelle uuden lipareen, kun joku oli sahannut vanhan poikki?
Laittelin katkaisimeen johdotkin paikalleen ja nyt jarruvalotkin toimii
Lopulta sain polkimet samalle tasolle ja jarru otti tasaisesti.
No iloa kesti yhden illan kun aamulla oli nesteet kopin lattialla. Tuo säädetty sylinteri vuoti nesteet ja olihan se tehnyt tuon joskus aikaisemminkin. Nyt kun sain ilmat pois ja paineet sinne, niin poksahti tiivisteet yöllä
No uutta pääsylkkyä odottelen. Nyt on pudjetti taas tiukilla ja en vaihda kuin toisen.
Täytyy toivoa että saisin tuon jarrunestesäiliön ehjänä irti tai täytyy joku patentti keksiä. Ei nyt mitenkään 120e repeä siihen.
- -juho-
- Viestit: 36
- Liittynyt: La Syys 09, 2017 7:22 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
"Olisikko kuvaa nakata?"
Oven rajoitin
Omasta uupuu myös, ja ei tunnu saavan mistään.
Oven rajoitin
Omasta uupuu myös, ja ei tunnu saavan mistään.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Jaa niin tuollanen. Toiselle puolelle on katkastu pultti ja toiselle hitsattu? Saisihan nuo tietysti ehjättyä, mutta pitäs nuo rajoittimet jostain saada.
Tuotenumero: 3303082M1 ilmeisesti tätä ei saa vaan uudella numerolla löytyy 3303082M2
https://www.ebay.it/itm/3303082M2-MOLLA ... 2998286434
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 7:01 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Itsellä kastuu 699:ssä lattia maton alta sateella. Missään ei näy vuodon merkkejä, että mistä vesi pääsee kulkeutumaan. Osaa olla joksenkin ärsyttävä vaiva.
-
- Viestit: 7536
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Vedellä on notkeat niskat. Ei tarvitse kummoista rakoa olla.
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 7:01 am
- Viesti:
- Matsikka
- Viestit: 16237
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
4255 oven kahva vuotaa sateella vettä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Mistä tollasia saa?
-
- Viestit: 2973
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Noita stoppareita on vaikka IKH:lla. Ovat peruskamaa, ainakin Sekura hyttien kanssa noita on ollut, tosin eivät kovin hyvin jaksa pitää ovea aukia ajessa, siihen ovat liian löysiä.
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 7:01 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Osaako joku kertoa onko voimanoton kytkennässä jokin säätö olemassa? Kone sammutettuna menee kivuttomasti päälle, mutta koneen käydessä ahdistaa eikä meinaa kytkeytyä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jussi_oulu, Natikka 453, pniemi ja 30 vierailijaa