Auton ruostesuojaus
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Kyllä täytyy vaan ihmetellä mikä se nuoria noissa mersuissa viehättää. Vanhin pojan pojista hommasi sellaisen kun sai kortin, ja tappeli sen kanssa 1½ vuotta, no nyt veljensä sai kortin ja eikö hommannut mersun? Varottavia esimerkkejä on kyllä ollut liiaksi asti, mutta kun pitää vaan omalle kohdalle riesa hankkia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Ei ole vissiin taaton käännytyspuhe uponnut jälkikasvuunAjomies kirjoitti: ↑To Heinä 11, 2019 2:34 pm Kyllä täytyy vaan ihmetellä mikä se nuoria noissa mersuissa viehättää. Vanhin pojan pojista hommasi sellaisen kun sai kortin, ja tappeli sen kanssa 1½ vuotta, no nyt veljensä sai kortin ja eikö hommannut mersun? Varottavia esimerkkejä on kyllä ollut liiaksi asti, mutta kun pitää vaan omalle kohdalle riesa hankkia.
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Taatolle saattaa polkupyöräkin olla liian tekninen laite
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Niin kaikki missä on joutavia särkyviä paikkoja ja mystisiä vikoja ei ole meikäläiselle. Siksi koitan pitää näppini niistä erossa. Mutta helvate kun tänne nurkkiin ne sitten kuitenkin kulkeutuu kun niitä ongelmia alkaa siunaantumaan, ja mersujen kanssa se ei ole "jos".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 7344
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Öljysäiliö ruostuu siksi, että se vesi siellä öljyn alla yhdessä raudan epäpuhtauksien (muut metallit pieninä pitoisuuksina) kanssa aikaansaa sähkökemiallisen korroosion, joka on tyypillsiesti poistemäinen.Ferkku kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2019 10:38 pm Onko öljy oikea aine koteloihin? Öljysäiliötkin ruostuu sisäpuolelta puhki kun vesi raskaanpana painuu öljyn läpi. Kotelossa se painuu helmasaumaan ja öljy estää sitä haihtumastakin.
Alustassa öljy sitten toimiikin tuosta syystä. Entäs vaseliini? Pysyis paremmin.
Kotelon sisässä tilanne eri, kun siellä kiertää ilma, eli vesi ei jää sinne makaamaan. Ja kyllä se öljy vaan pelaa siellä kotelossa ja estää ruosteen etenemisen, koska kaksinkertaset saumat ja kotelon pohja on märkänä öljystä eikä (suola) vedestä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Huoh... koteloihin kuuluu kotelonsuoja-aine, öljyt on tarkoitettu voiteluun, ei ruostesuojaamiseen. On se vaikeeta...kalvaana kirjoitti: ↑To Heinä 11, 2019 4:27 pmÖljysäiliö ruostuu siksi, että se vesi siellä öljyn alla yhdessä raudan epäpuhtauksien (muut metallit pieninä pitoisuuksina) kanssa aikaansaa sähkökemiallisen korroosion, joka on tyypillsiesti poistemäinen.Ferkku kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2019 10:38 pm Onko öljy oikea aine koteloihin? Öljysäiliötkin ruostuu sisäpuolelta puhki kun vesi raskaanpana painuu öljyn läpi. Kotelossa se painuu helmasaumaan ja öljy estää sitä haihtumastakin.
Alustassa öljy sitten toimiikin tuosta syystä. Entäs vaseliini? Pysyis paremmin.
Kotelon sisässä tilanne eri, kun siellä kiertää ilma, eli vesi ei jää sinne makaamaan. Ja kyllä se öljy vaan pelaa siellä kotelossa ja estää ruosteen etenemisen, koska kaksinkertaset saumat ja kotelon pohja on märkänä öljystä eikä (suola) vedestä.
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Kyllä öljy toimii ruostesuojana erinomaisesti, muttei se pysy pinnoilla pidemmän päälle. Se vaijerirasva on testaamatta, vois olla vanhempaan autoon parasta.
- rattori
- Viestit: 11136
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Mitään helmoja ja pohjia ruostesuojannut emännän autosta oston jälkeen. Nyt laitettiin uusi helmapelti toiselle puolen ja toinen hiottiin ja suojattiin ja maalattiin. 180 euroa meni. Korjaa silloin kun on korjattavaa.
Autolla ikää 17v.
Autolla ikää 17v.
------------
tractors
tractors
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Oikeat aineet toimii paljon paremmin ja pysyy pinnoilla. En vaan millään ymmärrä miksi ei voi käyttää oikeita, testattuja aineita kun niitä kerran on saatavilla eikä ne ole edes kalliita? Miksi pitää alkaa itse mutupohjalta säveltämään jotain sotkuja ja tököttejä? Ei ymmärrä.
