Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No joo...

Tulevaisuutta ajatellen alkaa olla tarpeen miettiä noita sähköisiäkin vaihtoehtoja kun viimeiset makaaniset moottorit alkaa olla 20 vuotta vanhoja.

Kompuralle riittänee se paineilmaohjaus. Sellain se on niissä kompurahiluxeissakin...
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

No niin, vihdoin viimein pääsin taas tämän projektin pariin, välillä oli vähän ylimääräistä ohjelmaa.
Hommasin viime vuoden lopulla vanhan, vajaa 1300kg painavan pikkusorvin talliin. Meni sitten sen kanssa askarrellessa yllättävän pitkään että sain mieleisen, mm. akselien diginäytön, karan taajarin, multifix- tyyppisen pikavaihtimen yms.

Asiaan:
Tein vokkelon vaihdelootan perään ylimääräisen kotelon ja poistin 5-vaihteen siirtäjän synkroineen. 5-vaihteen rattaan kylkeen, synkron kartion paikalle hitsuloin varsinaisen 1 3/8” Pto-ulostuloakselin. Tässä ryssin omaa huolimaattomuuttani, Pto heittää 0.2mm :( No, pitää yrittää korjata tämä nivelakselilla. Pto-akseli on sisemmästä päästä laakeroitu vokkelon laatikon omalla neulalaakerilla ja ulommaisesta päästä koteloon laippalaakerilla. Pto-ulosottoa käytetään tavallaan väärinpäin ja nopeutta voi vaihtaa vokkelon laatikon vaihteilla, saa nähdä kestääkö laatikko tätä. Esim. 3-vaihteella koneen kierrokset 2600 ja Pto 1500 joka oli tavoite. Jäljellä enää vakiokierrosluvun säädin, luultavasti teen Arduinolla joka voi olla haastavaa koska tuossa AGR-koneessa on sähköinen kaaupoljin & pumppu. Jos jollakulla on ylimääräistä lootaan sopivaa, riittävän tehokasta 1.9TD- konetta tai AGR-koneeseen sopivaa mekaanista pummpua niin voitasiin hieroa kauppoja.
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

raktori63 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 3:46 pm No niin, vihdoin viimein pääsin taas tämän projektin pariin, välillä oli vähän ylimääräistä ohjelmaa.
Hommasin viime vuoden lopulla vanhan, vajaa 1300kg painavan pikkusorvin talliin. Meni sitten sen kanssa askarrellessa yllättävän pitkään että sain mieleisen, mm. akselien diginäytön, karan taajarin, multifix- tyyppisen pikavaihtimen yms.

Asiaan:
Tein vokkelon vaihdelootan perään ylimääräisen kotelon ja poistin 5-vaihteen siirtäjän synkroineen. 5-vaihteen rattaan kylkeen, synkron kartion paikalle hitsuloin varsinaisen 1 3/8” Pto-ulostuloakselin. Tässä ryssin omaa huolimaattomuuttani, Pto heittää 0.2mm :( No, pitää yrittää korjata tämä nivelakselilla. Pto-akseli on sisemmästä päästä laakeroitu vokkelon laatikon omalla neulalaakerilla ja ulommaisesta päästä koteloon laippalaakerilla. Pto-ulosottoa käytetään tavallaan väärinpäin ja nopeutta voi vaihtaa vokkelon laatikon vaihteilla, saa nähdä kestääkö laatikko tätä. Esim. 3-vaihteella koneen kierrokset 2600 ja Pto 1500 joka oli tavoite. Jäljellä enää vakiokierrosluvun säädin, luultavasti teen Arduinolla joka voi olla haastavaa koska tuossa AGR-koneessa on sähköinen kaaupoljin & pumppu. Jos jollakulla on ylimääräistä lootaan sopivaa, riittävän tehokasta 1.9TD- konetta tai AGR-koneeseen sopivaa mekaanista pummpua niin voitasiin hieroa kauppoja.
Kannattaa täällä kysyä bj andylta. Viime vuonna laittoi bobcattiin tuollaisen moottorin ja pumppu muokattu vakiokierros käyttöön.
Pumpun muuttamisesta vakiokierros käyttöön olisi mielenkiintoista päästä tässä keskustelussa lukemaan lisää.
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Moro,
Andylla oli vissiin AAZ- moottori jossa mekaaninen pumppu?
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

raktori63 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 4:41 pm Moro,
Andylla oli vissiin AAZ- moottori jossa mekaaninen pumppu?
Niin muuten taisikin olla.
Viimeksi muokannut zukka, To Heinä 22, 2021 11:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Koitan väkertää arduinolla jonkinlaisen pid-säätimen jahka ehdin. Vähän outo tuo AGR-kaasupoljin, kuinkahan nuo vastukset & pinnit menee?
nokipumppu
Viestit: 146
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja nokipumppu »

Saatko tuotua pto-akselilta nopeustietoa eculle? Tuossa moottorinohjauksessa olisi vakkaritoiminto ihan vakiona, joskin voi vaatia aktivoinnin.. kaasupolkimessa on muistaakseni kaksi erillistä "potikkaa" tai liukuvastusta, joiden perusteella tulee tieto polkimen asennosta.
Naxxu
Viestit: 820
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Tai pyöriikö siinä vaihdelaatikossa perä vielä, jos pyörii niin silloin ecu saa nopeustieson siitä perässä olevasta anturista ja sen vakkarin saa siihen ecuun edelleenkin niin että siihen laitetaan yksi hyppyjohto jolla asetetaan vakkari päälle ja yksi painonappi jolla aktivoidaan haluttu nopeus, tosin vaatii tosiaan sen vakkarin aktivoinnin ecuun ja kytkin sekä jarrupolkimien katkaisijat painettuina pohjaan (ettei ecun mielestä kytkin tai jarru ole painettuna
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

raktori63 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 6:40 pm Koitan väkertää arduinolla jonkinlaisen pid-säätimen jahka ehdin. Vähän outo tuo AGR-kaasupoljin, kuinkahan nuo vastukset & pinnit menee?
Moroo.

Meitsillä tosiaan on mekaaninen Aaz joka muuntui vakiokierroskäyttöön säätäjän jousimuutoksella jota en päässyt näkemään... :mrgreen: mutta pelaa ihan kohtuu hyvin. Niiaa maksimikuormalla n.400rpm. Voisi ehkä olla terävämpikin mutta tommonen tuli, ja tehdas kubotan saa polvilleen räväkällä kuormaamisella.

Koska tosiaan alkaa nuo mekaaniset mosat olla aika mooseksen aikaisia niin oisi kyllä ihan helkatin tervetullutta jos joku nykyajan masinisti osaisi ratkaista tuon sähköisen vakkariongelman.

Ihan valionopeuden säätimelläkin tuon ehkä saisi tehtyä, mutta reagointinopeus voi olla mitä vaan...
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Vai nykyajan masinisti.. ikää mullakin
jo reilut 50v :lol:
Vakkari lienee tosiaan liian hidas, jos koittasi ensi hätään tehdä arduinolla& servolla, tämähän kävisi myös vanhempiin mekaanisella pumpulla oleviin härveleihin. Ideoita universaaliin kierroslukuanturiin?
Jiitek
Viestit: 5871
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Voihan se servo painaa sitä agr:n kaasupoljintakin.

Vai sitäkö tarkoititkin?
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

raktori63 kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 9:14 am Vai nykyajan masinisti.. ikää mullakin
jo reilut 50v :lol:
Vakkari lienee tosiaan liian hidas, jos koittasi ensi hätään tehdä arduinolla& servolla, tämähän kävisi myös vanhempiin mekaanisella pumpulla oleviin härveleihin. Ideoita universaaliin kierroslukuanturiin?
Laturin w nasta? Siitä saa ainakin jotain signaalia.

Tuo Arduino lienee sen kaltainen taikalaatikko että siihen pitäisi tutustua.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
raktori63
Viestit: 381
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja raktori63 »

Jiitek kirjoitti: Su Helmi 16, 2020 10:46 am Voihan se servo painaa sitä agr:n kaasupoljintakin.

Vai sitäkö tarkoititkin?
Juu, tuo olisi vissiin helpoin tapa, hyllystä löytyykin joitain robottiservoja.
Pikkasen vaan epäilyttää polkimen potikoiden kesto, siksi olis parempi tehhä joku jännitteenjakojuttu.
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Siirrytääs tänne tuolta toisesta ketjusta.
Kopioin tekstin loppuosan sieltä että pääsee lukijat kärryille heti:

Vauhtipyörän kanssa ongelmia.
Hiton klonkswagenit,mikä tuo tuollainen viritys on vauhtipyörän tilalla? :lol:
https://youtu.be/Fc2vd3yeodY


Oli tarkoituksena että sorvilla otetaan deutzin vauhtipyörästä noin 10cm halkaisijaltaan koko keskusta tyhjäksi ja noin 1,5cm etäisyydelle siitä kiertämään 8kpl 10mm pultteja,joilla deutzin vauhtipyörä kiristetään adapteriin.
Deutzin vauhtipyörään myös muutaman millin huullos sisäpuolelle johon adapteri sopii ettei kaikki paino makaa pulttien päällä.
Vauhtipyörän takapuoli tasoitetaan muuten lähes kokonaan että adapterin vastapintakin on tasainen.

Adapteri olisi noin 6cm pitkä,jolla saadaan tuotua vauhtipyörä tarpeeksi ulos ettei osu lohkoon. 2-4mm ilmarako olisi varmaan sopiva.
Siitä adapterista tulisi vähän mukin mallinen,jonka pohjalle tehdään pulttijako sopivaksi aaz kampiakseliin ja keskireikä sopivaksi kampiakselille.
Tämän mukin mallisen adapterin laidat ovat noin 2cm paksut johon tehdään kierteet että deutzin vp saadaan siihen kiinni.

Ymmärsiköhän kukaan tuota selitystä? :lol:

Tosiaan deutzin kiinnitystaso on vakiona vauhtipyörän sisällä/ aika keskellä,kun taas vw viritys on että lähtee heti kaartumaan ulospäin lohkosta.
Täytyy tuolle tehdä vielä tarkempia mittauksia.

Yksi vaihtoehto oli että olisi sorvannut isosta palasta kokonaan uuden vauhtipyörän.
Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä tuota vw alkuperäistä vähän isommalla halkaisijalla ja paksummasta tavarasta vastaava joka olisi kiinnitetty deutzin vauhtipyörään lähes ulkokehälle,mutta tämä idea unohdettiin aika pian ainakin toistaiseksi.
maotsetung
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja maotsetung »

Nykyään jos haluaa ajoneston nuista jeesuksen vanhoista pois ni soittokierros autoelektroniikka pajoille,kannattaa kaivaa valmiiksi moottorin ecun vo numero ja ohjelmaversio. Lisäapuja voi kooklesta etsiä hakusanoilla immo off automalli,Mittaristossa on vaginoissa ollut ihan viimisiin vuosiin asti ajonesto,nykyään kori ohjainlaitteessa. Ensimmäisissä oli joskus 90 puolessa välin kun ajonestot tulivat erillinen purkki jossain päin autoa,hyvin äkkiä siirtyivät mittaristoon. Kaasupolkimessa 2 erillistä potentiometriä ,toisessa laskee jännite toisessa nousee,turvallisuustekijä jos toiseen johtoon tulee häiriö niin ecu ei tottele enää poljinta,tämä sen takia että jos yksilanka käytöllä olisi ja esim johtosarja hiertyisi että signaali johtimeen tulisi ylimääräistä sähköä,auto löisi kaasun pohjaan 😁. Mekaanisiinkin ruiskupumppuihin tukkivat ajon eston joka ei tehnyt muuta kuin käskytti sammutinventtiiliä,merkkipurkaamolla purettiin pois niitä ja sammutin venttiilille ulkoinen rele ohjaus ja mittaristosta ajoneston merkkivalon lamppu pois. Oli halvin korjaus.
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Juu ei tuo ajonesto kummoinen ollut poistaa tästäkään.

Tuo vauhtipyörän adapteri nyt vähän mietityttää,olisiko kenelläkään siitä mielipiteitä?
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

zukka kirjoitti: La Heinä 24, 2021 10:55 pm Juu ei tuo ajonesto kummoinen ollut poistaa tästäkään.

Tuo vauhtipyörän adapteri nyt vähän mietityttää,olisiko kenelläkään siitä mielipiteitä?
Minkähänlainen se Deuzin vauhtipyörä oikein,onko siinä jotain erikoista?Ajattelin lähinnä sitä että että onhan noita VW tuotteitakin ihan normaali vauhtipyörällä varustettuina,esim. noita vanhempia Audeja ja se sama vauhtipyörä käy kyllä tuon Venton moottorinkin kampiakseliin,mutta tietenkinhän sellainenkin vauhtipyörä vaatii jonkunlaisen modifioinnin käydäkseen tähän projektiin.
Jiitek
Viestit: 5871
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Meneekö siihen uudemman pumpparikoneen kova pyörä?
Mulla on yksi 228millinen vauhtiskytkinpaketti joutilaana kun ei A4:n laatikko kestänyt sillä ajaa.
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

En tiedä yhtään käykö tuohon muiden vag laitteiden vauhtipyörä.
Kuudella pultilla kiinni kampiakselissa, muistaakseni 10mm paksuisilla.
Jako on sellainen ettei vauhtipyörä käy paikoilleen kun vaan yhdessä asennossa.

Deutzin vauhtipyörän kiinnityspinta on vauhtipyörän sisällä/keskellä.
Tuossa näyttäisi aikalailla samanlaiselta:https://www.ebay.com/itm/113954911424
SPS1975
Viestit: 2240
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

On tuo Deutzin vauhtipyörä sen verran erikoinen laite,että kyllä se keskiön teko siihen voisi olla paras ratkaisu,ei tuossa projektissa auton normaali vauhtipyörästä olisi mitään apua.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 62 vierailijaa