Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Miksipä siihen tarttis kohdistustappia olla kun sen voi tehdä noinkin.

Noissa tuoreemmissa pitkittäiskoneisissa Audeissa on kans hauska vauhtispaketti kun se on sellaisessa kiinnityslevyssä kiinni joka tuo sen etuakselilinjan takapuolelle. Kytkinkopan läpi, vauhtipyörän ja moottorin perässä olevan vetolevyn välistä menee poikittaisakseli.

Kuva
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Miten tuohon aiempaan startti kysymykseen,olenko oivaltanut oikein että toinen starttikin olisi hankittava kun aiempi oli vaihteiston päällä ja nyt tarkoitus asentaa startti moottorin kylkeen?

Vag tietäjille kysymys, onko montakin eri hammastus vaihtoehtoa ollut saatavissa? Ja löytyykö jostain taulukkoa missä kaikissa moottorityypeissä on sama hammastus?
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Kyllähän siihen täytyy toinen startti ettiä koska jos tuon kääntää moottorin rinnalle pyörittää se moottoria väärään suuntaan, pitkittäis moottorisissa on startti moottorin puolella, eli tietyn ikäisissä passateissa ja audeissa
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

1 diesel passatin startti pitäisi löytyä entisestä käyttöautosta.
Ja nuo nyt ei paljoa purkaamollakaan maksa.
Joku bensan startti myös voi löytyä.

Onkohan kehät samoja,eli sen puolesta ei startin kanssa tulisi ongelmia?
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jatketaas...

Egr lähdöt tulpattu, tuo varmaan on ihan ok noin.

Mitäköhän tuolle ahtopainekellolle tekee, kun siihen menee kaksi letkua?
https://photos.app.goo.gl/vF4CQJfrf6F7cqfG6
Tankoa lähempi tulee turbon kompuralta ja kauempi tulee alipainelinjasta ja siellä on välissä joku venttiili joka taitaa annostella koska alipainetta tarvitaan.
Tulppaanko tai jätänkö auki alipainelinjan vai vaihdanko kellon toiseen?
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja karnie »

Eikös nuo vagin turbot ole säätyväsiipisiä? En nyt ihan saanut kuvasta selkyyttä, mutta oletan, että ko. kello on sen turbon siipien säätelyyn? Joka siis monesti ongelma tdi koneissa, jos on körötelty aina hissuksiin, niin turbon siivet alkaa jumiin kun ei siltä pyydetä koskaan kunnolla tehoja.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Voi ne siivet jumittaa kiinteiksikin. omasta kun aikanaan tuo kello ruostui puhki niin korvasin sen väliaikaisesti sopivan mittaisella ruuvilla ja säädin siivet niin, että ei tullut yliahtoa ja vikatilaa. se olikin sitten pysyvä väliaikaisratkaisu.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

On ne usein,mutta onko jo vuonna -97?

Ajattelin josko kokeilisin jättää tuon toisen puolen auki,koska silloin siellä ei mielestäni pitäisi olla vastusta. Eli pelkkä ahtopaine säätäisi kelloa. Täytyy katsoa jos ei näytä toimivan niin vaihtaa letkun toiseen nippaan ja jos ei silläkään niin muutama volvon kello jäänyt ylimääräiseksi jotka joutavat tähän kokeiluun.

Onko kenelläkään tuohon varmaa keinoa miten toimii vai onko vaan kokeiltava?
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Tuossa on kyllä ihan normaali hukkaporttiturbo, sen alipaineletkun voi jättää kokonaan irti, siinä turbossa on ollut sellainen matka-ajo kevennys että kun ajaa pienellä pintakaasulla niin se on alipaineella vetänyt hukkaportin auki
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Olikos siinä pumpussa siinä nestepään keskellä se anturi johon menee johto, jos on niin siinä on jonkinlainen alkeellinen sähköinen ennakon säätö siinä pumpussa eli sieltä autosta pitäis löytyä ohjainlaite sille pumpulle ja kuuleman mukaan se pumppu ei pelaa oikein kunnolla ilman sitä
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

On siinä keskellä sellainen anturi.

Onko tietoa saisiko sen toimimaan ilman tuota anturia,kun tulee vakiokierros käyttöön?
Mietin lähinnä sitä että se säädinhän on nyt luultavasti jatkossa koko ajan toisessa ääriasennossaan eikä sen pitäisi liikkua tai säätää enää mitään.
Jos tuo taas ei onnistu,niin missäpäin autoa tuo ohjainlaite voisi ventossa olla?

Eli tuo alipaineletku vaan irti kellolta.
Varmaan koneesta saa kokonaan purkaa alipainelinjat muutenkin pois. Jos jättäisi sen pystyssä olevan alipainepumpun sinne pyörimään.
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tämä on nyt jo vähän myöhäistä pohdintaa,kun uusi moottori on jo olemassa ja projekti etenee,mutta tuli mieleeni että ei kai tuo turbo aiheuta lämpö-ongelmia pienessä konetilassa ilman minkäänlaista ajoviimaa,kun takamoottori Trasporttereissakin oli lämpö-ongelmia noiden turboversioiden kanssa.Varmaankin voiman ja väännön puoleen vapari koneellakin olisi pärjännyt,mutta kuten sanoin,homma on jo etenemässä,niin nämä mun mietteet on vähän turhia enää tässä vaiheessa.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Mietin että haluanko turbon vai en.
Päädyin turboon siksi että:

-Oli tuollainen vähän ajettu (280tkm) tarjolla sopivan matkan päästä järkevään rahaan ja autoa pystyi ajamaan sekä ollut 21 vuotta samalla omistajalla
-Turbo vaimentaa ääniä kun äänenvaimentajille ei ole ylimääräistä tilaa juurikaan
-Oli vanhempi ja vähillä sähköillä verrattuna moneen muuhun, toki vanhempia ja vielä yksinkertaisempia olisi ollut,mutta ne oli 400-600tkm ajettuja ja kaukana. Eikä osa ollut ajokunnossa,eli trailerin olisi tarvinut
-Se on nyt turbo :mrgreen:
Ja näin siitä tulee bobwagen, eikä seacat joka myös oli vaihtoehto :lol:

Uskon että lämmöt saadaan kuriin kyllä isolla jäähdyttäjällä, flekteillä ja tarvittaessa öljynjäähdyttäjällä.
Mutta oikeaan työkäyttöön tämä ei itsellä tule,että tunteja huudatettaisiin yhtäpäätä.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja karnie »

Mielenkiintoisen oloinen projekti tämä on kyllä....

Turbosta vielä, lähinnä teoreettista pohdiskelua, että kun kone hurisee jatkuvasti vakio kierroksilla, niin saako myös ahtopaineet säädettyä vakioksi? Lähinnä hae sitä, että sitten kun kuormaa tarvitaan, niin ahdot olisi jo valmiiksi olemassa ja viive puuttuisi eikä kone kyykkäisi odotellessa turbon heräämistä.

Ideana ikäänkuin ralliauton paukkumoodi, mutta teknisenä toteutuksena ei siellä päinkään.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

En usko että tässä käytössä on väliä tuolla viiveellä, ja alipainetta siellä ei ainakaan ole,joten jossain 2000-2600rpm välillä kun pyörittää niin luulen siellä olevan jo vähän ahtoa tuolla nuuskapurkin kokoisella ahtimella.

Välijäähdytintäkään kun ei ole niin viive on pieni ja toisaalta jo pelkkä vaparikin olisi tehon puolesta riittänyt.
Välijäähdytin on harkinnassa kyllä,mutta silti en usko turbo viiveen olevan ongelma.
Eniten luulen olevan vaikutusta sillä kuinka hyvin saadaan (joku osaava saa) pumpun reagoimaan nopeasti.

Tuossa parin päivän päästä uusi videopätkä varmaan tulossa, vähän joka päivä edennyt,mutta ollut vähän muutakin tekemistä ja osia täytynyt etsiä,sovitella ja kuljetella ympäriinsä.
Vauhtipyörä on nyt ehkä valmis,riippuu mahtuuko startti paikoilleen. Huomenna se saattaa selvitä, riippuu siitä saanko purkaamolta startin hankittua. Sitten sille tarvisi tehdä vielä myös teline.
Videothan ei kummoisia ole,mutta ehkä niistä jotkut jotain saavat irti. Kännykällä kuvattu ja pätkät vaan lätkitty peräkkäin.
Pitäisi olla joku oikea kamera ja sosiaalinen luonne että saisi parempaa aikaiseksi :mrgreen:
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja aarne »

Tuohon ajoituksen säätöön pohdintaa, että sehän on varmaan vaan vastussäätö tuon ikäisessä että jollain käypäisellä potikalla saisi jonkun kiinteän "kultaisen keskitien" siihen etsittyä. Jos asialla edes on merkitystä, kun tuskin kovin suuri on liikumavara ruiskutusajassa suuntaan tai toiseen.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Joo ne alipaine linjat saa purkaa kaikki pois mutta se pumppu pitää jättää paikalleen siihen koneen kylkeen koska se pyörittää öljypumppua, ohjainlaitetta lähtisin haeskelemaan sieltä tuulilasin alla olevasta kaukalosta
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Täytyy huomenna koittaa katsella millaista boxia sieltä löytyy ja ottaa talteen.
Tuo vastus olisi myös yksi vaihtoehto,jos boksi vaatii paljon johtoja eikä muuten saa toimimaan kunnolla.

Tänään olisi vauhtipyörä ja startti käytetty sorvin ja jyrsimen kautta että pitäisi sopia keskenään paikoilleen. Startilta puuttuu vielä kolo johon sen asentaa.
Olisi ollut hyvä saada startti jossa ei ole sellaista koteloa jossa ratas on, mutta ei ollut sellaista purkaamolla tarjolla.
Vaikeutti asiaa jonkin verran.
Ja tämäkin että tässä vauhtipyörässä on alkujaan startti ollut toisella puolella,joten sorvattavaa riitti.
Aika vähän on vakiona hammaskosketusta ollut,reilun puolen hampaan verran suunnilleen.

Täytyy huomenna punnita nuo vielä ja verrata painoon ennen koneistuksia.

Tekisi mieli jonkun väkipyörän kautta verrata moottoreidenkin painoa,että paljonko on eroa.
Jape84
Viestit: 171
Liittynyt: La Heinä 22, 2017 8:59 am
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja Jape84 »

Mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua, itselläni on veneessä VW 1,9 vapari -92.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön

Viesti Kirjoittaja zukka »

Sanotaan nyt tähän väliin kun vielä muistan,että oli pari erikoisuutta harkinnassa joita en nyt sitten asenna.

Ensimmäinen olisi ollut kytkin. Hyötynä olisi ollut moottorin kevyempi starttaus kun ei pumput pyöri sekä voisi jättää kytkin päällä tyhjäkäynnille jos hetkeksi nousee kopista.

Toinen olisi ollut bmw jakovaihteisto moottorin ja pumpun väliin.
Olisi tehnyt voiman ulosoton niin että takaovesta olisi tullut tumppi ulos jossa olisi pultti/sokka kiinnitteinen suoja ettei vaatteet jää kiinni vahingossa.
Olisi voinut pyörittää vaikka klapikonetta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Google [Bot], Lurkus ja 37 vierailijaa