Niin on mullakin... Riippuu tietysti pihasta mutta mikäli kierrettäviä rakennuksia, istutuksia, autoja yms niin paljon näppärämmin onnistuu pienellä kuin turhan isolla koneella. Se on pieni etu mikä siinä tiellä saavutetaan. Tietty jos on joku säännöllinen aurattava parkkipaikka niin sitten joku iso fentti kärkiauralla.Matsikka kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:25 amAlkuperäisellä kysyjällä on myös 300 m tietä aurattavan.361 kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:19 amVähintään Ford 5000 kokoluokan kone omakotitalon pihan auraamiseen Herää nyt hyvä mies...Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 10:29 am Kyllä lumihommiin kannattaa olla vähintään Majorin kokoluokan kone ollaanpa missä päin Suomea tahansa. . Ford 5000:siakin löytyy paljon hytittömänä, että noitakin katselisin, jos se hytittömyys on ykkösasia. Ja suosittelen kokeilemaan vieläkin isompia. Hytilliset voi pitää ihan hyvin ulkosäilytyksessäkin.
Ford 4000 ja 165 Massikka on se kokoluokka josta kannattaa lähteä.
Vanha traktori auraukseen
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Ei 165 oo turhan iso.361 kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:50 amNiin on mullakin... Riippuu tietysti pihasta mutta mikäli kierrettäviä rakennuksia, istutuksia, autoja yms niin paljon näppärämmin onnistuu pienellä kuin turhan isolla koneella. Se on pieni etu mikä siinä tiellä saavutetaan. Tietty jos on joku säännöllinen aurattava parkkipaikka niin sitten joku iso fentti kärkiauralla.Matsikka kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:25 amAlkuperäisellä kysyjällä on myös 300 m tietä aurattavan.361 kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:19 amVähintään Ford 5000 kokoluokan kone omakotitalon pihan auraamiseen Herää nyt hyvä mies...Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 10:29 am Kyllä lumihommiin kannattaa olla vähintään Majorin kokoluokan kone ollaanpa missä päin Suomea tahansa. . Ford 5000:siakin löytyy paljon hytittömänä, että noitakin katselisin, jos se hytittömyys on ykkösasia. Ja suosittelen kokeilemaan vieläkin isompia. Hytilliset voi pitää ihan hyvin ulkosäilytyksessäkin.
Ford 4000 ja 165 Massikka on se kokoluokka josta kannattaa lähteä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: To Kesä 27, 2019 6:25 pm
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Linko pitäisi traktorissa olla ehdottomasti, juuri tuon tien takia. Tie on juuri auton levyinen ja ympärillä isoja puita/kiviä. Levyllä ei yksinkertaisesti saa lumia työnnettyä mihinkään pitemmälle. Mutta pihassa olisi levyllekin käyttöä
Ford 4000 varmaan otettava harkintaan. Korkeuskin taitaa hytillisenä olla vielä ihan ok. Lisäksi hyvä kun naapurissa samanlainen, jos jotain vikaa tulee, niin osannnee neuvoa. Onko kaikissa ford 4000 sarjalaisissa se "kaksoiskytkin"?
Ford 4000 varmaan otettava harkintaan. Korkeuskin taitaa hytillisenä olla vielä ihan ok. Lisäksi hyvä kun naapurissa samanlainen, jos jotain vikaa tulee, niin osannnee neuvoa. Onko kaikissa ford 4000 sarjalaisissa se "kaksoiskytkin"?
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Eikä 135 oo turhan pieni.Matsikka kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:55 amEi 165 oo turhan iso.361 kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:50 amNiin on mullakin... Riippuu tietysti pihasta mutta mikäli kierrettäviä rakennuksia, istutuksia, autoja yms niin paljon näppärämmin onnistuu pienellä kuin turhan isolla koneella. Se on pieni etu mikä siinä tiellä saavutetaan. Tietty jos on joku säännöllinen aurattava parkkipaikka niin sitten joku iso fentti kärkiauralla.Matsikka kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:25 amAlkuperäisellä kysyjällä on myös 300 m tietä aurattavan.361 kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:19 amVähintään Ford 5000 kokoluokan kone omakotitalon pihan auraamiseen Herää nyt hyvä mies...Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 10:29 am Kyllä lumihommiin kannattaa olla vähintään Majorin kokoluokan kone ollaanpa missä päin Suomea tahansa. . Ford 5000:siakin löytyy paljon hytittömänä, että noitakin katselisin, jos se hytittömyys on ykkösasia. Ja suosittelen kokeilemaan vieläkin isompia. Hytilliset voi pitää ihan hyvin ulkosäilytyksessäkin.
