Tiehöylää tekis mieli.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja JURO »

https://www.nettikone.com/vammas/rg-6-v/1655859
Kuvallinen vaihtokonesivusto, jossa yksityinen ilmoittaa ilmaiseksi!
Vammas RG 6 V TODELLA KETTERÄ TIEHÖYLÄ
12 999 €(ALV väh. kelp.), 1978, 6 000 kg, Diesel
TIEHÖYLÄ VAMMAS RG 6 V - Varustettu emoterällä ja etuterällä - Paino 6 tonnia - Kokonaisspituus noin 7 m - Emoterässä isot liikeradat - Peruskone Valmet 502, jonka Vammas varustellut tiehöyläksi. UUDET SAA MUUALTA, TÄMÄN SAA MEILTÄ! OSTO - MYYNTI - VAIHTO
Maakunta : Pomarkku, Satakunta
Myyjä : Uusiokone Oy, Riuttantie 11-13, 29630 Pomarkku. Matkapuhelin: 040-5945059
**Varmista tietojen oikeellisuus myyjältä**
Tutustu maan laajimpaan hakukoneeseen osoitteessa https://www.nettikone.com
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Tuollainen Valmet 502 on ihan tuntematon minulle. Minkälaisia vikoja tuollaisessa on odotettavissa. Mihin kohtiin kannattaa kiinnittää huomio jos lähtee kauppaa tekemään. Ilmeisesti seisonut jo pitempään liikkeen pihassa.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Viime viikolla oli v-79 17 tonnin nordverk vaihteistoviallisena kuuteen tonnii myynnissä, että kallinolonen tuo valmetti!? Tietysti siihen oikeesee höylää ainakin sen toisen 6 tonnia saa varata remonttirahaa, mut ihan eri luokan kone sitten työssä!?

Valmetissa voi olla vikaa missä vaan, mut sehän selviää myyjältä, tai ite paikanpäällä toteamalla. Kyllä tuollakin jo tietä raaputtelis eri tavalla, kun jollain perälevyllä!
Eepee
Viestit: 6379
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Rasittaako tiehöyläkäyttö peruskonetta jotenkin erityisesti? Ei kokemusta. Muuten normaalit vanhan traktorin/502:n tsekkaukset, mikä syöttöpumppu ja miten pelaa, jarrut, vaihteiston äänet...Ei perus-502 minusta erityisen hankala ole?

Olis kyllä jollekin tiekunnan tielle kätsy vehje. Rohkee tarjous vaan.
The idea is to die young as late as possible
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja masankp »

https://www.nettikone.com/lokomo/65-ter ... apolttopuu

Tuo se on oikea peli, tosin aloittelijalle aluksi vaikea hallita, johtuen mekaanisesta teränasennon säädöistä, kun on varustettu hiljaa pyörivällä hammaslaatikolla. Armejassa Kajaanissa tuommosen kans leikittiin, jossa oli samanlainen mekaniikka.
Aloittelijalla on ranteet lujilla, kun vipuset pitää tökätä nopeasti päälle, ettei lyö kynsille. Jos hiljaa paino esim noston päälle, eikä menny kunnolla hampaaseen, niin ampu aika kovaa käsille.
Noita oli tvhlla täälläkin päin ja kuski joka oli niitä ajanut, sai uuden hydraulisen höylän, niin oli ensimmäisenä päivänä lyönyt muutaman vivun pilalle.
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Tuo traktorialustainen höylä on jokseenkin heppoinen laite. Tilasin joskus yksityistielle höylän ja lähettivät isomman tilalle tuollaisen. Pääsin sitten läheltä katselemaan sen työskentelyä ja oli ilmeisen selvää, että koneella oli liian vähän painoa. Heti kun terää painettiin vähänkin ottavammaksi, alkoivat pyörät luistaa.
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Oon miettinyt jos tekisi tie-nallen. Jos jostain löytyis eturunko ni olis plussaa kun peruskone löytyy. Mutta tekee vahvasta palkista välirungon, vitusti painoo akseleille ja keskiterä. Ulosottoon oma pumppu. Tossa kun on muutama rasitetie ja niiden kunnossapito on mitä on niin jos sais koneen niin vois pitää ne kuosissa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ulosottoon oma pumppu.
Miksi? Tulisko etupyörille, vai pelkkä hydeveto koneen liikutteluun??
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja masankp »

Tossa olis tiekarhun mallia..viewtopic.php?t=13561&start=40
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Tuo tienalle on oiva peli vaikkapa kylätien höyläykseen. Jonkin verran käyttävät vieläkin asfaltinpohja hommissa.
Pienet höylät on suomessa harvinaista herkkua, joten pitävät hintansa suuria jäykkärunkoisia koneita paremmin.
Vieppä joku taivaanvanha Nortti taikka Lokomo pienelle kylätielle, ni täysperä pölliautokin kääntyy pienemmässä tilassa, kun vanhanliiton saranoimaton tiehöylä...
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja mike »

Tuossa rg 6v mallissa, 502 alustalla, vetoakselit ja jarrut kovilla. Muuten tavan Valmetin tyyppiviat. Harrastekäytössä luulis kestävän, työteho rajallinen.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Onko tuollaisen vaihteistoa muokattu? Kun luulis, että tarvitaan hitaampia nopeuksia, mitä perus traktorilla on antaa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Eipä noissa ole sen kummempia vikoja kuin maatalousmalleissakaan. Yleensä höylässä oli matalammat pyörät, jotta nopeudet saatiin sopivammaksi ja samalla voimansiirron kuormitus pieneni. Vaihteensiirtoa on paljon käytetty, sillä kepittämään joutuu karhutöissä. Vedet saattaa valua myös moottoriöljyn sekaan, kuuluu koneen luonteeseen.
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Muutaman yksityisten hoitoon tulisi. Tuollainen täysikokoinen karhu olis tietysti tehokas mutta olis vaikea saada sopimaan pikkutielle, ja olis vaikea tai kallis korjata. Eihän tuollaisen nallenkaan hankinta mitenkään järkevää ole mutta......... Siellä Pomarkussa on myös vanhempi vammas valmetti jossa on öljyt ja vedet sekasin seissy varmaan pitkään siinä vois olla Osmolle hyvä aihio. Kyllä minäkin mietin omaa viritystä 6-Majori väärinpäin niin tulis paremmin painoa vetopyörille ehkä vielä teliveto. Mutta ei enää jaksa.
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tumppi 865 kirjoitti:
Ulosottoon oma pumppu.
Miksi? Tulisko etupyörille, vai pelkkä hydeveto koneen liikutteluun??
25l/min taitaa olla aika heikkotuottoinen käyttämään orbitrolia ja keskiterän kallistus/korkeussäätöä. Tuollaisen toteutus olisi sinänsä simppeli juttu, suurin työ olisi hitsata eturunko suoraksi. Periaatteessa tuohon saisi aihion hankkimalla järeän hydraulikääntöisen perälevyn ja etukuormaajatraktorin. Sovitteisiin saisi tehtyä eturungon ja perslevystä saa terän kääntösysteemeineen. Perälevyn terän kääntötapin holkin hitsaisi nivelöityyn tukirunkoon ja vaikka kuorma-auton telisylintereillä nostolasku ja kallistus.
Traktoria ei toisaalta tarvisi hankkia. Riittää kun löytäis Leukun moottorin jostain. Sitten oliskin jo peruskone valmiina :mrgreen: Mutta jos ton rakentaa traktorin päälle niin mitenkäs rekisteröinti ja vakuutukset. Kun se ei oo traktori eikä moottorityökone.
Kaupasta saisi varmaankin halvemmalla, mutta täytyy kai joka pojan tehdä karhu itte :mrgreen:
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

25l/min taitaa olla aika heikkotuottoinen käyttämään orbitrolia ja keskiterän kallistus/korkeussäätöä.
Terä ei paljoa tuottoa tarvi, ja jos ei niin kiireistä urakointia, niin jättää ohjauspyörän kääntelyn siksi aikaa, kun kuljetus ja työasennon väliä terää kääntelee. Höylätessä ei tehä kun pieniä korjausliikkeitä, ettei siihen suurta tuottoa tarvi!

Joku +100 heppanen peruskone, ja siihen romukarhun etuosa, niin olis jo painoa, eikä hinta vielä uuden karhun luokkaa 8)
jip59
Viestit: 2875
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja jip59 »

masankp kirjoitti:https://www.nettikone.com/lokomo/65-ter ... apolttopuu

Tuo se on oikea peli, tosin aloittelijalle aluksi vaikea hallita, johtuen mekaanisesta teränasennon säädöistä, kun on varustettu hiljaa pyörivällä hammaslaatikolla. Armejassa Kajaanissa tuommosen kans leikittiin, jossa oli samanlainen mekaniikka.
Aloittelijalla on ranteet lujilla, kun vipuset pitää tökätä nopeasti päälle, ettei lyö kynsille. Jos hiljaa paino esim noston päälle, eikä menny kunnolla hampaaseen, niin ampu aika kovaa käsille.
Noita oli tvhlla täälläkin päin ja kuski joka oli niitä ajanut, sai uuden hydraulisen höylän, niin oli ensimmäisenä päivänä lyönyt muutaman vivun pilalle.
Meikäläisen ensikokemukset tiekarhun käytöstä oli juurikin Lokomon AH65:lla Oikeasti silläkin sai aikaan hyvää jälkeä ja oppi ymmärtämään miten terää käytetään. Tuohan antoi heti palautetta jos liikaa yritti terää tiehen ahnehtia. Siis mekaaninen systeemi potkii rajusti takaisin jos liikaa ahnehtii. Semminkin jos/kun sakarakytkimet olivat hyvin kartioiksi kuluneet. Oikeasti se oli opettava kone.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Noissa pikkunalleissa on Valmetiin laitettu nokalle hydraulipumppu ja öljysäiliö. Karhun emäterän ja puskulevyn toiminnot saavat öljyvirtauksen tästä järjestelmästä. Karheenlevitin toimii traktorin omilla järjestelmillä. Olen nähnyt tuollaisen RG6 karhun myös Volvo 600 traktoriin tehtynä. Se olisi jo äreämpi peli. Mobilian varastoissa on Nuffield pohjainen Vammas.
t. Tapsa
jiba

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja jiba »

eikos joku yrittäjä tehny tollaseen melkosen uudistuksen ja laittanu tommosen nokan uuteen kubotaan?
olisko muutama vuos sitten.nyt muistu konepörssissä juttu .
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tumppi 865 kirjoitti:
25l/min taitaa olla aika heikkotuottoinen käyttämään orbitrolia ja keskiterän kallistus/korkeussäätöä.
Terä ei paljoa tuottoa tarvi, ja jos ei niin kiireistä urakointia, niin jättää ohjauspyörän kääntelyn siksi aikaa, kun kuljetus ja työasennon väliä terää kääntelee. Höylätessä ei tehä kun pieniä korjausliikkeitä, ettei siihen suurta tuottoa tarvi!

Joku +100 heppanen peruskone, ja siihen romukarhun etuosa, niin olis jo painoa, eikä hinta vielä uuden karhun luokkaa 8)
Ookkei... Kuitenkin jos käytön tekee juur jollain telisylintereillä tmv isoilla tunkeilla niin tarvii se jonkun verran tuottoa. Tainno, paine varmaankin ratkaisee, paljonkos vaikkapa 2,5m leveän hammasterän painatus kovaksi suolattuun, mutta sianseljäällä olevaan tiehen vaatii
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Tiehöylää tekis mieli.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Täällä meidän kylällä oli tollanen 502:n päällä oleva Vammas. Moottori antoi kaikkensa, kun sillä hiekkatietä höylättiin ja jossakin vaiheessa se oli vaihteistovikaisena myynnissä. Siinä Vallu paljon kovemmalla, kun normivissnollakakkosella savimaata kynnettäessä. Ei taida montaa tuhatta tuntia kestää siinä vaihteisto/perä sillä rasituksella.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot] ja 33 vierailijaa