Valmet 565 ulosotto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Panni
Viestit: 24
Liittynyt: Su Kesä 23, 2013 4:23 am
Paikkakunta: Simo
Viesti:

Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Panni »

Tere.

Vaihdoin valtsuun (565 -64) öljyt perään ja hydrauliikkaan. Peräöljyjen vaihdossa käytin takakannen irti että sai kaikki moskat sieltä ulos. Perus teboilin monitrat kaatelin pesään.

No nyt on ongelma sellainen että ulosotto akseli alkaa pyörimään itekseen ilman että se on kytkettynä päälle.
Ei pyöri heti kun laittaa koneen käyntiin pihalta vaan vasta hetken päästä alkaa pikkuhiljaa pyörimään ja kohta pyörii jo aivan ko mahoton, pyörittää linkoakin.

Käytin sen takakannen auki uudestaan mutta eipä sieltä mitään rikkinäistä löytyny. Messinkiholkki siellä akseleiden välissä oli paikallaan ja ei mielestäni oikein kulunutkaan tai muuten murjoutunut.

Muuten kyllä pelaa, vivusta saa kytkettyä päälle ja pois kuten kuuluukin. Kaikki näyttää olevan kunnossa mutta niin sitä vain joku pyörittää.

Missäs vika?
Ei tule lasta eikä p*skaa..jos syö e-pillereitä ja imodiumia
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Valmetissa. No ei sentään, mutta ei kai siellä mitään mekaanista kosketusta ole, joka sitä pyörittäisi? Kyllä se öljykin jonkin verran saattaa sitä akselia pyörittää, mutta jos lingon siivetkin pyörii niin on herkkä linko tai sitten jokin muu siellä antaa vauhtia?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Valmet 363
Viestit: 194
Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 8:45 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Valmet 363 »

Laitoikko perään 80/90 öljyt? Tuossahan on jo eri öljyt nostolaitteille.
Panni
Viestit: 24
Liittynyt: Su Kesä 23, 2013 4:23 am
Paikkakunta: Simo
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Panni »

Valmet 363 kirjoitti:Laitoikko perään 80/90 öljyt? Tuossahan on jo eri öljyt nostolaitteille.
En laittanu ko 10W-30-monitrat meni peräänkin.
Eihän ne sinne "oikeasti" kuuluisi mutta luulen ettei tämä johdu siitä.
Ei tule lasta eikä p*skaa..jos syö e-pillereitä ja imodiumia
rassari
Viestit: 522
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 6:54 pm
Paikkakunta: Turun eteläpuoli
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja rassari »

Kurkistappa se pääakselin kuulalaakeri eli se mikä on kytkinakselilla laatikon sisällä,siinä on yleensä vika ollut pääsee akseli työntämään taaksepäin ulosoton päälle.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Onko voa:n kytkentä toteutettu siirtopyörillä, ja onko tässä mallissa ajovoimanotto?
Jos kuuluu rohinaa, ehdottaisin että jossakin töyssäyksessä voa:n rattaat kolahtavat osittain toisiinsa.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Jaa no tossapa ehdittiinkin ennen
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
steami

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja steami »

Nyt äkkiä sinne perään 80 -90 vaihteistoöljyt! Jos kiinnostusta riittää, ota vaihteiston takakansi auki ja vaihda voiman ulosoton välissä oleva messinkiholkki. Ei ol kallis..
Panni
Viestit: 24
Liittynyt: Su Kesä 23, 2013 4:23 am
Paikkakunta: Simo
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Panni »

rassari kirjoitti:Kurkistappa se pääakselin kuulalaakeri eli se mikä on kytkinakselilla laatikon sisällä,siinä on yleensä vika ollut pääsee akseli työntämään taaksepäin ulosoton päälle.
Tästä laakerista olikin jo puhetta ja sitä meinasin varmaan seuraavaksi alakaa katsomaan, tuntuu vain että miten se noita uusia öljyjä niin säikähti että alkoi pyörittämään akselia?

Mitäs kautta sen laakerin saa vaihdettua?
Ei tule lasta eikä p*skaa..jos syö e-pillereitä ja imodiumia
Panni
Viestit: 24
Liittynyt: Su Kesä 23, 2013 4:23 am
Paikkakunta: Simo
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Panni »

steami kirjoitti:Nyt äkkiä sinne perään 80 -90 vaihteistoöljyt! Jos kiinnostusta riittää, ota vaihteiston takakansi auki ja vaihda voiman ulosoton välissä oleva messinkiholkki. Ei ol kallis..
Jos pyöriminen johtuu öljyistä niin eikö nuo jäykemmät 80/90- öljyt pyöritä sitä sitten vielä enemmän?

Holkki menee vaihtoon kyllä kunhan saavat tilatuksi..23€ kuulu olevan sille hinta. Samalla vaihtuu varmaan tuo aiemmin mainittu laakerikin.
Ei tule lasta eikä p*skaa..jos syö e-pillereitä ja imodiumia
steami

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja steami »

Panni kirjoitti:
steami kirjoitti:Nyt äkkiä sinne perään 80 -90 vaihteistoöljyt! Jos kiinnostusta riittää, ota vaihteiston takakansi auki ja vaihda voiman ulosoton välissä oleva messinkiholkki. Ei ol kallis..
Jos pyöriminen johtuu öljyistä niin eikö nuo jäykemmät 80/90- öljyt pyöritä sitä sitten vielä enemmän?

Holkki menee vaihtoon kyllä kunhan saavat tilatuksi..23€ kuulu olevan sille hinta. Samalla vaihtuu varmaan tuo aiemmin mainittu laakerikin.
Ei pyöritä jäykemmät öljyt enemmän, Paksummat öljyt toimivat tässä tapauksessa, kuten vaseliini... Mielestäni ei sinun sitä laakeria tarvitse vaihtaa... eikä sitä holkkiakaan, jos ulosotto ei pyöri omia aikojaan, kun siellä on oikeat öljyt. Vaihda sinne ihan ensiksi ihan oikeat öljyt! Katso sitten, miten pelittää..?
rassari
Viestit: 522
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 6:54 pm
Paikkakunta: Turun eteläpuoli
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja rassari »

valmeteissa mitä olen joutunut korjaamaan on kaikissa ollut tuo laakeri paskana,kytkinakseli painaa laakeria taaksepäin ja syö laakerin sen jälkeen rupeaa nakkelemaan ulosottoa päälle samoin kiukkuaa iso ja pienipuoli vaihteissa.
mopojako
Viestit: 42
Liittynyt: Su Syys 01, 2013 9:15 am
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja mopojako »

Ei kannata vaihtaa mittään 80-90 ölijyä sinne voimansiirtoon, varsinkaan, jos ei uhkatiukalle kuormita. Meillä ollu 361:ssä Monitra tai vastaava niin kaun kuin rattorikin, yli 20 vuotta, ja niitä kun välillä vaihtaa, niin tuomonen rattori pärjää kyllä. Ja toimii.
Valmet 363
Viestit: 194
Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 8:45 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Valmet 363 »

No oli itselläkin Valmet 33 perässä 10/30 öljyt,mut siinä onkin sama nostolaitteille,,.
Ihan en uskos et pää-akseli pääsis siirtymään taakse päin,sehän on lukkorengaalla kiinni,
no jos laakerin keskikaula hirttänyt kiinni ja akseli pyörii laakerissa väärästä kohin ehkä sit vois semmosta tapahtua,,,.
rassari
Viestit: 522
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 6:54 pm
Paikkakunta: Turun eteläpuoli
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja rassari »

Ei se lukkorengas petä vaan se laakeri,Siitä pettää kuulat jos kytkinlevy jumittaa akseliin niin tämä laakeri toimii painelaakerina jota kuulalaakeri ei kestä 40v.Sinä aikana sitä kytkintä keretään muutaman kerran painamaan ja jos jokakerta akseli nojaa laakeriin niin lopputulos on laakerivaurio sen näkee kun katsoo laakerin sisä ja ulkokehän reunat että onko samassa tasossa,Olen näitä toistakymmentä korjannut ja jopa pikkukakkosessa on sama rakenne tosin hankalampi korjata kun on mökki päällä.
Valmet 363
Viestit: 194
Liittynyt: Su Helmi 02, 2014 8:45 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Valmet 363 »

No nyt selkis Vaarillekkin miten se voi tapahtua,,itsellä ei ole ku pari laatikkoa huollettu,eikä ole sellaista omalle kohdalle sattunut,,.
rassari
Viestit: 522
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 6:54 pm
Paikkakunta: Turun eteläpuoli
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja rassari »

Tämä viansynty ei välttämä ole ainoa oikea mutta näin minä sen olen pitkässäjuoksussa pähkäillyt.
steami

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja steami »

mopojako kirjoitti:Ei kannata vaihtaa mittään 80-90 ölijyä sinne voimansiirtoon, varsinkaan, jos ei uhkatiukalle kuormita. Meillä ollu 361:ssä Monitra tai vastaava niin kaun kuin rattorikin, yli 20 vuotta, ja niitä kun välillä vaihtaa, niin tuomonen rattori pärjää kyllä. Ja toimii.
No johan... Eikös tuo vika juurikin ilmaantunut, kun vaihdettiin kokonaan erityyppiset öljyt, joita ei varmasti Valmetin ohjekirja suosittele? Siis, nyt tehdään ihan turhaa remonttia, jós aletaan sinne laakereita vaihtelemaan.. Saahan sitä toki omaa vaihdelaatikkoa remontteerata moottoriöljyllä toimivaksi, mutta kalliiksi tulee ja onko järkevää?
Panni
Viestit: 24
Liittynyt: Su Kesä 23, 2013 4:23 am
Paikkakunta: Simo
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Panni »

rassari kirjoitti:Ei se lukkorengas petä vaan se laakeri,Siitä pettää kuulat jos kytkinlevy jumittaa akseliin niin tämä laakeri toimii painelaakerina jota kuulalaakeri ei kestä 40v.Sinä aikana sitä kytkintä keretään muutaman kerran painamaan ja jos jokakerta akseli nojaa laakeriin niin lopputulos on laakerivaurio sen näkee kun katsoo laakerin sisä ja ulkokehän reunat että onko samassa tasossa,Olen näitä toistakymmentä korjannut ja jopa pikkukakkosessa on sama rakenne tosin hankalampi korjata kun on mökki päällä.
Tarkennuksena vielä että tarkoitatko kytkimen pää-akselin takimmaista laakeria joka näkyy kun aukaisee vaihteiston takakannen.
Ei tule lasta eikä p*skaa..jos syö e-pillereitä ja imodiumia
Panni
Viestit: 24
Liittynyt: Su Kesä 23, 2013 4:23 am
Paikkakunta: Simo
Viesti:

Re: Valmet 565 ulosotto

Viesti Kirjoittaja Panni »

steami kirjoitti: No johan... Eikös tuo vika juurikin ilmaantunut, kun vaihdettiin kokonaan erityyppiset öljyt, joita ei varmasti Valmetin ohjekirja suosittele? Siis, nyt tehdään ihan turhaa remonttia, jós aletaan sinne laakereita vaihtelemaan.. Saahan sitä toki omaa vaihdelaatikkoa remontteerata moottoriöljyllä toimivaksi, mutta kalliiksi tulee ja onko järkevää?
Eihän se niitä suosittele se on tiedossa.
Jotenki minun päähän ei vain mahdu että "väärä" öljylaatu saa akselin pyörimään niin että lingosta lumi pöllyää, ja vielä nimenoamaan kun akseli alkaa pyörimään vasta kun on muutama minuutti kuormitettu ensin konetta eikä siis heti käynnistyksen jälkeen.

Tarkennuksena vielä että akseli pyörii kytkemättömänä suurinpiirtein samoilla kierroksilla kuin voa. kytkettynä eikä siis sillain hiljoskellen pyörähtele kuin yleensä pakkaskeleillä ruukaa tehä.

Mutta jos nyt jotain mekaanisempaa vikaa kohtuudella löydy niin sitten kai täytyy tämä öljylaadun vaikutuskin testata.
Ei tule lasta eikä p*skaa..jos syö e-pillereitä ja imodiumia
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Sumi ja 55 vierailijaa