lasin tasomaisuus

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

rämä
Viestit: 358
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja rämä »

Pitäisi tutkia vuotavan laipan suoruutta. Tähän hätään en keksi mitään varmaa tasopintaa. Entä lasi ? Onko tavallinen ikkunalasi kuinka tasomainen ?
JKAVS
Viestit: 1324
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Ei lähelläkään. Esimerkiksi Schottin lasille toleranssi on 1 mm/300 mm.
https://www.schott.com/d/home-appliance ... 012017.pdf
rämä
Viestit: 358
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja rämä »

JKAVS kirjoitti: Su Kesä 30, 2019 9:24 am Ei lähelläkään. Esimerkiksi Schottin lasille toleranssi on 1 mm/300 mm.
https://www.schott.com/d/home-appliance ... 012017.pdf
Tuo oli hyvä (toisaalta huono) linkki. Lasin saa siis unohtaa.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Datsunin kannen suoruutta arvioitiin pokasahan jännitettyä terää käyttäen, terän selkää vasten. Kansi päätettiin tulkkaamisen jälkeen käyttää koneistamossa ja oikaistavaa siinä oli.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Mopo iässä,mopedeita viritettiin esim. syliterinkantta mataloittamalla ja tämä suoritettiin laittamalla hiomapaperi lasilevyn (tai ikkunalasin palan) Päälle ja tahkotiin siinä kantta edes takaisin.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Minkä kokonen laippa on arvioitavana?

Lasihan ei ole tasasta, mut kyllä sillä monet laipat ja terät on hiottu. Sekin pitää olla tukevalla tasasella alustalla, kun se notkuu jos sitä kovemmin painattaa!

Silmämääräsesti suoruutta vois ihmetellä suoraks jyrsittyllä ja hiotulla paksummalla rautalatikalla.
rämä
Viestit: 358
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja rämä »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Kesä 30, 2019 11:02 am Minkä kokonen laippa on arvioitavana?

Lasihan ei ole tasasta, mut kyllä sillä monet laipat ja terät on hiottu. Sekin pitää olla tukevalla tasasella alustalla, kun se notkuu jos sitä kovemmin painattaa!

Silmämääräsesti suoruutta vois ihmetellä suoraks jyrsittyllä ja hiotulla paksummalla rautalatikalla.
Laippa on ovaalinmuotoinen 60 mm x 40 mm. Teräsviivaimella yritin tutkailla, mutta sillä ei saa kuin yhden suunnan selville. Senverran selvisi, että on enemmän kuin 0,05 mm , mutta vähemmän kuin 0,1 mm kiero. Vuotaa kuitenkin yllättävän paljon tiivisteen kanssa. Kun annoin hieman viilaa, parani vähän, muttei hyvä vieläkään.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja masankp »

Paa sorviin kiinni ja aja suoraan.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Mistä se laippa on, ja miten suora se pitää olla?

Uusi ikkunalasi on aika tasaista, eli sitä vasten näkee laipan tai kannen suuremmat vääntymät.
Laippaa voi tutkia myös suoraa rautalevyä vasten.

Ja teräsviivoittimella näkee laipan kaarevuuden ja kuperuuden.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7001499 ... RST-300-mm

Paras tapa oikaista laippa on käyttää se moottorikoneistamossa hiottavana, jos laipan saa koneisiin.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

masankp kirjoitti: Su Kesä 30, 2019 2:48 pm Paa sorviin kiinni ja aja suoraan.
juu jokaisellahan se sorvi on. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
rämä
Viestit: 358
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja rämä »

Ajomies osui asian ytimeen.Laippa on ikivanhasta traktorilla pyöritettävästä kompressorista, sijaitsee aika kaukana sorveista. Muutenkin käytettävissä olevat työkalut ovat aika rajoitetut. Ihmetyksen aihe on vuodon suuruus, vaikka laipat ovat silmällä kohtuu suorat.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jos laippa tulee kahel vastakkaisella puolilla olevilla pultilla kiristyksee, niin mitä tiukemmalle pultit kiristää sen enemmän vetää kaarelle.
Noin pieni laippa oikenee leveällä viilalla, tai sitten jos helposti käsiteltävä irtokappale, niin tasaselle pöytälevylle hiomapaperi ja jynssää siinä.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Sopisikoon tuohon joku tiiviste, joka kompensoi laipan kieroutta?
säästellen sippiin
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Tiivistekkin on helppo rikkoa ylikiristyksellä.
jsj
Viestit: 405
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja jsj »

Eikö sitä tiivistesilikonilla saa tilkittyä?
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Olen saanut käsityksen että kyseiset laipat ovat kuitenkin kohtuullisen suorat. Näinollen olen taipuvainen omakohtaisiin kokemuksiin perustuen uskomaan ettei kiristämisellä tiivistettä rikki saisi jos tiiviste on mahdollista olla.
Laippojen paksuus on vielä tietämättä mutta kun kerran puhutaan kompressorista, niin tuskin millin peltiä on.
säästellen sippiin
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Esimerkiksi kumitiiviste on joustava, mutta jos sitä kiristetään liikaa se menettää joustavuutensa, ja voi jopa murtua, eikä sitten enään tiivistä. Sama pätee kuitutiivisteeseenkin. Traktorin kompuran paineen, joka lienee tässä tappauksesa luokkaa 10bar, ei kovin kummoisia kiristysvoimia tarvitse.
Jos laipat ja tiivisteet ovat kunnollisia.
Onko rämän kompuran linjastoon tehty muutoksia, joiden jälkeen vuoto on alkanut? Esimerkiksi tuentaa lisätty tai jotakin?
"Ylikiristys tuottaa liian suuren puristuspaineen, jolloin tiiviste voi hajota, laippaan syntyä säröjä ja laippa voi kiertyä. Lisäksi ylikiristys voi aiheuttaa ruuvissa plastisia muodon-muutoksia (mm. virumista), jolloin ruuvi voi löystyä. Mikäli on ilmeistä, että asennus on tapahtunut liian suurella vääntömomentilla tai ilman voiteluainetta, on kiinnitysosat vaihdettava."
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... CLr6bCsUH2
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Noin pienen laipan saa hiottua lasin päällä suoraksi kunhan se lasinpala on esim tukevan ja tasaisen pöydän päällä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti: Su Kesä 30, 2019 6:25 pm Esimerkiksi kumitiiviste on joustava, mutta jos sitä kiristetään liikaa se menettää joustavuutensa, ja voi jopa murtua, eikä sitten enään tiivistä. Sama pätee kuitutiivisteeseenkin. Traktorin kompuran paineen, joka lienee tässä tappauksesa luokkaa 10bar, ei kovin kummoisia kiristysvoimia tarvitse.
Jos laipat ja tiivisteet ovat kunnollisia.
Onko rämän kompuran linjastoon tehty muutoksia, joiden jälkeen vuoto on alkanut? Esimerkiksi tuentaa lisätty tai jotakin?
"Ylikiristys tuottaa liian suuren puristuspaineen, jolloin tiiviste voi hajota, laippaan syntyä säröjä ja laippa voi kiertyä. Lisäksi ylikiristys voi aiheuttaa ruuvissa plastisia muodon-muutoksia (mm. virumista), jolloin ruuvi voi löystyä. Mikäli on ilmeistä, että asennus on tapahtunut liian suurella vääntömomentilla tai ilman voiteluainetta, on kiinnitysosat vaihdettava."
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... CLr6bCsUH2
Kyllä tuossa taas mennään perusteellisuuteen, tuskin noin tarkkoja ohjeita näissä harrastelu kapineissa tarvitaan. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Re: lasin tasomaisuus

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

Juho M-P kirjoitti: Su Kesä 30, 2019 6:30 pm Noin pienen laipan saa hiottua lasin päällä suoraksi kunhan se lasinpala on esim tukevan ja tasaisen pöydän päällä.
olen ymmärtäny että nykyiset lasit tehään
valuttamalla sulaa lasia jonku sulan metallin päälle
jos on näin niin silloin se on suora ja tasainen tehessä

ite täällä kieroja ovia ja niitten laseja väännellessäni
että aika paljo se lasi vääntöä kestää
ennenku präksähtää
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], kkuula ja 34 vierailijaa