Majurin osto.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Haahuilija
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Marras 21, 2017 3:13 pm
Viesti:

Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Haahuilija »

Terse. Kauan takaraivossa uinunut haave vanhemmasta raktorista olisi askeleen lähempänä kun sattumalta jutuille eksyin yhdestä -60 luvun alun fordson super majurista. Kokemusta/tietotaitoa ei juuri raktoreista ole jotenka kysyisin josko joku osaisi antaa huomion arvoisia vinkkejä mitä erityisesti tsekata? Ajatuksena saaha pääpiirtein teknisesti toimiva kampe vaikka jotakin näpräämistä oliskin.
Kiitoksia jo etukäteen.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Terve, kato ainakin että vaihteistossa on tarpeeksi öljyä. Sinne ei ole mittatikkua, katotaan tulpasta kytkinpolkimen lähettyviltä. Pitäs olla siinä ihan niin täynnä ku voi olla. Jos ei ole niin sitten luultavasti murikan stefaremppa edessä. Alottelijalta meni viikko, sisältyen tilattujen osien odotus.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Sit koeajoss ettei ole ohjauksessa väljää eikä savuta.

Jos ajat pitemmän koelenkin, kato ennen liikkeelle lähtöä moottorin öljymäärä. Takasintullessa vähän aikaa jäähdyttyä uudestaan. Jos kulusi ajon aikana huomattavasti, niin sitä jotain samaa vialla kuin omassa.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
jokuvaan
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Super Majurissa kyllä taitaa olla ihan luontaisesti tiettyä ohjauksen epämääräisyyttä. Nostolaitteen toiminta kannattaa tarkistaa sekä öljytaso perässä, mittatikku lähellä vaihdekeppiä. Perän lukon voi tarkistaa, ensin kysymällä ja sitten polkaisemalla, pieni poljin on kuskin oikealla puolella. Kääntäessä huomaa onko lukitus tapahtunut ja eteenpäin ajaessa huomaa vapautuuko lukitus normaalisti itsestään vai ei. Vaikeassa maastossa ja lumitöissä(ilman kettinkiä) se lukko voi olla kriittinen. Lukko voi jäädä myös "pysyvästi" jumiin, mikä ei ole toivottavaa. Jarrut kannattaa testata, mutta varovasti, traktori voi puoltaa rajusti ojaan, jos toinen jarruu toimii hyvin ja toinen ei ollenkaan.

Kaikki mahdolliset öljyvuodot voi bongata alustasta ja yrittää tingata hintaa alaspäin näillä. Polttoainepumppu voi tihkuta tiivisteistä läpi.

Heti koeajopaikalle saapuessa, tarkista kädellä onko moottori lämmin, ennen käynnistystä. Käynnistys kone kylmänä ja kuumana voi erota kuin yö ja päivä jos startti on huonossa kunnossa. Mikäli startti on ihan koskematon, niin sehän ei vuonna 2017 enää pyöritä moottoria juuri ollenkaan pakkasella.

Tarkista, että laturin ja öljyn valot syttyvät kun virta laitetaan päälle ja että nämä sammuvat kun traktori käynnistyy.

Ota ennen koeajoa selvää, miten vaihteita voi/saa vaihtaa vauhdissa ja miten ei, ettei tule ikäviä rusahduksia esim. isolta vaihteelta pienelle siirryttäessä.
Viimeksi muokannut jokuvaan, To Marras 23, 2017 1:36 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ja moottoriöljy saisi olla mustaa. Jos harmaata, ei hyvä. Ja nostolaittetta olisi hyvä saada kuormitettua. Se ei paljon kerro, jos tyhjänä nousee.

Onko tässä mallissa kytkimestä riippumaton hydraulipumppu? Käyttömukavuudessa iso ero. Ohjaustehostin, sama homma.
Huonot vai hyvät renkaat, lähteekö hyvin käyntiin, vaihteet pelaa, sähköt ok?

Jos paljon laittamista, pitäisi ostohinta olla kohtuullinen. Ja jos ei ole halua, taitoa, työkaluja isompaa remonttia tehdä, voi olla fiksumpaa hommata suoraan hyväkuntoinen kone, vaikka hieman kalliimmalla.

Jos taas edellä mainituista edes sitä halua löytyy, niin ei muuta kuin ostohousut jalkaan :mrgreen: Neuvoja varmasti löytyy täältä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

jokuvaan kirjoitti:Super Majurissa kyllä taitaa olla ihan luontaisesti tiettyä ohjauksen epämääräisyyttä. Nostolaitteen toiminta kannattaa tarkistaa sekä öljytaso perässä, mittatikku lähellä vaihdekeppiä. Perän lukon voi tarkistaa, ensin kysymällä ja sitten polkaisemalla, pieni poljin on kuskin oikealla puolella. Kääntäessä huomaa onko lukitus tapahtunut ja eteenpäin ajaessa huomaa vapautuuko lukitus normaalisti itsestään vai ei. Vaikeassa maastossa ja lumitöissä(ilman kettinkiä) se lukko voi olla kriittinen. Lukko voi jäädä myös "pysyvästi" jumiin, mikä ei ole toivottavaa.

Kaikki mahdolliset öljyvuodot voi bongata alustasta ja yrittää tingata hintaa alaspäin näillä. Polttoainepumppu voi tihkua tiivisteistä läpi.

Heti koeajopaikalle saapuessa, tarkista kädellä onko moottori lämmin, ennen käynnistystä. Käynnistys kone kylmänä ja kuumana voi erota kuin yö ja päivä jos startti on huonossa kunnossa.
Eiköhän tässä ja mika82:sen viestissä tullut oleellisimmat. Hyvät renkaat ovat kanssa tärkeät, uudet maksavat aika paljon.
Ajaessa katso, paukahtaako pakoputki savupilven kera välillä. Mul kerrottiin, et jos näin on niin suuttimet täytyy rempata.
Pakoputken läppä on ulkosäilytyksessä tärkeä, vaikka sellaisen saa tehtyä itsekkin jossei ole.
Käytöstä riippuen, vetokoukun kunto kannattaa katsoa. Omassa oli pultattu, hitsattu ja rälläköity koukkua ties miten, mutta kyllä siitäkin kalu tulee. :)
Jarrut voi kanssa majorissa olla tehottomat, testaa kummankin puolen jarrujen toiminta.
Kerro jos kaupat tulee. :D
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jos se on kuusen alta vuosikymmeniä seisoneena pelastettu ja vasta maalattu myyntiä varten, jätä väliin. Mieluummin vanhoilla alkuperäisillä renkailla ja kulahtaneella maalipinnalla kuin vasta maalattu pommi sisältä. Paljonhan näissä laittoa tulee olemaan joka ikisessä, mutta ei sitä oikeastaan kannata pelätä. Ainoastaan silloin harmittaa, kun talon ainoaksi traktoriksi ostetaan useammalla tonnilla ja ei sitten nostolaitteessa olekaan voimaa ja koneöljyt muuttuu harmaaksi. Talon ainoaksi traktoriksi mieluummin joku uudempi (tonnisarjan Ford esim.) tai niin pieni piha, että kolan kanssa pärjää talvet.
Tekemällä virheistä oppii.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Paskoja ne on kaikki enemmän tai vähemmän ellei niitä ole laitettu. Ja jos on se näkyy hinnassa. Pointti oli siis että älä osta ollenkaan ellei ole laittovalmiuksia tai haluja. Samasta ja kaupankäynnillisistä syistä ei kannata mennä pelipaikalle fläppitaulun kanssa kirjoittamaan vikalistaa periaatteella summa x miinus pyyntihinta per miinus...Loppuu kaupanteko helposti...

