Transporter T4 - ongelmat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
zukka
Viestit: 7777
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Roger N. kirjoitti: To Huhti 09, 2020 9:24 pm Itse olen käyttänyt koko T4:n omistusaikani ja 100000 km GM:n 5W30 moottoriöljyä, jota myydään Puuilossa ja Motonetissä.
Vähillä korjauksilla olen päässyt. Ruostetta vaan meinaa väkisin tulla 18 v. ikäiseen autoon.
Onko kenelläkään muulla ollut sellaista vikaa, että lämmityslaitteen säädin ei toimi, vaan puhaltaa lämmintä ilmaa riippumatta
säätimen asennosta.
Tuo gm 5w-30 on hyvä öljy hintaansa nähden. Sitä tulee monesti täälläkin ostettua. Castrolin vaihdoin tuohon 500000tkm kohdalla :D
Ruosteesta ei kannata välittää,peltiä saa lisää. Ja harvemmin niin ruosteinen auto on että sen takia matka katkeaa,toisin kun jos tekniikka on jo uudesta asti ollut huonoa.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja epe2 »

itellä sattui aikoinaan tuo et lämmönsäätö ei pelannu,oli oma mihin vaihdoin ohjauksen puolen,laitoin kyllä kaikki vaijerit oikein,mutta vein auton kesäheltellä 300km matkan vaihtoon,täytyy sanoa et oli tukalaa,niin sano ostajakin mutta kaupat tehtiin,eli voisko olla et tuo säädön vaijerin kuori olis luistanu,jollo ei saa hanaa/läppää kii :wink:
Jammu
Viestit: 22609
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jammu »

GM 5w30 on ollut mullakin monessa autossa käytössä. Ja ruohonleikkurissa.

Syksyllä kun tuo oma T4 tuli, puhalsi lämmintä koppiin vaikka oli kylmällä. Diagnosoin ongelman kennon hanaan joka ei mennyt kiinni, siellä paisuntasäiliön luona. Irrotin vaijerin pidikkeen ja siirsin kuorta siten että vaijeri jaksaa työntää kraanan kiinni asti.
Suomi kuuluu länsimaihin
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

2,5 tdi ja vuosimalli -99. Millainen homma on vaihtaa laturinremmi (moniurahihna) ja se kiristin? Eikös se ole niin, että se kiristin hoitaa pelkästään sen remmen kiristyksen yksistään? Ja miten selvittää onko kiristin vaihtokunnossa vaiko ei? Ja tarvitaanko kiristimen löysäämiseen jotain täsmätyökaluja?

Neuvot ko asian hoitamiseen on todella tervetulleita... Eli kiinnostaa myös mitä pitää purkaa ja mitä mistäkin päin on helpoin asentaa ja purkaa.
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

OIkea pyörä ja isälokari pois. En osaa oikein yksityiskohtaisesti neuvoa kun en muista siitä juuri mitään. Käytin kyllä remmin pois kun tein jakopään ja laitoin takaisin kun oli hyvässä kunnossa. Selvinpäin tein, joten muistamattomuus johtunee siitä että hommassa ei ollut mitään ihmeellistä. :D Jos rullat pyörii takertelematta ja ilman välystä, en ole viitsinyt vaihtaa.
Tuossa pitäisi olla kaavio.
https://www.vwt4forum.co.uk/cdn-cgi/ima ... eid=294441
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

skuikka kirjoitti: Pe Huhti 17, 2020 2:07 pm OIkea pyörä ja isälokari pois. En osaa oikein yksityiskohtaisesti neuvoa kun en muista siitä juuri mitään. Käytin kyllä remmin pois kun tein jakopään ja laitoin takaisin kun oli hyvässä kunnossa. Selvinpäin tein, joten muistamattomuus johtunee siitä että hommassa ei ollut mitään ihmeellistä. :D Jos rullat pyörii takertelematta ja ilman välystä, en ole viitsinyt vaihtaa.
Tuossa pitäisi olla kaavio.
https://www.vwt4forum.co.uk/cdn-cgi/ima ... eid=294441
Kiitos tiedosta. Millä työkalulla tuota kiristintä helpoin vääntää että saa remmen pois?
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Sanoisin että kiintoavain tai isot Knipexit on osuneet tuossa kohti käteen.
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

