Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

raktori63 kirjoitti:
Hsippe kirjoitti:.
Juu, toki tuollanen puimurin moottori olisi kaikin puolin helpompi laittaa mutta toimivia ei oikein tahdo täältäpäin löytyä ainakaan kohtuuhintaan.
Katsastamatta jäänyt vokkelo nyt sitten tuli heräteostoksena hommattua, katotaan saisiko tuosta mitään aikaseksi.
No meiltä löytyy sopiva kone. Esim. Perkins AD4.270, 63 heppaa ja vääntöä löytyy tuplaten tarpeeseesi. Valmis paketti omalla rungolla syyläreineen päivineen. Ota yhteyttä vaikka yv:llä jos kiinostaa. Puh.0400-575 982 Hannu
Myös muita moottoreita on.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja V361 »

mauri kirjoitti:
8400 kirjoitti:
Perceiver kirjoitti:Kyllä tuo VAG:in Tdi on luja kone. Tuollaisella 1500 kierrosnopeudella se kerää autossa satoja tuhansia kilometrejä.
Ei välttämättä jos sitä vedätettäisiin kokoajan.

Tuota voisi hyvinkin epäillä syyksi ettei kestäisi vakiokierroksilla jatkuvasti kuormaan ajettaessa. On niinkuin junnattaisiin ylämäkeen koko ajan. Miten nuo on venemoottoreina kestäneet?
Ajoneuvokäytössä pidetään kuulemma 50 km/h keskimääräisenä ajonopeutena. Silloin tulee 100 000 km matkalla 2000 tuntia. Kestääkö tuollainen 500 000 km ajoa, se tekisi 10 000 tuntia, siis runsas vuosi yhtä soittoa. Generaattorilla kun ajetaan saarikäytössä ei tuo 10 000 tuntia riitä pitkälle. Kompressoria ei kuitenkaan varmaan ajeta kuormaan jatkuvasti, saati 24/7.

Epäillä kuitenkin voi ajoneuvokäyttöön tehdyn moottorin käyttöä paikalliskoneena vakiokierroksilla. Jäähdytys on ainakin syytä miettiä kun ei ole ajoviimaa apuna. Öljynjäähdytin (Huom! Ei Lauhdutin :D ) voi olla tarpeen?

Onnea projektille, pienestä epäilyksestä huolimatta!
Joo öljyn jäähdytys tarttee järjestää, mutta siitä kestosta.
1.9 koneella ajelin siitä ostohetken 68 000 kilsatsta 460 000 kilometriin öljyjen vaihdolla, apulaitteista hajos laturi. Ajosuorite keskiarvona 1180 km per viikko jatkuvasti. Joskus enempi, joskus vähempi, parhaimmillaan hiukka yli 6000 kilsaa kuukaudessa. Gps nopeutta 100 kmh ajettaessa kierrokset 1800-1900 välillä, mitä mittarista sai viisarinäytöstä selkoo
Sitte siihen laatikko-peräyhdistelmään, sanoit jotta nousee yli 3800 kierroksen, eipäs nouse ku jumitat toisen vetoakselin jolloin toisen kierrosnopeus tuplaantuu ja tarvittavat moottorin kierrokset tipahtavat 1650-1700 rpm välille, joka vastaa reilun 95 kmh tuntivauhtia ajossa. Gps mukaan vakkarilla ajettaessa nopeus pysyi asetetussa noin plusmiinus 3 kmh , että sen verran heitteli.
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kestääkö perän pikkurattaat ja niiden laakerointi (onko pelkkä tappi?) toisen vetoakselin jumittamista ja jatkuvaa käyttöä niin?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jake74 »

jiipee kirjoitti:Kestääkö perän pikkurattaat ja niiden laakerointi (onko pelkkä tappi?) toisen vetoakselin jumittamista ja jatkuvaa käyttöä niin?
ei kestä. vetoakselin tumpien alla on jäykät jouset mikkä painaa tasauspyörästön rattaita koteloa vasten ni paikat kuumenee kitkan voimasta jos toinen akseli ei pyöri.
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

V361 kirjoitti:
mauri kirjoitti:
8400 kirjoitti:
Perceiver kirjoitti:Kyllä tuo VAG:in Tdi on luja kone. Tuollaisella 1500 kierrosnopeudella se kerää autossa satoja tuhansia kilometrejä.
Ei välttämättä jos sitä vedätettäisiin kokoajan.

Tuota voisi hyvinkin epäillä syyksi ettei kestäisi vakiokierroksilla jatkuvasti kuormaan ajettaessa. On niinkuin junnattaisiin ylämäkeen koko ajan. Miten nuo on venemoottoreina kestäneet?
Ajoneuvokäytössä pidetään kuulemma 50 km/h keskimääräisenä ajonopeutena. Silloin tulee 100 000 km matkalla 2000 tuntia. Kestääkö tuollainen 500 000 km ajoa, se tekisi 10 000 tuntia, siis runsas vuosi yhtä soittoa. Generaattorilla kun ajetaan saarikäytössä ei tuo 10 000 tuntia riitä pitkälle. Kompressoria ei kuitenkaan varmaan ajeta kuormaan jatkuvasti, saati 24/7.

Epäillä kuitenkin voi ajoneuvokäyttöön tehdyn moottorin käyttöä paikalliskoneena vakiokierroksilla. Jäähdytys on ainakin syytä miettiä kun ei ole ajoviimaa apuna. Öljynjäähdytin (Huom! Ei Lauhdutin :D ) voi olla tarpeen?

Onnea projektille, pienestä epäilyksestä huolimatta!
Joo öljyn jäähdytys tarttee järjestää, mutta siitä kestosta.
1.9 koneella ajelin siitä ostohetken 68 000 kilsatsta 460 000 kilometriin öljyjen vaihdolla, apulaitteista hajos laturi. Ajosuorite keskiarvona 1180 km per viikko jatkuvasti. Joskus enempi, joskus vähempi, parhaimmillaan hiukka yli 6000 kilsaa kuukaudessa. Gps nopeutta 100 kmh ajettaessa kierrokset 1800-1900 välillä, mitä mittarista sai viisarinäytöstä selkoo
Sitte siihen laatikko-peräyhdistelmään, sanoit jotta nousee yli 3800 kierroksen, eipäs nouse ku jumitat toisen vetoakselin jolloin toisen kierrosnopeus tuplaantuu ja tarvittavat moottorin kierrokset tipahtavat 1650-1700 rpm välille, joka vastaa reilun 95 kmh tuntivauhtia ajossa. Gps mukaan vakkarilla ajettaessa nopeus pysyi asetetussa noin plusmiinus 3 kmh , että sen verran heitteli.
Mä kans ajelin 90 heppaisella 250000 —> 671000 km ja 40000-60000 km vuodessa. Laturin ja vetoniveliä sekä etupään niveliä sai jarrujen lisäksi rassata. Tietoni mukaan jopa kytkin on vaihtamatta, ei ainakaan ole merkintää. Moottori ja vaihdelaatikko avaamattomat. Kohtuu kestävä kone. Oma kulkine jäi eläkkeelle kesällä ja on mietinnässä mitä sille tekisi. Ostajia ei ole jonoksi asti eikä itselläkään ole voimalinjalle käyttöä, mitä nyt kenttäsahan pyörittäjäksi sitä joskus ajattelin. Välitys siinäkin pitäisi passailla ja saada vakiokierrossäädin pumppuun. Purkaamo sen veisi ja käteen jäisi romutustodistus.
Tuollaisessa paikalliskäytössä ei tuu ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta esim vaihteistolle, mutta toisaalta syylärin voi laittaa kauemmas ja sen lämpö ei lämmitä moottoria. Suomen olosuhteet muutenkin taitaa olla kohtuu vilpoiset viime kesää lukuunottamatta. Jonkun ison sähkötuulettimenhan voi laittaa jos siltä tuntuu.
fiat-agri
Viestit: 597
Liittynyt: La Helmi 25, 2017 5:33 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja fiat-agri »

Minä ajoin kyseisellä moottorilla 60te-440te ihan pelkillä öljyjen ja nokkahihnan haudoilla. Kulutus sellaiset reilut 4litraa sataselle, eikös siitä tule karkeasti tehon tarpeeksi just se 20kw mikä moottori kompressorilla on ollut kiinni.

Uskoisin että toimii jos jäähdytysteho riittää. Joku mittari täytyis olla niin osaa huollot tehdä ajallaan.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jake74 »

mulla on skodassa agr moottori ja ajettu 460tkm. ei oo moottoria aukastu. kulutus menee alle 4 litran ku alkaa tosissaan pihisteleen kaasun kans.
kkuula
Viestit: 1145
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Veikkaisin myös ettei tuollainen auton mottori pitäkään kestä ottaa maksimitehoa tai tässätapauksessa jatkuvaa lähes maksimivääntöä. Vähän niinkuin vedettäisiin jatkuvasti suurta kuormaa kaasupohjassa ylämäkeen. On ainvan erijuttu ajaa tuollainen tuntimäärä pintakaasulla.
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Eipä tuon kompurankaan tarvitsemasta max. tehosta / väännöstä ole tarkkaa tietoa.
Sen vain tiedän että on alunperin ollut 22kW moottori, tuskinpa tämäkään mitoitettu nahkoilleen.
Hsippe
Viestit: 956
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Joo, ei kai se tehosta / väännöstä kiinni olekkaan, oikeilla kierroksilla esim noin 3000 rpm toi pikkudiesel veis tuota kompuraa hienosti. Ja jäähdytyksen toimiessa (myös se öljy) pitkäänkin.
Mutta suoravedolla jos kierrokset on vain 1500 rpm taitaa pikkudiesel olla liian kovilla, ts sitä joudutaan ajamaan kokolailla "täydellä kaasulla". Noin pienillä kierroksillä vääntöreserviä ei pikkudieselisää juurikaan ole ja jos kierrokset vähäänkään notkahtaa tuosta 1500rpmstä niin vääntö putoaa ja kone nyykähtää kuormansa alle. Tämä tilanne tulee just siinä kun kompura ottaa joutokäynnin jälkeen kuorman päälle ja moottorin säädin hieman myöhästyy "kaasunlisäyksessä" ja vaikkei myöhästy niin joutavaa käydessä saattaa ahtopaineet olla noilla kierroksilla sen verran alhaalla että hetki menee ennenkuin täysi vääntö moottorista löytyy...
Samoin moottorin värinöiden suhteen ollaan aika huonolla alueella noin pienillä kierroksilla. Olikohan tuossa mosassa jo kaksoismassa VP? No VP:n painoa lisäämällä saa kyllä tilannetta parannettua mutta oma hommansa siinäkin on.
Eli onnea rakenteluun mutta sillä pikkupuimurin mosalla pääsisit kyllä helpoimmalla toimvaan ja kestävään ratkaisuun ja varmaan kyllä halvimmallakin.
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Mikä on kestäävyyden kannalta ongelmakohta ko. moottorille jos sitä kuormitetaan jatkuvasti 1500 kierroksen nopeudella?
Hsippe
Viestit: 956
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Pointtini on se että tässä casessa 1500 rpm:llä konetta kuormitettaisiin aivan täysillä siitä mitä se em kierroksillä pystyy tarjoamaan.
Esim 3000 rpm:llä sitä ajettaisiin em kompuraa kokolailla kevyellä kuormalla.
Ja en tuon moottorin sulakkeita tunne mutta jos siinä esim on kaksoismassa VP niin se porsii kyllä äkkiä liian pienillä kierroksilla (täydellä kaasulla) jurnuttaessa. Pintakaasulla 1500 rpmllä tuokin mosa toimii varmasti pitkään.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

Kyllä kovasti olen samaa mieltä Hsippe:n kanssa.

On aivan eri asia ajaa autolla pintakaasulla tasamaata ja moottorin kierrokset on selvästi alle maksimivääntömomentin kohdan, kuin laittaa sama moottori pyörittämään kuormaa vaikka 1500 1/min, kun moottorin maksimimomentti on esimerkiksi 1900 kohdalla. Kuorman luonteen ollessa kuten kompressori- tai generaattorikäytöissä, eli ensin ei mitään (tai pieni) ja sitten rykäistään täydet päälle. Tällöin ei tehonsäädin ehdi heti mukaan, vaan kierrokset tippuu ja moottorista saatava momentti pienenee. Jos tällöin kuorman tarvitsema momentti ei alene enemmän kuin moottorin, tilanne vain pahenee. Riippuu siitä millaiset suojaukset tälläiseen "polvilleen menoon" on olemassa, kone joko pysähtyy tai jää johonkin epämääräiseen tilaan nylkyttämään.

Tuollaisen estämiseksi on paras keino valita vakiokierroskäyttöön moottori joka toimii selkeästi maksimimomenttiaan suuremmilla kierroksilla. Esimerkiksi jos käyntikierrokset on 1500 1/min, pitäisi maksimimomentin olla vaikka 1350 kohdalla, mitä enemmän on momentissa " ylimääräistä" saatavissa, sen parempi.

Huonosti ko käyttöön sopivaa moottoria käytettäessä on moniakin vaihtoehtoja käytettävissä:
1. Valitaan reilusti ylikokoinen moottori
2. Moottorin tehonsäätimem toiminta pitäisi olla nopea
3. Koneikon (moottori + kuorma + muut pyörivät massat) hitausmomentti on suuri, tai sitä kasvatetaan "ylisuurella" vauhtipyörällä

Tuo ylle kirjoittamani perustuu kokemuksiini generaattorikäytöistä, en tiedä kuinka hyvin ne pätee ja on sovellettavissa kompressorilaitteeseen. Miten sellaisen vastamomentti muuttuu käynnistyksessä ja käyntitilan muuttuessa (pyörii ja toimii - pyörii mutta ei tuota painetta).

Vaikea uskoa että kukaan järkevä autoilija jurnuttaa tai lähtee kiihdyttämään isoimmalla (manuaali)vaihteella ylämäkeen kaasupoljin pohjassa ja moottorin kierrokset 1000 1/min.

Mieleni tekee suositella että kyseisen moottorin kierrokset tälläisessa käytössä olisi selkeästi yli 2000 1/ min, ehkä jopa 3000.
lart
Viestit: 411
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 9:25 pm
Paikkakunta: Jönköping/ Ruotsi
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja lart »

Ja onko niin nöpönuukaa sille kompuralle pyöriä just 1500rpm?
lart
Mikhauta
Viestit: 9
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 12:24 am
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Mikhauta »

Tarvitset ecun lisäksi sen mittaristo, virtalukon+lukukehän siitä ympäriltä + avaimen. Ajonesto on ecussa+mittaristossa ja avaimessa on siihen siru mitä se virtalukon ympärillä oleva kehä lukee.
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Mikhauta kirjoitti:Tarvitset ecun lisäksi sen mittaristo, virtalukon+lukukehän siitä ympäriltä + avaimen. Ajonesto on ecussa+mittaristossa ja avaimessa on siihen siru mitä se virtalukon ympärillä oleva kehä lukee.
Ok, kiitokset tiedosta.
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Kurvailin vokkelolla tuossa pihamaalla.
Taitaa turboviive olla etenkin pikkukierroksilla sitä luokkaa että vaikka keskipakosäädin olisikin riittävän sähäkkä niin turbo ei kertakaikkiaan herää riittävän nopeasti. Pitääpä harkita vielä toisenkin kerran mitä tuon kanssa tekee.
Jos vaihdeloota olisi kuten takapotkussa, ilman perävälitystä niin mitään ongelmaahan ei olisi kun koneen kierrokset voisi nostaa jonnekkin 2500-3000 r/min paikkeille.

Tuossa mun vanhassa omavalmistepihatraktorissa / ruohonleikkurissa on 70-luvun bensakone kutakuinkin samantapaisessa käytössä.
Kaasupoljinta ei siis ole ja keskipakosäädin pitää kierrokset siinä 2600-2700r/min paikkeilla.
Tämä ollut käytössä jo vähän reilut 25 vuotta ja toimii edelleen.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

No jos tingitään hieman kierroksista, pistetään se vitonen sisää ja moottoriin 3500rpm. Ei kuitenkaan olla lähelläkään punarajaa, ja veikkaisin moottorin olevan aika lähellä korkeimman tehon aluetta.

Olen sitä mieltä, ettei kierrokset konetta riko.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Mika 82 kirjoitti:No jos tingitään hieman kierroksista, pistetään se vitonen sisää ja moottoriin 3500rpm. Ei kuitenkaan olla lähelläkään punarajaa, ja veikkaisin moottorin olevan aika lähellä korkeimman tehon aluetta.

Olen sitä mieltä, ettei kierrokset konetta riko.
Tässä voisi olla ideaa.
Suurin teho taisi olla 4000 r/min ja punarajakin alkaa näköjään vasta 4500 r/min jälkeen.
Noilla kierroksilla koneen tehosta käytettäisiin pahimmassakin tapauksessa vain 1/3.
Pitääpä huomisiltana hyrskäyttää käyntiin ja kuulostella miltä 3500-4000 rpm kuulostaa käytänmössä.
Naxxu
Viestit: 820
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Eikös jokkis miehet oo käyttäny volsun bensakoneita eli joltain jokkismieheltä vois löytyä valmiit sovitus osat jonkin takavetoauton vaihdelootalle.

Ja saattais saada toteutettua T3 transporter syncron laatikollakin, mutta sellainen voi olla vähä kiven alla löytää ja saattaa olla kalliskin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa