Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Natikka 453
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
Viesti:

Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Natikka 453 »

Hyppää viimeiseen kappaleeseen, jos haluat välttää taustatiedot.

Kävin vuodenvaihteessa katsomassa muun muassa yhden Valmet 702. Myyjä sanoi jarrut ovat äsken kunnostettuja, mutta oikeapuolinen jarru vaati vielä ilmausta, ja sen takia jarrupoljin on painettava kaksi kertaa. Noja, kyllä oikeapuolinen pyörä jarrutti hyvin kun painoi kahta kertaa, ja silloin poljin oli jäykkä, ja jäällä vasemman pöyräkin lukittui.

Tiesin jo että myyjä ilmeisesti tuskin tietää mistä puhuu, ja ongelma saattaisi olla väärin säädetyt jarrut. Kun vielä poikani sai muualta tiedon että moottori on kunnostettu, niin otin riskin ja ostin traktorin. Muut katsomani Valmetit tuntuvat vielä pahemmilta.
Noja, pystyn säätämään jarrut, ettei kahta painalusta tarvittu, mutta sillä jarrut alkoi laahaamaan pari kilometrin ajon jälkeen. Nyt kesäkelillä totesin että sekä jalkajarrru ja kesäjarru ottaa heikosti vasemmalla puolella.

Otimme vasen pyörän pois ja aukaisimme jarrukoteloa. KUKA IHMESSÄ ON RASVANNUT KITKAPINNAT? Tarkistin myös jarruakselin stefa mutta sieltä ei tullut öljyä. Käsijarrun huono toimivuus johtui katkeneesta juosisokasta. Jarrusylinteri oli kostea suojakumien alla, eli tilasin uudet sisälmykset siihen sekä uuden pääsylinterin oikenapuoliselle sivulle, mutta puhdistimme vain rasvatut kitkapinnat. Poistin "vanhasta" jarrusylinterista työstöjäljet, kun se ei ehtinyt ruostua sisältä.

Asensimme uudet tavarat sekä uuden jarruputken. Kokeilun jälkeen meinasin säätää vasen jarru uudestaan mutta mitä ihmelllistä? SÄÄTÖRUUVI OLI HÄIPYNYT KOTELOON. Tarkistin oikea pyörän, ja sieltä löytyi aluslevyn säätöruuvin alta. Ilmeisesti edellinen jarrukorjaaja oli unohtanut laittaamaan sellainen vasemmalla puolella. Jarrut oli aukaistettava uudestaan. Kitkapintaan oli vuotanut jarrunestettä. Imeisesti "häipynyt" säätöruuvi oli painanut sylinterin männän liikaa ulos. Pyhkin vain nestettä pois ja asensimme osat uudellen, mutta nyt aluslevylla säätöruuvin alla.

Oikeapuolinen jarru oli edellen painettava kahta kertaa, vaikka uutta pääsylinterin siihen asennetttin. Tilasin siihen uuden jarrusylinterin etukäteen, koska ilmausruuvin kierteet olivat huonot ja hyppäsivät yli.

Aukaistimme oikean puolisen jarrun. Käsijarru oli kulunnut pari mm:n kuoppa "paistinpannun kahvaan". Kuopan hitsasi poikani umpeen. Varmuuden vuoksi tarkistin uuden jarrusylinterinkin. Mäntiin ei ole käytetty rasvaa, ja sisällä löytyvät pienet kuopat. Hion kuopat pois, asensin jarrusylinterin uudestaan käyttäen jarrurasvaa mäntiin.

Nyt näyttää jarrut toimivan, eivätkä aloittanut laahaamaan kahden kilometrin ajon jälkeen. Mutta kuinka kauan minulla on toimivat jarrut?

Olen kullut että Valmetin jarrusylinterit on uusittava joka toista vuotta. Se oli tutun jutun Wartburgin kanssa. Siihen olen kokeillut monta temppua, mutta ongelmasta päästin eroon vasta kun sain Saksasta alkuperäisiä kunnostettuja jarrusylintereitä. Ovatko Valmetin jarrusylinterit valmistettu Unkarissa, vai voivat Valmetin uudet jarrusylinterit kestää pitempään?
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jos ei jarru laahaa ja käytetty kunnollisia sylintereitä niin kestää ne tosi kauan, Intialaiset tai Turkkilaiset tarvikeromut osa susia jo uutena. Kai FTE vielä tekee myös näitä? Valtralta saa ainakin pääsylinteriä FTE:n tekemänä vain joitakin euroja kalliimmalla ja on sitten ihan toista laatua kuin nuo itämaiden p*skat sylinterit.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Mikäs niitä sylintereitä syö jos siis kunnolliset laittaa? Ja jos edes joskus ne jarrunesteet muistaa vaihtaa?
Ainakin takavuosina osa tarvikeosista oli ihan laadutonta kuraa, eli parempi laittaa vähän enemmän rahaa ja ostaa Valtralta alkuperäiset. Sama koskee myös pääsylintereitä.
Ne kitkapinnat on kyllä ainakin raskaassa kärrykäytössä kovin lyhyt ikäiset mutta ei kai kukaan enää tämän ikäisellä urakoi?
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Itellä on ainakin yli kaksikymmentä vuotta vanhat työsylinterit ja ihan hyvin toimii. Jarrunestekin lienee enimmäkseen vettä. :roll:
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Remontti miehiä on joka lähtöön ja vanhoja traktoreita useampaan lähtöön.

Vanha ruoska pitää saada sellaiseen hintaan että voi sietää ranetuksia

Jarrut on varmaan myynti mielessä raswattu ettei laahaa
Suomi kuuluu länsimaihin
Natikka 453
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Natikka 453 »

Kiitos tiedoista!

Jos nämä jarrusylinterit eivät kestä, niin ostan alkuperäisiä jarrusylintereitä Agco:lta.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Natikka 453 kirjoitti: Pe Heinä 19, 2019 7:03 pm Kiitos tiedoista!

Jos nämä jarrusylinterit eivät kestä, niin ostan alkuperäisiä jarrusylintereitä Agco:lta.
Toivottavasti ei ole tarvikepääsylintereitä asennettuna, niitä ei kaikkia saa ilmattua ollenkaan. Kolme ostin itse ennekuin uskoin että pari euroa kalliimmat alkuperäissylinterit niin ilmaus tapahtui itsestään pääsylintereiden osalta. Varaosamyyjä kertoi usein myyvänsä alkuperäiset pääsylinterit ilmaantumattoman tarvikkeen tilalle.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
trahata
Viestit: 811
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys

Viesti Kirjoittaja trahata »

Suorita ilmaus seuraavasti,puhtaaseen tippakannuun jarrunestettä ,kumiletku jatkoksi millä yhdistät sen ilmausruuviin,ilmausruuvi hieman auki ja lutkutat kannulla kunnes säiliöstä alkaa tulla yli ja kierrät ilmaruuvin kiinni .jarrut on nyt satarosenttisesti ilmattu eikä tarvii kertaakaan koskea jarrupolkimeen .Sama homma toimii myös kytkimen ilmauksessa ,yksi helppo tehdä ja nopea.
Natikka 453
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
Viesti:

Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Natikka 453 »

Poikani pumppasi jarrua, ja minä aukaisin ilmausruuvin kun poljin oli pohjassa, ja sulkesin ilmasusruuvin ennen uuden pumppauksen. Näin miten ilmakuplat tuli ulos, ja huomattiin myös lopussa kun nestettä lähti vauhdilla ulos ilmausruuvista tekemässä vaahtoa. Vaahtoa en saanut loppumaan.

Voi hyvinkin olla että ilmausta myös tapahtuu, vain pitämällä ilmausruuvin auki ja nestesäiliö täynnä. Ainakin Warressa on sellainen menetelmä onnistunut. Monien minuutin jälkeen alkaa puhdasta jarrunestettä tulla ulos ilmausruuvista ja sen voidaan sulkea.

Onneksi tarvikemyyjältä saatu pääsylinteri alkoi toimia. Vähän harmittaa etten aukaissut sitä tarkistaakseen pinnnat.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet 702 jarrusylinterin kestävyys

Viesti Kirjoittaja SamiT »

trahata kirjoitti: Pe Heinä 19, 2019 9:40 pm Suorita ilmaus seuraavasti,puhtaaseen tippakannuun jarrunestettä ,kumiletku jatkoksi millä yhdistät sen ilmausruuviin,ilmausruuvi hieman auki ja lutkutat kannulla kunnes säiliöstä alkaa tulla yli ja kierrät ilmaruuvin kiinni .jarrut on nyt satarosenttisesti ilmattu eikä tarvii kertaakaan koskea jarrupolkimeen .Sama homma toimii myös kytkimen ilmauksessa ,yksi helppo tehdä ja nopea.
Ja ei toimi noiden kelvottomien tarvikkeiden kanssa, on kokeiltu niitä ilmata 2 barin paineellakin mutta kai porattu väärin kanavat pääsylintereissä että eivät ole auki vaikka mäntä lepoasennossa. Kunnollisin osin tulee jarrut ilmattua kun vain avaa työsylinterin tulpan ja pitää säiliössä tarpeeksi nestettä.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarikos, Majestic-12 [Bot], Paalari, Semrush [Bot], valtsu864 ja 47 vierailijaa