Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
No joo...
Tulevaisuutta ajatellen alkaa olla tarpeen miettiä noita sähköisiäkin vaihtoehtoja kun viimeiset makaaniset moottorit alkaa olla 20 vuotta vanhoja.
Kompuralle riittänee se paineilmaohjaus. Sellain se on niissä kompurahiluxeissakin...
Tulevaisuutta ajatellen alkaa olla tarpeen miettiä noita sähköisiäkin vaihtoehtoja kun viimeiset makaaniset moottorit alkaa olla 20 vuotta vanhoja.
Kompuralle riittänee se paineilmaohjaus. Sellain se on niissä kompurahiluxeissakin...
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 381
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
No niin, vihdoin viimein pääsin taas tämän projektin pariin, välillä oli vähän ylimääräistä ohjelmaa.
Hommasin viime vuoden lopulla vanhan, vajaa 1300kg painavan pikkusorvin talliin. Meni sitten sen kanssa askarrellessa yllättävän pitkään että sain mieleisen, mm. akselien diginäytön, karan taajarin, multifix- tyyppisen pikavaihtimen yms.
Asiaan:
Tein vokkelon vaihdelootan perään ylimääräisen kotelon ja poistin 5-vaihteen siirtäjän synkroineen. 5-vaihteen rattaan kylkeen, synkron kartion paikalle hitsuloin varsinaisen 1 3/8” Pto-ulostuloakselin. Tässä ryssin omaa huolimaattomuuttani, Pto heittää 0.2mm No, pitää yrittää korjata tämä nivelakselilla. Pto-akseli on sisemmästä päästä laakeroitu vokkelon laatikon omalla neulalaakerilla ja ulommaisesta päästä koteloon laippalaakerilla. Pto-ulosottoa käytetään tavallaan väärinpäin ja nopeutta voi vaihtaa vokkelon laatikon vaihteilla, saa nähdä kestääkö laatikko tätä. Esim. 3-vaihteella koneen kierrokset 2600 ja Pto 1500 joka oli tavoite. Jäljellä enää vakiokierrosluvun säädin, luultavasti teen Arduinolla joka voi olla haastavaa koska tuossa AGR-koneessa on sähköinen kaaupoljin & pumppu. Jos jollakulla on ylimääräistä lootaan sopivaa, riittävän tehokasta 1.9TD- konetta tai AGR-koneeseen sopivaa mekaanista pummpua niin voitasiin hieroa kauppoja.
Hommasin viime vuoden lopulla vanhan, vajaa 1300kg painavan pikkusorvin talliin. Meni sitten sen kanssa askarrellessa yllättävän pitkään että sain mieleisen, mm. akselien diginäytön, karan taajarin, multifix- tyyppisen pikavaihtimen yms.
Asiaan:
Tein vokkelon vaihdelootan perään ylimääräisen kotelon ja poistin 5-vaihteen siirtäjän synkroineen. 5-vaihteen rattaan kylkeen, synkron kartion paikalle hitsuloin varsinaisen 1 3/8” Pto-ulostuloakselin. Tässä ryssin omaa huolimaattomuuttani, Pto heittää 0.2mm No, pitää yrittää korjata tämä nivelakselilla. Pto-akseli on sisemmästä päästä laakeroitu vokkelon laatikon omalla neulalaakerilla ja ulommaisesta päästä koteloon laippalaakerilla. Pto-ulosottoa käytetään tavallaan väärinpäin ja nopeutta voi vaihtaa vokkelon laatikon vaihteilla, saa nähdä kestääkö laatikko tätä. Esim. 3-vaihteella koneen kierrokset 2600 ja Pto 1500 joka oli tavoite. Jäljellä enää vakiokierrosluvun säädin, luultavasti teen Arduinolla joka voi olla haastavaa koska tuossa AGR-koneessa on sähköinen kaaupoljin & pumppu. Jos jollakulla on ylimääräistä lootaan sopivaa, riittävän tehokasta 1.9TD- konetta tai AGR-koneeseen sopivaa mekaanista pummpua niin voitasiin hieroa kauppoja.
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Kannattaa täällä kysyä bj andylta. Viime vuonna laittoi bobcattiin tuollaisen moottorin ja pumppu muokattu vakiokierros käyttöön.raktori63 kirjoitti: ↑La Helmi 15, 2020 3:46 pm No niin, vihdoin viimein pääsin taas tämän projektin pariin, välillä oli vähän ylimääräistä ohjelmaa.
Hommasin viime vuoden lopulla vanhan, vajaa 1300kg painavan pikkusorvin talliin. Meni sitten sen kanssa askarrellessa yllättävän pitkään että sain mieleisen, mm. akselien diginäytön, karan taajarin, multifix- tyyppisen pikavaihtimen yms.
