Transporter T4 - ongelmat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jammu
Viestit: 22694
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jammu »

1.9TD moottori, pitääks jakoremmin vaihdossa uusia muutakin? Kampiakselin pultin erinomaisuus riippunee iästä?
Suomi kuuluu länsimaihin
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Jammu kirjoitti: To Huhti 02, 2020 10:21 am 1.9TD moottori, pitääks jakoremmin vaihdossa uusia muutakin? Kampiakselin pultin erinomaisuus riippunee iästä?
jakoremmin kiristin tietenki, jakoremmin pyörät jos ne on kuluneet, kampiaakselin, apuakselein ja nokkaakselin stefat.
kampiakselin pulttia ei tarvinnut muistaakseni avata jos et vaiha pyörää/stefaa. ite vaihan aina uuden pultin jos käytän auki
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Eipä ole noita pultteja tullut vaihdettua, eikä vielä ainakaan ole tullut ongelmia niiden kanssa. Onko sitten ollut vain tuuria? Kannenpulttejakaan en ole aina vaihtanut ellei entiset ole venyneet. Tietysti jos ne uudet on hankittu niin silloin kyllä olen ne laittanut, ainakin noihin vakituisessa ajossa oleviin koneisiin. Näitä "leikkikaluja" kootaan sitten ihan eri systeemeillä ja metodeilla.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

2.5TDI:tä on ainakin paukkunut vanhan pultin vuoksi, samoin muistelen 1.9:stä kuulleeni. Varmaksi en sano pienemmän osalta mutta en säästäisi tuossa.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jake74 »

skuikka kirjoitti: To Huhti 02, 2020 12:42 pm 2.5TDI:tä on ainakin paukkunut vanhan pultin vuoksi, samoin muistelen 1.9:stä kuulleeni. Varmaksi en sano pienemmän osalta mutta en säästäisi tuossa.
tuo jakopään ratas on huonosti suuniteltu. kampiakseli menee rattaan sisälle jotain 10mm ja rattaan kiilla heikko. nyt tähän pakettiin ku laitetaan painava moniura remmin pyörä missä värinän vaimenni ja kiilaremmin pyörät. tähän ku tulee pikkusenkaa vipraa ni ei mene kauan ku rattaat putoaa tielle joten kannataa pitää pultti ja värinänvaimenin ratas kunnossa. ite oon kierreliiman kans kasannut oikeella momentilla.
Viimeksi muokannut jake74, To Huhti 02, 2020 12:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rokkimatti
Viestit: 1621
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

1,9 on ollu sitä kiilaongelmaa,viimeks porsi naapurin portterista.

Edit jake kerkiskin kertoa asiat.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

jacka kirjoitti: To Huhti 02, 2020 9:54 am
Aakku kirjoitti: To Huhti 02, 2020 9:43 am
jacka kirjoitti: To Huhti 02, 2020 9:20 am Kiitos paljon kaikille jo tähän astisista neuvoista ja vinkeistä...

Nyt ois semmoista vikaa -99 T4:sen kuskinpuolen peilin kanssa, eli peiliosa kääntyy itsekseen alaspäin (ja peilistä ei näy enää kuin maantie), eli joku osa on löystynyt. Miten tuon saa korjattua? Vai pitääkö vaan laittaa joku tulitikku peiliosan ja kuoren väliin, ettei peiliosa pääse kääntyilemään itsekseen?
Tuolta vähän vinkkiä peilin sielunelämästä.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Au%C3%9Fenspiegel
Mulla ei ole sähkökäyttöisiä peilejä (eikä myöskään edes mitään manuaalisia säätökahvoja), joten oisko lisää neuvoja korjaamiseen...
Itte korjasin laittamalla Bostik sinitarraa peilin lasin kulmaan.
Ton linkin takaisen tekstin mukaan hallitsematonta kääntymistä estää pahvi... en käsitä. Kiinnityksessä ei liene muuten mitään kiristyskonstia, lasinpuolella kuula, rungossa kolo, lupsautetaan rasvattuina sisäkkäin.
Andy
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2018 12:43 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Andy »

Ei kannata avata sitä kampiakselin pulttia jos stefa on kunnossa. Meillä kanssa kävi niin että pultti aukesi kesken ajon ja venttiilit junttautui mäntiin. Tyyppivika näissä tuo pultti/ratas ongelma. Ja jos tarvii avata niin kierreliimaa jenkoihin ja AINA uusi pultti, kiristys on 90nm+90 astetta.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Andy kirjoitti: To Huhti 02, 2020 2:58 pm Ei kannata avata sitä kampiakselin pulttia jos stefa on kunnossa. Meillä kanssa kävi niin että pultti aukesi kesken ajon ja venttiilit junttautui mäntiin. Tyyppivika näissä tuo pultti/ratas ongelma. Ja jos tarvii avata niin kierreliimaa jenkoihin ja AINA uusi pultti, kiristys on 90nm+90 astetta.
Olen aina laittanut uuden pultin ja liimaa. Momentin jälkeen tuossa toisessa 90 asteen kiristyksessä muutaman kerran mennyt jatkovarsi poikki 45 asteen jälkeen ja siihen olen jättänyt kireyden :mrgreen:
Andy
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2018 12:43 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Andy »

zukka kirjoitti: To Huhti 02, 2020 5:44 pm
Andy kirjoitti: To Huhti 02, 2020 2:58 pm Ei kannata avata sitä kampiakselin pulttia jos stefa on kunnossa. Meillä kanssa kävi niin että pultti aukesi kesken ajon ja venttiilit junttautui mäntiin. Tyyppivika näissä tuo pultti/ratas ongelma. Ja jos tarvii avata niin kierreliimaa jenkoihin ja AINA uusi pultti, kiristys on 90nm+90 astetta.
Olen aina laittanut uuden pultin ja liimaa. Momentin jälkeen tuossa toisessa 90 asteen kiristyksessä muutaman kerran mennyt jatkovarsi poikki 45 asteen jälkeen ja siihen olen jättänyt kireyden :mrgreen:

Viimeksi kun moottoripukissa kiristettiin kampiakselin pulttia, niin itse olin pitkän varren kanssa kiristämässä ja kaksi henkilöä piteli moottoria paikoillaan. Oli kyllä melkoista painimista se viimeinen varttikierros :mrgreen:
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Ammu pulttikoneella ens kerralla ni säästyy varret ja selät. Tussimerkki hylsyyn ja siitä kattelee 90.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Näin tein 2.5:n kanssa. Siinä taisi olla jonniinverran vielä tiukemmalla. Muistelen 160Nm+180°.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja zukka »

skuikka kirjoitti: To Huhti 02, 2020 10:38 pm Näin tein 2.5:n kanssa. Siinä taisi olla jonniinverran vielä tiukemmalla. Muistelen 160Nm+180°.
Juuri tälläisiä 2.5 tdi:tä olen muutaman tehnyt volvoihin ja klonkswageneihin.

Muistelisin että 20nm eroja oli joissakin ohjeissa riippuen mihin autoon katsoi momentteja,vaikka moottorit ovat kai samoja.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jake74 »

zukka kirjoitti: To Huhti 02, 2020 11:05 pm
skuikka kirjoitti: To Huhti 02, 2020 10:38 pm Näin tein 2.5:n kanssa. Siinä taisi olla jonniinverran vielä tiukemmalla. Muistelen 160Nm+180°.
Juuri tälläisiä 2.5 tdi:tä olen muutaman tehnyt volvoihin ja klonkswageneihin.

Muistelisin että 20nm eroja oli joissakin ohjeissa riippuen mihin autoon katsoi momentteja,vaikka moottorit ovat kai samoja.
2.5TDI tais olla kahta eri pultin pituutta. mulla on portteri missä volvosta moottori ni siinä tais olla lyhyempi pultti ku toisessa portterissa missä on portterin oma moottori, ainaki näin on muisti kuva. vaikka moni sanoo että volvossa oleva 2.5TDI on sama ku portterin 2.5TDI ni kaikki osat ei passaa keskenää. siellä on eroja männissä, kangissa ja tais olla kampiakselissakin. eikä erot tähän jää.
Jammu
Viestit: 22694
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jammu »

1.9TD koneeseen mikäs olis järkevin öljy (ei paras)?

Edellinen omistaja ajanut teboilin dieselmoottoriöljyllä. Itse olen nyt ajanut jonkin matkaa 10w40 neste turbo lxe:llä kun sitä on aina varastossa. Venttiilinnostajat välillä räpättää mutta en ole varma tuliko vai oliko0 se ominaisuus jo.. Tuttu ään ijota kuuntelin ekassa autossa eli kakkosgolfissa, yli 100tkm kuitenkin räpätti eikä muuta vikaa koneessa..

Eli Delvaccia vai autoöljyä? Onhan tuo lxe ollut nyt useamman henkilöautonkin koneessa mulla, ilman ongelmia. Tää T4 ei syö edes öljyä... mulla eka volkkari jolle ei öljy maistu (volkkarointia harrastettu joku 23 vuotta)
Suomi kuuluu länsimaihin
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Jammu kirjoitti: Ke Huhti 08, 2020 8:23 am 1.9TD koneeseen mikäs olis järkevin öljy (ei paras)?

Edellinen omistaja ajanut teboilin dieselmoottoriöljyllä. Itse olen nyt ajanut jonkin matkaa 10w40 neste turbo lxe:llä kun sitä on aina varastossa. Venttiilinnostajat välillä räpättää mutta en ole varma tuliko vai oliko0 se ominaisuus jo.. Tuttu ään ijota kuuntelin ekassa autossa eli kakkosgolfissa, yli 100tkm kuitenkin räpätti eikä muuta vikaa koneessa..

Eli Delvaccia vai autoöljyä? Onhan tuo lxe ollut nyt useamman henkilöautonkin koneessa mulla, ilman ongelmia. Tää T4 ei syö edes öljyä... mulla eka volkkari jolle ei öljy maistu (volkkarointia harrastettu joku 23 vuotta)
Kumpiko siellä naputtaa, nostimet vai alipainepumppu?
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja jake74 »

jamppi kirjoitti: Ke Huhti 08, 2020 8:48 am
Jammu kirjoitti: Ke Huhti 08, 2020 8:23 am 1.9TD koneeseen mikäs olis järkevin öljy (ei paras)?

Edellinen omistaja ajanut teboilin dieselmoottoriöljyllä. Itse olen nyt ajanut jonkin matkaa 10w40 neste turbo lxe:llä kun sitä on aina varastossa. Venttiilinnostajat välillä räpättää mutta en ole varma tuliko vai oliko0 se ominaisuus jo.. Tuttu ään ijota kuuntelin ekassa autossa eli kakkosgolfissa, yli 100tkm kuitenkin räpätti eikä muuta vikaa koneessa..

Eli Delvaccia vai autoöljyä? Onhan tuo lxe ollut nyt useamman henkilöautonkin koneessa mulla, ilman ongelmia. Tää T4 ei syö edes öljyä... mulla eka volkkari jolle ei öljy maistu (volkkarointia harrastettu joku 23 vuotta)
Kumpiko siellä naputtaa, nostimet vai alipainepumppu?
minusta tuo koliseva alipainepumppu on 2.4 ja 2.5TDI moottoreissa. 1.9D ja TD on erilainen pumppu
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eikös sinulla ollut jakopää meininki tehdä? Siinä sivussahan sinne viskoisi uudet nostajat. Muistelen että oli aika halpoja.
Jammu
Viestit: 22694
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Juu... Voi olla että tapoja vastaan pitää teettää... On nyt talon ainoa auto ei viitsi seisottaa telakalla.

Nostajat naputtaa. Ihan sama ääni kuin kakkosgolfissa. Alipainepumpun ääni on tuttu työpaikan pakuista..
Suomi kuuluu länsimaihin
Roger N.
Viestit: 109
Liittynyt: To Touko 04, 2006 10:16 pm
Viesti:

Re: Transporter T4 - ongelmat

Viesti Kirjoittaja Roger N. »

Itse olen käyttänyt koko T4:n omistusaikani ja 100000 km GM:n 5W30 moottoriöljyä, jota myydään Puuilossa ja Motonetissä.
Vähillä korjauksilla olen päässyt. Ruostetta vaan meinaa väkisin tulla 18 v. ikäiseen autoon.
Onko kenelläkään muulla ollut sellaista vikaa, että lämmityslaitteen säädin ei toimi, vaan puhaltaa lämmintä ilmaa riippumatta
säätimen asennosta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], lauantaijokeri, riude ja 55 vierailijaa