Ford 5600 keskustelua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Ei kai sellasta ole joku viisaampi vois valaista :?
5610 Farmarilla joskus töitäki tehneenä niin siinä tais tosiaan se kellunta olla
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Tuli taas kynnettyä tuossa
Nyt pääsin vihdoin jyvälle painonsiirrosta eli siirsin sisemmän vivun siihen kohtaan missä lukee vetovastus niin johan alkoi vetämään.
Ainoo vaan että aurat ylhäällä saattaa lykätä vivun itekseen alas
Normaalilla kiintosäädöllä ei tätä ilmiötä tee.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja -SS- »

hankkijamies kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 10:53 pm Tuli taas kynnettyä tuossa
Nyt pääsin vihdoin jyvälle painonsiirrosta eli siirsin sisemmän vivun siihen kohtaan missä lukee vetovastus niin johan alkoi vetämään.
Ainoo vaan että aurat ylhäällä saattaa lykätä vivun itekseen alas
Normaalilla kiintosäädöllä ei tätä ilmiötä tee.
Juu ei pidäkään vipua hyvin paikallaan vetovastussäädöllä, koska työntövarren jousen mekanismi tuuppii sitä vipuakin. Siksi ainakin viistonnisessa vipu nostetaan pisteessä semmoisen lipareen taakse "koukkuun". Siinä on myös se idea, kun käyttää virtaussäätöä, eli "nostonopeuden säätöä", ohittaa se nostolaitevipu sen virtauksenjaon siellä lipareen taakse nostettuna, jolloin aurat nousevat vauhdikkaammin ylös.

Koska nostolaitevipu pyrkii menemään itsestään alas vetovastussäädöllä, on se kyntösyvyys haettava sillä siipimutterilla varustetulla topparilla paikalleen. Eli ala-asennon rajoittaa se toppari, yläasennon pitää se pieni peltilinkku siellä kaaren ylimmässä kohdassa. Aurat putoavat lujaa alas, jos vipu putoaa alatoppariin, koska ei ole laskunopeuden säädintä, siksi saatan kädellä sen vivun hitaammin alas, Pientä tutinaa voi esiintyä siinä vaiheessa.

-SS-
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Jpo kyllä sen kanssa ihan elämään pystyy
Tuossahan sitä liparetta ei ole tai sitte poistettu se rajoitin kyllä löytyy toki onhan tuossa jo se laskunopeuden säätökin jo
Vetää kyllä yhtä ilosasti kun Ferguson system auroja perässä
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja -SS- »

hankkijamies kirjoitti: Pe Loka 11, 2019 11:51 pm Jpo kyllä sen kanssa ihan elämään pystyy
Tuossahan sitä liparetta ei ole tai sitte poistettu se rajoitin kyllä löytyy toki onhan tuossa jo se laskunopeuden säätökin jo
Vetää kyllä yhtä ilosasti kun Ferguson system auroja perässä
Joo nämä Fordin "Ghia-mallit" ovat itselle vieraita. Eli jos vipu liikkuu itsekseen kaarella, on laitettava uusi jarrulevy, se varmaan on vivustossa edelleen.

Jos kaarella ei ole siellä takareunassa vivun koolle sopivaa lukitusta, olisiko kaarella kaksi erillistä siipimutterilla lukittavaa pysäytintä ? Silloin yläpysäyttimen taakse voi pudottaa kuljetusasennossa ja alapysäytin käytetään työasennon nopeaan asettamiseen. Vai onko kyseessä vain semmoiset merkkiviisarit ?

Toinen uutinen on, että viistonniseen kovin toivottu laskunopeuden säädin on nyt olemassa 600-sarjassa. Missä se tarkalleen ottaen on ? Virtaussäätöpyörä nostonopeudensäätön edelleen taitaa olla myös 600-sarjassa ?

-SS-
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Tuossa kuva vivusta mielestäni tuo on vaan merkkiviisari juttu:
Kuva
Jää kuvassa se laskunopeuden säätöpotikka tuon hydevivun taakse mutta tuossa vielä kirjasta kuva:
Kuva
Voi olla että puhumme samastakin pyörästä mutta mielestäni mulla on tarra että laskunopeus tuossa en vipua ole pahemmin käyttänyt kun on vähän tahmea käyttää. Vaatis varmaa jonkun o rengas remontin ja nostolaite männäntiivisteen vaihdon mutta kaikki aikanaan.
Tuossa ohjekirjan kuvassa lienee se SS sän mainitsema vivun lukitus rauta jota mulla ei taas ole
Itse ainakin lasken aurat alas päisteessä ja kun menee maahan niin sitten oikeaan työsyvyyteen kun ei ole sitä tukipyörää.
Nykyisillä 3x16 FK siipisillä tuntuu kyntäminen ihan lasten leikiltä verrattuna edellisiin KHN siipisiin.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja -SS- »

No jopas on ihmeellinen premium nostolaite, muistuttaa tuota saksalaista Internationalin vivustoa. Onneksi ei sentään sähkönostolaite. Onkohan 600-sarjassa kahta erilaista nostolaitehallintaa, sillä ulkomaillla nuo hytittömät 5600 ja 6600 ovat samannäköisellä vivustolla kuin tuo 7000.

-SS-
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Nii näyttäisi siellä olevan ainakin yksi kitkalevy, joka kannattanee vaihtaa silloin tällöin (nro 11):


Kuva: Ford 6600 nostolaitevivusto 1976-

-SS-
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Joo, se n ikään kuin välivivulla nostettu vs. esm 5000. Se on kumisukassa, ja 4 vuosikymenen aikana keränny moskaa sisäänsä ja vivusto miltei jumittui. Ei vissiin ole edes LP hyttiä Suomessa? Eikö ne ovat AP koppeja ja sitten Q cab.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Täytyy perehtyä mutta sen kumminkin kuuluisi pysyä paremmin kynnöllä ylä asennossa paiste ajossa?

Asiasta toiseen pitäs suutin remontti varmaan tehdä jossain kohtaa käy 3 pytyllä kylmänä vähän aikaa.
Saikos tähän ne 5 reikäiset suuttimet muistelen vaan jonkun palstalaisen aiheesta puhuneen.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja -SS- »

hankkijamies kirjoitti: Pe Loka 18, 2019 10:43 am Täytyy perehtyä mutta sen kumminkin kuuluisi pysyä paremmin kynnöllä ylä asennossa paiste ajossa?

Asiasta toiseen pitäs suutin remontti varmaan tehdä jossain kohtaa käy 3 pytyllä kylmänä vähän aikaa.
Saikos tähän ne 5 reikäiset suuttimet muistelen vaan jonkun palstalaisen aiheesta puhuneen.
Eivätkö alkuperäiset suutinkärjet toimisi ihan hyvin, jos et meinaa syöttöä lisätä tai muuttaa ruiskujärjestelmän toimintaa; eikös tuossa ole jakajapumppukin ?

Että ensisijaisesti suutinhuolto ja ajoituksen tarkastus ja säätö.

-SS-
Avatar
DeeTee
Viestit: 1195
Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja DeeTee »

Akaalta löytyy 5reikäisiä suutinkärkiä.
https://akaandiesel.fi/epages/akaandies ... ories/Ford

Ja täällä jotain juttua aiheesta.
https://juubi.hlan.net/index.php?page=t ... /injectors
Ford traktoreita 1000- 100- 10- sarjaa.
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Niin voikos nuo laittaa tuohon jakajapumpun kaveriksi?
Tai kai sen akaan mies tietää
Alavääntö mielestäni vähän huono kärryn vedossa ja voi olla että alkaa olla ne suuttimet loppu voivat originaalit olla
Toki eihän ne mitää ahdinta korvaa mutta jos vähän olis vääntöä enemmän
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja -SS- »

hankkijamies kirjoitti: Pe Loka 18, 2019 10:21 pm Niin voikos nuo laittaa tuohon jakajapumpun kaveriksi?
Tai kai sen akaan mies tietää
Alavääntö mielestäni vähän huono kärryn vedossa ja voi olla että alkaa olla ne suuttimet loppu voivat originaalit olla
Toki eihän ne mitää ahdinta korvaa mutta jos vähän olis vääntöä enemmän
Ilmaa ja polttoainetta pitää olla; onko ilmansuodattimen kumpikin patruuna katsottu, että eivät ole kovin vanhoja tai tukossa. Polttoainesuodatin tukkeutuu myös helposti, jos on kunnon suodatinmateriaali. Ilmansuodattimen tukkeutumisen merkkivalo syttyy vasta kun veto on jo kovin heikkoa. Eihän to 5600 ole mikään kovin alavääntöinen, verrattuna isoveljeensä 6600. Olisiko rivipumpullinen janoisempi, mutta voimaakin sitten irtoaa.

Kuva
(Nebraska tractor tests)

-SS-
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Ilmanputsarit on uudet,suodatin on joku 150h ajettu vois keväälle uusiakin.
Niin tuo on se 4.2 litrainen onhan se vähän kireempi tosiaan kun 575 3.9 litranen.
Alle 1800 kun laskee kierrokset mittarin mukaan niin alkaa olla peliselvä :D
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Tilasin nuo 5x0.31 suuttimet katsotaan millainen peli tulee :D
Mitenkäs tuohon venttiiliensäätöön liittyen niin kumpikos kannenventtiilistä on imu ja kumpi pakoventtiili?
Ei ole muissa koneissa tullut kiinnitettyä huomiota kun samat arvot olleet muissa kummallekkin.
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja poweri »

Toi 5600 on sellainen välikelin vehje...4600 vetää 60hv tehoon nähden sitkeesti kuin kissan liha....6600 vetää vahvemmin, taisi olla yksi myydyimpiä koneita aikakaudella. Tuohon 5600 pitää laittaa ahdin eli männät, kanget, ahdin ja öljypumppu, on yhtäkuin 7000. Sitten pärjää jo pitkälle, saatta jopa pito loppua jossain jankkosavella nelisiipisillä.
Yleisesti noista suutinjutuista....mitään akaan rallisuuttimia ei tarvita vaan laadukkaat vakiokärjet jotka ponnataan kohdalleen virallisessa mittarissa. 4600 -81 vaihdoin vasta nyt orkkiskärjet pois, otin rungot irti ja vein paikalliseen diselhuoltoon, laadukkaat kärjet ponnattiin kohdalleen penkissä niin kyllä hienosti pelaa.
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

juu suuttimet jos uusii niin aina pitää testata ja säätää. kyllähän sen näkee mikä venttiili on imusarjan kohdal ja mikä pakosarjan.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
hankkijamies
Viestit: 1386
Liittynyt: Ti Elo 02, 2011 8:58 pm
Paikkakunta: Virrat
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja hankkijamies »

Niin ne pitää joo en erikseen maininnut itsestään selvyyksiä 😄
Älä osta traktoria Jobbarilta, vanhojen koneiden myynti ei saa olla bisnestä!

MF-65 MK II+James 50-1963
Fiat 650S+Hymas 470-1972
Sampo-Rosenlew 410-1977
MF-165S MP-1978
Ford-5600-1981
Ford-6610T-DP-1985
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Ford 5600 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

poweri kirjoitti: La Loka 26, 2019 9:43 am Toi 5600 on sellainen välikelin vehje...4600 vetää 60hv tehoon nähden sitkeesti kuin kissan liha....6600 vetää vahvemmin, taisi olla yksi myydyimpiä koneita aikakaudella. Tuohon 5600 pitää laittaa ahdin eli männät, kanget, ahdin ja öljypumppu, on yhtäkuin 7000. Sitten pärjää jo pitkälle, saatta jopa pito loppua jossain jankkosavella nelisiipisillä.
Yleisesti noista suutinjutuista....mitään akaan rallisuuttimia ei tarvita vaan laadukkaat vakiokärjet jotka ponnataan kohdalleen virallisessa mittarissa. 4600 -81 vaihdoin vasta nyt orkkiskärjet pois, otin rungot irti ja vein paikalliseen diselhuoltoon, laadukkaat kärjet ponnattiin kohdalleen penkissä niin kyllä hienosti pelaa.
Meidän kylän foortimies taas tuumas jotta tonnisarjan foortit veti hyvin, 6600 oli heikko sitkeydeltään, kymppisarja taas hyvä. Nelitonninen oli kuulemma lähes yhtä äreä kuin 6600 mutta hyvän hytin takia tuolla tuli ajettua enempi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Osmo_ ja 40 vierailijaa