Ford 4000 ja 165 Massikka on se kokoluokka josta kannattaa lähteä.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Kytkimestä riippumaton nostolaite on. Voimanulosoton kytkentä hydraulinen. Hytti meluisa, huono näkyvyys ja kulku hankalaa (kuten muutkin aikalaiset paitsi Valmet) Kevyt ohjaus ja hyvä kääntymään. Nostolaite tarkka. Itsellä on ja olen ihan tykännyt paitsi tuo hytti (Hara)Fergu92 kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:56 am Linko pitäisi traktorissa olla ehdottomasti, juuri tuon tien takia. Tie on juuri auton levyinen ja ympärillä isoja puita/kiviä. Levyllä ei yksinkertaisesti saa lumia työnnettyä mihinkään pitemmälle. Mutta pihassa olisi levyllekin käyttöä
Ford 4000 varmaan otettava harkintaan. Korkeuskin taitaa hytillisenä olla vielä ihan ok. Lisäksi hyvä kun naapurissa samanlainen, jos jotain vikaa tulee, niin osannnee neuvoa. Onko kaikissa ford 4000 sarjalaisissa se "kaksoiskytkin"?
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Jos tielle ei pahemmin tuiskaa, niin tuollainen lyhyt pätkä menee mainiosti perälevylläkin. Vauhtia kun pitää kolatessa, niin aika hyvin se lumi vaan siirtyy. Jos alkaa ahistamaan, niin levy toisin päin ja pakilla tuuppaamaan. Saa lentämään vielä paremmin niin päin.
Linko on sitten taas nurkkahommissa kömpelö ja molempia ei voi käyttää, kun on yksi traktori. Se on joko/tai.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Serkulla on yli kilometri omaa tietä eikä oo koskaan omistanut linkoa, hyvin on pärjännyt.Fergu92 kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:56 am Linko pitäisi traktorissa olla ehdottomasti, juuri tuon tien takia. Tie on juuri auton levyinen ja ympärillä isoja puita/kiviä. Levyllä ei yksinkertaisesti saa lumia työnnettyä mihinkään pitemmälle. Mutta pihassa olisi levyllekin käyttöä
Ford 4000 varmaan otettava harkintaan. Korkeuskin taitaa hytillisenä olla vielä ihan ok. Lisäksi hyvä kun naapurissa samanlainen, jos jotain vikaa tulee, niin osannnee neuvoa. Onko kaikissa ford 4000 sarjalaisissa se "kaksoiskytkin"?
Tapauskohtainen tuo lingon tarve.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 799
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Kyllä se traktori saa jonku kokoinen olla jos aamulla kiireessä pitää tietä auki saada. Ford 4000 on oikein passeli tai isommat. Jos kaikessa rauhassa saa aurata niin sitten menee jo 135 verkkuki jos vaikka kesken tuiskunki käy vähän antaan ensiapua pahimpiin paikkoihin. Itse aurailin aluksi 361 valmetilla joka on jo paljon pystyvämpi peli mitä tuommoinen 135 Verku tai dexta mutta kun 602.sen ottaa alle niin hyvillä ketjuilla lumi alkaa tulla ennemmin levyn yli puskiessa kuin meno tippaa. Mitä ketteryyteen tulee niin mitään käytännön eroa ei ole esim dexta vas. ford 5600, tehostettu ohjaus on nopea kun esteitä kierretään, merkittävä etu.
-
- Viestit: 977
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Menihän se kuuluisa mummokin aikoinaan lumessa, mutta jos totta puhutaan niin kaikki paitsi linko ja kunnon ketjut on pelleilyä takavetoisen traktorin kanssa jos puhutaan lumen auraamisesta.Matsikka kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 12:16 pmSerkulla on yli kilometri omaa tietä eikä oo koskaan omistanut linkoa, hyvin on pärjännyt.Fergu92 kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:56 am Linko pitäisi traktorissa olla ehdottomasti, juuri tuon tien takia. Tie on juuri auton levyinen ja ympärillä isoja puita/kiviä. Levyllä ei yksinkertaisesti saa lumia työnnettyä mihinkään pitemmälle. Mutta pihassa olisi levyllekin käyttöä
Ford 4000 varmaan otettava harkintaan. Korkeuskin taitaa hytillisenä olla vielä ihan ok. Lisäksi hyvä kun naapurissa samanlainen, jos jotain vikaa tulee, niin osannnee neuvoa. Onko kaikissa ford 4000 sarjalaisissa se "kaksoiskytkin"?
