Transporter T4 - ongelmat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Sama vika ja kaksi vasemmalla. Olisikohan ne sen toisen vasurin reiän suunnitelleet antennille?
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

mauri kirjoitti: To Huhti 30, 2020 2:31 pm Penkistä se katkoskohta on löytynyt istuintyynystä useimmin kuin selkänojan vastuksesta tai liitoksista. Olen korjannut joko puristusliitoksella tai juottamalla.
Istuinosa joutuu suuremmalle mekaaniselle rasitukselle kuin selkänoja.
Voitko antaa vielä neuvoja, että mistä päin se katkohta on yleensä löytynyt? Ja miten ja mistä päin olet päässyt käsiksi ko katkenneeseen johtoon? Rautalankaneuvoja kaivataan...

Kaikkien neuvojien hyvät neuvot ovat taas tarpeen. =)
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
mauri
Viestit: 6613
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja mauri »

jacka kirjoitti: La Marras 28, 2020 1:31 pm
mauri kirjoitti: To Huhti 30, 2020 2:31 pm Penkistä se katkoskohta on löytynyt istuintyynystä useimmin kuin selkänojan vastuksesta tai liitoksista. Olen korjannut joko puristusliitoksella tai juottamalla.
Istuinosa joutuu suuremmalle mekaaniselle rasitukselle kuin selkänoja.
Voitko antaa vielä neuvoja, että mistä päin se katkohta on yleensä löytynyt? Ja miten ja mistä päin olet päässyt käsiksi ko katkenneeseen johtoon? Rautalankaneuvoja kaivataan...

Kaikkien neuvojien hyvät neuvot ovat taas tarpeen. =)
Termostaatin nappula on ollut siinä istuintyynyn keskellä ja sen liitoksesta on lämmitysjohto irronnut. Johdinhan on melko sitkeää tavaraa joten se ei helposti katkea vaan liitokset on arka paikka. Tietysti jos johdin jää johonkin rautojen väiin puristukseen tai hankaukseen niin voi katketakin.
Verhoilun ja pehmusteen välissä on ollut muovinen kehikko johon vastuslanka on pujotettu, verhouskangasta olen istuinrungon nittauksista irroitellut ja vetänyt lämmityselementin pois ja korjannut liitoksen. Takaisinlaiton hankaluus riippuu siitä paljonko on verhousta viitsinyt purkaa.
Nämä on varmaan hieman erilailla eri automalleissa toteutettu joten tarvii sitten soveltaa.
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

Nyt pitäisi saada -99 T4:sen defan lohkolämmittimestä sisähaaroitus. Onnistuuko tehdä itse?
Eli mitä kaikkia osia pitää ostaa ja mistä kannattaa sisähaaran johto vetää ohjaamoon? Ja mihin kohtaan on järkeä laittaa sisäpistoke ohjaamossa että se olisi vähiten tiellä?
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

https://m.motonet.fi/fi/tuote/4012550/D ... oitussarja
Tommonen sarja, helppo laittaa itsekin. Läpi sieltä mistä pääsee, missä nyt on esim. sokea läpivienti tai suoraa peltiä eikä mitään edessä. Hanttimiehen jalkatilaan rasia. Keskikonsolin puoli varmaan parempi niin ei osu haulikonkantajan jalka niin helpolla.
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

Kiitos, nyt on kaverin kanssa sisähaara asennettu. Hyvin toimii, tosin nyt löytyi uusi vika. Eli tuntuu että lohkolämmitin (Defa) ei toimi. Kaveri mittasi lohkolämmittimen päästä ja näytti noin 90ohmia, mutta sanoi että joku niistä kolmesta nastasta maadoittaa (ei vissiin saisi)? Eli onko vastus hajalla vai mitä tuo tarkoittaa (itse en tajua sähköistä oikein mitään).

ps. ja apukuskin oven saranoiden vieressä oleva oven sisävalon valokatkaisin on vissiin hajalla. Katsoin liitintä ja siihen ei tullut kuin toiseen nastaan johto? Kuuluuko apukuskin puolelle ko kytkimeen tulla vain yksi johto vai kaksi? Kuskin puolelle tulee kaksi johtoa.
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
samiko
Viestit: 1205
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja samiko »

Ihan on kunnossa sinun vastus,n. 575W laskemalla teho ja kuuluukin maadottua.
Ja joo ovikytkin on maadoittava eli pelaa yhdellä johtimella yleensä auttaa kun vähän renkuttaa ovikytkintä,tosin vain tilapäisesti. Itellä ovikytkinten ympäriltä hieman ruosteessa.
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

samiko kirjoitti: Ti Tammi 05, 2021 6:28 am Ihan on kunnossa sinun vastus,n. 575W laskemalla teho ja kuuluukin maadottua.
Ja joo ovikytkin on maadoittava eli pelaa yhdellä johtimella yleensä auttaa kun vähän renkuttaa ovikytkintä,tosin vain tilapäisesti. Itellä ovikytkinten ympäriltä hieman ruosteessa.
Eli kerroppa mulle vielä, että miten testaan yleismittarilla ne nastat (sähköistä ei mitään käsitystä). Mitä arvoa pitää näyttää mitkäkin nastat (ja missä asennossa yleismittarin kytkin pitää olla)? Ja siis mitkä nastat pitää yhdistää mitattaessa? Jos joku vääntää asian rautalangasta, niin voisin mielenkiinnosta itsekin yrittää mitata.
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

jacka kirjoitti: Ti Tammi 05, 2021 7:23 am
samiko kirjoitti: Ti Tammi 05, 2021 6:28 am Ihan on kunnossa sinun vastus,n. 575W laskemalla teho ja kuuluukin maadottua.
Ja joo ovikytkin on maadoittava eli pelaa yhdellä johtimella yleensä auttaa kun vähän renkuttaa ovikytkintä,tosin vain tilapäisesti. Itellä ovikytkinten ympäriltä hieman ruosteessa.
Eli kerroppa mulle vielä, että miten testaan yleismittarilla ne lämmittimen nastat (sähköistä ei mitään käsitystä). Mitä arvoa pitää näyttää mitkäkin nastat (ja missä asennossa yleismittarin kytkin pitää olla)? Ja siis mitkä nastat pitää yhdistää mitattaessa? Jos joku vääntää asian rautalangasta, niin voisin mielenkiinnosta itsekin yrittää mitata.
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
Juho M-P
Viestit: 4322
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kaksi nastaa on itse vastus ja kolmas suojamaa. Vastus ja suojamaa ei saa olla yhteydessä sillon palaa sulake.

Se suojamaan nasta on se joka on liittimen haittojen välissä. Haitat on niitä muovikohoumia jotka varmistaa että liitos voidaan yhdistää vain yhdessä asennossa.

Mutta jos sieltä on mitattu 90ohm niin kyllä se kunnossa on ja jos sulake ei pala. Mutta jos se ei lämmitä niin vika on varmasti huonossa liitoksessa. Siis siinä panssarikaapelin ja haaroittimen. Pelaako sisätilanlämmitin siis?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
pela
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja pela »

Olisko kuitenkin vaan välijohto rikki. Itselle on vuosien varrella tullut vastaa niin monta rikkinäistä että aloitan selvittelyt aina siitä.
Juho M-P
Viestit: 4322
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tarkoitatko siis sitä vihreää kaapelia?

Ensin tosiaan pitää selvittää mitä tapahtuu:
Toimiiko sisätilanpistoke? Ei->tarkista välikaapeli
Kyllä->tarkista haaroituskappaleen liitokset vastukselle asti
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
pela
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja pela »

joo se vihreä seinäjohto on ensimmäinen selvitettävä...
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jacka »

Sisätilapistoke toimii. Liittimet irroitettu ja kytketty uudelleen. Edelleen vissiin vähän "maadoittaa", näin kaveri kertoi?
Jotenkin kai lohkolämmitin toimii, kun tänään oli 12 astetta pakkasta ja auto oli työpäivän (8h) työmaan pihassa ja iltapäivästä tunnin lohkolämmityksessä. Infrapunamittarilla kun mittasi ennen auton käynnistämistä moottorin alaosaa lohkolämmittimen suunnilta, niin mittari näytti nollaa ja maksimissaan +2 astetta. Esimerkiksi kansi ja muut ylemmän metalliosat näytti -10 astetta. Eli lohkolämmitin kai toimii ainakin jotenkin?

Ja proput ei pala koskaan pistorasiasta.

ps. ja erilaisia jatkojohtoja testattu, eli vika ei ole niissäkään. Ja yleismittarilla on mitattu myös suoraan auton alta itse lohkolämmitinelementistä.
Ferguson TED20 -52
VW Transporter -99, 2.5 TDI
Juho M-P
Viestit: 4322
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Suojamaan ja niiden kahden piuhan välillä ei saa olla yhteyttä
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
rokkimatti
Viestit: 1608
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Jäi pajalle käytetty tt-thermo 1000w pumpullinen letkulämppäri.näpsäytin sen itelle eberin tilalle (eberi tallin hyllyssä) letkujen väliin.
Pari kertaa jakso lämmittää,nyt potkasee vikavirran talon sulakkeelta.
Ohmillako mitataan nastoisra,toimiiko ?ja mitä lukemia olis hyvä tulla?
Todennäkösesti saatto tulla tunnit sille täyteen.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Kardaani
Viestit: 2116
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Voi olla mahdotonta todeta ohmisesti yleismittarilla. Kokeile ensin rajata vikaa, eli ota lämmittimen pistoke irti ja kokeile kestääkö vikavirtasuoja silloin. Jos toimii niin vika on sitten varmasti lämmittimessä, eikä esim. roikassa.

Sitten jos se itse lämmitin on rikki, voihan sitä koittaa mitatakkin. Ei siinä mitään häviä ainakaan. Oletan että se on tavallisella schuko pistotulpalla oleva. Pistokkeen maadoitusliuskat pitää olla yhteydessä laitteen metallirunkoon ja tulos lähellä nollaa, eli jotain 0.5 Ohmia. Ja niistä piikeistä molemmista mitattuna noin 50 Ohmia joka on suunnilleen 1000 Watin lämmittimen resistanssi. Piikkien ja laitteen rungon välillä ei saa olla mitään yhteyttä, eli mittarin pitäisi näyttää OL,overload tai vastaavaa. Tämä mittaus jos näyttää jotain muuta kuin ääretöntä, löytyy syy sille miksi laukoo vikavirtasuojaa.
rokkimatti
Viestit: 1608
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Juu roikka ja ne defan välipiuhat on vaihettu ja vatkattu,tuo käytetty tt-thermo on se syy miksi vikavirta laukevaa.
Tarttee vähän mittailla ,enneku ostan uuden.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Slammed
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2020 12:17 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Täällä hävis vedot portterista, koneena 88hv 2.5tdi. kulkee ihan suht normaalisti, mutta viimeiset voimat karanneet. Ei kulje kaasupohjassa kuin 115kmh. Saman menee puolikaasullakin. Myös sitämyöten kiihtyvyys hidasta. Mistä vikaa etsimään. Turbosta, sen kellosta vai jostain muualta? Katista?
Avatar
Aakku
Viestit: 8235
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Slammed kirjoitti: Su Helmi 28, 2021 10:21 am Täällä hävis vedot portterista, koneena 88hv 2.5tdi. kulkee ihan suht normaalisti, mutta viimeiset voimat karanneet. Ei kulje kaasupohjassa kuin 115kmh. Saman menee puolikaasullakin. Myös sitämyöten kiihtyvyys hidasta. Mistä vikaa etsimään. Turbosta, sen kellosta vai jostain muualta? Katista?
Mulla etsittiin kauan vikaa samanlaisiin oireisiin.
Vika oli tukkeutuneessa katissa. Uusi halpiskatti tilalle ja taas kulki. Myös MAP anturin johto kerran unohtui irti, niin se söi hieman tehoja.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Lurkus, Paalari ja 25 vierailijaa