Asiaan:
Tein vokkelon vaihdelootan perään ylimääräisen kotelon ja poistin 5-vaihteen siirtäjän synkroineen. 5-vaihteen rattaan kylkeen, synkron kartion paikalle hitsuloin varsinaisen 1 3/8” Pto-ulostuloakselin. Tässä ryssin omaa huolimaattomuuttani, Pto heittää 0.2mm No, pitää yrittää korjata tämä nivelakselilla. Pto-akseli on sisemmästä päästä laakeroitu vokkelon laatikon omalla neulalaakerilla ja ulommaisesta päästä koteloon laippalaakerilla. Pto-ulosottoa käytetään tavallaan väärinpäin ja nopeutta voi vaihtaa vokkelon laatikon vaihteilla, saa nähdä kestääkö laatikko tätä. Esim. 3-vaihteella koneen kierrokset 2600 ja Pto 1500 joka oli tavoite. Jäljellä enää vakiokierrosluvun säädin, luultavasti teen Arduinolla joka voi olla haastavaa koska tuossa AGR-koneessa on sähköinen kaaupoljin & pumppu. Jos jollakulla on ylimääräistä lootaan sopivaa, riittävän tehokasta 1.9TD- konetta tai AGR-koneeseen sopivaa mekaanista pummpua niin voitasiin hieroa kauppoja.
Pumpun muuttamisesta vakiokierros käyttöön olisi mielenkiintoista päästä tässä keskustelussa lukemaan lisää.
-
- Viestit: 381
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Moro,
Andylla oli vissiin AAZ- moottori jossa mekaaninen pumppu?
Andylla oli vissiin AAZ- moottori jossa mekaaninen pumppu?
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Niin muuten taisikin olla.
Viimeksi muokannut zukka, To Heinä 22, 2021 11:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 381
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Koitan väkertää arduinolla jonkinlaisen pid-säätimen jahka ehdin. Vähän outo tuo AGR-kaasupoljin, kuinkahan nuo vastukset & pinnit menee?
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Saatko tuotua pto-akselilta nopeustietoa eculle? Tuossa moottorinohjauksessa olisi vakkaritoiminto ihan vakiona, joskin voi vaatia aktivoinnin.. kaasupolkimessa on muistaakseni kaksi erillistä "potikkaa" tai liukuvastusta, joiden perusteella tulee tieto polkimen asennosta.
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Tai pyöriikö siinä vaihdelaatikossa perä vielä, jos pyörii niin silloin ecu saa nopeustieson siitä perässä olevasta anturista ja sen vakkarin saa siihen ecuun edelleenkin niin että siihen laitetaan yksi hyppyjohto jolla asetetaan vakkari päälle ja yksi painonappi jolla aktivoidaan haluttu nopeus, tosin vaatii tosiaan sen vakkarin aktivoinnin ecuun ja kytkin sekä jarrupolkimien katkaisijat painettuina pohjaan (ettei ecun mielestä kytkin tai jarru ole painettuna
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Moroo.
Meitsillä tosiaan on mekaaninen Aaz joka muuntui vakiokierroskäyttöön säätäjän jousimuutoksella jota en päässyt näkemään... mutta pelaa ihan kohtuu hyvin. Niiaa maksimikuormalla n.400rpm. Voisi ehkä olla terävämpikin mutta tommonen tuli, ja tehdas kubotan saa polvilleen räväkällä kuormaamisella.
Koska tosiaan alkaa nuo mekaaniset mosat olla aika mooseksen aikaisia niin oisi kyllä ihan helkatin tervetullutta jos joku nykyajan masinisti osaisi ratkaista tuon sähköisen vakkariongelman.
Ihan valionopeuden säätimelläkin tuon ehkä saisi tehtyä, mutta reagointinopeus voi olla mitä vaan...
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 381
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Vai nykyajan masinisti.. ikää mullakin
jo reilut 50v
Vakkari lienee tosiaan liian hidas, jos koittasi ensi hätään tehdä arduinolla& servolla, tämähän kävisi myös vanhempiin mekaanisella pumpulla oleviin härveleihin. Ideoita universaaliin kierroslukuanturiin?
jo reilut 50v
Vakkari lienee tosiaan liian hidas, jos koittasi ensi hätään tehdä arduinolla& servolla, tämähän kävisi myös vanhempiin mekaanisella pumpulla oleviin härveleihin. Ideoita universaaliin kierroslukuanturiin?
-
- Viestit: 5871
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Voihan se servo painaa sitä agr:n kaasupoljintakin.
Vai sitäkö tarkoititkin?
Vai sitäkö tarkoititkin?
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Laturin w nasta? Siitä saa ainakin jotain signaalia.raktori63 kirjoitti: ↑Su Helmi 16, 2020 9:14 am Vai nykyajan masinisti.. ikää mullakin
jo reilut 50v
Vakkari lienee tosiaan liian hidas, jos koittasi ensi hätään tehdä arduinolla& servolla, tämähän kävisi myös vanhempiin mekaanisella pumpulla oleviin härveleihin. Ideoita universaaliin kierroslukuanturiin?
Tuo Arduino lienee sen kaltainen taikalaatikko että siihen pitäisi tutustua.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 381
- Liittynyt: Ti Tammi 23, 2018 12:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Juu, tuo olisi vissiin helpoin tapa, hyllystä löytyykin joitain robottiservoja.
Pikkasen vaan epäilyttää polkimen potikoiden kesto, siksi olis parempi tehhä joku jännitteenjakojuttu.
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Siirrytääs tänne tuolta toisesta ketjusta.
Kopioin tekstin loppuosan sieltä että pääsee lukijat kärryille heti:
Vauhtipyörän kanssa ongelmia.
Hiton klonkswagenit,mikä tuo tuollainen viritys on vauhtipyörän tilalla?
https://youtu.be/Fc2vd3yeodY
Oli tarkoituksena että sorvilla otetaan deutzin vauhtipyörästä noin 10cm halkaisijaltaan koko keskusta tyhjäksi ja noin 1,5cm etäisyydelle siitä kiertämään 8kpl 10mm pultteja,joilla deutzin vauhtipyörä kiristetään adapteriin.
Deutzin vauhtipyörään myös muutaman millin huullos sisäpuolelle johon adapteri sopii ettei kaikki paino makaa pulttien päällä.
Vauhtipyörän takapuoli tasoitetaan muuten lähes kokonaan että adapterin vastapintakin on tasainen.
Adapteri olisi noin 6cm pitkä,jolla saadaan tuotua vauhtipyörä tarpeeksi ulos ettei osu lohkoon. 2-4mm ilmarako olisi varmaan sopiva.
Siitä adapterista tulisi vähän mukin mallinen,jonka pohjalle tehdään pulttijako sopivaksi aaz kampiakseliin ja keskireikä sopivaksi kampiakselille.
Tämän mukin mallisen adapterin laidat ovat noin 2cm paksut johon tehdään kierteet että deutzin vp saadaan siihen kiinni.
Ymmärsiköhän kukaan tuota selitystä?
Tosiaan deutzin kiinnitystaso on vakiona vauhtipyörän sisällä/ aika keskellä,kun taas vw viritys on että lähtee heti kaartumaan ulospäin lohkosta.
Täytyy tuolle tehdä vielä tarkempia mittauksia.
Yksi vaihtoehto oli että olisi sorvannut isosta palasta kokonaan uuden vauhtipyörän.
Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä tuota vw alkuperäistä vähän isommalla halkaisijalla ja paksummasta tavarasta vastaava joka olisi kiinnitetty deutzin vauhtipyörään lähes ulkokehälle,mutta tämä idea unohdettiin aika pian ainakin toistaiseksi.
Kopioin tekstin loppuosan sieltä että pääsee lukijat kärryille heti:
Vauhtipyörän kanssa ongelmia.
Hiton klonkswagenit,mikä tuo tuollainen viritys on vauhtipyörän tilalla?
https://youtu.be/Fc2vd3yeodY
Oli tarkoituksena että sorvilla otetaan deutzin vauhtipyörästä noin 10cm halkaisijaltaan koko keskusta tyhjäksi ja noin 1,5cm etäisyydelle siitä kiertämään 8kpl 10mm pultteja,joilla deutzin vauhtipyörä kiristetään adapteriin.
Deutzin vauhtipyörään myös muutaman millin huullos sisäpuolelle johon adapteri sopii ettei kaikki paino makaa pulttien päällä.
Vauhtipyörän takapuoli tasoitetaan muuten lähes kokonaan että adapterin vastapintakin on tasainen.
Adapteri olisi noin 6cm pitkä,jolla saadaan tuotua vauhtipyörä tarpeeksi ulos ettei osu lohkoon. 2-4mm ilmarako olisi varmaan sopiva.
Siitä adapterista tulisi vähän mukin mallinen,jonka pohjalle tehdään pulttijako sopivaksi aaz kampiakseliin ja keskireikä sopivaksi kampiakselille.
Tämän mukin mallisen adapterin laidat ovat noin 2cm paksut johon tehdään kierteet että deutzin vp saadaan siihen kiinni.
Ymmärsiköhän kukaan tuota selitystä?
Tosiaan deutzin kiinnitystaso on vakiona vauhtipyörän sisällä/ aika keskellä,kun taas vw viritys on että lähtee heti kaartumaan ulospäin lohkosta.
Täytyy tuolle tehdä vielä tarkempia mittauksia.
Yksi vaihtoehto oli että olisi sorvannut isosta palasta kokonaan uuden vauhtipyörän.
Toinen vaihtoehto olisi ollut tehdä tuota vw alkuperäistä vähän isommalla halkaisijalla ja paksummasta tavarasta vastaava joka olisi kiinnitetty deutzin vauhtipyörään lähes ulkokehälle,mutta tämä idea unohdettiin aika pian ainakin toistaiseksi.
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Nykyään jos haluaa ajoneston nuista jeesuksen vanhoista pois ni soittokierros autoelektroniikka pajoille,kannattaa kaivaa valmiiksi moottorin ecun vo numero ja ohjelmaversio. Lisäapuja voi kooklesta etsiä hakusanoilla immo off automalli,Mittaristossa on vaginoissa ollut ihan viimisiin vuosiin asti ajonesto,nykyään kori ohjainlaitteessa. Ensimmäisissä oli joskus 90 puolessa välin kun ajonestot tulivat erillinen purkki jossain päin autoa,hyvin äkkiä siirtyivät mittaristoon. Kaasupolkimessa 2 erillistä potentiometriä ,toisessa laskee jännite toisessa nousee,turvallisuustekijä jos toiseen johtoon tulee häiriö niin ecu ei tottele enää poljinta,tämä sen takia että jos yksilanka käytöllä olisi ja esim johtosarja hiertyisi että signaali johtimeen tulisi ylimääräistä sähköä,auto löisi kaasun pohjaan . Mekaanisiinkin ruiskupumppuihin tukkivat ajon eston joka ei tehnyt muuta kuin käskytti sammutinventtiiliä,merkkipurkaamolla purettiin pois niitä ja sammutin venttiilille ulkoinen rele ohjaus ja mittaristosta ajoneston merkkivalon lamppu pois. Oli halvin korjaus.
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Juu ei tuo ajonesto kummoinen ollut poistaa tästäkään.
Tuo vauhtipyörän adapteri nyt vähän mietityttää,olisiko kenelläkään siitä mielipiteitä?
Tuo vauhtipyörän adapteri nyt vähän mietityttää,olisiko kenelläkään siitä mielipiteitä?
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Minkähänlainen se Deuzin vauhtipyörä oikein,onko siinä jotain erikoista?Ajattelin lähinnä sitä että että onhan noita VW tuotteitakin ihan normaali vauhtipyörällä varustettuina,esim. noita vanhempia Audeja ja se sama vauhtipyörä käy kyllä tuon Venton moottorinkin kampiakseliin,mutta tietenkinhän sellainenkin vauhtipyörä vaatii jonkunlaisen modifioinnin käydäkseen tähän projektiin.
-
- Viestit: 5871
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Meneekö siihen uudemman pumpparikoneen kova pyörä?
Mulla on yksi 228millinen vauhtiskytkinpaketti joutilaana kun ei A4:n laatikko kestänyt sillä ajaa.
Mulla on yksi 228millinen vauhtiskytkinpaketti joutilaana kun ei A4:n laatikko kestänyt sillä ajaa.
-
- Viestit: 7795
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
En tiedä yhtään käykö tuohon muiden vag laitteiden vauhtipyörä.
Kuudella pultilla kiinni kampiakselissa, muistaakseni 10mm paksuisilla.
Jako on sellainen ettei vauhtipyörä käy paikoilleen kun vaan yhdessä asennossa.
Deutzin vauhtipyörän kiinnityspinta on vauhtipyörän sisällä/keskellä.
Tuossa näyttäisi aikalailla samanlaiselta:https://www.ebay.com/itm/113954911424
Kuudella pultilla kiinni kampiakselissa, muistaakseni 10mm paksuisilla.
Jako on sellainen ettei vauhtipyörä käy paikoilleen kun vaan yhdessä asennossa.
Deutzin vauhtipyörän kiinnityspinta on vauhtipyörän sisällä/keskellä.
Tuossa näyttäisi aikalailla samanlaiselta:https://www.ebay.com/itm/113954911424
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
On tuo Deutzin vauhtipyörä sen verran erikoinen laite,että kyllä se keskiön teko siihen voisi olla paras ratkaisu,ei tuossa projektissa auton normaali vauhtipyörästä olisi mitään apua.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 62 vierailijaa