Sivu 74/74
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: Su Maalis 08, 2020 8:42 pm
Kirjoittaja nuhvi46063
Osmo_ kirjoitti: ↑Su Maalis 08, 2020 6:53 pm
nuhvi46063 kirjoitti: ↑Su Maalis 08, 2020 4:38 pm
Mutta miksi tuo pakoputken klemmari on tuossa näkösällä
Milläs se pakoputki olis takapäästään sitten kiinni
Tolla klemmarilla sai haettua pakoputkelle sopivan aseman helposti. Onhan se toki hieman hölmön näkönen, mutta en jaksa ottaa putkea irti hitsatakseni siihen koukkua.
Asia kunnossa.
Eikö paikallaan mahdu hitsaamaan??
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: Su Maalis 08, 2020 9:19 pm
Kirjoittaja Osmo_
Mahtus toki, mutta polttoainetankki on 10cm päässä ja kaasutiiveydestä ei oo mitään takeita. Eipähän toi klemmari tuolla mitään haittaakkaan toisaalta. Enämpi sivupeili pistää silmään kuin kuonapiipun kannake
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: Su Maalis 08, 2020 11:28 pm
Kirjoittaja Bj Andy
Iso peukku! Näitäkään ei liian usein ajele vastaan ....
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: Ma Maalis 23, 2020 10:44 am
Kirjoittaja vee70
Ihme mutuilua täällä tuosta kaasutin asiasta tuolla muutama sivu taaksepäin. Laitoin tuonne ncf vieraspuolelle kommenttia mutta piti tehdä tännekkin tunnukset ihan tämän takia kun luin noita juttuja. Ihan ensiksi siinä 100A orkkis kaasarissa on liian pienet suuttimet alkuperäisasennuksena, huhujen mukaan kulutuksen minimoimiseksi öljykriisin vallitessa kun noita tehtiin. No ne on monesti saatettu vaihtaa jo uudekseltaan kohdalleen. Voi helposti todeta kun lyö lapun lattiaan ja kone "miettii" pari kolme sekuntia ennen kun lähtee vetämään ja ryypyn vetäminen auttaa niin silloin on ehdottomasti liian pienet suuttimet. En nyt enää muista oliko ne mahdollisesti m5 tai m6 kierteellä, joka tapauksessa jotkut mopo/mp kaasarin suuttimet dellorto tms on käypäiset ja niitähän löytyy helposti. Kierre on ainut millä on merkitystä ja kierreosan pituus saisi olla lähelle sama, kannan koolla ei ole väliä tässä tapauksessa. No laitoin omaan sen muutaman numeroa isommat suuttimet alkuun ja rupesi vetämään ilman ryypyllä kikkailua.
Sittemmin laitoin 120A cherryn kaasarin tuohon, niin niille jotka väittää että isompi kaasari A10 koneessa ei vaikuta mitään niin todellakin vaikuttaa. Orkkiskaasarilla ei jaksanut kunnolla 80 vauhdissa jyrkempiin mäkiin nousta nelosella vaan joutui joko pykältämään kolmoselle tai vedättämään väkisin, A12 koneen kaasari antoi sen verran lisävääntöä että nykyään nousee melko kivuttomasti mäkeen nelosella. Tuo vanha cherryn kaasari vaan hukkaa bensaa jonnekkin vaikka huoltosarja on laitettu, muutaman päivän seisoessa kaasari tyhjenee. Tulevan kesän suunnitelmana kun joutaa dasse seisomaan tallissa kun varmaan kaikki ajut on peruttu t.covid19 on laittaa uusi uustuotanto kaasari, kärjetön sytkä ja sähköinen bensapumppu. Noitahan A12 ja A14 koneen uustuotanto kaasareita saa ebaysta 50€kpl niin laitoin nyt sen A14 kaasarin ja powerspark moduulin tilaukseen
Noista kaasareiden koosta niin ne on ncf ja jenkki foorumeitten mukaan seuraavat eri koneissa: A10 19/24, A12 20/26, A14 22/27, A15 21/27 joissain eri maitten vientimalleissa vielä eroja. Se kurkun kokohan lukee ainakin alkuperäisissä hitacheissa kun kurkistaa sinne kasariin putsarista päin. Pääasiassahan normaali ajossa on vaan ykkös kurkku käytössä, kakkoskurkku vasta kun lyö lapun lattiaan niin ei voi kun ihmetellä tuotakin kommenttia että näkee jo imusarjasta että ei hyödytä isompi kaasari jos yksi 22mm kurkku ruokkii neljää oliko ne abaut 25mm kanavaa niin mistähän tuo ahdistaa. Kaasarin laipassakin näytti imusarjassa reiät riittävän vielä a14 kaasarile ja eiköhän ne dremelillä isone jos tarve vaatii.
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: Ma Maalis 23, 2020 11:11 am
Kirjoittaja PuuhaPate
Nyt on sitten Osmolla aika ottaa satiaisesta nykyiset arvot selville,
Eli kiihdytyskokeita 0-100 ja huiput yms.
Mielenkiinnolla jäämme odottamaan kuinka paljon arvot paranevat
tulevalla "päivityspaketilla".
Ohjeet kiihdytystestin tekemiseen
https://www.apu.fi/kysymykset/kiihtyvyy ... a#response
Ohjeet tehojen laskemiseen edellisen testin perusteella
https://www.google.com/url?q=https://ww ... VK4WO44oyO
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: Ma Maalis 23, 2020 3:08 pm
Kirjoittaja vee70
Jos kuitenkin tuota minun "päivityspakettia" tarkoitat niin eipä ole tarkoituskaan hakea noilla muutoksilla tehoa tai kiihtyvyyttä, käyttömukavuutta ensisijaisesti ja toimintavarmuuttakin vaikka ei sen suhteen ole mitään ongelmia ollut. Tehoa en kaipaa yhtään enempää kuin että jaksaa vetää nelosella maantievauhdissa mäkeen ja se jo korjaantui tuolla pikkusen isommalla kaasarila.
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: Ma Maalis 23, 2020 3:49 pm
Kirjoittaja skuikka
Tuo ero näkyy vääntömomentissa. Kännyyn saa äppikaupasta tallentavan kiihtyvyysmittauksen. 0-100 ei kannata ottaa kun vaihdot ja lähdöt sotkee mutta esim samalla pätkällä, samalla vaihteella tehty veto tyhjäkäynniltä rajarille piirtää hyvinkin vertailukelpoista käppyrää kun katsoo suurinpiirtein samanlaisen kelin. Kiihtyvyyskäyrä on vääntökäyrän muotoinen lukuunottamatta ilmanvastuksen nopeudenkasvun myötä kiihtyvyyttä hidastavaa vaikutusta. Vaan Aakkosella mennee kakkosvaihteellakin sen verran aikaa että järkevä mittaus onnistuu ilman suuria nopeuksia.
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: Su Huhti 26, 2020 11:20 am
Kirjoittaja Osmo_
Ajokausi startattu virallisesti, koska ensimmäinen viikonloppu, joka on ajettu kokonaan Satsumalla. Ja eipä murheiltakaan voi välttyä. Jossain Kullaan perämettissä alkoi saakutanmoinen nykiminen ja tehot katosi. Tien viereen parkkiin ja pelli auki. Kaasarin silmään kurkistaessa siellä näkyi enimmäkseen ilmaa kuin nestettä. Letku irti siirtopumpulta ja imua. Ei meinannut tulla mitään. Silmämääräinen polttoainesuodattimen tarkastelu osoitti sen sisältävän jotakin mustaa. Työkalupakista uusi suodatin paikalle ja imua. Hyi saatina ku bentsiini maistuu kamalalta. Nyt ainetta tuli ja avaimesta käyntiin. Nyt kotisohvalla
Vaikka tuo peläytti niin tuli hyvä mieli. Osasin nimittäin ratkaista ongelman tien päällä ja sain kaaran kuntoon
Loppui muuten nypyttäminen kiihdytyksessä ja tais siinä muutama kaakki palata takasin töihin
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: Su Huhti 26, 2020 12:17 pm
Kirjoittaja 361
Puhdistitko tankin silloin remontin aikana?
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: Su Huhti 26, 2020 1:40 pm
Kirjoittaja Osmo_
Huljuttelin niin kauan kun ei tullut. Epäilen tuon olevan viimesyksysten bensojen jämiä
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: Ma Huhti 25, 2022 2:46 pm
Kirjoittaja zukka
Asiasta kiinnostuneille otsikkoon liittyvää:
Nissan lopettaa Datsun-merkkisten autojen valmistamisen
https://www.is.fi/autot/art-2000008771913.html
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
Lähetetty: To Touko 12, 2022 6:25 pm
Kirjoittaja Osmo_
Hophop! Nostetaampas vähän. Pari v sitten tuskailin hapantuvan polttoainetankin kanssa. Kyselin katsastuskonttorilta irtotankin laillisuutta ja luvan saatuani tilasin alumiinisen turvatankin ja tälläsin kiinni.
Varapyöräkotelon pohjassa on 10mm niittimutterit, joiden päälle tulee korokeraudat. Raudat ovat pakolliset, sillä tankin pohjassa on syvennys letkulähdöille. Lisäksi laitoin rautojen alle 3mm NBR-maton suikaleet. Tankki kiinnittyy niihin 8mm pulteilla. Letkuliittimet ovat AN-standardin mukaiset 3/4 UNF:t, joita on kaksi päällä ja kaksi alla. Koska letkut ovat 6mm halkaisijalla, laitoin JIC-supistimet ja -karat. Huohotuslinja kulkee tankin alitse alkuperäiseen huohotinyhteeseen, koska muutoin auton katotuksessa polttoainetta voi päästä valumaan. Imuliitännässä on takaiskuventtiili hifistelynä. Takaluukun pohjavaneriin piti leikata aukko, että tankki mahtuu olemaan. Laitoin sen ympärille samaa kumimattoa ettei tavarat tipu alas. Ainoa häijy puoli on, että enää ei ole varapyörää. Pitää siis mennä kamelinpaskalla ja tupakinsytytinkompuralla.
Tämän kevään ajoilla lämpömittari kuoli. Olettaisin, että mittariston jännitteensäädin korkkasi, mutta harrastajapiireistä löytyi toimiva. Pitää mennä asentamaan se.
Ja mitä muuta tuohon pitää tehdä niin taidan tehdä ensi talvena moottoritilan johtosarjan uusiksi. Vanhassa on niin paljon lisäsäikeitä ja tarpeettomia johtoja niin parempi tehdä uusiks. Muutenkin vanhat johdot ovat koppuiset ja hapettuneet. Mutta edessä on visainen dilemma. Laittaakko johdot nykyaikaisesti suojaputkeen vai alkuperäisesti Nittoon käärimällä