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Liqui molyn vaijerirasva on tarkoitettu myös auton kotelosuojaukseen. Sen verran noita vanhempia autoja tutkinu että ne oikein vahamaiset ei toimi pitemmän päälle, vaatisivat pehmennystä juurikin jollain moottoriöljyllä joskus. Kuivuvat ajan kanssa ja halkeilee.
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Tuon halkeilemisen olen huomioinut itsekin. Yleensä kuitenkin se suoja-aine pysyy niillä kohdin mistä ei ole halki. Mutta kun se halkeilu tapahtuu kahden pellin välisessä saumassa niin jotain lirua sinne mielellään laittaa, että menisi "läpi" asti.8400 kirjoitti: ↑To Heinä 11, 2019 6:37 pm Liqui molyn vaijerirasva on tarkoitettu myös auton kotelosuojaukseen. Sen verran noita vanhempia autoja tutkinu että ne oikein vahamaiset ei toimi pitemmän päälle, vaatisivat pehmennystä juurikin jollain moottoriöljyllä joskus. Kuivuvat ajan kanssa ja halkeilee.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Jep, just yhden takaluukun alareunassa oli sisäpuolella pintaruostetta kun kotelosuoja oli ajan kanssa kutistunut sen verran että väliin oli päässyt kosteutta. Että sen takia luottaisin enemmän johonkin ”kosteana” pysyvään tököttiin. Ei kuitenkaan pelkkää öljyä, kyllä siinä jotain pitää olla. Dinitrolin ml näyttäis tällä hetkellä parhaimmalta vanhaan autoon.Ajomies kirjoitti: ↑To Heinä 11, 2019 6:55 pmTuon halkeilemisen olen huomioinut itsekin. Yleensä kuitenkin se suoja-aine pysyy niillä kohdin mistä ei ole halki. Mutta kun se halkeilu tapahtuu kahden pellin välisessä saumassa niin jotain lirua sinne mielellään laittaa, että menisi "läpi" asti.8400 kirjoitti: ↑To Heinä 11, 2019 6:37 pm Liqui molyn vaijerirasva on tarkoitettu myös auton kotelosuojaukseen. Sen verran noita vanhempia autoja tutkinu että ne oikein vahamaiset ei toimi pitemmän päälle, vaatisivat pehmennystä juurikin jollain moottoriöljyllä joskus. Kuivuvat ajan kanssa ja halkeilee.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Su Syys 01, 2019 12:55 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Auton ruostesuojaus liikkeessä kannattaa, jos se tehdään oikein. 80-luvulla takakaaren ja lattian kulmasta meni ruoste viisi vuotta vanhassa autossa läpi, kun jouduin myyntiemiestouhuissa ajelemaan hiekkateitä. Myöhemmin samanlaisia ongelmia kärsinyt naapuri selitti kuinka käyttämäni ruostesuojausliike ei hänenkään autoaan pessyt eikä kuivannut kunnolla => ainetta suihkutettiin ohuelti pohjaan vähän koteloihin eikä se koteloissa edes tarttunut. Nyt liike jo vuosia kiinni.
Auton korin ikään eniten vaikuttaa tehdas (teekkarien tutkimus: keskimäärin 7 v). Auton huoltoon vaikuttaa eniten sen maali: nätin värisestä pidetään parempaa huolta(käytettyjen autojen kauppiaat). Vesiohenteiset maalit kesivät 10v - 15v ikäisinä jos hoito laiminlyöty. Metallihohtomaali kestää jopa yli 20 v helposti (2x vahaus/vuosi ja pesut kerran kuussa).
2000 alussa autojen maalipinnat ohentuivat (kivenisku peltiin ruostuu, koska pohjamaalikerros ohut). Ruotsalainen tuore tutkimus kertoo, että jopa ranskalaiset autot suojataan nykyään paremmin kuin jenkit tai japsit.
Jos vanhan ruostumista koettaa hidastaa, niin työtä riittää. Kunnon pesu, höyrypesu koteloihin ja pohjaan. Kunnon kuivaus, ruostekohtien hiekkapuhallus, ruosteen passivointi, ruoste-estopohjamaali (x2),eristävä/sulkeva maalikerros, ruostetta estävä kotelosuoja kaikkiin koteloihin ja onkaloihin, massaus. Pääruostuminen kuulemma tapahtuu piilossa koteloissa. Lokarit, roiskeläpät... Mutta löytyykö halua maksaa tästä? Tonni ei ehkä riitä. Ruoste-eston hinta/lisävuodet=?
Auton korin ikään eniten vaikuttaa tehdas (teekkarien tutkimus: keskimäärin 7 v). Auton huoltoon vaikuttaa eniten sen maali: nätin värisestä pidetään parempaa huolta(käytettyjen autojen kauppiaat). Vesiohenteiset maalit kesivät 10v - 15v ikäisinä jos hoito laiminlyöty. Metallihohtomaali kestää jopa yli 20 v helposti (2x vahaus/vuosi ja pesut kerran kuussa).
2000 alussa autojen maalipinnat ohentuivat (kivenisku peltiin ruostuu, koska pohjamaalikerros ohut). Ruotsalainen tuore tutkimus kertoo, että jopa ranskalaiset autot suojataan nykyään paremmin kuin jenkit tai japsit.
Jos vanhan ruostumista koettaa hidastaa, niin työtä riittää. Kunnon pesu, höyrypesu koteloihin ja pohjaan. Kunnon kuivaus, ruostekohtien hiekkapuhallus, ruosteen passivointi, ruoste-estopohjamaali (x2),eristävä/sulkeva maalikerros, ruostetta estävä kotelosuoja kaikkiin koteloihin ja onkaloihin, massaus. Pääruostuminen kuulemma tapahtuu piilossa koteloissa. Lokarit, roiskeläpät... Mutta löytyykö halua maksaa tästä? Tonni ei ehkä riitä. Ruoste-eston hinta/lisävuodet=?
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Mie teetin omaan 10 vuotta vanhaan Toyotan ruosteenesto käsittelyn alan liikkeessä.
Jospa tervekorinen auto palvelisi seuraavat 10 vuotta.
Jospa tervekorinen auto palvelisi seuraavat 10 vuotta.
-
- Viestit: 7344
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Uuden tai uudenkarhean auton ruostesuojaus liikkeessa Tectyylillä kannattaa, mutta jo koteloista ja kaksinkertaisita saumoista ruostuneen ei. Semmoseen autoon ei auta enää muu, kyin öljyllä kyllästäminen. Tectyyli ei vaan jaksa imeytyä ruosteen läpi kovaan peltiin asti ennen kuivumistaan. Se mun käyttämä raskas polttoöljy on osoittautunut parhaaksi ruosteen pysäyttäjäksi. Oon vasta 40 vuotta rassannut autoja ja aika monta ruosteen raiskaamaa oon pelastanu elämälle pysäyttämällä ruosteen etenemisen omalla konstillani.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 6794
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Mistä saa raskasta polttoöljyä pieniä määriä tähän tarkoitukseen hankittua?kalvaana kirjoitti: ↑Ke Syys 04, 2019 8:33 pm Uuden tai uudenkarhean auton ruostesuojaus liikkeessa Tectyylillä kannattaa, mutta jo koteloista ja kaksinkertaisita saumoista ruostuneen ei. Semmoseen autoon ei auta enää muu, kyin öljyllä kyllästäminen. Tectyyli ei vaan jaksa imeytyä ruosteen läpi kovaan peltiin asti ennen kuivumistaan. Se mun käyttämä raskas polttoöljy on osoittautunut parhaaksi ruosteen pysäyttäjäksi. Oon vasta 40 vuotta rassannut autoja ja aika monta ruosteen raiskaamaa oon pelastanu elämälle pysäyttämällä ruosteen etenemisen omalla konstillani.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Hae dinitrolia, käyttäytyy samalla tavalla. Ruiskutettaessa kootumus ihan lirua, liuottimen haihtuessa jää öljymäiseksi. Ei sisällä vahaa vaan pienen määrän saenninta että pysyy kohteessa.
-
- Viestit: 6794
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Dinitrol ML on tullu käytettyä, melko juoksevaa on tosiaan tuoreeltaan että luulisi tunkeumaakin tulevan silläkin.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Lisäksi se siinä oleva liuotin on tosi tehokasta, sitä kun suihkaisee vanhan vahamaisen kotelosuojan päälle niin se oikein kuohuu ja pehmittää sen.
-
- Viestit: 415
- Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
En tiedä mämmin nimeä mutta Ladassa oli koteloita täytetty jollain sitkaalla vaseliinia muistuttavalla mämmillä. Ei se sinne oikein ollut levinnyt. Niiltä osin kuin sitä oli sinne kökkönä sattunut, oli kyllä tervettä. Vaan saumoihin se ei ollut imeytynyt tippaakaan. Mätäni niin että tunkin korvake tippui tielle. Että se niistä vaseliineista koteloissa. Ei sinne koteloihin nyt vaan kuulu mikään muu kuin tarpeeksi liru aine joka imeytyy saumoihin. Tuntuu olevan kovin vaikea asia ymmärtää. Samoin uuden tai ennen käsittelemättömän auton pohjaan pitäisi ainakin saumat käydä läpi jollain kotelosuojalla. Näin pohjustetaan alustamassan antama suoja. Massa on vain kulutuskerros. Se suojaa huonosti muulta. Alustamassaa kun sutii suoraan hitsauspaikan suojaksi niin ei se kauaa siinä kestä. Ensin pohjamaali, sitten pintamaali, sitten kotelosuoja ja päälle massa. Sitten kestää. On harjoteltu jo 20v.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa