Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

janne
Viestit: 1036
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja janne »

Olikohan tuossa koneessa vielä VP37-pumppu? Semmoisen ohjaaminen omatekoisella vakiokierrossäätimellä ei olisi mikään tekemätön paikka. Joku tehnyt arduinolla ohjauksen semmoiselle. Kaverin halkokoneprojektiin mietittiin tuommoisen rakentamista moottoria ohjaamaan.

http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Naxxu kirjoitti:Eikös jokkis miehet oo käyttäny volsun bensakoneita eli joltain jokkismieheltä vois löytyä valmiit sovitus osat jonkin takavetoauton vaihdelootalle.
kuplan lootalle löytyy valmiita sovitus osia
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Mikhauta kirjoitti:Tarvitset ecun lisäksi sen mittaristo, virtalukon+lukukehän siitä ympäriltä + avaimen. Ajonesto on ecussa+mittaristossa ja avaimessa on siihen siru mitä se virtalukon ympärillä oleva kehä lukee.
en oo ihan varma mutta ajoneston voi saaha pois ku joku käy kuittaamassa sen vcds:llä. ainaki mulla oli kuitattu pois mk3 kolfista.
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

janne kirjoitti:Olikohan tuossa koneessa vielä VP37-pumppu? Semmoisen ohjaaminen omatekoisella vakiokierrossäätimellä ei olisi mikään tekemätön paikka. Joku tehnyt arduinolla ohjauksen semmoiselle. Kaverin halkokoneprojektiin mietittiin tuommoisen rakentamista moottoria ohjaamaan.

http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/
Piti ihan vilkaista tuota, taitasi olla aika paljon askarreltavaa johdotusten kanssa ja pari levyäkin pitäsi valmistaa..
Sinällään mielekiintoinen, pari pienempää juttua on tullut arduinolla kokeiltua.
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

raktori63 kirjoitti:
Mika 82 kirjoitti:No jos tingitään hieman kierroksista, pistetään se vitonen sisää ja moottoriin 3500rpm. Ei kuitenkaan olla lähelläkään punarajaa, ja veikkaisin moottorin olevan aika lähellä korkeimman tehon aluetta.

Olen sitä mieltä, ettei kierrokset konetta riko.
Tässä voisi olla ideaa.
Suurin teho taisi olla 4000 r/min ja punarajakin alkaa näköjään vasta 4500 r/min jälkeen.
Noilla kierroksilla koneen tehosta käytettäisiin pahimmassakin tapauksessa vain 1/3.
Pitääpä huomisiltana hyrskäyttää käyntiin ja kuulostella miltä 3500-4000 rpm kuulostaa käytänmössä.
Eihän tuo vajaat 4000r/min nyt aivan kamalalta kuulosta.
Tämä pitää jättää mietintään. Tuskin nyt talven aikana saan konetta irrotettua varsinkin jos en saa talliin tilaa.
Volskin vaihdelaatikkoa ei ole vielä tullutkaan purettua, muutama muu kylläkin.
Millanen operaatiohan olisi jos viskaisi perän osat kokonaan pois ja laittasi vetoakselin pinionin tilalle.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jake74 »

raktori63 kirjoitti: Tämä pitää jättää mietintään. Tuskin nyt talven aikana saan konetta irrotettua varsinkin jos en saa talliin tilaa.
Volskin vaihdelaatikkoa ei ole vielä tullutkaan purettua, muutama muu kylläkin.
Millanen operaatiohan olisi jos viskaisi perän osat kokonaan pois ja laittasi vetoakselin pinionin tilalle.
lähtee nätisti ku aukasee koko keulan
taitaa olla isokokoset koneistukset ja yms saaha vetoakseli pinionin tilalle.

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... 672/lang/e

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... 624/lang/e


siinä lootan ja tasauspyörästön räjähdyskuvat. loota on helppo purkaa siinä ei mene ku 30 minsaa ku se on osina pöydällä.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

jake74 sivulla olevat linkit sisälsi jotain haitallista. Virusturva hälyytti että haitallinen sivusto.
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

jake74 kirjoitti:
raktori63 kirjoitti: Tämä pitää jättää mietintään. Tuskin nyt talven aikana saan konetta irrotettua varsinkin jos en saa talliin tilaa.
Volskin vaihdelaatikkoa ei ole vielä tullutkaan purettua, muutama muu kylläkin.
Millanen operaatiohan olisi jos viskaisi perän osat kokonaan pois ja laittasi vetoakselin pinionin tilalle.
lähtee nätisti ku aukasee koko keulan
taitaa olla isokokoset koneistukset ja yms saaha vetoakseli pinionin tilalle.

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... 672/lang/e

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... 624/lang/e


siinä lootan ja tasauspyörästön räjähdyskuvat. loota on helppo purkaa siinä ei mene ku 30 minsaa ku se on osina pöydällä.
Winkkarin virusturva tosiaan hälyytti noista linkeistä niin katoin sitten Linuxilla.
Kiitokset kuvista, lootahan näyttää tosiaan aika simppeliltä.
Eli volskistako lähtee koko keula irti ja sitten vain moottori-lootapaketti yhtenä klönttinä pihalle?
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Noniin, raivasin tallia sen verran että sain kurvattua vokkelon sisään.
Jos nyt joku pystyy ohittamaan tuon ajoneston ohjelmallisesti niin sen voi käydä kohtuullista korvausta vasten tekemässä.
Voin vaikka keitellä tuvassa kahvit kyseisen toimenpiteen aikana, eli ei ole pelkoa että tieto operaation toteutuksesta leviää.
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Miten muuten autohajottamot suhtautuu moottorittomaan ajoneuvoon? Mainostavat, että maksuton haku ja rekisteristä poisto.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jake74 »

raktori63 kirjoitti:
jake74 kirjoitti:
raktori63 kirjoitti: Tämä pitää jättää mietintään. Tuskin nyt talven aikana saan konetta irrotettua varsinkin jos en saa talliin tilaa.
Volskin vaihdelaatikkoa ei ole vielä tullutkaan purettua, muutama muu kylläkin.
Millanen operaatiohan olisi jos viskaisi perän osat kokonaan pois ja laittasi vetoakselin pinionin tilalle.
lähtee nätisti ku aukasee koko keulan
taitaa olla isokokoset koneistukset ja yms saaha vetoakseli pinionin tilalle.

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... 672/lang/e

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... 624/lang/e


siinä lootan ja tasauspyörästön räjähdyskuvat. loota on helppo purkaa siinä ei mene ku 30 minsaa ku se on osina pöydällä.
Winkkarin virusturva tosiaan hälyytti noista linkeistä niin katoin sitten Linuxilla.
Kiitokset kuvista, lootahan näyttää tosiaan aika simppeliltä.
Eli volskistako lähtee koko keula irti ja sitten vain moottori-lootapaketti yhtenä klönttinä pihalle?
volkarista lähtee kokonaan "naama" irti lammpuineen ja syyläreineen. sen jälkeen on moottori helppo irrottaa
tuolta etkasta ku haet kuvia ni hoksaat miten se lähtee.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jake74 »

jussi77 kirjoitti:Miten muuten autohajottamot suhtautuu moottorittomaan ajoneuvoon? Mainostavat, että maksuton haku ja rekisteristä poisto.
samalailla niiten pitää ottaa vastaan vaikka on purettu auto. ainaki meillä päin onnistuu. tyhjät korit menneen romuna ja romutustodistus tulee postissa.
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

janne kirjoitti:Olikohan tuossa koneessa vielä VP37-pumppu? Semmoisen ohjaaminen omatekoisella vakiokierrossäätimellä ei olisi mikään tekemätön paikka. Joku tehnyt arduinolla ohjauksen semmoiselle. Kaverin halkokoneprojektiin mietittiin tuommoisen rakentamista moottoria ohjaamaan.

http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/
Ei taida olla muutamaan vuoteen päivitetty, olikohan oikeasti toimiva projekti?
Source ei ainakaan heittämällä kääntynyt.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jake74 »

tuli tuossa mieleen että onko tämä nyt mk3 vai mk4 korimallia ku niitä on valmistettu päällekkäin 90 luvun lopussa?
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja mauri »

Nelos Golf esiteltiin vuonna -97.
Autowikin mukaan Suomessa myytiin vuonna -97 kolmoskorista ja vasta -98 nelosta.
Autot tunnistaa helpoiten etuvalojen muodosta. Nelosgolfissa on etuvilkku ajovalojen yhteydessä. Ellei joku ole sitten "päivittänyt" kolmosta vaihtamalla siihen nelosen umpiot.
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jake74 »

mauri kirjoitti:Nelos Golf esiteltiin vuonna -97.
Autowikin mukaan Suomessa myytiin vuonna -97 kolmoskorista ja vasta -98 nelosta.
Autot tunnistaa helpoiten etuvalojen muodosta. Nelosgolfissa on etuvilkku ajovalojen yhteydessä. Ellei joku ole sitten "päivittänyt" kolmosta vaihtamalla siihen nelosen umpiot.
3 koppasta farmaria valmistettu 1999 asti.
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Mk4.
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Pikkasen on ollut muita projekteja ja motivaatiopulaakin on ollut välillä havaittavissa...
Mutta nyt on vihdoin viimein vokkelon kone vaihdelootineen pukeilla & käyntikunnossa :D :D
Seuraavaksi pitäsi päättää että millasella akselilla ottaisi vaihdelootasta voimanulosoton.
Vääntöähän tuosta ei paljoa tule, mutta kierroksia saanee tarpeen vaatiessa lähemmäs 3000r/min.
Mieli tekisi laittaa ihan normaali ura-akseli johon sitten kevyehkö 1.3/8-6 nivelakseli.
Miten käynee nivelakselin tasapainotuksen kanssa jos akselilla on esim. 1500r/min?
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Miten ratkaisit sen säätäjähomman?

Meitsillä on tulossa 1.9 td aaz Bobbariin.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
raktori63
Viestit: 369
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Muutama vaihtoehto mielessä helppousjärjestyksessä:
-Ei mitään säätäjää, voi olla että ilmankin toimii
-Pikkanen paineilmasylinteri kaasupolkimeen, ohjaus kompurasta
-Keskipakosäädin, esim. puimureista löytyy. Tällanen on ollu omavalmisteisessa härvelissa vuodesta 1992 lähtien
-Arduino & servo kaasupolkimelle tai ohjausyksikölle tieto suoraan Arduinolla

Toi sun AAZ taitaa olla ihan mekaanisella pumpulla?
Keskipakosäädin lienee helpoin ja toimintavarmin, toki esim. Arduinolla voisi tehdä mutakin jännää :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EKo, Mazaman, v-e-s-a ja 50 vierailijaa