Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
- Viesti:
Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys
Hyppää viimeiseen kappaleeseen, jos haluat välttää taustatiedot.
Kävin vuodenvaihteessa katsomassa muun muassa yhden Valmet 702. Myyjä sanoi jarrut ovat äsken kunnostettuja, mutta oikeapuolinen jarru vaati vielä ilmausta, ja sen takia jarrupoljin on painettava kaksi kertaa. Noja, kyllä oikeapuolinen pyörä jarrutti hyvin kun painoi kahta kertaa, ja silloin poljin oli jäykkä, ja jäällä vasemman pöyräkin lukittui.
Tiesin jo että myyjä ilmeisesti tuskin tietää mistä puhuu, ja ongelma saattaisi olla väärin säädetyt jarrut. Kun vielä poikani sai muualta tiedon että moottori on kunnostettu, niin otin riskin ja ostin traktorin. Muut katsomani Valmetit tuntuvat vielä pahemmilta.
Noja, pystyn säätämään jarrut, ettei kahta painalusta tarvittu, mutta sillä jarrut alkoi laahaamaan pari kilometrin ajon jälkeen. Nyt kesäkelillä totesin että sekä jalkajarrru ja kesäjarru ottaa heikosti vasemmalla puolella.
Otimme vasen pyörän pois ja aukaisimme jarrukoteloa. KUKA IHMESSÄ ON RASVANNUT KITKAPINNAT? Tarkistin myös jarruakselin stefa mutta sieltä ei tullut öljyä. Käsijarrun huono toimivuus johtui katkeneesta juosisokasta. Jarrusylinteri oli kostea suojakumien alla, eli tilasin uudet sisälmykset siihen sekä uuden pääsylinterin oikenapuoliselle sivulle, mutta puhdistimme vain rasvatut kitkapinnat. Poistin "vanhasta" jarrusylinterista työstöjäljet, kun se ei ehtinyt ruostua sisältä.
Asensimme uudet tavarat sekä uuden jarruputken. Kokeilun jälkeen meinasin säätää vasen jarru uudestaan mutta mitä ihmelllistä? SÄÄTÖRUUVI OLI HÄIPYNYT KOTELOON. Tarkistin oikea pyörän, ja sieltä löytyi aluslevyn säätöruuvin alta. Ilmeisesti edellinen jarrukorjaaja oli unohtanut laittaamaan sellainen vasemmalla puolella. Jarrut oli aukaistettava uudestaan. Kitkapintaan oli vuotanut jarrunestettä. Imeisesti "häipynyt" säätöruuvi oli painanut sylinterin männän liikaa ulos. Pyhkin vain nestettä pois ja asensimme osat uudellen, mutta nyt aluslevylla säätöruuvin alla.
Oikeapuolinen jarru oli edellen painettava kahta kertaa, vaikka uutta pääsylinterin siihen asennetttin. Tilasin siihen uuden jarrusylinterin etukäteen, koska ilmausruuvin kierteet olivat huonot ja hyppäsivät yli.
Aukaistimme oikean puolisen jarrun. Käsijarru oli kulunnut pari mm:n kuoppa "paistinpannun kahvaan". Kuopan hitsasi poikani umpeen. Varmuuden vuoksi tarkistin uuden jarrusylinterinkin. Mäntiin ei ole käytetty rasvaa, ja sisällä löytyvät pienet kuopat. Hion kuopat pois, asensin jarrusylinterin uudestaan käyttäen jarrurasvaa mäntiin.
Nyt näyttää jarrut toimivan, eivätkä aloittanut laahaamaan kahden kilometrin ajon jälkeen. Mutta kuinka kauan minulla on toimivat jarrut?
Olen kullut että Valmetin jarrusylinterit on uusittava joka toista vuotta. Se oli tutun jutun Wartburgin kanssa. Siihen olen kokeillut monta temppua, mutta ongelmasta päästin eroon vasta kun sain Saksasta alkuperäisiä kunnostettuja jarrusylintereitä. Ovatko Valmetin jarrusylinterit valmistettu Unkarissa, vai voivat Valmetin uudet jarrusylinterit kestää pitempään?
Kävin vuodenvaihteessa katsomassa muun muassa yhden Valmet 702. Myyjä sanoi jarrut ovat äsken kunnostettuja, mutta oikeapuolinen jarru vaati vielä ilmausta, ja sen takia jarrupoljin on painettava kaksi kertaa. Noja, kyllä oikeapuolinen pyörä jarrutti hyvin kun painoi kahta kertaa, ja silloin poljin oli jäykkä, ja jäällä vasemman pöyräkin lukittui.
Tiesin jo että myyjä ilmeisesti tuskin tietää mistä puhuu, ja ongelma saattaisi olla väärin säädetyt jarrut. Kun vielä poikani sai muualta tiedon että moottori on kunnostettu, niin otin riskin ja ostin traktorin. Muut katsomani Valmetit tuntuvat vielä pahemmilta.
Noja, pystyn säätämään jarrut, ettei kahta painalusta tarvittu, mutta sillä jarrut alkoi laahaamaan pari kilometrin ajon jälkeen. Nyt kesäkelillä totesin että sekä jalkajarrru ja kesäjarru ottaa heikosti vasemmalla puolella.
Otimme vasen pyörän pois ja aukaisimme jarrukoteloa. KUKA IHMESSÄ ON RASVANNUT KITKAPINNAT? Tarkistin myös jarruakselin stefa mutta sieltä ei tullut öljyä. Käsijarrun huono toimivuus johtui katkeneesta juosisokasta. Jarrusylinteri oli kostea suojakumien alla, eli tilasin uudet sisälmykset siihen sekä uuden pääsylinterin oikenapuoliselle sivulle, mutta puhdistimme vain rasvatut kitkapinnat. Poistin "vanhasta" jarrusylinterista työstöjäljet, kun se ei ehtinyt ruostua sisältä.
Asensimme uudet tavarat sekä uuden jarruputken. Kokeilun jälkeen meinasin säätää vasen jarru uudestaan mutta mitä ihmelllistä? SÄÄTÖRUUVI OLI HÄIPYNYT KOTELOON. Tarkistin oikea pyörän, ja sieltä löytyi aluslevyn säätöruuvin alta. Ilmeisesti edellinen jarrukorjaaja oli unohtanut laittaamaan sellainen vasemmalla puolella. Jarrut oli aukaistettava uudestaan. Kitkapintaan oli vuotanut jarrunestettä. Imeisesti "häipynyt" säätöruuvi oli painanut sylinterin männän liikaa ulos. Pyhkin vain nestettä pois ja asensimme osat uudellen, mutta nyt aluslevylla säätöruuvin alla.
Oikeapuolinen jarru oli edellen painettava kahta kertaa, vaikka uutta pääsylinterin siihen asennetttin. Tilasin siihen uuden jarrusylinterin etukäteen, koska ilmausruuvin kierteet olivat huonot ja hyppäsivät yli.
Aukaistimme oikean puolisen jarrun. Käsijarru oli kulunnut pari mm:n kuoppa "paistinpannun kahvaan". Kuopan hitsasi poikani umpeen. Varmuuden vuoksi tarkistin uuden jarrusylinterinkin. Mäntiin ei ole käytetty rasvaa, ja sisällä löytyvät pienet kuopat. Hion kuopat pois, asensin jarrusylinterin uudestaan käyttäen jarrurasvaa mäntiin.
Nyt näyttää jarrut toimivan, eivätkä aloittanut laahaamaan kahden kilometrin ajon jälkeen. Mutta kuinka kauan minulla on toimivat jarrut?
Olen kullut että Valmetin jarrusylinterit on uusittava joka toista vuotta. Se oli tutun jutun Wartburgin kanssa. Siihen olen kokeillut monta temppua, mutta ongelmasta päästin eroon vasta kun sain Saksasta alkuperäisiä kunnostettuja jarrusylintereitä. Ovatko Valmetin jarrusylinterit valmistettu Unkarissa, vai voivat Valmetin uudet jarrusylinterit kestää pitempään?
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys
Jos ei jarru laahaa ja käytetty kunnollisia sylintereitä niin kestää ne tosi kauan, Intialaiset tai Turkkilaiset tarvikeromut osa susia jo uutena. Kai FTE vielä tekee myös näitä? Valtralta saa ainakin pääsylinteriä FTE:n tekemänä vain joitakin euroja kalliimmalla ja on sitten ihan toista laatua kuin nuo itämaiden p*skat sylinterit.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 943
- Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
- Paikkakunta: Raasepori
- Viesti:
Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys
Mikäs niitä sylintereitä syö jos siis kunnolliset laittaa? Ja jos edes joskus ne jarrunesteet muistaa vaihtaa?
Ainakin takavuosina osa tarvikeosista oli ihan laadutonta kuraa, eli parempi laittaa vähän enemmän rahaa ja ostaa Valtralta alkuperäiset. Sama koskee myös pääsylintereitä.
Ne kitkapinnat on kyllä ainakin raskaassa kärrykäytössä kovin lyhyt ikäiset mutta ei kai kukaan enää tämän ikäisellä urakoi?
Ainakin takavuosina osa tarvikeosista oli ihan laadutonta kuraa, eli parempi laittaa vähän enemmän rahaa ja ostaa Valtralta alkuperäiset. Sama koskee myös pääsylintereitä.
Ne kitkapinnat on kyllä ainakin raskaassa kärrykäytössä kovin lyhyt ikäiset mutta ei kai kukaan enää tämän ikäisellä urakoi?
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys
Itellä on ainakin yli kaksikymmentä vuotta vanhat työsylinterit ja ihan hyvin toimii. Jarrunestekin lienee enimmäkseen vettä.
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys
Remontti miehiä on joka lähtöön ja vanhoja traktoreita useampaan lähtöön.
Vanha ruoska pitää saada sellaiseen hintaan että voi sietää ranetuksia
Jarrut on varmaan myynti mielessä raswattu ettei laahaa
Vanha ruoska pitää saada sellaiseen hintaan että voi sietää ranetuksia
Jarrut on varmaan myynti mielessä raswattu ettei laahaa
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys
Kiitos tiedoista!
Jos nämä jarrusylinterit eivät kestä, niin ostan alkuperäisiä jarrusylintereitä Agco:lta.
Jos nämä jarrusylinterit eivät kestä, niin ostan alkuperäisiä jarrusylintereitä Agco:lta.
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys
Toivottavasti ei ole tarvikepääsylintereitä asennettuna, niitä ei kaikkia saa ilmattua ollenkaan. Kolme ostin itse ennekuin uskoin että pari euroa kalliimmat alkuperäissylinterit niin ilmaus tapahtui itsestään pääsylintereiden osalta. Varaosamyyjä kertoi usein myyvänsä alkuperäiset pääsylinterit ilmaantumattoman tarvikkeen tilalle.Natikka 453 kirjoitti: ↑Pe Heinä 19, 2019 7:03 pm Kiitos tiedoista!
Jos nämä jarrusylinterit eivät kestä, niin ostan alkuperäisiä jarrusylintereitä Agco:lta.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
- Viesti:
Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys
Suorita ilmaus seuraavasti,puhtaaseen tippakannuun jarrunestettä ,kumiletku jatkoksi millä yhdistät sen ilmausruuviin,ilmausruuvi hieman auki ja lutkutat kannulla kunnes säiliöstä alkaa tulla yli ja kierrät ilmaruuvin kiinni .jarrut on nyt satarosenttisesti ilmattu eikä tarvii kertaakaan koskea jarrupolkimeen .Sama homma toimii myös kytkimen ilmauksessa ,yksi helppo tehdä ja nopea.
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
- Viesti:
Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys
Poikani pumppasi jarrua, ja minä aukaisin ilmausruuvin kun poljin oli pohjassa, ja sulkesin ilmasusruuvin ennen uuden pumppauksen. Näin miten ilmakuplat tuli ulos, ja huomattiin myös lopussa kun nestettä lähti vauhdilla ulos ilmausruuvista tekemässä vaahtoa. Vaahtoa en saanut loppumaan.
Voi hyvinkin olla että ilmausta myös tapahtuu, vain pitämällä ilmausruuvin auki ja nestesäiliö täynnä. Ainakin Warressa on sellainen menetelmä onnistunut. Monien minuutin jälkeen alkaa puhdasta jarrunestettä tulla ulos ilmausruuvista ja sen voidaan sulkea.
Onneksi tarvikemyyjältä saatu pääsylinteri alkoi toimia. Vähän harmittaa etten aukaissut sitä tarkistaakseen pinnnat.
Voi hyvinkin olla että ilmausta myös tapahtuu, vain pitämällä ilmausruuvin auki ja nestesäiliö täynnä. Ainakin Warressa on sellainen menetelmä onnistunut. Monien minuutin jälkeen alkaa puhdasta jarrunestettä tulla ulos ilmausruuvista ja sen voidaan sulkea.
Onneksi tarvikemyyjältä saatu pääsylinteri alkoi toimia. Vähän harmittaa etten aukaissut sitä tarkistaakseen pinnnat.
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys
Ja ei toimi noiden kelvottomien tarvikkeiden kanssa, on kokeiltu niitä ilmata 2 barin paineellakin mutta kai porattu väärin kanavat pääsylintereissä että eivät ole auki vaikka mäntä lepoasennossa. Kunnollisin osin tulee jarrut ilmattua kun vain avaa työsylinterin tulpan ja pitää säiliössä tarpeeksi nestettä.trahata kirjoitti: ↑Pe Heinä 19, 2019 9:40 pm Suorita ilmaus seuraavasti,puhtaaseen tippakannuun jarrunestettä ,kumiletku jatkoksi millä yhdistät sen ilmausruuviin,ilmausruuvi hieman auki ja lutkutat kannulla kunnes säiliöstä alkaa tulla yli ja kierrät ilmaruuvin kiinni .jarrut on nyt satarosenttisesti ilmattu eikä tarvii kertaakaan koskea jarrupolkimeen .Sama homma toimii myös kytkimen ilmauksessa ,yksi helppo tehdä ja nopea.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarikos, Majestic-12 [Bot], Paalari, Semrush [Bot], valtsu864 ja 47 vierailijaa