Tapauskohtainen tuo lingon tarve.
Varsinkin tuollainen tie missä on kiviä lähellä, niin linko on ehdoton ja nopein tapa siirtää lunta.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Joo-o. Kubotalla auraan tuon tien hydraulisesti kääntyvällä etulevyllä yhdellä ajolla toinen puoli toiseen ja toinen toiseen. Isoimalla vaihteella saa ajaa jos ei hirveän painavaa lunta ole ja silloinkin toiseksi suurimalla. Yhtään sen nopeammin sitä ei aja esim 502:Sella. Eikä tule niskat kipeäksi kun työkone edessä. Piha jossa useita rakennuksia ja milloin mitäkin on pikkukoneella ajettu kerralla kulmia nuollen. Isommalla kun ajaa niin täytyy kolamieheksikin välillä jalkautua.Valmetilla... kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 12:20 pm Kyllä se traktori saa jonku kokoinen olla jos aamulla kiireessä pitää tietä auki saada. Ford 4000 on oikein passeli tai isommat. Jos kaikessa rauhassa saa aurata niin sitten menee jo 135 verkkuki jos vaikka kesken tuiskunki käy vähän antaan ensiapua pahimpiin paikkoihin. Itse aurailin aluksi 361 valmetilla joka on jo paljon pystyvämpi peli mitä tuommoinen 135 Verku tai dexta mutta kun 602.sen ottaa alle niin hyvillä ketjuilla lumi alkaa tulla ennemmin levyn yli puskiessa kuin meno tippaa. Mitä ketteryyteen tulee niin mitään käytännön eroa ei ole esim dexta vas. ford 5600, tehostettu ohjaus on nopea kun esteitä kierretään, merkittävä etu.
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Riippuu siitä tiestä. Serkun tie menee suurelta osin mettän läpi, niin ei pyryytä tukkoon.LasseE kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 12:33 pmMenihän se kuuluisa mummokin aikoinaan lumessa, mutta jos totta puhutaan niin kaikki paitsi linko ja kunnon ketjut on pelleilyä takavetoisen traktorin kanssa jos puhutaan lumen auraamisesta.Matsikka kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 12:16 pmSerkulla on yli kilometri omaa tietä eikä oo koskaan omistanut linkoa, hyvin on pärjännyt.Fergu92 kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 11:56 am Linko pitäisi traktorissa olla ehdottomasti, juuri tuon tien takia. Tie on juuri auton levyinen ja ympärillä isoja puita/kiviä. Levyllä ei yksinkertaisesti saa lumia työnnettyä mihinkään pitemmälle. Mutta pihassa olisi levyllekin käyttöä
Ford 4000 varmaan otettava harkintaan. Korkeuskin taitaa hytillisenä olla vielä ihan ok. Lisäksi hyvä kun naapurissa samanlainen, jos jotain vikaa tulee, niin osannnee neuvoa. Onko kaikissa ford 4000 sarjalaisissa se "kaksoiskytkin"?
Tapauskohtainen tuo lingon tarve.
Varsinkin tuollainen tie missä on kiviä lähellä, niin linko on ehdoton ja nopein tapa siirtää lunta.
Onhan se perälevy paljon nopeampi kuin linko, varsinkin suojalumella.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 799
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Silloin pitää kyllä levyn edessä olla jokin muu kuin dexta tai pikkuverku...
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Se 165 S riittää.Valmetilla... kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 12:43 pm Silloin pitää kyllä levyn edessä olla jokin muu kuin dexta tai pikkuverku...
Ei kannata ostaa pikkunaksua.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 3590
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Minulla taas niinpäin, että aivan yököttää kun joutuu alkutalvesta märät sohjolumet sorapihalta aurata takalanalla...on niin vihoviimeinen keksintö omien pihojen aukipidossa, kun joutuu ajaa pitkiä vetoja ja kerätä traktorin korkuista penkaa muutamaan kohtaan (pitää alkutalvesta ajaa kauas ensimmäisen penkan, että mahtuu lopputalven lumetkin). Mutta kun vähänkään pakastaa ja sopivat pohjat saatu aikaan, niin jo aivan ilomielin hyppää linkotraktorin pukille! Minulla on kampaterällinen ja hydr.säädettävä pystytorni TR, jolla tunnetusti ei mene suojalumi yhtään ja se on perseestä, mutta muuten en luopuisi mistään hinnasta...ainakaa takalanaan. Etukuormaajaan toki kelpaisi kunnon säädettävä V-mallin lana (nyt vain kauha, joka sekään ei mitenkään unelma)
Eli äärimmäisessä pakossa muutaman kerran talveen joutuu käyttää takalanaa ja muuten aina ehdottomasti lingolla...jo lumen sijoittelunkin takia, nopeudesta nyt puhumattakaan (on kierrettävää ja pujoteltavaa ihan reilusti, mutta silti). Viimetalvi oli mukava, kun ei lumisateille osunut kuin yksi vai kaksi suojakeliä ja sai päästää lingolla koko talven
Eli äärimmäisessä pakossa muutaman kerran talveen joutuu käyttää takalanaa ja muuten aina ehdottomasti lingolla...jo lumen sijoittelunkin takia, nopeudesta nyt puhumattakaan (on kierrettävää ja pujoteltavaa ihan reilusti, mutta silti). Viimetalvi oli mukava, kun ei lumisateille osunut kuin yksi vai kaksi suojakeliä ja sai päästää lingolla koko talven
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Meillä tuloo senverta vähän lunta ettei yksin sen auraamiseen kannata ylimääräisiä euroja laittaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Meinaatko että sillä ei saa lumitöitä tehtyä? Vai pitääkö se pohojanmaalla olla aina pikkuisen isompaa?Matsikka kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 12:53 pmSe 165 S riittää.Valmetilla... kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 12:43 pm Silloin pitää kyllä levyn edessä olla jokin muu kuin dexta tai pikkuverku...
Ei kannata ostaa pikkunaksua.
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Se on juuri noin. Perälevyllä vain silloin jos ei lingolla mene ja pakko saada tie ja piha auki.korsteeni kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 12:56 pm Minulla taas niinpäin, että aivan yököttää kun joutuu alkutalvesta märät sohjolumet sorapihalta aurata takalanalla...on niin vihoviimeinen keksintö omien pihojen aukipidossa, kun joutuu ajaa pitkiä vetoja ja kerätä traktorin korkuista penkaa muutamaan kohtaan (pitää alkutalvesta ajaa kauas ensimmäisen penkan, että mahtuu lopputalven lumetkin). Mutta kun vähänkään pakastaa ja sopivat pohjat saatu aikaan, niin jo aivan ilomielin hyppää linkotraktorin pukille! Minulla on kampaterällinen ja hydr.säädettävä pystytorni TR, jolla tunnetusti ei mene suojalumi yhtään ja se on perseestä, mutta muuten en luopuisi mistään hinnasta...ainakaa takalanaan. Etukuormaajaan toki kelpaisi kunnon säädettävä V-mallin lana (nyt vain kauha, joka sekään ei mitenkään unelma)
Eli äärimmäisessä pakossa muutaman kerran talveen joutuu käyttää takalanaa ja muuten aina ehdottomasti lingolla...jo lumen sijoittelunkin takia, nopeudesta nyt puhumattakaan (on kierrettävää ja pujoteltavaa ihan reilusti, mutta silti). Viimetalvi oli mukava, kun ei lumisateille osunut kuin yksi vai kaksi suojakeliä ja sai päästää lingolla koko talven
- Matsikka
- Viestit: 16230
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
No kun edellinen epäili ettei niillä 3-pyttysillä pysty pitämään yli kilometrin tietä perälevyllä auki niin 165 lla serkku piti. Ja sitä ennen Porsche Superilla.361 kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 1:06 pmMeinaatko että sillä ei saa lumitöitä tehtyä? Vai pitääkö se pohojanmaalla olla aina pikkuisen isompaa?Matsikka kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 12:53 pmSe 165 S riittää.Valmetilla... kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 12:43 pm Silloin pitää kyllä levyn edessä olla jokin muu kuin dexta tai pikkuverku...
Ei kannata ostaa pikkunaksua.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Kovasti meillä on eri kokemukset lumitöistä.korsteeni kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 12:56 pm Minulla taas niinpäin, että aivan yököttää kun joutuu alkutalvesta märät sohjolumet sorapihalta aurata takalanalla...on niin vihoviimeinen keksintö omien pihojen aukipidossa, kun joutuu ajaa pitkiä vetoja ja kerätä traktorin korkuista penkaa muutamaan kohtaan (pitää alkutalvesta ajaa kauas ensimmäisen penkan, että mahtuu lopputalven lumetkin). Mutta kun vähänkään pakastaa ja sopivat pohjat saatu aikaan, niin jo aivan ilomielin hyppää linkotraktorin pukille! Minulla on kampaterällinen ja hydr.säädettävä pystytorni TR, jolla tunnetusti ei mene suojalumi yhtään ja se on perseestä, mutta muuten en luopuisi mistään hinnasta...ainakaa takalanaan. Etukuormaajaan toki kelpaisi kunnon säädettävä V-mallin lana (nyt vain kauha, joka sekään ei mitenkään unelma)
Eli äärimmäisessä pakossa muutaman kerran talveen joutuu käyttää takalanaa ja muuten aina ehdottomasti lingolla...jo lumen sijoittelunkin takia, nopeudesta nyt puhumattakaan (on kierrettävää ja pujoteltavaa ihan reilusti, mutta silti). Viimetalvi oli mukava, kun ei lumisateille osunut kuin yksi vai kaksi suojakeliä ja sai päästää lingolla koko talven
Itse vihaan linkoa pihatöissä. Ei siihen sen enempää lunta sovi kuin perälevyynkään, koska heittoa ei voi pitää päällä juurikaan pihassa. Ikkunat, autot, istutukset sun muut eivät kestä lingottavaa lunta ja kiviä. Samoin ovien edustoille ja muihin kapeisiin paikkoihin jää aina hiukan lunta lingon siipien taakse, kun tuollaiset paikat joutuu hakemaan pakilla. Jos jossain sattuu olemaan sotkettua lunta tai polannetta, niin linko raapii ne huonommin irti. Jos on tarvetta kasata lunta, niin levyllä saa helposti puolitoista metriä korkeaa kasaa tönäämällä, jne, jne.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 3590
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Vanha traktori auraukseen
Tuo (muunneltu) ympäripyörivä korkeatorninen linko on kyllä siitä kätevä, että sillä voi lingota vaikka itsensä niskaan hyttiin Ja sitä on myös levitetty alkuperäisestä aika paljon, jolloin sillä myös pystyy vetää isoa kasaa haluamaansa paikkaan ja pyöräyttää lumet sitten sinne. Henkilöautojen yli menee mukavasti ja omat pihat mitä auki pidän, vain sattuu olemaan siinämielessä mukavan mallisia, että suurempi ongelma on saada ne perälevyn kasat jonnekkin mahtumaan.
Toinen ongelma mitä vihaan perälevyssä, on se perkuleen penkat, mitä tulee aina...täällä pohojammaalla, kun minullakin on nuo kaksi reilun 100m kujaa maantielle itä-länsi suunnassa ja pohjoiseen päin yli 5km lakiaa peltoa muutamaa taloa lukuunottamatta, niin se kun tuulee lakialta ihan koko talven ja tuo pelloilta lunta, niin ne perhanat kerääntyy heti välittömästi auratun penkan jälkeen siihen kujalle, eli ajotie on aina tukossa, ja mitä korkeammat penkat, sitä enempi lunta kertyy tielle Kujani on noin 30-40cm korkeammalla mitä ympäröivät pellot, niin lingolla kun pystyy pitämään tiet auki, ei tuiskut pysähdy kujille ollenkaan vaan päinvastoin puhdistaa niistä kaiken lumen
Että näin se on ongelmat erilaisia tosiaan ihmisillä
Toinen ongelma mitä vihaan perälevyssä, on se perkuleen penkat, mitä tulee aina...täällä pohojammaalla, kun minullakin on nuo kaksi reilun 100m kujaa maantielle itä-länsi suunnassa ja pohjoiseen päin yli 5km lakiaa peltoa muutamaa taloa lukuunottamatta, niin se kun tuulee lakialta ihan koko talven ja tuo pelloilta lunta, niin ne perhanat kerääntyy heti välittömästi auratun penkan jälkeen siihen kujalle, eli ajotie on aina tukossa, ja mitä korkeammat penkat, sitä enempi lunta kertyy tielle Kujani on noin 30-40cm korkeammalla mitä ympäröivät pellot, niin lingolla kun pystyy pitämään tiet auki, ei tuiskut pysähdy kujille ollenkaan vaan päinvastoin puhdistaa niistä kaiken lumen
Että näin se on ongelmat erilaisia tosiaan ihmisillä
Viimeksi muokannut korsteeni, Pe Heinä 12, 2019 1:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kuuskakkone ja 70 vierailijaa