Pakkasnesteet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

390
Viestit: 519
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja 390 »

Sanotaan ettei eri värisiä saa sekoittaa mutta miten ne reagoi jos vaikka sinistä ja vihreetä laittaa samaan koneeseen? Vaahtoaa, jäätyy vai mitä?
jtleskinen
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 8:08 pm
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja jtleskinen »

olen sekoittanut sinistä ja vihreää molemmat perinteisiä etyleeni glygoleja ilman ongelmia punaista nestettä sai ainakin joskus mazlitelta mikä kävi kaikkiin nesteisiin sekoittaa propyleeni glygolia ei saa sekoittaa etyleeni glygolin kanssa käsittääkseni näillä aineilla erilainen ominaispaino
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja NH »

Pakkasnesteen väri ei kerro mitään sen laadusta tai sekoituskelpoisuudesta. Jopa saman tuotteen, mm Zero HD, väri voi olla eri riippuen tuotantovuodesta.

Parhaimmillaan (ja hyvin harvoin) eri nesteiden sekoittaminen ei vaikuta nesteen ominaisuuteen mitenkään, useimmiten eri nesteiden sekoittaminen huonontaa lisäaineiden toimintaa ( korroosiokestävyys, vaahtoaminen, syöpyminen ) ja huonoimmillaan neste sakenee paksuksi puuroksi.

Pakkasneste on niin halpaa, että mikäli ei ole varma nesteen tarkasta tyypistä kannattaa järjestelmä huuhdella ja täyttää kokonaan uudella nesteellä.

20L:n kannu laadukasta 100% pakkasnestettä ei montaa kymppiä maksa.
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ja kannattaa varmistaa se valmistajan suosittama neste, merkillä ei ole merkitystä, vaan mitä ainetta sen pitää olla!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

kunhan ei wiima merkkistä käytä. ihan sontaa
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja poweri »

Jossakin toisessa topicissa kysyin nesteistä onko tutkittu mikä on huonoa ja millä perusteella, hiljaista oli. Itsellä ei ole tietoa millä perusteella nesteet valitsen. Nimimerkit jotka puhuu hyvistä ja huonoista "wiima" merkeistä saisiko nyt hyvät ja huonot merkit perusteluineen. Pitää olla jotain tutkittua asiaa ei käy mutu.
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minä laitan valurautamoottoreihin ZERO vihreetä ja alumiinimoottoreihin ZERO punaista. Kotona on aina valmista seosta, niin ei tarvii vettä lisäillä. Näillä menty vuosikausia eikä ongelmia.

EIkös Wiiman vika ollu se, että sen kanssa jäähdytysjärjestelmään syntyi kuraa?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

kalvaana kirjoitti: EIkös Wiiman vika ollu se, että sen kanssa jäähdytysjärjestelmään syntyi kuraa?
Kuten Poweri tuossa yllä jo totesi, että olisi kiva kuulla mihin tämä perustuu ja miksi/mitä siinä tapahtuu...kun monesti tuntuu että on jonkun "one man show" ja mokattu jo vuosikausia takaperin nesteiden kanssa ja kone kurautunut lähes umpeen mutta ei liukene nesteeseen, ja vaihdettu esim. wiimat koneeseen jossa vaikka joku puhdistava ominaisuus (oma keksintö ja pelkkää spekulointia...missään ei näin väitetä!) ja seuraavaksi laskettu nestettä ulos, joka onkin ollut likaista? :roll:

Itse olen siis suosinut tunnettuja isompia merkkejä, tai jopa merkkikohtaisia tapauksista riippuen, kun ei noista ole ottanut tolkkua millä ja miten erottaa hyvän ja huonon nesteen...
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Vanhan käsityksen mukaan erivärisiä autojen jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään. Asian tekee sekavaksi se, että edes kaikkia samanavärisiä ei saa sekoittaa.

