Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

zage
Viestit: 86
Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja zage »

Olisko kukaan tietonen mitä 6tn kippikärryn lava painaa? Kasarin Rysky.
Deippa
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Lainataas topikkia ku saman kaltasesta kärrystä kyse.
Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyi tommonen ehokas pihalle ruostumaan:
https://www.tyngankone.fi/vaihtokoneet. ... k%C3%A4rry

Minkäs kokonen lava tommosessa on ja renkaat näyttää niin kaposilta että liekkö vaihdettu vai onko noinkin kapeita ollu? Vai onko tuo joku kiinteistöraktorin kärry eikä maatalouskärry?
Juubin sivuilta ei 60 lötyny ja 6set oli yks akselisia, nii ei oikein osaa hahmottaa kärryn mittasuhteita.
https://juubi.hlan.net/index.php?page=f ... pecs/Velsa
Hakusessa siis kaikennäköseen pikkaseen puun-/maan- ja ennen kaikkea kutteripurun- ja kakan -siirtoon. Telihän olis parempi kuitenki ku yks akselinen mutta oikein tuota enempää ei raskis sijoittaa.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tuossa on vaihrettu tosi kapiat renkahat, tuon kokoisille ei olisi laitettu noin pitkiä telivarsia.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Taitaa olla jokin kyläsepän valmisteinen teli!?
Eiköhän lava ole vakio 3,6x2m?!
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Olisiko laitettu alunperin 1-akseliseen kärryyn joku kotikutoinen teliratkaisu alle? Näyttää vähän siltä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tässä tuli hankittua Kipa 85 telivaunu. Oon fiksaillut sitä ja huomioita vanhaan yksakseliseen kuuskymppiin verraten.
Aisa on aivan helkkarin korkealla. Kärry on vaaterissa kun vetolenkki on 52cm maasta. Hitsasin aisan alle kotelon ja sinne vetolenkki. Lenkki piti muutenkin vaihtaa kun oli kulunut. Etupää nousi 10cm. Kuuskympin aisa on 40cm maasta ja on kuin valettu Natikoiden perään.
Takaylitys. Telikeinu on samalla kohtaa runkoa, kuin kuuskympin akseli. Mutta lavan nivelpiste on 30cm taaempana, eli lavalla on vähemmän rungon takaylitystä.
Vetolenkki kasivitosessa on häjyn kepulisti kiinni. Ainoastaan naamasta ja parilla pienellä latan suikaleella aisan sisässä. Sauman ulkonäöstä voisi päätellä, että vuonna '93 Kipalla on ollut puutetta sähköstä ja kaasusta🙄
60 on lavotettu 6v sitten. Lava on 4x2x1m. 85 on alkuperäsellä 4,2x2,4x1m lavalla. Vaikka lava on itsetehty, mitat ovat alkuperäiset. Liekkö kipin nivelen sijoituksella kompensoitu sen ajan traktorien hydrauliikan tehoa.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
InHar
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 8:51 pm
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja InHar »

Mulla on Kipa 60 ja 64. Taitaa olla niin että mulla on kans vanhemmassa kipassa tuo järkyttävä rungon ylitys takana. En vaan muista kumpi noista uudempi :D 64:ssä on lehtijouset, niistä ei mitään hyötyä kyllä ole.
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

jiipee kirjoitti: Ti Maalis 24, 2020 7:32 pm Olisiko laitettu alunperin 1-akseliseen kärryyn joku kotikutoinen teliratkaisu alle? Näyttää vähän siltä.
Lieköhän lavakin ympätty toisesta kärristä. Tai jos alkuperäinen, siirretty jostain syystä taemmaksi.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Asian vierestä....serkulla on jotkut protomalli-Velsat, tuota Velsa 10 vastaavat. Maailmaa paljon nähneet, kymmeniä renkaita vuosien mittaan uusittu. Lava on jo laho rautalava ja laidat vuotaa.
Varmaan jostain vuodelta -71 tai -72, suoraan tehtahalta ostetut.

Mutta se tukevuus....Tuhtimiehet eivät siitä voi edes unelmoida.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Matsikka kirjoitti: Ti Maalis 24, 2020 11:09 pm Asian vierestä....serkulla on jotkut protomalli-Velsat, tuota Velsa 10 vastaavat. Maailmaa paljon nähneet, kymmeniä renkaita vuosien mittaan uusittu. Lava on jo laho rautalava ja laidat vuotaa.
Varmaan jostain vuodelta -71 tai -72, suoraan tehtahalta ostetut.

Mutta se tukevuus....Tuhtimiehet eivät siitä voi edes unelmoida.
Tuhdit täällä oli kyllä kärryinä silloin kun nuo 8 ja 10 tonnin telikärryt oli isoja. Tuhti kesti maan ja hakkeen ajoa aivan toiseen tapaan kuin Velsa. Tuhti taisi kipatakkin paljon jyrkempään kulmaan.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Valmetilla... kirjoitti: Ti Maalis 24, 2020 11:31 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Maalis 24, 2020 11:09 pm Asian vierestä....serkulla on jotkut protomalli-Velsat, tuota Velsa 10 vastaavat. Maailmaa paljon nähneet, kymmeniä renkaita vuosien mittaan uusittu. Lava on jo laho rautalava ja laidat vuotaa.
Varmaan jostain vuodelta -71 tai -72, suoraan tehtahalta ostetut.

Mutta se tukevuus....Tuhtimiehet eivät siitä voi edes unelmoida.
Tuhdit täällä oli kyllä kärryinä silloin kun nuo 8 ja 10 tonnin telikärryt oli isoja. Tuhti kesti maan ja hakkeen ajoa aivan toiseen tapaan kuin Velsa. Tuhti taisi kipatakkin paljon jyrkempään kulmaan.
Se mitä oon joutunut Tuhtia käyttämään, niin ei kyllä hurraahuutoja ansaitse.
Vetelät kuin mitkä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

InHar kirjoitti: Ti Maalis 24, 2020 10:47 pm Mulla on Kipa 60 ja 64. Taitaa olla niin että mulla on kans vanhemmassa kipassa tuo järkyttävä rungon ylitys takana. En vaan muista kumpi noista uudempi :D 64:ssä on lehtijouset, niistä ei mitään hyötyä kyllä ole.
64 on vanhempi. Noita jousitettuja on tehty hyvin pieni määrä 60-luvulla.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Kuuskakkone
Viestit: 748
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

En tiiä onko muilla samoja havaintoja, mutta Tuhti (M90) tuntuu pirun raskaalta vedettävältä. Kiren sk 13 tuntuu kulkevan samalla voimalla, ellei jopa hieman kevyemmin. Kipan 85:a ei meinaa perässä edes huomata noihin muihin verrattuna.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Punaisen Tuhti M85:n perälaita meni solomuhun kun kippas viljakuorman kaatosuppiloon.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 8:44 am Punaisen Tuhti M85:n perälaita meni solomuhun kun kippas viljakuorman kaatosuppiloon.
Sehän on Tuhtin ominaisuus jos tyhjentää pelkän kissanluukun avaamalla. WS120 pitää avata myös ylemmän laidan alemmat lukot. Taas yksi syy, miksi peltilaitainen ei miellytä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Osmo_ kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 9:10 am
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 8:44 am Punaisen Tuhti M85:n perälaita meni solomuhun kun kippas viljakuorman kaatosuppiloon.
Sehän on Tuhtin ominaisuus jos tyhjentää pelkän kissanluukun avaamalla. WS120 pitää avata myös ylemmän laidan alemmat lukot. Taas yksi syy, miksi peltilaitainen ei miellytä.
Alalaita oli auki niinkuin yleensä. Usein vaan pitää kipata vauhrilla että mahtuu koko kuorma suppiloon.

Eli Tuhdin ominaisuus...muissa merkeissä se olis vika.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 9:20 am
Osmo_ kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 9:10 am
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 8:44 am Punaisen Tuhti M85:n perälaita meni solomuhun kun kippas viljakuorman kaatosuppiloon.
Sehän on Tuhtin ominaisuus jos tyhjentää pelkän kissanluukun avaamalla. WS120 pitää avata myös ylemmän laidan alemmat lukot. Taas yksi syy, miksi peltilaitainen ei miellytä.
Alalaita oli auki niinkuin yleensä. Usein vaan pitää kipata vauhrilla että mahtuu koko kuorma suppiloon.

Eli Tuhdin ominaisuus...muissa merkeissä se olis vika.
No Kipassa kipataan koko korkean takalaidan yläreunasta saranoituna. Olen avannut myös Tuhtin takaluukun sieltä ylimmän saranan mukaisesti. Miksi se siellä olisi muuten ? Kuivalla viljalla joskus olen varistanut vain siitä alemman laidan saranaa käyttäen.

Tuhtin uudempi takalaita sillä kierukkasuppiloluukulla on vahvistettu kaksinkertaisella levyllä reunaprofiilista. Olen tavannut muutaman vanhemman Tuhtin jossa on vaan heftattu paksu kulmarauta siihen ylemmän laitaosan alareunaan sisäpuolelle, jos joku päättänyt yrittää märkää hakekuormaa siitä kapeasta raosta humauttaa.

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

-SS- kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 11:35 am
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 9:20 am
Osmo_ kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 9:10 am
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 8:44 am Punaisen Tuhti M85:n perälaita meni solomuhun kun kippas viljakuorman kaatosuppiloon.
Sehän on Tuhtin ominaisuus jos tyhjentää pelkän kissanluukun avaamalla. WS120 pitää avata myös ylemmän laidan alemmat lukot. Taas yksi syy, miksi peltilaitainen ei miellytä.
Alalaita oli auki niinkuin yleensä. Usein vaan pitää kipata vauhrilla että mahtuu koko kuorma suppiloon.

Eli Tuhdin ominaisuus...muissa merkeissä se olis vika.
No Kipassa kipataan koko korkean takalaidan yläreunasta saranoituna. Olen avannut myös Tuhtin takaluukun sieltä ylimmän saranan mukaisesti. Miksi se siellä olisi muuten ? Kuivalla viljalla joskus olen varistanut vain siitä alemman laidan saranaa käyttäen.

Tuhtin uudempi takalaita sillä kierukkasuppiloluukulla on vahvistettu kaksinkertaisella levyllä reunaprofiilista. Olen tavannut muutaman vanhemman Tuhtin jossa on vaan heftattu paksu kulmarauta siihen ylemmän laitaosan alareunaan sisäpuolelle, jos joku päättänyt yrittää märkää hakekuormaa siitä kapeasta raosta humauttaa.

-SS-
Itte oon vuosikaudet kipannut haketta näin:
Kuva
Tuossa on takalaita kovilla eikä millään vetelällä Tuhrilla tahtoisi joutua samaan tilanteeseen, kippaamaan noin korkealta. Yli 15 kuutiota haketta, välillä märkääkin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Deippa
Viestit: 2145
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Deippa »

en millän haluais dissata antoisaa keskustelua, mutta monenkos kymmenen tonnin/kuution jälkeen siirrytää otsikon pienehköistä kärryistä ISOihin kärryihin? :lol: Kaikki on niin suhteellista :wink:
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Deippa kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 2:12 pm en millän haluais dissata antoisaa keskustelua, mutta monenkos kymmenen tonnin/kuution jälkeen siirrytää otsikon pienehköistä kärryistä ISOihin kärryihin? :lol: Kaikki on niin suhteellista :wink:
Meni vähän tukevuudesta sivuraiteelle.
Mutta Velsalta tuo aloituksen kärry näyttää, mutta tosi rimpulat renkaat oli laitettu alle. Telikin vois olla alkuperäinen.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa