Pakkasnesteet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sähkömasinisti kirjoitti:Onko kukaan laittanut koneisiin Evansin vesivapaata jähdytysnestettä. Ilmeisesti noita ei tarvitse koskaan vaihtaa koska niissä ei ole glykolivesiseosten tapaan vanhenevaa inhibiittiä.
https://www.evanscoolant.com/
Joskus kun tuli enemmän puljattua noiden lämmönsiirtonesteiden kanssa sain edustajilta tuota inhibiittiä, jolla glykolin elinikää voi jatkaa jos neste ei ole saostunut tai levääntynyt.
Sekin tuli silloin ilmi, että kylmänsiirrossa käytetään eri inhibiittejä kuin lämmönsiirrossa.
Silloin kun tuo propyleeni glykoli tunki markkinoille huomattiin sen olevan huonompaa lämmönsiitokyvyltään kuin etyleeni glykolin. Myös propyleeni glykolin viskositeetti oli korkeampi. Tietysti vesi vanhin voitehista, jos pakkasia ei olisi, niin veden lämmönsiirtokyky on tuplat 50/50% seokseen verrattuna ja veteenkin voi lisätä korroosioneston, hapensidonnan ja johtokykyyn vaikuttavaa inhibiittiä.
Noissa juuri tuo hintapuoli on se mikä varmasti rajoittaa yleisempää käyttöä. Ainakin wanhempi kalustu hukkaa nesteitä niin ei oikein lyö "leiville" tuon litkun käyttäminen. Samaan mahdottomuuteen kaatui se systeemi mitä ainakin jyväskylässä postivarikolla oli käytössä, eli autot kytkettiin sellaiseen puomiin jossa lämmin neste kiersi ja lämmitti autoja. Mutta kun taisi hukkaantua nestettä aika reilusti niin se vempain hyllytettiin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja LasseE »

korsteeni kirjoitti:Paljon on nesteitä jotka "jatkettu" jo tehtaalla ja vanhasta muistista kun tekee 50/50 seoksen, saa pettyä kun systeemi hyhmässä jo -20 pakkasilla :idea: Mutta purkin kyljessä kyllä poikkeuksetta tämä kerrotaan ja osassa joutuu laimentaa 3:1 että riittää -30 pakkasille, tai jopa kaataa "raakana" koneseen :roll:

Itse tullut aina poikkeuksetta tehtyä valmis coctail ohjeiden mukaan ennen koneeseen kaatoa, kun taas osa tuttavapiiristä suosii sitä kesällä vedellä jatkamista vuotavissa vehkeissä ja sitten ensikylmien ilmaannuttua alkaa se jokavuotinen jumppa "laske ulos, että saat lisää sisään" ja pirunmoinen kirous homman kanssa :lol:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10000571
Vajaan pari kuukautta on ollut koneessa, tällä välin ei ole lisätty mitään sekaan. Ohjeen mukaanhan tuon pitäisi kestää -36 50% seoksena.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja NH »

poweri kirjoitti:Jossakin toisessa topicissa kysyin nesteistä onko tutkittu mikä on huonoa ja millä perusteella, hiljaista oli. Itsellä ei ole tietoa millä perusteella nesteet valitsen. Nimimerkit jotka puhuu hyvistä ja huonoista "wiima" merkeistä saisiko nyt hyvät ja huonot merkit perusteluineen. Pitää olla jotain tutkittua asiaa ei käy mutu.
Siinäpä se, kun käytännössä on mahdotonta tietää jäähdytysnesteen todellista sisältöä ja ominaisuuksia, niin on ehkä parempi "ottaa varman päälle " ja käyttää tunnettua tuotetta, joka ei olennaisesti ole edes kalliimpaa.

Koska asia näyttää sinua erityisesti askarruttavan ja vaadit tutkimustietoa, niin tilaahan vaikka VTT:tä analyysi ja vaikka vertailutesti.
Sitten voit valistaa meitä muitakin.

Parin euron säästö, ottamalla samalla riskin esimerkiksi lohkon puhkiruostumiseen, ei ainakaan meikälaisen ajattelutavan mukaan ole järkevää. Makuasia sanoi koira.....
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Moottorissa jossa on tavattu putkien syöpymää niin kannattaa varmaan paneutua jäähdytysnesteisiin ja niiden vaihtamiseen. Meillä ei oo ikinä vaihdettu nesteitä muutakuin sen takia että on pitäny nesteet laskea jonkun takia pois, syksyllä vaan käydään ominaispainomittarilla kaikki läpi että kestää riittävästi pakkasta. Eikä myöskään ongelmia jotka johtuis siitä ettei nesteitä ole vaihdettu. Vihreää kaadettu 50/50 seoksena jos tarvetta ilmenny.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja poweri »

NH kirjoitti:
poweri kirjoitti:Jossakin toisessa topicissa kysyin nesteistä onko tutkittu mikä on huonoa ja millä perusteella, hiljaista oli. Itsellä ei ole tietoa millä perusteella nesteet valitsen. Nimimerkit jotka puhuu hyvistä ja huonoista "wiima" merkeistä saisiko nyt hyvät ja huonot merkit perusteluineen. Pitää olla jotain tutkittua asiaa ei käy mutu.
Siinäpä se, kun käytännössä on mahdotonta tietää jäähdytysnesteen todellista sisältöä ja ominaisuuksia, niin on ehkä parempi "ottaa varman päälle " ja käyttää tunnettua tuotetta, joka ei olennaisesti ole edes kalliimpaa.

Koska asia näyttää sinua erityisesti askarruttavan ja vaadit tutkimustietoa, niin tilaahan vaikka VTT:tä analyysi ja vaikka vertailutesti.
Sitten voit valistaa meitä muitakin.

Parin euron säästö, ottamalla samalla riskin esimerkiksi lohkon puhkiruostumiseen, ei ainakaan meikälaisen ajattelutavan mukaan ole järkevää. Makuasia sanoi koira.....
Ensinnäkin minuahan ei tuo askarruta vaan kiinnostaa mihin perustuu mikäkin mielipide. Näyttää ettei perustu mihkään muutakuin omiin päätelmiin. Jossakin vanhassa masiinassa on muitakin muuttujia kuin omat tehdyt toimet.
Itse en mene lainkaan euro edellä nesteissä vaan en ymmärrä kuinka voi jokin neste olla niin huonoa, onko kumminkin suurin puute ettei niitä ole vaihdettu.
En ole nesteen ominaisuuksia siksi suuremmin miettiny kun ei ole ollut ongelmia. En ole koskaan nähnyt tai kuullut että nestee vaahtoaa, sammakonkutua, menee hileeseen, muuttuu ruskeaksi, ruostuttaa jonkin koneen puhki ymym en usko näillä tarinoilla. Jos nesteet vaihtaa uudesta asti esim 3v välein uskon että erot niin pieniä ettei maallikolle merlitystä. Kunnes toisin todistetaan.
Tuo että käyttää varmuuden vuoksi laadukkainta mitä löytää, siis niin hyvää mitä myyjäkin kehuu, ei ole väärin tietenkään.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja NH »

poweri kirjoitti:[

Ensinnäkin minuahan ei tuo askarruta vaan kiinnostaa mihin perustuu mikäkin mielipide. Näyttää ettei perustu mihkään muutakuin omiin päätelmiin.
Omaan tunteeseen, ei faktoihin, perustuu noin 80% ostotapahtumissa koko maailmassa, joka alalla, myös liike-elämässä.

Ainakin näin, mikäli uskomme yleistä myyntipsykologista länsimaista markkinointitutkimusta.

20% ostotapahtumista perustuu "faktoihin", joiden todenperäisyydenkin toteaminen perustuu usein yhtälailla tunteeseen, joko faktan luojan tunteeseen tai ostopäätöksen tekijän tunteeseen faktan todenperäisyydestä.
Missä on saatavilla yhtään mistään täysin 100% oikeita ja täydellisiä faktoja ostamisen perusteeksi? Pelkkää vertailukelpoista tutkittua faktaa, ilman jonkun omaa tunnetta tai kaupallisia intressejä?
TM:stä, Me naiset-lehdestä, MT:stä vai Masinisti-palstalta? :wink:

Voihan kaikesta ajatella, että ostaa vain kaikkein halvinta, ellei joku ole sitä tieteellisellä tarkkuudella huonoksi osoittanut.
Käytännössä silloin se kaikkein halvin onkin ainoa vaihtoehto. Joskus jopa ihan hyvä sellainen. :D
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja LasseE »

poweri kirjoitti:
NH kirjoitti:
poweri kirjoitti:Jossakin toisessa topicissa kysyin nesteistä onko tutkittu mikä on huonoa ja millä perusteella, hiljaista oli. Itsellä ei ole tietoa millä perusteella nesteet valitsen. Nimimerkit jotka puhuu hyvistä ja huonoista "wiima" merkeistä saisiko nyt hyvät ja huonot merkit perusteluineen. Pitää olla jotain tutkittua asiaa ei käy mutu.
Siinäpä se, kun käytännössä on mahdotonta tietää jäähdytysnesteen todellista sisältöä ja ominaisuuksia, niin on ehkä parempi "ottaa varman päälle " ja käyttää tunnettua tuotetta, joka ei olennaisesti ole edes kalliimpaa.

Koska asia näyttää sinua erityisesti askarruttavan ja vaadit tutkimustietoa, niin tilaahan vaikka VTT:tä analyysi ja vaikka vertailutesti.
Sitten voit valistaa meitä muitakin.

Parin euron säästö, ottamalla samalla riskin esimerkiksi lohkon puhkiruostumiseen, ei ainakaan meikälaisen ajattelutavan mukaan ole järkevää. Makuasia sanoi koira.....
Ensinnäkin minuahan ei tuo askarruta vaan kiinnostaa mihin perustuu mikäkin mielipide. Näyttää ettei perustu mihkään muutakuin omiin päätelmiin. Jossakin vanhassa masiinassa on muitakin muuttujia kuin omat tehdyt toimet.
Itse en mene lainkaan euro edellä nesteissä vaan en ymmärrä kuinka voi jokin neste olla niin huonoa, onko kumminkin suurin puute ettei niitä ole vaihdettu.
En ole nesteen ominaisuuksia siksi suuremmin miettiny kun ei ole ollut ongelmia. En ole koskaan nähnyt tai kuullut että nestee vaahtoaa, sammakonkutua, menee hileeseen, muuttuu ruskeaksi, ruostuttaa jonkin koneen puhki ymym en usko näillä tarinoilla. Jos nesteet vaihtaa uudesta asti esim 3v välein uskon että erot niin pieniä ettei maallikolle merlitystä. Kunnes toisin todistetaan.
Tuo että käyttää varmuuden vuoksi laadukkainta mitä löytää, siis niin hyvää mitä myyjäkin kehuu, ei ole väärin tietenkään.
Sanotaan omalta kohdalta se, että aiemmin käytössä on ollut nesteen ja zeron jäähdytysnesteitä ja näillä ei ole ongelmia ollut.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
jpeltoma

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

C20 kirjoitti: La Helmi 02, 2019 7:56 pm Wiimasta ei tietoa/kokemusta mutta tosta halpahallien myymästä Crystall vai mitenkä lie kirjotetaan niin siitä onkin enemmän huonoa kokemusta, auto hukkasi nestettä jonkun desin kuukaudessa ja tota sontaa sitten lisäilin, vaihtui toinen purkki ja nesteet meni ihan muutamassa viikossa sammakonkuduksi ja värjäsi paisarin ihan ruosteen väriseksi. Eipä siinä mitään kun kutu pihalle ja vesihuuhtelu sitten Zerot koneeseen ja kovaa ajoa, ei ole ryyniintynyt enää. Oli se ensimmäinen purkki vielä tallessa roskiksessa niin dyykkasin sen sieltä ja rupesin vertailemaan, olivat eri glykoleja vaikka samannäköisessä purkissa olivat ja saman väristä (vihreä), myyntierä vain toinen. Nykyään otan 2 kympin kannua Zeroa samalta lavalta että varmasti on samaa erää mitä lisää järjestelmään. :wink:
K-fix punainen jäähdytinneste ja sama homma. Toista vuotta oli ja nyt paisarissa / järjestelmälmässä ruskeata kuraa. Edellisellä vaihdolla ei jälkeäkään ruosteesta. Näköjään näissä halpis glygoleissa on mini korroosiosuoja aineet jotka häviää parissa vuodessa. Zeroa laitoin huuhtelun jälkeeen.
Kardaani
Viestit: 2143
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Ajomies kirjoitti: La Helmi 02, 2019 10:58 pm Samaan mahdottomuuteen kaatui se systeemi mitä ainakin jyväskylässä postivarikolla oli käytössä, eli autot kytkettiin sellaiseen puomiin jossa lämmin neste kiersi ja lämmitti autoja. Mutta kun taisi hukkaantua nestettä aika reilusti niin se vempain hyllytettiin.
Mielenkiintoinen juttu. Muistaako/tietääkö Ajomies tarkemmin, miten tuo systeemi toimi? Joku lämmönvaihdinpatteri joka tuli auton alle, vai oliko autoihin asennettu liittimet letkuille niin että tuo puomin neste kiersi ihan auton moottorissa?

Joskus leikitellyt ajatuksella (sarjassa -ei mitään järkeä siis) että ainakin moottorriöljyt saisi helposti lämpöseksi kotona vesikiertoisella tallin keskuslämmityksellä, kun tekisi öljypohjan sisään lämmityskierukan kiertovedelle. Miksei voisi jäähdytinnesteitäkin lämmittää, kun lisäisi traktoriin lämmönvaihtimen alavesiletkun väliin.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Lueskelin tätä ketjua ja ihmettelin, eikö kukaan käytä pakkasnestemittaria? Vai eikö siihen luoteta?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Käytän optista pakkasnestemittaria, kerran meni hyhmään nesteet 18-asteen pakkasella ja tuo mittari näytti siinä 15-astetta kyseisen nesteen pakkaskestävyydeksi joten kohtuullisen hyvin uskon sen mittarin lukemiin tuon kokemuksen perusteella.

Crystal halpisnesteellä meni paljon lohkolämmittimessä kiinni olevan aurauspäivystystraktorin jäähdytysjärjestelmä sellaineen ruskeaan mohnään että ei meinannut saada millään siedettävän puhtaaksi systeemiä, oliko sitten vika nesteessä vai paljossa lohkolämmittimen käytössä?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
mattiolavi
Viestit: 299
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja mattiolavi »

Kardaani kirjoitti: Su Touko 03, 2020 10:58 pm
Ajomies kirjoitti: La Helmi 02, 2019 10:58 pm Samaan mahdottomuuteen kaatui se systeemi mitä ainakin jyväskylässä postivarikolla oli käytössä, eli autot kytkettiin sellaiseen puomiin jossa lämmin neste kiersi ja lämmitti autoja. Mutta kun taisi hukkaantua nestettä aika reilusti niin se vempain hyllytettiin.
Mielenkiintoinen juttu. Muistaako/tietääkö Ajomies tarkemmin, miten tuo systeemi toimi? Joku lämmönvaihdinpatteri joka tuli auton alle, vai oliko autoihin asennettu liittimet letkuille niin että tuo puomin neste kiersi ihan auton moottorissa?


Minäkin aikanaan tuolla varikolla jouduin käymään niin kyllä ne autot kytkettiin liittimillä puomiin ja neste kierti autojen omassa nestekierrossa.En ole varma mutta ehkä jkl liikenteelläkin saattoi olla samalainen systeemi kun joku puomi niilläkin oli.















Joskus leikitellyt ajatuksella (sarjassa -ei mitään järkeä siis) että ainakin moottorriöljyt saisi helposti lämpöseksi kotona vesikiertoisella tallin keskuslämmityksellä, kun tekisi öljypohjan sisään lämmityskierukan kiertovedelle. Miksei voisi jäähdytinnesteitäkin lämmittää, kun lisäisi traktoriin lämmönvaihtimen alavesiletkun väliin.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja poweri »

Aakku kirjoitti: Ma Touko 04, 2020 6:44 am Lueskelin tätä ketjua ja ihmettelin, eikö kukaan käytä pakkasnestemittaria? Vai eikö siihen luoteta?
Aina käyttäny, mulla on sellainen wanhanliiton puristettava joka imaisee nesteen sisään ja näyttää asteet.
Koskaan millään nesteellä tullut mitään yllätyksiä tai ihmeellisiä asioita. Lantraan nesteen silmämitalla puolet ja puolet ja mittari näyttää noin -30. Etelä suomessa ei ole jäätynyt.
Epäilen vieläkin näissä jutuissa että neste aiheutti vian ja vuotoa moottorissa tai ei kestä pakkasta mekaanista vikaa taustalla tai haparointia kannun kahvassa.
Pakkasnesteen kustannus niin vähäinen että itse valitsen ns pro nesteen jota ehkä zero edustaa mutta kun ei ole aina saatavilla. Meilläpäin usein halpisnesteitä hyllyssä, ei sitten viitsi ajaa ja etsiä kellä juuri nyt vihreetä zeroa. Myytävät erät vaihtelee.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja C20 »

En käytä mittaria koskaan kun en pelkkää vettä lisää järjestelmään, nesteet vaihdan noin viiden vuoden välein.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Käytän ranskalaisissa G33 luokan nestettä.
Sitä on vaikea saada Suomesta muuta, kuin King tarvikenimellä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Mätänetistä saa commaa, jota tarjosivat ranskalaisten G33 vaatimuksiin, mut hinta kalliimpi kun kingi, ja paremmuudesta ei tietoa!?

Muuten kyllä zeroa menee, kun nuo "halpikset" näyttää olevan kiireemmin vaihtoa kaipaavia, just tuon ruoste ym töhkän takia.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tumppi 865 kirjoitti: Ma Touko 04, 2020 12:01 pm Mätänetistä saa commaa, jota tarjosivat ranskalaisten G33 vaatimuksiin, mut hinta kalliimpi kun kingi, ja paremmuudesta ei tietoa!?

Muuten kyllä zeroa menee, kun nuo "halpikset" näyttää olevan kiireemmin vaihtoa kaipaavia, just tuon ruoste ym töhkän takia.
Glysantin tarjoaa myös korvaavaksi tuota G30 vaihtoehtoa. G33 on sinivihreää ja Gomma G30 on violetin tapaista. En tiedä onko muuta eroa, kuin väri. Tuota Gommaa olen vaihtoehtona käyttänyt.
Miksi niin tarkkaa? PSA:n vehkeissä lähes järjestään menee lämppärin kenno tukkoon.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Nokinenä
Viestit: 92
Liittynyt: La Syys 20, 2014 8:17 pm
Viesti:

Re: Pakkasnesteet

Viesti Kirjoittaja Nokinenä »

Wiimassa laatu varmaan laskenut ennestään, syksyllä laitetut 50/50% nesteet täysin remontoituun puhtaaseen moottoriin ja nyt semmoista ruostekuraa että hohhoijjakkaa. Jännästi näytti silloin tehdessä tuolle seokselle -14ast pakkasenkeston 50/50 seoksella.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: belzu, EKo, Garymies, Google [Bot] ja 40 vierailijaa