lasin tasomaisuus
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
- Viesti:
lasin tasomaisuus
Pitäisi tutkia vuotavan laipan suoruutta. Tähän hätään en keksi mitään varmaa tasopintaa. Entä lasi ? Onko tavallinen ikkunalasi kuinka tasomainen ?
-
- Viestit: 1324
- Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Ei lähelläkään. Esimerkiksi Schottin lasille toleranssi on 1 mm/300 mm.
https://www.schott.com/d/home-appliance ... 012017.pdf
https://www.schott.com/d/home-appliance ... 012017.pdf
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Tuo oli hyvä (toisaalta huono) linkki. Lasin saa siis unohtaa.JKAVS kirjoitti: ↑Su Kesä 30, 2019 9:24 am Ei lähelläkään. Esimerkiksi Schottin lasille toleranssi on 1 mm/300 mm.
https://www.schott.com/d/home-appliance ... 012017.pdf
-
- Viestit: 10654
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Datsunin kannen suoruutta arvioitiin pokasahan jännitettyä terää käyttäen, terän selkää vasten. Kansi päätettiin tulkkaamisen jälkeen käyttää koneistamossa ja oikaistavaa siinä oli.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 7721
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Mopo iässä,mopedeita viritettiin esim. syliterinkantta mataloittamalla ja tämä suoritettiin laittamalla hiomapaperi lasilevyn (tai ikkunalasin palan) Päälle ja tahkotiin siinä kantta edes takaisin.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Minkä kokonen laippa on arvioitavana?
Lasihan ei ole tasasta, mut kyllä sillä monet laipat ja terät on hiottu. Sekin pitää olla tukevalla tasasella alustalla, kun se notkuu jos sitä kovemmin painattaa!
Silmämääräsesti suoruutta vois ihmetellä suoraks jyrsittyllä ja hiotulla paksummalla rautalatikalla.
Lasihan ei ole tasasta, mut kyllä sillä monet laipat ja terät on hiottu. Sekin pitää olla tukevalla tasasella alustalla, kun se notkuu jos sitä kovemmin painattaa!
Silmämääräsesti suoruutta vois ihmetellä suoraks jyrsittyllä ja hiotulla paksummalla rautalatikalla.
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Laippa on ovaalinmuotoinen 60 mm x 40 mm. Teräsviivaimella yritin tutkailla, mutta sillä ei saa kuin yhden suunnan selville. Senverran selvisi, että on enemmän kuin 0,05 mm , mutta vähemmän kuin 0,1 mm kiero. Vuotaa kuitenkin yllättävän paljon tiivisteen kanssa. Kun annoin hieman viilaa, parani vähän, muttei hyvä vieläkään.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Su Kesä 30, 2019 11:02 am Minkä kokonen laippa on arvioitavana?
Lasihan ei ole tasasta, mut kyllä sillä monet laipat ja terät on hiottu. Sekin pitää olla tukevalla tasasella alustalla, kun se notkuu jos sitä kovemmin painattaa!
Silmämääräsesti suoruutta vois ihmetellä suoraks jyrsittyllä ja hiotulla paksummalla rautalatikalla.
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Paa sorviin kiinni ja aja suoraan.
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Mistä se laippa on, ja miten suora se pitää olla?
Uusi ikkunalasi on aika tasaista, eli sitä vasten näkee laipan tai kannen suuremmat vääntymät.
Laippaa voi tutkia myös suoraa rautalevyä vasten.
Ja teräsviivoittimella näkee laipan kaarevuuden ja kuperuuden.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7001499 ... RST-300-mm
Paras tapa oikaista laippa on käyttää se moottorikoneistamossa hiottavana, jos laipan saa koneisiin.
Uusi ikkunalasi on aika tasaista, eli sitä vasten näkee laipan tai kannen suuremmat vääntymät.
Laippaa voi tutkia myös suoraa rautalevyä vasten.
Ja teräsviivoittimella näkee laipan kaarevuuden ja kuperuuden.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7001499 ... RST-300-mm
Paras tapa oikaista laippa on käyttää se moottorikoneistamossa hiottavana, jos laipan saa koneisiin.
-
- Viestit: 28018
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
juu jokaisellahan se sorvi on.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Ajomies osui asian ytimeen.Laippa on ikivanhasta traktorilla pyöritettävästä kompressorista, sijaitsee aika kaukana sorveista. Muutenkin käytettävissä olevat työkalut ovat aika rajoitetut. Ihmetyksen aihe on vuodon suuruus, vaikka laipat ovat silmällä kohtuu suorat.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Jos laippa tulee kahel vastakkaisella puolilla olevilla pultilla kiristyksee, niin mitä tiukemmalle pultit kiristää sen enemmän vetää kaarelle.
Noin pieni laippa oikenee leveällä viilalla, tai sitten jos helposti käsiteltävä irtokappale, niin tasaselle pöytälevylle hiomapaperi ja jynssää siinä.
Noin pieni laippa oikenee leveällä viilalla, tai sitten jos helposti käsiteltävä irtokappale, niin tasaselle pöytälevylle hiomapaperi ja jynssää siinä.
- ihmehitsari
- Viestit: 18565
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Sopisikoon tuohon joku tiiviste, joka kompensoi laipan kieroutta?
säästellen sippiin
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: lasin tasomaisuus
Tiivistekkin on helppo rikkoa ylikiristyksellä.
-
- Viestit: 405
- Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Eikö sitä tiivistesilikonilla saa tilkittyä?
- ihmehitsari
- Viestit: 18565
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Olen saanut käsityksen että kyseiset laipat ovat kuitenkin kohtuullisen suorat. Näinollen olen taipuvainen omakohtaisiin kokemuksiin perustuen uskomaan ettei kiristämisellä tiivistettä rikki saisi jos tiiviste on mahdollista olla.
Laippojen paksuus on vielä tietämättä mutta kun kerran puhutaan kompressorista, niin tuskin millin peltiä on.
Laippojen paksuus on vielä tietämättä mutta kun kerran puhutaan kompressorista, niin tuskin millin peltiä on.
säästellen sippiin
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: lasin tasomaisuus
Esimerkiksi kumitiiviste on joustava, mutta jos sitä kiristetään liikaa se menettää joustavuutensa, ja voi jopa murtua, eikä sitten enään tiivistä. Sama pätee kuitutiivisteeseenkin. Traktorin kompuran paineen, joka lienee tässä tappauksesa luokkaa 10bar, ei kovin kummoisia kiristysvoimia tarvitse.
Jos laipat ja tiivisteet ovat kunnollisia.
Onko rämän kompuran linjastoon tehty muutoksia, joiden jälkeen vuoto on alkanut? Esimerkiksi tuentaa lisätty tai jotakin?
"Ylikiristys tuottaa liian suuren puristuspaineen, jolloin tiiviste voi hajota, laippaan syntyä säröjä ja laippa voi kiertyä. Lisäksi ylikiristys voi aiheuttaa ruuvissa plastisia muodon-muutoksia (mm. virumista), jolloin ruuvi voi löystyä. Mikäli on ilmeistä, että asennus on tapahtunut liian suurella vääntömomentilla tai ilman voiteluainetta, on kiinnitysosat vaihdettava."
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... CLr6bCsUH2
Jos laipat ja tiivisteet ovat kunnollisia.
Onko rämän kompuran linjastoon tehty muutoksia, joiden jälkeen vuoto on alkanut? Esimerkiksi tuentaa lisätty tai jotakin?
"Ylikiristys tuottaa liian suuren puristuspaineen, jolloin tiiviste voi hajota, laippaan syntyä säröjä ja laippa voi kiertyä. Lisäksi ylikiristys voi aiheuttaa ruuvissa plastisia muodon-muutoksia (mm. virumista), jolloin ruuvi voi löystyä. Mikäli on ilmeistä, että asennus on tapahtunut liian suurella vääntömomentilla tai ilman voiteluainetta, on kiinnitysosat vaihdettava."
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... CLr6bCsUH2
-
- Viestit: 4343
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Noin pienen laipan saa hiottua lasin päällä suoraksi kunhan se lasinpala on esim tukevan ja tasaisen pöydän päällä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 28018
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
Kyllä tuossa taas mennään perusteellisuuteen, tuskin noin tarkkoja ohjeita näissä harrastelu kapineissa tarvitaan.PuuhaPate kirjoitti: ↑Su Kesä 30, 2019 6:25 pm Esimerkiksi kumitiiviste on joustava, mutta jos sitä kiristetään liikaa se menettää joustavuutensa, ja voi jopa murtua, eikä sitten enään tiivistä. Sama pätee kuitutiivisteeseenkin. Traktorin kompuran paineen, joka lienee tässä tappauksesa luokkaa 10bar, ei kovin kummoisia kiristysvoimia tarvitse.
Jos laipat ja tiivisteet ovat kunnollisia.
Onko rämän kompuran linjastoon tehty muutoksia, joiden jälkeen vuoto on alkanut? Esimerkiksi tuentaa lisätty tai jotakin?
"Ylikiristys tuottaa liian suuren puristuspaineen, jolloin tiiviste voi hajota, laippaan syntyä säröjä ja laippa voi kiertyä. Lisäksi ylikiristys voi aiheuttaa ruuvissa plastisia muodon-muutoksia (mm. virumista), jolloin ruuvi voi löystyä. Mikäli on ilmeistä, että asennus on tapahtunut liian suurella vääntömomentilla tai ilman voiteluainetta, on kiinnitysosat vaihdettava."
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... CLr6bCsUH2
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4021
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
- Viesti:
Re: lasin tasomaisuus
olen ymmärtäny että nykyiset lasit tehään
valuttamalla sulaa lasia jonku sulan metallin päälle
jos on näin niin silloin se on suora ja tasainen tehessä
ite täällä kieroja ovia ja niitten laseja väännellessäni
että aika paljo se lasi vääntöä kestää
ennenku präksähtää
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], kkuula ja 34 vierailijaa