Tämmöistä ongelmaa näin lauantain ratoksi. =)
Olen ostanut ja saanut kahdesta eri paikkaa Transporter T4:sen orggispeltivanteisiin olevia pieniä pölykapseleita.
Koitin asentaa ko pölykapselit paikoilleen. No ei onnistu, ei lukitu paikoilleen ei sitten millään. Eli minkähän Volkkarin nämä (muka T4:sen) pölykapselit nämä oikeasti on?

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
jake74
Viestit: 1735
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jake74 »

onko kapseleissa 112mm jako mitattuna pultien keskikohalta eli muodostuva ympyrä 112mm. ettei nuo olis T5 kapselit ku siinä on 120mm jako
samiko
Viestit: 1205
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja samiko »

Ei oo kyllä T5:sessa tommosia kapseleita näkynyt... Ja on kyllä eri näköset kuin omat T4:sen kapselini.
Mutta onko vanteet T4:sen originaalit? Jotenkin näyttää erilaisilta kuin omani, tosin kuvakulma voi vääristää.
Ja yli 20 vuotta olen ajanut Mobilin 5W-50 öljyillä eikä ikänä oo tarvinnu lisäillä eikä oo kuulunu sivuääniä. Koneina 2.4 AAB ja 2.5 AJT
ylioyja
Viestit: 7635
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Olisin muistavinani, että vanteita onkahta mallia, noi muoviosat ei sovi ristiin. Kohouma vanteessa on uudemmassa korkeampi, muovi ei yletä pultteihin.
JOS muistan oikein.
Avatar
Aakku
Viestit: 8235
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Voisi tarkistaa vanteen sisäpuolelta, onko kyseessä Transporterin vanteet, vaiko jonkun muun Volkkarin.
jako 5-112, off Set 55, keskireikä 57,1
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Urzer
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 10:27 am
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Urzer »

Korkeempikantaiset pyöränpultit, eli vanhemman mallin, sitten tarttuu. Tai en muista, käykö silti tuon uudemman mallin vanteen kanssa, siinä offset muuttui.
jake74
Viestit: 1735
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jake74 »

ylioyja kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 6:39 am Olisin muistavinani, että vanteita onkahta mallia, noi muoviosat ei sovi ristiin. Kohouma vanteessa on uudemmassa korkeampi, muovi ei yletä pultteihin.
JOS muistan oikein.
on kahta mallia ja eri offsetti. pyöreet tuuletus reijät ja ei pyöreet. ei pyöreillä reijillä olevat ei mahu uudempiin T4 malleihin.
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Ei näytä oikeille kapseleille. Mulla on käypäsiä mutta vaan kolme. Ei maksa mitään
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

jake74 kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 12:10 pm
ylioyja kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 6:39 am Olisin muistavinani, että vanteita onkahta mallia, noi muoviosat ei sovi ristiin. Kohouma vanteessa on uudemmassa korkeampi, muovi ei yletä pultteihin.
JOS muistan oikein.
on kahta mallia ja eri offsetti. pyöreet tuuletus reijät ja ei pyöreet. ei pyöreillä reijillä olevat ei mahu uudempiin T4 malleihin.
Eli nämä mun pölykapselit ovat siis ihan orggikset Transporter T4:sen, missä on neliskanttiset reiät peltivanteissa (ja siis sopii vuosimalleihin 1990.07 - 1996.01?)

Tuossa joku taulukko, eli missähän moottorimalleissa oli nuo neliskanttireikäiset peltivanteet?

