Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Väri

Alkuperäinen vihertävä
34
62%
Kirkkaan-limen vihreä
4
7%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

cmro85
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

Tuossa a10 koneessa näyttäisi olevan suht hyvä kansikin, eli venttiilitkin 30/37 jos oikein katsoin.
Puristus-suhde on aika matala 8,5:1. Voisi nostella 10 pintaan jolla jo vääntöä saa lisää.
Nokka on a10 koneessa mieto koska isku on lyhyt. Vaikka a12 nokalla voisi parantua kulku myös...

Tässä lukemista. http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... Comparison
Tuolla 1200.com sivustolla rakennetaan paljon tikkukoneita.

Kannattaa aloittaa niinkin yksinkertaisesta, että seokset kohdalleen. Eli, seosmittari apuun.
Voi olla aika metsässä ihan vakionakin ja tehoa ei ole edes vakiomäärää.
Osmo_
Viestit: 7169
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kone on kolmella kiinni, joten puristusten lisäys ei tule kuuloonkaan. Seos on säädetty inan verta rikkaalle väännön saamiseksi.
Mutta toistaiseksi muilta 100A/Cherry -harrastajilta on saanut paremmat neuvot kuin luottofoorumiltani🙄
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
C20
Viestit: 1585
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja C20 »

Osmo_ kirjoitti: Ti Helmi 18, 2020 6:32 am
C20 kirjoitti: Ma Helmi 17, 2020 11:07 pm Juu on erilaisia pakosarjoja, yleensä noi Marteliuksen myymät sarjat on ollut varsin yleishyviä yleiskäyttöön, 4:2:1 satsia näytti kaupoissa olevan hyllyssä, sellasta ehdottelin. . . Sillä toimivalla satsilla + muut voi saadakkin suoraan sen 3-4 hv mitä hakusessa Osmolla onkin, millään pakosarjalla pelkästään ei saa AAkkosesta kymmentäkään heppaa lisää ulos. :D
Onko ongelma luetunymmärryksessä vai missä? En haen mitään mahdottomia tehonlisäyksiä. Vaan haluan koneesta pirteämpää. Kaksi eri asiaa.
Enkä ole niin tyhmä että vaihtaisin pelkän pakosarjan. On tossa kaasari ja imusarjakin :roll:
Sitä samaa kysyn Osmolta? Heti ei kannata olla herne nenässä jos ei ymmärrä . . .
Vastaukseni oli tarkoitettu toyopetin pakosarja ajatukseen ja spekulaatioon erilaisista sarjoista ja käyttötarkoituksista.
poweri
Viestit: 2294
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja poweri »

Osmon aakkosen vakiokone on aivan riittävä sinun kesäajoihin jos se on OIKEESTI kunnossa ja säädöissä. Moottoria et muistaakseni remontoinut, se tulisi tehdä poraten uusilla männillä ja kansi korjuuseen myös. Ohjurit jiiriin ja seetit miraten, uudet laakerit, öljypumppu jne. Koneistamolla ymmärretään kapeen kilpaseetin päälle jonka voi mirata vakioonkin ja hieman siistii kanavaa ohjurin ja seetin välistä, kanavan ja imusarjan voi siivota vinkulla ja paperilla. Puristuksia voi kevyesti nostaa plaanaamalla 8.5--->9.5 toimii nykybensalla 98 mainiosti, jälkikäyntiriski nousee mikä taas johtuu väljästä kaasarista. Koneen ominaisteho käyttöveto paranee kun tiiviissä koneessa paine hieman kasvaa. Koneeseen tehdään tietenkin ohivuototesti ennen ja jälkeen korjaamisen.
Mitään varsinaista virittämistä en suosittele koska kaikki joutuu muuttamaan ja säätämään se oikeesti jarrussa. Mitkään vanhaan sohloon koneeseen tehdyt kaasarin vaihdot ei johda mihkään. Seoksen rikastaminen parantaa alakierrosvetoa mutta laskee yläpään tehoa entisestäänkin. Kunnostaminen johtaa kustannuksiin mutta kun oikeesti hyvää ei vaan ilmaiseksi saa.
361
Viestit: 3993
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja 361 »

poweri kirjoitti: Ti Helmi 18, 2020 9:59 am hieman siistii kanavaa ohjurin ja seetin välistä, kanavan ja imusarjan voi siivota vinkulla ja paperilla.
Hep. Tämä on yksi niistä perusjutuista millä voi saada hepan tai pari lisää. Kuten myös yksinkertaisesti sillä että katsoo että sarjat on linjassa sekä sen ettei tiivisteet ahdista. Pienen sipistelyn tarve voi olla myös pakopuolella että saadaan edes ne tehtaan lupaamat arvot ulos.
Väljää ja ohivuotavaa moottoria on todellakin turha ruveta virittämään kun jo kunnossa olevassa vakiomoottorissa on enemmän tehoja kuin väljässä viritysten jälkeen.
PuuhaPate
Viestit: 10661
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Tähän väliin sopinee vanha viisaus;
Viritys voidaan katsoa onnistuneeksi,
jos teho ei laske yli 10%.
Avatar
toyopet
Viestit: 2008
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Osmo_ kirjoitti: Ti Helmi 18, 2020 8:15 am Kone on kolmella kiinni, joten puristusten lisäys ei tule kuuloonkaan. Seos on säädetty inan verta rikkaalle väännön saamiseksi.
Mutta toistaiseksi muilta 100A/Cherry -harrastajilta on saanut paremmat neuvot kuin luottofoorumiltani🙄
Työntötankokone? Kansi irti ja siivu pois, samalla ne parit muut ehdotetut parannukset.
Mutta sitten se ei pieni ja kevyt viritys enää ollutkaan. :)
Sivutoiminen...
8400
Viestit: 7498
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Aivanko aikuisten oikeasti osmo sä yhdistät pakoputken ahdistuksen runkolaakereiden kestoon tai puristussuhteen kolmeen runkolaakeriin???
361
Viestit: 3993
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja 361 »

8400 kirjoitti: Ti Helmi 18, 2020 1:36 pm Aivanko aikuisten oikeasti osmo sä yhdistät pakoputken ahdistuksen runkolaakereiden kestoon tai puristussuhteen kolmeen runkolaakeriin???
Mä mietinkin että millä helvetin kolmella se kone on kiinni? :lol:
Osmo_
Viestit: 7169
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Näin ainakin äkkiä aatellen. Mut tokihan ne vastaukset voi olla myös asiallisia😏
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
8400
Viestit: 7498
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja 8400 »

361 kirjoitti: Ti Helmi 18, 2020 1:46 pm
8400 kirjoitti: Ti Helmi 18, 2020 1:36 pm Aivanko aikuisten oikeasti osmo sä yhdistät pakoputken ahdistuksen runkolaakereiden kestoon tai puristussuhteen kolmeen runkolaakeriin???
Mä mietinkin että millä helvetin kolmella se kone on kiinni? :lol:
Mersun moottori on kiinni kahdella 8mm pultilla :mrgreen:
Osmo_ kirjoitti: Ti Helmi 18, 2020 1:51 pm Näin ainakin äkkiä aatellen. Mut tokihan ne vastaukset voi olla myös asiallisia😏
No kun sielä männän päällä tapahtuu vähän enemmän jotain siinä palotapahtumassa vertaa siihen että puristaako se nyt sitä ilmaa vähän kovempaan paineeseen. Ja miten palokaasujen poisto liittyy runkolaakereihin??
Osmo_
Viestit: 7169
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

361 kirjoitti: Ti Helmi 18, 2020 1:46 pm
8400 kirjoitti: Ti Helmi 18, 2020 1:36 pm Aivanko aikuisten oikeasti osmo sä yhdistät pakoputken ahdistuksen runkolaakereiden kestoon tai puristussuhteen kolmeen runkolaakeriin???
Mä mietinkin että millä helvetin kolmella se kone on kiinni? :lol:
Kolmella kumityynyllä apurunkossa :mrgreen: Ja kampiakseli kolmella runkolaakerilla.
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
PuuhaPate
Viestit: 10661
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Osmo, jos hevosvoimia tahdot, niin tuosta löytynee halvimmat katsastetut.
Alle 4€/hv. Satiaiseen niitä ei saa mitenkään tuohon hintaan. 8)
https://www.nettiauto.com/saab/9-3/11135417
Avatar
toyopet
Viestit: 2008
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Tämä nyt vie ohi aiheen mutta pakoputken vaikutus dieselissä näkyy olevan tietyllä tapaa huomattava.
Tuossa hiluxissa oli alkuperäinen putki alkupäässä ja sitten loppuosassa vähän pätkistä hitsailtu ja eri kokoja, vähän pientäkin.
Se sitten lahosi takapäästä lopullisesti.

Poika rakenteli uuden, alkuosa siis edelleen alkuperäinen, loppuosa nyt selkeästi suurempaa, minun mielestä vähän liiankin, mutta tosiaan se vaikutti muuhunkin kuin ääneen. Teoriassa sen loppupätkän ei pitäisi vaikuttaa, kun pakokaasut jäähtyy ja etuosa on jo valmiiksi pienempää mutta niin vain se käytännön ajossa kiertää nyt kierrosalueen loppuun.
Aiemmin jäi esim 3. vaihteella 55km/h ja putken teon jälkeen 65km/h. Eli voinee olettaa, että siellä ylärekisterissä kuitenkin oli ahdistusta ja se nyt poistui.
Mitenkään muuten eroa ei huomaa.
Sivutoiminen...
sportswgn
Viestit: 1701
Liittynyt: To Marras 03, 2011 5:58 pm
Paikkakunta: Kyyjärvi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Kyllä siihen sen muutaman hevosvoiman saa kaasuttimen vaihtamalla, kanavat siistimällä ja sarjat kanteen kohdistamalla. Mutta kun imupuoli muuttuu paremmin hengittäväksi niin pitää muistaa pakopuolikin. Se oma pakosarja on melko surkea. Puristussuhdetta kannattaa ehdottomasti nostaa, nuohan on suunniteltu toimimaan 92:lla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Citroen C5
mennyttä kalustoa: kaiken näköstä kulkinetta on ollu alla (jopa to**ta ja o**l)
Osmo_
Viestit: 7169
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Davai bratan! Is time.
Kuva
Kuva
Kuva

Tämän vuoden ensisavut siis. Aiettä kun tuli hyvä mieli😊 Pesu ja seuraavaks pitää viedä halliin, vahata ja fiksata. Samoten pitää hakea kaupasta maalia ja röpömassaa. Maalari ei vetänyt viime keväänä, joten laitetaan nyt. Kuralätkät pitää laittaa takaisin. Toi peba on vaan niin orvon näkönen ilman niitä😢 Ja ronsunkorvapeili tarvis vaihtaa johonkin sievään kromipeiliin. Löytys vaan samalla ruuvijaolla oleva.
Ja ennenkuin ketään valittaa alhaalla olevasta äänenvaimentimesta niin se ei tuu yhtään tankkia alemmas. Tein irtopaloista uuden ja alkuperäisen oloista siroa, ovaalia kammiovaimenninta ei ollut saannilla. Joten tuolla on nyt sit läpivirtauspönttö.
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
nuhvi46063
Viestit: 2240
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Mutta miksi tuo pakoputken klemmari on tuossa näkösällä :shock:
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Osmo_
Viestit: 7169
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

nuhvi46063 kirjoitti: Su Maalis 08, 2020 4:38 pm Mutta miksi tuo pakoputken klemmari on tuossa näkösällä :shock:
Milläs se pakoputki olis takapäästään sitten kiinni😏 Tolla klemmarilla sai haettua pakoputkelle sopivan aseman helposti. Onhan se toki hieman hölmön näkönen, mutta en jaksa ottaa putkea irti hitsatakseni siihen koukkua.
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
poweri
Viestit: 2294
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja poweri »

Vielä kerran todettava että propsit Osmolle siitä että sait ton valmiiksi ja tulille ajoon. Jokainen kommentoija voi muistella omia sätöstyksiään Osmon ikäisenä. Surffailevia sohvaperunoita kyllä riittää, eri miehet ketä tekee ja saa jotain aikaan. Kaikki ollaan oppirahat maksettu muodossa jos toisessa.
Moottorin voi ottaa pöydälle jos se alkaa oireilee, sinistä ei saa tulla ajossa tai kun kaasuttaa paikallaan. Jarrulevyt löytyy kyllä harrastajilta jos uusia ei saa, valkkaa parhaat ja siivoo pinnan sorvissa. Jos levy ns minimimitassa, ajelee sillä jonkun kesän ajot kunnes löytää paremmat tai jopa uudet.
Osmo_
Viestit: 7169
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Moottorihan tässä toimii oikeinkin hyvin ja hyllystä löytyy kaksi purettua A10:iä ja läjäpäin uutta osaa. Jarrulevyjen metsästys jatkuu, jahka saan vaan mitattua kaakelit kun nimimerkki Thames niitä pyyteli. Levyt on juu alarajalla. Vaihtelin uudet jarrupalat varmuuden vuoksi. Männän puolen pala oli kuluneempi kuin levyn. Käytetyt palat laitoin tuonne viime talvena. Nyt kiillotin liukupalojen pinnat, mutta tuntuvat melko naheilta silti🧐 Oikeen puolen satulaan pitää vaihtaa pikkuletku. Siinä näkyi pykimää juuressa.
Ja mitä kaasuttimen vaihtoon tulee niin luovuin ajatuksesta. Sain PTSD:n mopoajoilta suutinjumpasta. Enää tarvisi vaihtaa lämppärin etuvastus ja tehdä jotain lämppärin suht kovaa hurisevalle moottorille. Mutta nyt aivan ekaksi fiksiä. Nimittäin nyt vuoden jälkeen kun maali on varmasti kuivaa, vedän vahan päälle. Ja sitten joku saakutan Ozmo meni liikutteleen autoo kurasaappaat jalassa. Arvata sen saattaa millaselta jalkatila näyttää :roll:
Pikkasen piti ulkonäköökin piristää. Takalasissa on meidän Datsun 100 -harrastajien paskanjauhantawhatsappryhmän logo "Do it in Datsun" ja takaluukussa on Turmion Kätilöiden Faster than God -sinkun kansikuva. Inside joke, viime vuoden Saarihelvetti liittyy vahvasti tapaukseen. Takapenkille pitää vielä heittää viltti ja tyyny :mrgreen:
Jos sitä irrottelis vielä vaihteensiirtimen ja printtailis uudet helat.
Ja Poweri, kiitos kommentista. Jossen väärin muista niin olit skeptinen ja sarkastinen projektia kohtaan. Se tuntuu saakutan hyvälle kun saa näytettyä epäilijöille. Ja vielä paremmalta kun epäilijä antaa kehuja :)
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Bing [Bot], Google [Bot], JSSM, kkuula, Tjsal, Tumppi 865 ja 123 vierailijaa