Öljyt joo voi katsoa. Harmaa huono, uusi öljy samoin. Itse en siedä valmiiksi lämmitettyä tai käynnistettyä moottoria. Kilikali pommit kannattaa kanssa skipata. Samoin jos teini myy vehjettä tyyliin "korjasin itse".
Paras ois jos yleisilme ois suht siisti ja kaikki toimisi. Mun mielestä hyvästä yksilöstä kannattaisi maksaa enemmän kun ei se koskaan laittamalla ainakaan halvemmaksi tule vaikka olisi kiusaus päästä laitteeseen kiinni halvemmalla mitä sitten turaa pitkällä aikavälilä.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Mielestäni oisi järkevää ottaa testaukseen mukaan kunnon konemies jolla todellista kokemusta traktoreista. Ja jos vielä olisi sen merkin ja mallin tuntija jota ostamassa ollaan. Esimerkiksi traktorin huoltomies olisi pätevä kumppani.
Painemitteri olisi syytä olla mukana että saisi hydrauliikan paineet tarkistettua.

Viat kannattaa listata ihan paperille kuten myös plussatkin.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Joo jos on käynnistetty valmiiksi, käy koeajolla, sammuta ja sitten noin tunnin päästä käy käynnistämässä uudelleen.
Tosi paljon on vastakohtia noissa vanhoissa koneissa, majori ei tervettä päivää ole minulla nähnyt, kultamaha taas on pelannut yllättävän hyvin kun ottaa huomioon että se heräteltiin viime kesäksi yli 10 vuoden unilta. (vaikka yhdessä vaiheessa jokin petti joka toisella ajokerralla... vähänkö otti pataan.:roll: )
Jos haluat varmistua koneen kunnosta, pyydä tosiaan joku osaava mukaan. Itse en pyytänyt, ja tuli projekti hankittua. Itseä ei ole hirveästi haitannut.
Jos majorista ei tule kauppoja niin kannattaa valita ford-mf linjasta, niihin saa hyvin osia Suomesta.
Mutta ehdottomastihan se vanha traktori on sun saatava, eihän elämästä mitään tule ilman! :D
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Mun mielestä noilla vikalistoilla ja asiantuntijoilla ei ole niin painoarvoa. Kumpikaan ei vaikuta hintaan eikä tarjontaan. Ehkä nyt pahimmat pommit voi hyvässä lykyssä välttää mutta kun asennoituu että projekteja kaikki niin ollaan oikealla hehtaarilla.
Niiden omistajien jos hyvässä lykyssä ovat samoja kuin käyttäjä ja myyjä turinoihin voi suhtautua taustakohinanan merkityksellä. Juttelin hiljan parin tapauksen kanssa ja mäentiedämistäänyhtäänmitään setillä mentiin kuten yleensä... :roll:
Sitten kun ne samat jampit tulee katsomaan jotakin niin joka detalji,kuraroiske ja nirhauma tiedetään ja tutkitaan. Ja tämähän oli se välimalli mitä tehtiin silloin vai ne ne kaksi vuotta jne.. päläpälähölöhöö...
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Eikö tämä olekkaan vanhoista koneista innostuneiden palsta?
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Aloittelija kirjoitti:Eikö tämä olekkaan vanhoista koneista innostuneiden palsta?
Kyllähän toki. Mutta mihin vedetään vanhan traktorin ja rassausharrastuskohteen raja? Esim. museoautoraja 30 vuotta? Kohta jo 90-luvun alun koneet tuossa luokassa. Vuosimallit 85 alkaen jo aika uuden tuntuisia. Seitkyt-lukulaisiakin voi nelikymppisiksi tituleerata useimpia. Majorit sun muut yli viisikymppisiä. 20 vuotta vanhempia, kuin museoautoraja. Muutamalla tonnilla saa jo hiton hyviä käyttötraktoreita 70-luvun lopulta ja 80-luvun alusta etukuormaajineen päivineen. Kun haluaa harrastaa (pelkkää) rassaamista, sitten nämä 50 plus ikäiset.
Itsellä uusin vm. 79 ja Ford totta kai. Loput kolme Fordsonneja. Jo keskinäinen ero käytännössä ja tekniikaltaan näiden välillä on ennemminkin vuosikymmeniä, vaikka heti perään alettiin valmistamaan.
Tekemällä virheistä oppii.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Aloittelija kirjoitti:Eikö tämä olekkaan vanhoista koneista innostuneiden palsta?
