Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
-
- Viestit: 86
- Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Olisko kukaan tietonen mitä 6tn kippikärryn lava painaa? Kasarin Rysky.
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Lainataas topikkia ku saman kaltasesta kärrystä kyse.
Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyi tommonen ehokas pihalle ruostumaan:
https://www.tyngankone.fi/vaihtokoneet. ... k%C3%A4rry
Minkäs kokonen lava tommosessa on ja renkaat näyttää niin kaposilta että liekkö vaihdettu vai onko noinkin kapeita ollu? Vai onko tuo joku kiinteistöraktorin kärry eikä maatalouskärry?
Juubin sivuilta ei 60 lötyny ja 6set oli yks akselisia, nii ei oikein osaa hahmottaa kärryn mittasuhteita.
https://juubi.hlan.net/index.php?page=f ... pecs/Velsa
Hakusessa siis kaikennäköseen pikkaseen puun-/maan- ja ennen kaikkea kutteripurun- ja kakan -siirtoon. Telihän olis parempi kuitenki ku yks akselinen mutta oikein tuota enempää ei raskis sijoittaa.
Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyi tommonen ehokas pihalle ruostumaan:
https://www.tyngankone.fi/vaihtokoneet. ... k%C3%A4rry
Minkäs kokonen lava tommosessa on ja renkaat näyttää niin kaposilta että liekkö vaihdettu vai onko noinkin kapeita ollu? Vai onko tuo joku kiinteistöraktorin kärry eikä maatalouskärry?
Juubin sivuilta ei 60 lötyny ja 6set oli yks akselisia, nii ei oikein osaa hahmottaa kärryn mittasuhteita.
https://juubi.hlan.net/index.php?page=f ... pecs/Velsa
Hakusessa siis kaikennäköseen pikkaseen puun-/maan- ja ennen kaikkea kutteripurun- ja kakan -siirtoon. Telihän olis parempi kuitenki ku yks akselinen mutta oikein tuota enempää ei raskis sijoittaa.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Tuossa on vaihrettu tosi kapiat renkahat, tuon kokoisille ei olisi laitettu noin pitkiä telivarsia.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Taitaa olla jokin kyläsepän valmisteinen teli!?
Eiköhän lava ole vakio 3,6x2m?!
Eiköhän lava ole vakio 3,6x2m?!
-
- Viestit: 10729
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Olisiko laitettu alunperin 1-akseliseen kärryyn joku kotikutoinen teliratkaisu alle? Näyttää vähän siltä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Tässä tuli hankittua Kipa 85 telivaunu. Oon fiksaillut sitä ja huomioita vanhaan yksakseliseen kuuskymppiin verraten.
Aisa on aivan helkkarin korkealla. Kärry on vaaterissa kun vetolenkki on 52cm maasta. Hitsasin aisan alle kotelon ja sinne vetolenkki. Lenkki piti muutenkin vaihtaa kun oli kulunut. Etupää nousi 10cm. Kuuskympin aisa on 40cm maasta ja on kuin valettu Natikoiden perään.
Takaylitys. Telikeinu on samalla kohtaa runkoa, kuin kuuskympin akseli. Mutta lavan nivelpiste on 30cm taaempana, eli lavalla on vähemmän rungon takaylitystä.
Vetolenkki kasivitosessa on häjyn kepulisti kiinni. Ainoastaan naamasta ja parilla pienellä latan suikaleella aisan sisässä. Sauman ulkonäöstä voisi päätellä, että vuonna '93 Kipalla on ollut puutetta sähköstä ja kaasusta
60 on lavotettu 6v sitten. Lava on 4x2x1m. 85 on alkuperäsellä 4,2x2,4x1m lavalla. Vaikka lava on itsetehty, mitat ovat alkuperäiset. Liekkö kipin nivelen sijoituksella kompensoitu sen ajan traktorien hydrauliikan tehoa.
Aisa on aivan helkkarin korkealla. Kärry on vaaterissa kun vetolenkki on 52cm maasta. Hitsasin aisan alle kotelon ja sinne vetolenkki. Lenkki piti muutenkin vaihtaa kun oli kulunut. Etupää nousi 10cm. Kuuskympin aisa on 40cm maasta ja on kuin valettu Natikoiden perään.
Takaylitys. Telikeinu on samalla kohtaa runkoa, kuin kuuskympin akseli. Mutta lavan nivelpiste on 30cm taaempana, eli lavalla on vähemmän rungon takaylitystä.
Vetolenkki kasivitosessa on häjyn kepulisti kiinni. Ainoastaan naamasta ja parilla pienellä latan suikaleella aisan sisässä. Sauman ulkonäöstä voisi päätellä, että vuonna '93 Kipalla on ollut puutetta sähköstä ja kaasusta
60 on lavotettu 6v sitten. Lava on 4x2x1m. 85 on alkuperäsellä 4,2x2,4x1m lavalla. Vaikka lava on itsetehty, mitat ovat alkuperäiset. Liekkö kipin nivelen sijoituksella kompensoitu sen ajan traktorien hydrauliikan tehoa.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 8:51 pm
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Mulla on Kipa 60 ja 64. Taitaa olla niin että mulla on kans vanhemmassa kipassa tuo järkyttävä rungon ylitys takana. En vaan muista kumpi noista uudempi 64:ssä on lehtijouset, niistä ei mitään hyötyä kyllä ole.
-
- Viestit: 12975
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Lieköhän lavakin ympätty toisesta kärristä. Tai jos alkuperäinen, siirretty jostain syystä taemmaksi.
Tekemällä virheistä oppii.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Asian vierestä....serkulla on jotkut protomalli-Velsat, tuota Velsa 10 vastaavat. Maailmaa paljon nähneet, kymmeniä renkaita vuosien mittaan uusittu. Lava on jo laho rautalava ja laidat vuotaa.
Varmaan jostain vuodelta -71 tai -72, suoraan tehtahalta ostetut.
Mutta se tukevuus....Tuhtimiehet eivät siitä voi edes unelmoida.
Varmaan jostain vuodelta -71 tai -72, suoraan tehtahalta ostetut.
Mutta se tukevuus....Tuhtimiehet eivät siitä voi edes unelmoida.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 795
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Tuhdit täällä oli kyllä kärryinä silloin kun nuo 8 ja 10 tonnin telikärryt oli isoja. Tuhti kesti maan ja hakkeen ajoa aivan toiseen tapaan kuin Velsa. Tuhti taisi kipatakkin paljon jyrkempään kulmaan.Matsikka kirjoitti: ↑Ti Maalis 24, 2020 11:09 pm Asian vierestä....serkulla on jotkut protomalli-Velsat, tuota Velsa 10 vastaavat. Maailmaa paljon nähneet, kymmeniä renkaita vuosien mittaan uusittu. Lava on jo laho rautalava ja laidat vuotaa.
Varmaan jostain vuodelta -71 tai -72, suoraan tehtahalta ostetut.
Mutta se tukevuus....Tuhtimiehet eivät siitä voi edes unelmoida.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Se mitä oon joutunut Tuhtia käyttämään, niin ei kyllä hurraahuutoja ansaitse.Valmetilla... kirjoitti: ↑Ti Maalis 24, 2020 11:31 pmTuhdit täällä oli kyllä kärryinä silloin kun nuo 8 ja 10 tonnin telikärryt oli isoja. Tuhti kesti maan ja hakkeen ajoa aivan toiseen tapaan kuin Velsa. Tuhti taisi kipatakkin paljon jyrkempään kulmaan.Matsikka kirjoitti: ↑Ti Maalis 24, 2020 11:09 pm Asian vierestä....serkulla on jotkut protomalli-Velsat, tuota Velsa 10 vastaavat. Maailmaa paljon nähneet, kymmeniä renkaita vuosien mittaan uusittu. Lava on jo laho rautalava ja laidat vuotaa.
Varmaan jostain vuodelta -71 tai -72, suoraan tehtahalta ostetut.
Mutta se tukevuus....Tuhtimiehet eivät siitä voi edes unelmoida.
Vetelät kuin mitkä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
64 on vanhempi. Noita jousitettuja on tehty hyvin pieni määrä 60-luvulla.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
En tiiä onko muilla samoja havaintoja, mutta Tuhti (M90) tuntuu pirun raskaalta vedettävältä. Kiren sk 13 tuntuu kulkevan samalla voimalla, ellei jopa hieman kevyemmin. Kipan 85:a ei meinaa perässä edes huomata noihin muihin verrattuna.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Punaisen Tuhti M85:n perälaita meni solomuhun kun kippas viljakuorman kaatosuppiloon.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Sehän on Tuhtin ominaisuus jos tyhjentää pelkän kissanluukun avaamalla. WS120 pitää avata myös ylemmän laidan alemmat lukot. Taas yksi syy, miksi peltilaitainen ei miellytä.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Alalaita oli auki niinkuin yleensä. Usein vaan pitää kipata vauhrilla että mahtuu koko kuorma suppiloon.
Eli Tuhdin ominaisuus...muissa merkeissä se olis vika.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 15642
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
No Kipassa kipataan koko korkean takalaidan yläreunasta saranoituna. Olen avannut myös Tuhtin takaluukun sieltä ylimmän saranan mukaisesti. Miksi se siellä olisi muuten ? Kuivalla viljalla joskus olen varistanut vain siitä alemman laidan saranaa käyttäen.Matsikka kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 9:20 amAlalaita oli auki niinkuin yleensä. Usein vaan pitää kipata vauhrilla että mahtuu koko kuorma suppiloon.
Eli Tuhdin ominaisuus...muissa merkeissä se olis vika.
Tuhtin uudempi takalaita sillä kierukkasuppiloluukulla on vahvistettu kaksinkertaisella levyllä reunaprofiilista. Olen tavannut muutaman vanhemman Tuhtin jossa on vaan heftattu paksu kulmarauta siihen ylemmän laitaosan alareunaan sisäpuolelle, jos joku päättänyt yrittää märkää hakekuormaa siitä kapeasta raosta humauttaa.
-SS-
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Itte oon vuosikaudet kipannut haketta näin:-SS- kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 11:35 amNo Kipassa kipataan koko korkean takalaidan yläreunasta saranoituna. Olen avannut myös Tuhtin takaluukun sieltä ylimmän saranan mukaisesti. Miksi se siellä olisi muuten ? Kuivalla viljalla joskus olen varistanut vain siitä alemman laidan saranaa käyttäen.Matsikka kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 9:20 amAlalaita oli auki niinkuin yleensä. Usein vaan pitää kipata vauhrilla että mahtuu koko kuorma suppiloon.
Eli Tuhdin ominaisuus...muissa merkeissä se olis vika.
Tuhtin uudempi takalaita sillä kierukkasuppiloluukulla on vahvistettu kaksinkertaisella levyllä reunaprofiilista. Olen tavannut muutaman vanhemman Tuhtin jossa on vaan heftattu paksu kulmarauta siihen ylemmän laitaosan alareunaan sisäpuolelle, jos joku päättänyt yrittää märkää hakekuormaa siitä kapeasta raosta humauttaa.
-SS-
Tuossa on takalaita kovilla eikä millään vetelällä Tuhrilla tahtoisi joutua samaan tilanteeseen, kippaamaan noin korkealta. Yli 15 kuutiota haketta, välillä märkääkin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
en millän haluais dissata antoisaa keskustelua, mutta monenkos kymmenen tonnin/kuution jälkeen siirrytää otsikon pienehköistä kärryistä ISOihin kärryihin? Kaikki on niin suhteellista
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Pienehkön kippikärryn hankintaa ja ihmettelyä
Meni vähän tukevuudesta sivuraiteelle.
Mutta Velsalta tuo aloituksen kärry näyttää, mutta tosi rimpulat renkaat oli laitettu alle. Telikin vois olla alkuperäinen.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa