Havaintoja nyky liikenteestä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ajomies kirjoitti: Ke Elo 21, 2019 11:28 pm Ja en tituuleeraa muuksi kuin eläkeläiseksi, maantien köröttelijä, ikuinen tiellä liikkumisen oppilas.
Hemmetin hidasoppinen??? Ikäänkuin apukoululainen? :shock:
Ammatti-sellainen? :mrgreen:
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Tämä ei ole mitenkää ajomiehelle suunnattu, vaan yleisesti. Varsinkin taksiautoilijoiden ja muutamien jakeluautojen kädettömyyttä toisinaan pitää hämmästellä. Ei minkään näköistä tilan hahmotusta, mennään lastauslaituriin etuperin ja sitten ollaan sormi suussa, jos peilistä näkyy toinen ajoneuvo. Ja tilaa on silti metrikaupalla joka suuntaan.
Vaikka luulis, että ammattilaisella on edes jonkinmoinen auton käsittelytaito.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mika 82 kirjoitti: To Elo 22, 2019 9:00 am Tämä ei ole mitenkää ajomiehelle suunnattu, vaan yleisesti. Varsinkin taksiautoilijoiden ja muutamien jakeluautojen kädettömyyttä toisinaan pitää hämmästellä. Ei minkään näköistä tilan hahmotusta, mennään lastauslaituriin etuperin ja sitten ollaan sormi suussa, jos peilistä näkyy toinen ajoneuvo. Ja tilaa on silti metrikaupalla joka suuntaan.
Vaikka luulis, että ammattilaisella on edes jonkinmoinen auton käsittelytaito.
Tuo peruuttaminen ei ole meikäläisen pravuuri ollut ikinä, ja sitä pyrin välttämään ainakin paikoissa joissa ison vahingon mahdollisuus oli! Päivittäin kuitenkin sitä oli pakostakin "harrastettava" ja usein se tarkka hahmottaminen oli vaikeaa, kun auton pituus muuttui, peilit erilaiset ym. vaikuttavat tekijät. Voisihan siihen peruuttamiseen oppia jos ja kun samoilla vehkeillä saisi "harjoitella". Onneksi nyt ei tarvitse paljon muita peruutella henkilöauton lisäksi, vain traileria ja peräkärryä silloin tällöin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Monelle se peruuttaminen on hankalaa ja ainakin itse pyrin pysäköimään auton siten, että peruutan jo mennessä jos pitää peruuttaa. Varsinkin jos menee johonkin vieraaseen paikkaan valoisalla ja tietää, että lähtee pimeällä niin on paljon mukavampi lähteä eteenpäin. Tai kun tulee autolle niin katson ennen autoon menemistä miten joudun lähtemään ja katson valmiiksi mihin voi peruuttaa ja missä on esteitä tms.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Tämä on juuri sitä mihin liikenteessä vaaditaan sitä ns. pelisilmää eli osataan ennakoida mahdollisimman paljon. Välillä olen huvittuneena seurannut vaikkapa markettien pihalla kun jossain on vinoparkkeja ja vielä sellaisia että kaksi vastakkain, muutamat kerrat nähnyt kun joku ajaa sellaiseen paikkaan ns. parkkiruudun yli jollain isommalla autolla tai pakulla ja siihen kun joku tyrkkää autonsa viereen niin ei ole päässyt pois ennen noita muita autoja :lol:
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Se on tuo auton ajaminenkin sellainen taitolaji, ettei sitä opita lukemalla, vaan tekemällä. Tutuissa paikoissa osaa ja pystyy suoriutumaan haasteellisimmastakin tehtävästä, mutta tilanne on toinen kun mennään vieraisiin ja outoihin paikkoihin. Aikanaan olin töissä korjaamolla jossa korjattiin myös yhdistelmiä ja sellainen L- muotoinen halli, johon sisälle näitä ajopelejä ajettiin. Ei sellaista ihmistä ollut joka ei sinne etuperin niitä saanut, mutta sieltä pois peruuttaminen ei sitten 100 % varmuudella onnistunut kuin yhdeltä kuljettajalta, joskus se onnistui muutamilta, mutta usein oli tunkilla perävaunu vekslattava, ettei mennyt laitteet solmuun ikiajoiksi. Sellainen ammattilainen joka vielä hoitaa työnsä muiltakin osin lakien ja asetusten mukaan, hyvän auton käsittelytaidon lisäksi, on minun mielestäni vasta AMMATTILAINEN! Ja sellaiselle löytyy aina töitä ja varmasti saa tälle kuuluvan arvostuksen. Kyllä niitä miljoonia ajavia ja paljon peruuttaneitakin löytyy, mutta että kaikki osa-alueet olisi hanskassa täysin, niitä on vaan vähän. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Puuttuukohan koulutuksesta jotain? Ajo- ja työaika lakeja vatuloidaan päivätolokulla, mutta ei kerrota mitä pitää tehdä jos väsyttää. Vai olisko oikeesti ollut kännykkä joka ohjasi ojaan suoralla. (ajoin ohi paikan, keskenkasvuinen kaiveli nenää auton vieressä). https://www.lapinkansa.fi/lappi/rekka-s ... t-3630036/
Avatar
Aakku
Viestit: 8252
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Esa Markku kirjoitti: To Elo 22, 2019 8:48 pm Puuttuukohan koulutuksesta jotain? Ajo- ja työaika lakeja vatuloidaan päivätolokulla, mutta ei kerrota mitä pitää tehdä jos väsyttää. Vai olisko oikeesti ollut kännykkä joka ohjasi ojaan suoralla. (ajoin ohi paikan, keskenkasvuinen kaiveli nenää auton vieressä). https://www.lapinkansa.fi/lappi/rekka-s ... t-3630036/
"Kuljettaja meinasi kertomansa mukaan nukahtaa rattiin"
Onneksi heräsi ojassa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mutta tuskinpa selvittävät kuinka on ajo- ja lepoaikojen kanssa? Liian helppoja ajettavia nuo isot autot nykyään, ei ennen tarvinnut kuin kolmeksi sekunniksi kääntää katsettaan johonkin niin alkoi piennar pölistä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8252
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: To Elo 22, 2019 10:40 pm Mutta tuskinpa selvittävät kuinka on ajo- ja lepoaikojen kanssa? Liian helppoja ajettavia nuo isot autot nykyään, ei ennen tarvinnut kuin kolmeksi sekunniksi kääntää katsettaan johonkin niin alkoi piennar pölistä.
Kolme sekunttia on 70 metriä. Ajo-ja lepoajat ym. tarkistetaan vain 28 päivän ajalta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti: To Elo 22, 2019 10:54 pm
Ajomies kirjoitti: To Elo 22, 2019 10:40 pm Mutta tuskinpa selvittävät kuinka on ajo- ja lepoaikojen kanssa? Liian helppoja ajettavia nuo isot autot nykyään, ei ennen tarvinnut kuin kolmeksi sekunniksi kääntää katsettaan johonkin niin alkoi piennar pölistä.
Kolme sekunttia on 70 metriä. Ajo-ja lepoajat ym. tarkistetaan vain 28 päivän ajalta.
Vaan kun usein jää kokonaan tarkastamatta, tai pintapuolinen sen kyseisen päivän tilanne, varsinkin näissä ulosajotapauksissa. Ja eipä nuo sanktiot edes pelottele ketään, kun pikku sakoilla selviää, usean vuoden laittomuuksista.
Niin se matka riippuu siitä vauhdista! :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
rassari
Viestit: 522
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 6:54 pm
Paikkakunta: Turun eteläpuoli
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja rassari »

-
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Pari päivää sitten kävin kauppareissulla ja matka meni ihan hyvin lukuunottamatta yhtä läheltä piti tilannetta.
Olin risteyksessä jossa kärkikolmio ja odottelin sieltä yhtä tulevaa autoa joka menikin ihan normaali vauhtia ohi ja oli joku nissanin kaskai, melko uusi ja ratissa noin 70+ herrasmies, pari kilometriä kun olin ajanut hänen perässään ihan normaalia vähän yli 80 vauhtia niin yhtäkkiä alkoi hidastamaan ja ensin näytti kuin aikoisi kääntyä vasemmalle jossa oli joku maalaistalo, mutta ei parisataa metriä mentiin taas ja vauhti tipahti 60 tietämiin ja taas vaikutti ryhmittyvän kääntyäkseen vasemmalle, mutta ei vilkusta tietoakaan. Vauhti tipahti vielä hieman ja sitten yhtäkkiä koukkasikin oikealle olevalle linja-auto pysäkille, mutta vilkusta ei tietoakaan. Olin jo niin lähellä että olin menossa ihan normaalisti ohi kun koukkasi siihen pysäkille, mutta eipäs pahus pysähtynytkään vaan koukkasi samantien takaisin tielle, taustapeilistä näin kun pakun takakulmasta oli parinkymmenen sentin päässä. Seuraavat kymmenen kilometriä kaupunkiin asti näkyi tulevan ihan normaalisti perässä.
Mikä lie ajatuskatko tai vastaava tullut, mutta nämä on liikenteessä tosi vaarallisia. Olisi hyvä jos tuollaisia tulee niin ymmärtäisivät itse lopettaa autoilun ennen vakavia vahinkoja.
Yhdeltä sukulaiselta otettiin juuri kortti pois kun tuli vaan pieni peltikolari, itse olisin häneltä ottanut kortin pois jo ainakin viisi vuotta sitten, sen verran paljon oli autossa lommoja ettei oikein mistään löytynyt alkuperäistä suoraa kohtaa.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

korjailija kirjoitti: To Syys 05, 2019 8:25 pm Pari päivää sitten kävin kauppareissulla ja matka meni ihan hyvin lukuunottamatta yhtä läheltä piti tilannetta.
Olin risteyksessä jossa kärkikolmio ja odottelin sieltä yhtä tulevaa autoa joka menikin ihan normaali vauhtia ohi ja oli joku nissanin kaskai, melko uusi ja ratissa noin 70+ herrasmies, pari kilometriä kun olin ajanut hänen perässään ihan normaalia vähän yli 80 vauhtia niin yhtäkkiä alkoi hidastamaan ja ensin näytti kuin aikoisi kääntyä vasemmalle jossa oli joku maalaistalo, mutta ei parisataa metriä mentiin taas ja vauhti tipahti 60 tietämiin ja taas vaikutti ryhmittyvän kääntyäkseen vasemmalle, mutta ei vilkusta tietoakaan. Vauhti tipahti vielä hieman ja sitten yhtäkkiä koukkasikin oikealle olevalle linja-auto pysäkille, mutta vilkusta ei tietoakaan. Olin jo niin lähellä että olin menossa ihan normaalisti ohi kun koukkasi siihen pysäkille, mutta eipäs pahus pysähtynytkään vaan koukkasi samantien takaisin tielle, taustapeilistä näin kun pakun takakulmasta oli parinkymmenen sentin päässä. Seuraavat kymmenen kilometriä kaupunkiin asti näkyi tulevan ihan normaalisti perässä.
Mikä lie ajatuskatko tai vastaava tullut, mutta nämä on liikenteessä tosi vaarallisia. Olisi hyvä jos tuollaisia tulee niin ymmärtäisivät itse lopettaa autoilun ennen vakavia vahinkoja.
Yhdeltä sukulaiselta otettiin juuri kortti pois kun tuli vaan pieni peltikolari, itse olisin häneltä ottanut kortin pois jo ainakin viisi vuotta sitten, sen verran paljon oli autossa lommoja ettei oikein mistään löytynyt alkuperäistä suoraa kohtaa.
Pitäisiköhän minunkin viedä kortti poliisille, kun minunkin autoissa on noita klommoja paljon? Tosin en ole niitä itse siihen saanut kolhia, kun joku toinen ne on saanut aikaan jo ennen kuin minun omistukseen ovat tulleet. Mutta jos niistä sitten voi noin päätellä? :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Perhana kun puut tuuppivat maastoautoon lommoja.
Mikähän niillä on nuita vastaan? :wink:
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti: To Syys 05, 2019 9:26 pm Perhana kun puut tuuppivat maastoautoon lommoja.
Mikähän niillä on nuita vastaan? :wink:
Ne on reviiristään kiinni pitäviä, tunkeilijat "potkitaan" lommoille! :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Höh! Ei mitään suvaitsevaisuutta vierailijoita kohtaan! :evil:
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja korjailija »

PuuhaPate kirjoitti: To Syys 05, 2019 9:35 pm Höh! Ei mitään suvaitsevaisuutta vierailijoita kohtaan! :evil:
puut ei tykkää alumiinista 8)
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

korjailija kirjoitti: To Syys 05, 2019 10:12 pm
puut ei tykkää alumiinista 8)
:lol: :P :lol:
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Havaintoja nyky liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti: To Syys 05, 2019 9:35 pm Höh! Ei mitään suvaitsevaisuutta vierailijoita kohtaan! :evil:
Johtuu varmaan siitä kun kuulevat jonkunlaista pärinää ja kaveria kaatuu, niin saavat jonkinlaisen kammon kaikkia ylimääräistä kohtaan. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ihmehitsari, Jusi, Semrush [Bot], sköne ja 42 vierailijaa