Juu toki toki. Mutku just edellinen taisi osuvasti kysellä kumpaa haetaan rassaus harrastusta vai traktoriharrastusta? Majorit on helposti ikänsä puolesta työmaaosastoa. Eli ellei nyt ole niin vanttuut savessa tyyppiä niin ehken joku uudempi tai valmiiksi laitettu major...
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Super Majorissa hyvää on perälukko. Nostolaitekin on voimakas, kun toimii oikein. Perus luja kampe kaiken kaikkiaanhan Super Major on. Kone liekö alkuperäinen vai laitettu joku summassa tilalle esim. Majorista? Onko venttiilikopan keulalla kahva pyöreällä nupilla moottoriin nähden poikittain eli onko puolipuristinmalli? Silloin todennäköisemmin alkuperäinen motti mutta moottorinumerosarjan edessä oleva S eli Service tarkoittaa vaihtomoottoria. Onko pumpun kyljessä pienempi pyöreänurkkainen kansi vai suurempi terävillä neliskanttisilla nurkilla? Eli Simms vai Minimec, joka jo uudemmissa Supereissa. Onko sammutinhanan akselin päässä painonuppi eli onko pakkosyöttöominaisuus, ollut lisävaruste aikoinaan. Koeajo kannattaa tehdä suoralla tiellä, niin voi kaikki vaihteet käydä läpi ajaessa ja kuulostella onko rynkyttävää ääntelyä minkään vaihteen kohdalla kovempaa ajaessa ja moottorilla jarruttaessa. Jonkinmoinen volina vaihteistosta ja perästä on tämän ikäisissä odotettavissa. Mitä hiljaisempi sitä parempi. Ulosoton päälle laittaen ei senkään pitäisi ääntelehtiä mutta joissakin on reilustikin ratas- ja laakeriääniä ja silti toimii. Nostolaitteeseen kannattaa kytkeä jotakin painavaa niin näkee onko voimissaan. Taisi edellisissä viesteissä jo muut oleellisimmat tullakin mainittua eli koneöljyjen väri, vaihteistoöljyjen taso ja peräöljyjen tiiviys, eli tuleeko voa-akselin juuresta reilummin ulos jne. ettei ole ajettu ja tehty töitä vuosikausia vajailla öljyillä. Ohjaustehostin on ollut myös lisävaruste eli sitä todennäköisesti ei ole koneessa. Jos on niin joku jälkiasennus yleensä Ford Customista tai uudemmat jälkiasennussarjat. Huonoa on verraten jo seuraavaan Fordin tonnisarjaan nähden erityisesti kytkimestä riippuvainen ulosoton pyöriminen ja se, ettei hydrauliikkaa ja vetovarsia voi nostaa ilman, että ulosotto on päällä. Nostovarret aika heiveröiset ja yleensä jo useaan kertaan uudelleen kasaan hitsattuja poikki menneinä. Muuten ihan hyvä ja tukeva kone moneen käyttöön. Masinistiuskottavuuspisteet korkeimmat mahdolliset.
Tekemällä virheistä oppii.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Jos on menossa ostamaan 50+ ikäistä traktoria niin kokemuksesta voin sanoa että kannattaa varautua aivan kaikkeen. Ellei sitten kyseessä ole joku täysin kunnostettu yksilö, mutta ne ei yleensä ole masinistien hintaluokassa.
Jos liiaksi alkaa tinkimään kaikista ns. vioista niin helposti jää kaupat syntymättä. Itse olen pari kertaa jättänyt koneen/auton myymättä kun ostajalla on ollut apuna joku todellinen "asiantuntija" joka on sitten luetellut ihan höpöjä kun ei ilmeisesti ole ollut tekniikasta mitään käsitystä. Näille tyypeille on pari kertaa tullut todettua ettei teidän kannata tätä ostaa vaan hakea joku täydellinen jostain muualta :lol:
Itse katsoisin majorista juurikin öljyn määrän ja eritoten sen värin samaten jäähdytysneste kannattaa katsoa, ne taitaa olla ne tärkeimmät jos ihan pikkuhommiin on traktoria hankkimassa ja sitten tietysti se nostolaitekin että pysyy edes kohtalaisesti ylhäällä.
Nuo on kuitenkin niin helppoja ja halpoja korjata ettei kannata mielestäni liikaa pelätä ostamista vaikka jonkin verran vikaa löytyisikin.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Joo ajattelin vaa, mut hyvä sitten. :D

minullakin oli majorista nostovarret napsahtanu poikki ed. omistajalla, ei maininnut mitään, mutta oli samalla niitä jatkettu vähän pidemmiksi ilm.
https://www.tori.fi/vi/40762764.htm
En tiedä, että missäpäin aloittaja asuu, mutta tätä katselisin omalta seudultani, aika halvalla hytillinen ek-valmetti.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja MOP »

En mokomaa rytöä huolisi lahjakirjallakaan.
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 704
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

MOP kirjoitti:En mokomaa rytöä huolisi lahjakirjallakaan.
Ja mie kun kattelen vaikka miltä kantilta tuota vallua niin aina vaan enempi kiinnostaa :D Siistissä alkuperäiskunnossa ainakin päällisinpuolin ei mitään myyntimaalauksia ja hyvät renkaatkin.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Majurin osto.

Viesti Kirjoittaja Jammu »

korjailija kirjoitti:Jos on menossa ostamaan 50+ ikäistä traktoria niin kokemuksesta voin sanoa että kannattaa varautua aivan kaikkeen. Ellei sitten kyseessä ole joku täysin kunnostettu yksilö, mutta ne ei yleensä ole masinistien hintaluokassa....

Täyisn kunnostetun myynti taitaa olla lähinnä teoriaa sillä en usko minkään myynnissä olevan täysin kunnostettu.

Toisaalta kuinka hyvässä lähtökunnossa täysin kunnostettava pitää olla että sellaisen edelleen myynnissä olisi mitään järkeä? Kun kunnostukseen voi mennä koneen hankintahinta moneen kertaan.

Jos nyt puhutaan avotraktorista joka on 50 vuotta sitten valmistettu niin tekniikka on aika yksinkertisnen ja kun kerralla kunnostaa useamman paikan kunnolla niin johan sillä ajelee.

Itsellä alkaa tuo harrraste Natikka olemaan likipitäen läpikäyty. Itse pidän sitä kuitenkin luotettavampana laitteena mitä mikään muu mitä tontilla ollut, siis autot mukaanlukien.

Nyt kun ajatukset näistä kirkastunut, hyvä lähtökohta on että hankintahinta on edullinen ja koneen kuntoon nähden linjassa.

Hienoon maalipintaan ja uusiin renkaisiin ei kannata liikaa innostus. Ne on loppupelissä niitä helpompia ja suht halpoja kohteita. Vaikkakin jo pienen traktorin takarenkaat uusina vyörebnkaina maksaa enemmän miä se traktori.

Renkaita kun saa kohtuu kuntoisina kun vähän seurailee mm nettikonetta, esim paripyörät tai isojen nelikoiden etuset... Parilla sataa renkaat seurtaavaksi 30 vuodeksi...
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 40 vierailijaa