1.9 D 4-syl rivimoottori SOHC 8V 1 896 cm³ 45 kW (61 hv) @ 3 700 127 Nm @ 1 700 1X 1990-1995
1.9 TD 4-syl rivimoottori SOHC 8V 1 896 cm³ 50 kW (68 hv) @ 3 700 140 Nm @ 2 000 ABL 1993-2003
2.4 D 5-syl rivimoottori SOHC 10V 2 370 cm³ 55 kW (75 hv) @ 3 700 160 Nm @ 1 900 AJA 1997-2003
2.4 D 5-syl rivimoottori SOHC 10V 2 370 cm³ 57 kW (77 hv) @ 3 700 164 Nm @ 1 800 AAB 1990-1998
2.5 TDI 5-syl rivimoottori SOHC 10V 2 461 cm³ 65 kW (88 hv) @ 4 500 195 Nm @ 2 200 AJT; AYY 1998-2003
2.5 TDI 5-syl rivimoottori SOHC 10V 2 461 cm³ 75 kW (102 hv) @ 3 500 250 Nm @ 1 900 ACV; AUF; AYC; AXL 1995-2003
2.5 TDI 5-syl rivimoottori SOHC 10V 2 461 cm³ 111 kW (151 hv) @ 4 000 295 Nm @ 1 900 1998-2003
Viimeksi muokannut jacka, Su Huhti 19, 2020 7:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
jake74
Viestit: 1735
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jake74 »

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... ng/e#sec_5

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... ng/e#sec_5

sulla taitaa olla nuo neliskanttisella reijällä olevan vanteen kapselit ku kuukletin varaosanumeron ni kuvassa ol samalainen
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

jacka kirjoitti: Pe Huhti 17, 2020 2:18 pm
skuikka kirjoitti: Pe Huhti 17, 2020 2:07 pm OIkea pyörä ja isälokari pois. En osaa oikein yksityiskohtaisesti neuvoa kun en muista siitä juuri mitään. Käytin kyllä remmin pois kun tein jakopään ja laitoin takaisin kun oli hyvässä kunnossa. Selvinpäin tein, joten muistamattomuus johtunee siitä että hommassa ei ollut mitään ihmeellistä. :D Jos rullat pyörii takertelematta ja ilman välystä, en ole viitsinyt vaihtaa.
Tuossa pitäisi olla kaavio.
https://www.vwt4forum.co.uk/cdn-cgi/ima ... eid=294441
Kiitos tiedosta. Millä työkalulla tuota kiristintä helpoin vääntää että saa remmen pois?
Nyt on vaihdettu uusi moniurahihna. Edelleen joku "remmi" vinkuu. Etenkin tyhjäkäynnillä. Otin ko moniuraremmin kokonaan poiskin uudelleen ja kokeilin käyntiin, edelleen vinkuu. Otin myös apukuskin puolelta moottorin kyljestä sen toisen remmen muovisuojan pois (polttoainepumpun remmi?) ja kuuntelin, se ei pidä mielestäni ääntä. Eli mikä mahtaa olla vialla, siis mitä vaihtoehtoja on vielä olemassa? Voiko sieltä jakopäänhihnan puolelta kuulu ko ääni?
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja epe2 »

voiha se jakohihna pitää sellaista woukuttavaa ääntä ku se on liian tiukalla,tai rulla alkaa vikisee,miten oli noitten jakohihnojen vaihdot,paljonko ajettu,toki joskus mulla kitisi vesipumppu,ei tosin ollu volsku :wink:
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

Non niin. Vikaa kuunneltu useamman harrastelijan voimin ja veikkailtu on hihnaa tai laakerivikaa. Vika löytyi lopulta, eli pakoputkesta (moottorin takaa) puuttuu toinen kiinnike.En tiedä mikä tuon sinkilän virallinen nimi oikein on. Eli heti kun otti pakoputkeen tuolta kohdilta kiinni, niin vikinä lakkaa...

En olisi ikinä uskonut että tuo sinkilän puuttuminen tekee tuommoisen äänen. Ja toinen kysymys, mikähän tuon on tuolta irroittanut ja onko tuo yleinenkin varaosa?

Kuva
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 5 vierailijaa