Uudet autot huolletaan ohjelman mukaisesti yleensä merkkiliikkeissä, jolloin autoilijan ei tarvitse tietää yksityiskohdista mitään. Vanhat autot taas huolletaan usein edullisemmissa paikoissa tai ne voivat olla ihan omahoidossakin.
Jäähdytinnesteen lisäystarve voi iskeä kuitenkin yllättäen myös merkkihuollettuihin autoihin. Jäähdytinjärjestelmissä voi esimerkiksi olla pieniä vuotoja, joiden vuoksi järjestelmiin pitää lisätä nestettä. Mutta varsinkin vanhan auton tai sisämoottorilla varustetun veneen omistajan kannattaa perehtyä erilaisiin glykoleihin. Asia on erityisen ajankohtainen näin talven lähestyessä, kun nesteiden pakkasen kesto on syytä tarkastaa.
Glykoleita on erilaisia ja erivärisiä. Vanha nyrkkisääntö on, että erivärisiä glykoleita ei ole syytä sekoittaa keskenään. Huonoimmassa tapauksessa kemialtaan erilaisten glykolien sekoittaminen voi sakkauttaa jäähdytinnesteen, mikä voi jopa tukkia jäähdytinjärjestelmän.

Jos jäähdytinneste ei kierrä, voi moottori ylikuumentua ja pahimmillaan leikata kiinni, ja se käy kalliiksi. Vähemmän huonossa tapauksissa erikemiaiset glykolit voivat tehdä nesteen pakkasenkeston mittaamisen hankalaksi tai huonontaa muuten olennaisesti nesteen ominaisuuksia.
Perinteinen glykoli on etyleeniglykoli, joka on kohtuullisen myrkyllistä. Tämä tavara on yleensä värjätty vihreäksi. Etyleeniglykoleita on myös terästetty erilaisilla lisäaineilla, joilla jäähdytinnesteet tehdään esimerkiksi paremmin uudempien moottoreiden alumiiniosien syöpymistä ehkäiseviksi, tai selkeästi perinneglykoleita pitkäikäisemmiksi. Tällaiset glykolit ovat usein punaisia, kuten esimerkiksi Nesteen myymä. Punaisia ovat myös Volkswageneissa käytettävät long life-glykolit.
Kolmas vaihtoehto on propyleenipohjainen glykoli. Sen etu on, että se ei ole kovinkaan myrkyllistä. Ongelma on, että aineen väri saattaa olla melkein mitä tahansa.
Esimerkiksi Biltema kauppaa propyleenipohjaista jäähdytinglykolia, joka on väriltään vihreää. Vielä pari päivää sitten Bilteman verkkosivut kertoivat, ettei ainetta saa sekoittaa propyleeniglykoliin. Tuossa oli kuitenkin virhe, oikeasti piti lukea, että ei saa sekoittaa etyleeniglykoliin – joka siis yleensä on myös vihreää.

Propyleeniglykoli voi olla myös esimerkiksi oranssin väristä.
Kuluttajalle värikirjo on sietämätön sekamelska. Bilteman vihreää ei siis passaa sekoittaa Nesteen vihreään, Teboilin vihreään tai vaikkapa merimoottorivalmistaja Volvo Pentan vihreään. Bilteman vihreää lukuunottamatta nuo kaikki ovat etyleeniglykoleita.
Ihan varma ei tietysti voi olla siitä, miten suuria riskit vääränlaisten sekoitusten käytössä todellisuudessa ovat. Etenkin merkkien omien jäähdytinnesteiden kauppiaat tietysti korostavat vääränlaisen sekoituksen uhkia, koska ne haluavat myydä litkuja omilla brändeillään – joista voi ottaa huikean ylihinnan. Harva haluaa ottaa kalliin koneen kanssa pienintäkään riskiä, ja suostuu siksi maksamaan ylihintaa merkkinesteistä.
Toinen vaihtoehto on perehtyä sen verran kemiaan, että hankkii oikeanlaiset valmisteet merkkiliikkeitä halvemmista paikoista. Mutta pelkän värin perusteella ei jäähdytysainetta siis voi valita.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja C20 »

Wiimasta ei tietoa/kokemusta mutta tosta halpahallien myymästä Crystall vai mitenkä lie kirjotetaan niin siitä onkin enemmän huonoa kokemusta, auto hukkasi nestettä jonkun desin kuukaudessa ja tota sontaa sitten lisäilin, vaihtui toinen purkki ja nesteet meni ihan muutamassa viikossa sammakonkuduksi ja värjäsi paisarin ihan ruosteen väriseksi. Eipä siinä mitään kun kutu pihalle ja vesihuuhtelu sitten Zerot koneeseen ja kovaa ajoa, ei ole ryyniintynyt enää. Oli se ensimmäinen purkki vielä tallessa roskiksessa niin dyykkasin sen sieltä ja rupesin vertailemaan, olivat eri glykoleja vaikka samannäköisessä purkissa olivat ja saman väristä (vihreä), myyntierä vain toinen. Nykyään otan 2 kympin kannua Zeroa samalta lavalta että varmasti on samaa erää mitä lisää järjestelmään. :wink:
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Itse ostin viimeksi polaric-merkkistä nestettä puuilosta, nyt kovemmilla pakkasilla veti puuroksi nesteet syylärissä, vaikka oli 50% seos, jonka pitäisi kestää -36°c.
Tänään otin sitten kannun zeroa, pitää vaihtaa kunnon nesteet tilalle.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

LasseE kirjoitti:Itse ostin viimeksi polaric-merkkistä nestettä puuilosta, nyt kovemmilla pakkasilla veti puuroksi nesteet syylärissä, vaikka oli 50% seos, jonka pitäisi kestää -36°c.
Tänään otin sitten kannun zeroa, pitää vaihtaa kunnon nesteet tilalle.
Olisiko vaihdossa jäänyt "ohuempaa" litkua järjestelmään? Tai sitten mennyt sekoittaessa laskut sekaisin? Ja sekin on mahdollista että onkin ollut jo käyttövalmis seos purkissa?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja poweri »

Mielenkiintoinen aihe kun itse en ole huomannu että jokin neste ei "toimi". Mitään merkkiuskoa ei ole, laitettu mitä sattuu myös zero ja wiima kannu löytyy. Toivoisin laajaa keskustelua ja spekulaatioo omilla ja faktoilla näytettynä. Keväällä on nesteenvaihdot traktoreihin, koitan huuhdella yläletkusta ja lohkosta ulos jotta näkis mitä sieltä tulee. Puimurissa huono omatunto kun en ole vaihtanu nyt vaihtuu ja huuhtelen.
Mulla ei ole tietotaitoa näissä jutuissa, käyttökokemusta jonkin verran.
Reddiesel
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 01, 2018 10:49 am
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Reddiesel »

Niin ja sitten käsketään vielä käyttämään tislattua vettä tai vastaavaa, jotta korroosionsuoja toimii parhaiten.
ch
Viestit: 1500
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja ch »

Akkuvesi maksaa isommassa kannussa alle euron litra. Jos jäähdytysnestettä pitää halpana, niin tuo on suorastaan naurettavan halpaa.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Ajomies kirjoitti:
LasseE kirjoitti:Itse ostin viimeksi polaric-merkkistä nestettä puuilosta, nyt kovemmilla pakkasilla veti puuroksi nesteet syylärissä, vaikka oli 50% seos, jonka pitäisi kestää -36°c.
Tänään otin sitten kannun zeroa, pitää vaihtaa kunnon nesteet tilalle.
Olisiko vaihdossa jäänyt "ohuempaa" litkua järjestelmään? Tai sitten mennyt sekoittaessa laskut sekaisin? Ja sekin on mahdollista että onkin ollut jo käyttövalmis seos purkissa?
Kannentiivisteen vaihdon jälkeen täytin järjestelmän uudella seoksella eli oli täysin tyhjä..pönttö oli 10l ja sekoitin sen toisen samanlaisen pöntön avulla eli sekoittamisessa ei menny suhteet sekaisin. Ja 100% seos oli kyseessä. En kyllä itsekään uskonut kun tänään tarkistin syyläristä nesteet ja oli hileessä..
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Paljon on nesteitä jotka "jatkettu" jo tehtaalla ja vanhasta muistista kun tekee 50/50 seoksen, saa pettyä kun systeemi hyhmässä jo -20 pakkasilla :idea: Mutta purkin kyljessä kyllä poikkeuksetta tämä kerrotaan ja osassa joutuu laimentaa 3:1 että riittää -30 pakkasille, tai jopa kaataa "raakana" koneseen :roll:

Itse tullut aina poikkeuksetta tehtyä valmis coctail ohjeiden mukaan ennen koneeseen kaatoa, kun taas osa tuttavapiiristä suosii sitä kesällä vedellä jatkamista vuotavissa vehkeissä ja sitten ensikylmien ilmaannuttua alkaa se jokavuotinen jumppa "laske ulos, että saat lisää sisään" ja pirunmoinen kirous homman kanssa :lol:
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

korsteeni kirjoitti:Paljon on nesteitä jotka "jatkettu" jo tehtaalla ja vanhasta muistista kun tekee 50/50 seoksen, saa pettyä kun systeemi hyhmässä jo -20 pakkasilla :idea: Mutta purkin kyljessä kyllä poikkeuksetta tämä kerrotaan ja osassa joutuu laimentaa 3:1 että riittää -30 pakkasille, tai jopa kaataa "raakana" koneseen :roll:

Itse tullut aina poikkeuksetta tehtyä valmis coctail ohjeiden mukaan ennen koneeseen kaatoa, kun taas osa tuttavapiiristä suosii sitä kesällä vedellä jatkamista vuotavissa vehkeissä ja sitten ensikylmien ilmaannuttua alkaa se jokavuotinen jumppa "laske ulos, että saat lisää sisään" ja pirunmoinen kirous homman kanssa :lol:
Tätä rumpaa piti tehdä kun tuonne bussifirmaan töihin menin, kesällä lisättiin vettä ja sitten syksyllä alkoi tuo puljaaminen. Monen vuoden taistelun jälkeen sain tahtoni läpi ja nesteet ympärivuotisesti käyttöön. Toki tuli sitten havaittua yhtenä talvena ettei se - 30 asteen kesto aina riitäkään. sisältä lähteneissä ei ilmennyt ongelmia, mutta nuo ulkona yöpyneet veti lämmityslaitteen kennot hileeseen, ja kuljettajat tykkäsivät -37 asteisessa kelissä ajella kylmillä autoilla. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

Onko kukaan laittanut koneisiin Evansin vesivapaata jähdytysnestettä. Ilmeisesti noita ei tarvitse koskaan vaihtaa koska niissä ei ole glykolivesiseosten tapaan vanhenevaa inhibiittiä.
https://www.evanscoolant.com/
Joskus kun tuli enemmän puljattua noiden lämmönsiirtonesteiden kanssa sain edustajilta tuota inhibiittiä, jolla glykolin elinikää voi jatkaa jos neste ei ole saostunut tai levääntynyt.
Sekin tuli silloin ilmi, että kylmänsiirrossa käytetään eri inhibiittejä kuin lämmönsiirrossa.
Silloin kun tuo propyleeni glykoli tunki markkinoille huomattiin sen olevan huonompaa lämmönsiitokyvyltään kuin etyleeni glykolin. Myös propyleeni glykolin viskositeetti oli korkeampi. Tietysti vesi vanhin voitehista, jos pakkasia ei olisi, niin veden lämmönsiirtokyky on tuplat 50/50% seokseen verrattuna ja veteenkin voi lisätä korroosioneston, hapensidonnan ja johtokykyyn vaikuttavaa inhibiittiä.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Noista lueskelin joskus innostuneesti mutta hinta tais lannistaa
Suomi kuuluu länsimaihin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 34 vierailijaa