MF 35 Imusarjan hehku
-
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
- Viesti:
MF 35 Imusarjan hehku
Tervehdys
Yritin tänään herättää henkiin naapurin kolmevitosta. Se sitten jäi yrittämiseksi. Akku taitaa olla sen verran huonossa hapessa (vai hapossa?) ettei virta riittänyt moottorin pyörittämiseen. Mutta sitten itse kysymyksen aiheeseen. Miten imusarjan hehkun olis tarkotus toimia ja miten sitä käytetään oikeaoppisesti? Naapuri käski hehkuttamaan kunnolla ja minähän hehkutin aika tasan minuutin jonka jälkeen yritin käynnistää. Ei sitten lähtenyt käyntiin. Tämän jälkeen avain taisi jäädä hehku-asentoon vielä pariksi sekunniksi jolloin imusarjasta kuului äänekäs posahdus.
Tämä imusarjan hehku on minulle täysin tuntematon kapistus, omassa fergusonissa se ei ikinä ole toiminut eikä sille itse asiassa ole ollut käyttöäkään. Miten minun pitäisi käyttää sitä?
Yritin tänään herättää henkiin naapurin kolmevitosta. Se sitten jäi yrittämiseksi. Akku taitaa olla sen verran huonossa hapessa (vai hapossa?) ettei virta riittänyt moottorin pyörittämiseen. Mutta sitten itse kysymyksen aiheeseen. Miten imusarjan hehkun olis tarkotus toimia ja miten sitä käytetään oikeaoppisesti? Naapuri käski hehkuttamaan kunnolla ja minähän hehkutin aika tasan minuutin jonka jälkeen yritin käynnistää. Ei sitten lähtenyt käyntiin. Tämän jälkeen avain taisi jäädä hehku-asentoon vielä pariksi sekunniksi jolloin imusarjasta kuului äänekäs posahdus.
Tämä imusarjan hehku on minulle täysin tuntematon kapistus, omassa fergusonissa se ei ikinä ole toiminut eikä sille itse asiassa ole ollut käyttöäkään. Miten minun pitäisi käyttää sitä?
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:06 pm
- Viesti:
jees.lähtee. 135:ssa kaasuvipu puoliasentoon ,virtaavainta käännetään pykälä vasemmalle ja pidetään sitä kädellä kiinni n.15-30 sek,kuuluu poksahdus ( imukammiossa liekki sytyttää polttoaineen),kytkin pohjaan, virtaavainta käännetään lisää vasemmalle jolloin kone lähtee varmasti käyntiin ,jos akussa riittää virta.että näin.timoraimo kirjoitti:Tämän poksauksen jälkeen kun tarttaa niin kyllä läh
tee vaikka mistä.
itsenäisyyspäivää!
-
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: Su Marras 25, 2007 3:10 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1232
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
- Paikkakunta: Nyby
- Viesti:
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: Su Marras 25, 2007 3:10 pm
- Viesti:
Imusarja hehku on hyvä apu PAKKASELLA. Mutta jos tänään 6 / 12 kun on 6 +astetta pitää hehkuttaa on jotai VIALLA, suuttimet KUSEE venttiilit
falskaa, suod. ikivanha, startti vie ontuen eli hiile, puslat loppu. Hehkutus
aika 10-15 sek. Yli pitkä hehkutus polttaa hapen imusarjasta. Kun imusarjasta alkaa kuulua "kurinaa" silloin startataan. Ilmanpuhdistimen
kunto on tosi tärkeä. Jos kone ei saa riittävästi happea on turha yrittää.
M-F 35 /3 pyt. on YKSI mailman parhaista käynnistymään.
99 %ongelmista sijoittuu RATIN JA ISTUIMEN väliin.
falskaa, suod. ikivanha, startti vie ontuen eli hiile, puslat loppu. Hehkutus
aika 10-15 sek. Yli pitkä hehkutus polttaa hapen imusarjasta. Kun imusarjasta alkaa kuulua "kurinaa" silloin startataan. Ilmanpuhdistimen
kunto on tosi tärkeä. Jos kone ei saa riittävästi happea on turha yrittää.
M-F 35 /3 pyt. on YKSI mailman parhaista käynnistymään.
99 %ongelmista sijoittuu RATIN JA ISTUIMEN väliin.
-
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
- Viesti:
Luultavasti minä olen siinä suurin osasyyllinen.
Kyseessä on nimenomaan kolmipyttyinen 35x, vuosimallia en muista tähän hätään.
Luultavasti suuttimet on huonossa kunnossa eikä sekään paranna asiaa että mäntien ja putkien välistä falskaa painetta alakertaan.
Sitä paitsi akku alkaa olemaan aika finaalissa kun ei jaksa oikein pyörittääkkään. Niin ja startti pyöri yhtä laiskasti vaikka buusterillakin annoin virtaa pariin otteeseen.
Huomen iltana uusi yritys.
Kyseessä on nimenomaan kolmipyttyinen 35x, vuosimallia en muista tähän hätään.
Luultavasti suuttimet on huonossa kunnossa eikä sekään paranna asiaa että mäntien ja putkien välistä falskaa painetta alakertaan.
Sitä paitsi akku alkaa olemaan aika finaalissa kun ei jaksa oikein pyörittääkkään. Niin ja startti pyöri yhtä laiskasti vaikka buusterillakin annoin virtaa pariin otteeseen.
Huomen iltana uusi yritys.
-
- Viestit: 7332
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
35 Fergun X-malli tuli myyntiin vuonna 62 ja paras tuntomerkki tarrojen lisäksi on tasauspyörästön lukon poljin.
Kyllä minä hehkutan oman 35:n jo näillä plus 5:n keleillä. Lähtee se pikkupakkasillakin ilman, mutta mukavammin ja lyhyellä startilla hörähtää hehkutuksen jälkeen. Kovilla pakkasilla aina lokilämppärissä. Miksi sitä vanhaa konetta rääkkäämään? Voishan sitä tietty kokeilla, että miten kylmästä se omin avuin lähtis.
Jos startti pyörittää laiskasti apuvirrallakin, ni se alkaa olla huollon tarpeessa. Kannatta ottaa se käsittelyyn nyt, että ei mene ankkuri tai solenoidi. Jos ne uusimisen tarpeessa, niin sitten onkin kallis remontti. IKH myy uusia, mutta ne on Intiassa tehtyjä.
Omassa 35:ssä oli käynnistysvaikeuksia alkuperäisen omsitajan mukaan jossain yli 10 000 tunnin jälkeen. Kone sitten remontoitu pari tuhatta tuntia myöhemmin. Yksi sylinterin putki ollut niin väljä lohkoon, että putosi ihan itekseen, kun lohko kaadettu kylelleen. Männän renkaita poikki ja venttiilit loppu. Valuputket sitten laitettu tilalle. Sen jälkeen ajettu 5000 tuntia. Nyt tullee alle 100 tuntia vuodessa, että 50 vuotta menis näillä ajoilla seuraavaan koneremontiin.
Kyllä minä hehkutan oman 35:n jo näillä plus 5:n keleillä. Lähtee se pikkupakkasillakin ilman, mutta mukavammin ja lyhyellä startilla hörähtää hehkutuksen jälkeen. Kovilla pakkasilla aina lokilämppärissä. Miksi sitä vanhaa konetta rääkkäämään? Voishan sitä tietty kokeilla, että miten kylmästä se omin avuin lähtis.
Jos startti pyörittää laiskasti apuvirrallakin, ni se alkaa olla huollon tarpeessa. Kannatta ottaa se käsittelyyn nyt, että ei mene ankkuri tai solenoidi. Jos ne uusimisen tarpeessa, niin sitten onkin kallis remontti. IKH myy uusia, mutta ne on Intiassa tehtyjä.
Omassa 35:ssä oli käynnistysvaikeuksia alkuperäisen omsitajan mukaan jossain yli 10 000 tunnin jälkeen. Kone sitten remontoitu pari tuhatta tuntia myöhemmin. Yksi sylinterin putki ollut niin väljä lohkoon, että putosi ihan itekseen, kun lohko kaadettu kylelleen. Männän renkaita poikki ja venttiilit loppu. Valuputket sitten laitettu tilalle. Sen jälkeen ajettu 5000 tuntia. Nyt tullee alle 100 tuntia vuodessa, että 50 vuotta menis näillä ajoilla seuraavaan koneremontiin.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Mitähän mahtaa verkun hehkut tykätä boosterista. Ainakin sauvamallin tulpat ovat entisiä hyvin äkkiä kun boost-asennossa hehkuttaa.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
- Viesti:
startti
Boostia käytin pelkästään moottorin pyörittämiseen. Laturissa on "turva-katkaisin" joka sammuttaa laturin parin sekunnin sisällä jos akusta ei mene virtaa samaan tahtiin kun buusteri työntää lisää.
Omistaja kertoi että startti on aikoinaan vaihdettu johonkin halpis-malliin. Ilmeisesti näitä kauko-idän laatutarvikkeita.
Täytyypi vähän katella missä kunnossa se alkuperäinen startti on jos se nyt löytyy. IKH:lta taitaa saada uuden noin 150eurolla. Minkäköhän laatuisia ne sitten ovat?
Omistaja kertoi että startti on aikoinaan vaihdettu johonkin halpis-malliin. Ilmeisesti näitä kauko-idän laatutarvikkeita.
Täytyypi vähän katella missä kunnossa se alkuperäinen startti on jos se nyt löytyy. IKH:lta taitaa saada uuden noin 150eurolla. Minkäköhän laatuisia ne sitten ovat?
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 8:24 pm
- Viesti:
Mitenkä tuon MF 35 (3-sylinterinen) hehku kytketään? Tuodaanko tulpan päähän +12 volttia eikä muuta? Vai pitääkö välissä olla jokin tasoitus kela/vastus?
Täällä on kytkentäkaavio:
http://www.vekone.com/img/MF35%20wiring%20diagram.jpg
Mutta mielestäni oma Fergussani on miinus maissa, joten tuo ei siihen päde. Onko jollakulla antaa parempaa linkkiä? Niin saisi edes kokeiltua toimiiko tuo hehku vai pitääkö käydä ostamassa uusi.
Kiitoksia kovasti jos joltakulta löytyy aikaa auttaa aloittelevaa MF-harrastajaa.
Täällä on kytkentäkaavio:
http://www.vekone.com/img/MF35%20wiring%20diagram.jpg
Mutta mielestäni oma Fergussani on miinus maissa, joten tuo ei siihen päde. Onko jollakulla antaa parempaa linkkiä? Niin saisi edes kokeiltua toimiiko tuo hehku vai pitääkö käydä ostamassa uusi.
Kiitoksia kovasti jos joltakulta löytyy aikaa auttaa aloittelevaa MF-harrastajaa.
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
12 volttia tulpanpäähän.Aapeli_1001 kirjoitti:Mitenkä tuon MF 35 (3-sylinterinen) hehku kytketään? Tuodaanko tulpan päähän +12 volttia eikä muuta? Vai pitääkö välissä olla jokin tasoitus kela/vastus?
Täällä on kytkentäkaavio:
http://www.vekone.com/img/MF35%20wiring%20diagram.jpg
Mutta mielestäni oma Fergussani on miinus maissa, joten tuo ei siihen päde. Onko jollakulla antaa parempaa linkkiä? Niin saisi edes kokeiltua toimiiko tuo hehku vai pitääkö käydä ostamassa uusi.
Kiitoksia kovasti jos joltakulta löytyy aikaa auttaa aloittelevaa MF-harrastajaa.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 8:24 pm
- Viesti:
Kiitoksia vastauksesta, ja jatkokysymys aiheeseen.
Paljonko terveessä tulpassa pitäisi olla resistanssi tai sitten teho?
Pitää kokeilla sitä +12V liittimeen, mutta kun tuo liitin siinä tulpan päässä näyttäisi olevan melkein suoraan rungossa kiinni. No kait sieltä öljyn alta jokin eristevälikin löytyy.
Paljonko terveessä tulpassa pitäisi olla resistanssi tai sitten teho?
Pitää kokeilla sitä +12V liittimeen, mutta kun tuo liitin siinä tulpan päässä näyttäisi olevan melkein suoraan rungossa kiinni. No kait sieltä öljyn alta jokin eristevälikin löytyy.
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 11:15 am
- Viesti:
imusarjan hehku
Monissa vanhoissa traktoreissa hehku vaatii et konetta vähän pyöräytetään ja sit hehkutetaan,sillä hehku ei saa muuten löpöä.Zetoriin oli myynnissä lisälaite,jossa erillinen säiliö hehkun polttoainetta varten.Seisoessaan löpö hävii johonki, ja hehku ei syty!
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tuollaista oli joku kirjoittanut Dieselasentaja nimimerikillä suomi24:lle:
"Virran otto 12V tulpalla 13A.
Hehkutusaika juuri tuo 20-25 sek.
Jos hehkuttaa pitempään liekki syö imusarjasta ilmasta hapen ja käynnistys tapahtuu vasta kun tulee uutta ilmaa joka on kylmää ja käynnistys heikkenee entisestään.
Tulpan toiminta kaksivaiheinen.
Tulpassa kaksi kierukkaa, ensimmäisessä vaiheessa
kuumenee sytytyskierukka ja kun se on valmis toinen
kierukka mikä päästää polttoaineen valahtamaan hehkuvaan sytytyskierukkaan tällöin polttoaine syttyy ja kuuluu humpsahtava ääni.
Jos startti sattuu juuri tähän on tilanne paras mahdollinen.
Tulpan(alkuperäisen CAV) maahantuoja Nyk ATOY testasi aikanaan näitä ja pyyti ihmisiä määrittämään hehkutusajan 25 sek ilman kelloa
Useimmat hehkutti vain 15-20 sek.
Tämä on yksi eniten käytettyjä suoraruiskutusmoottorien imusarjahehkuja maailmassa.
Vanhemmat järjestelmät jossa on erillinen pieni polttoainesäiliö tulpalle esim MF Valmet Takaavat paremman toiminnan kuin useimmat nykyiset
jossa tulpalle tulee ainetta vasta kun aletaan
starttaamaan."
Tuohon en keksi juurikaan lisättävää. Ilman sitä pikkusäiliötä tulpalle ei riitä ainetta moneksikaan sekunniksi. Voi olla, ettei sitä tule sinne ollenkaan ennen startilla pyöritystä, jos polttoaine on valunut tankin suuntaan. Siksi minusta liian pitkään ei pidä hehkuttaa. Case käynnistyi parhaiten 15 sekunnin hehkutuksella. Valmet jossa on erillinen tankki ja vieläpä oikein asennettuna, käynnistyy kovalla pakksella parhaiten juuri 20-25 sekunnin hehkutuksella ja käynnistyminen tapahtuu ensipyörähdyksillä. Lauhemmalla riittää 10s oikein hyvin.
"Virran otto 12V tulpalla 13A.
Hehkutusaika juuri tuo 20-25 sek.
Jos hehkuttaa pitempään liekki syö imusarjasta ilmasta hapen ja käynnistys tapahtuu vasta kun tulee uutta ilmaa joka on kylmää ja käynnistys heikkenee entisestään.
Tulpan toiminta kaksivaiheinen.
Tulpassa kaksi kierukkaa, ensimmäisessä vaiheessa
kuumenee sytytyskierukka ja kun se on valmis toinen
kierukka mikä päästää polttoaineen valahtamaan hehkuvaan sytytyskierukkaan tällöin polttoaine syttyy ja kuuluu humpsahtava ääni.
Jos startti sattuu juuri tähän on tilanne paras mahdollinen.
Tulpan(alkuperäisen CAV) maahantuoja Nyk ATOY testasi aikanaan näitä ja pyyti ihmisiä määrittämään hehkutusajan 25 sek ilman kelloa
Useimmat hehkutti vain 15-20 sek.
Tämä on yksi eniten käytettyjä suoraruiskutusmoottorien imusarjahehkuja maailmassa.
Vanhemmat järjestelmät jossa on erillinen pieni polttoainesäiliö tulpalle esim MF Valmet Takaavat paremman toiminnan kuin useimmat nykyiset
jossa tulpalle tulee ainetta vasta kun aletaan
starttaamaan."
Tuohon en keksi juurikaan lisättävää. Ilman sitä pikkusäiliötä tulpalle ei riitä ainetta moneksikaan sekunniksi. Voi olla, ettei sitä tule sinne ollenkaan ennen startilla pyöritystä, jos polttoaine on valunut tankin suuntaan. Siksi minusta liian pitkään ei pidä hehkuttaa. Case käynnistyi parhaiten 15 sekunnin hehkutuksella. Valmet jossa on erillinen tankki ja vieläpä oikein asennettuna, käynnistyy kovalla pakksella parhaiten juuri 20-25 sekunnin hehkutuksella ja käynnistyminen tapahtuu ensipyörähdyksillä. Lauhemmalla riittää 10s oikein hyvin.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: Ludvika Sweden
- Viesti:
Re: imusarjan hehku
Ferguissa kun on oma löpösäiliö ja jos ei ole vuotoja niin hehkutuksenwenkula kirjoitti:Monissa vanhoissa traktoreissa hehku vaatii et konetta vähän pyöräytetään ja sit hehkutetaan,sillä hehku ei saa muuten löpöä.Zetoriin oli myynnissä lisälaite,jossa erillinen säiliö hehkun polttoainetta varten.Seisoessaan löpö hävii johonki, ja hehku ei syty!
aikaan riittävän lämpötilan noustessan aukeaa se thermoventiini ja näin
pölttoainee valuu imukanavaan sitä myöden edelleen sylinterin päälle
nostattaen puristuksia jolloin Fergumme rupee komeesti kehräämään
olettaen että akussa on niin paljon virtaa , ellei niin voihan sinne asentaa
sellaisen " ajattelevan CTEK laturin vähintään 7 Ampeerin pitäis olla
se on mainio
Jatkossakin hyvin
http://www.maskinisten.net
http://www.maskinisten.net
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 8:24 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Onhan tuosta liekkitulpasta videotakin juutuubissa:
http://www.youtube.com/watch?v=BQtfceYdWA0
10s kohdalla näkyy tuli syttyvän imusarjassa, mutta aika äkkiä se sammuu, jos ei ajoissa selviä starttaamaan.
http://www.youtube.com/watch?v=BQtfceYdWA0
10s kohdalla näkyy tuli syttyvän imusarjassa, mutta aika äkkiä se sammuu, jos ei ajoissa selviä starttaamaan.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja