Sivu 72/74

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 1:51 pm
Kirjoittaja Osmo_
RS kirjoitti: La Helmi 15, 2020 1:37 pm Saako sen alipaineella avautuvan läpän helposti pakkoaukeavaksi vivustoa muuttamalla?
Ei kauhean helposti. Akselilla on mutkaisen varren päässä paino. Periaatteesa siittä plommista vois hioo siivun pois. Enkä tavoittele kymmeniä. 2-5hp piisaa mainiosti.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 2:07 pm
Kirjoittaja 8400
Laitat isomman moottorin, mitä ihmeen väliä sillä nyt on kun ei oo kyseessä mikään museopeli? Sellanen joka menee paikalleen suoraan. Mikään ei korvaa kuutiotuumia.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 2:39 pm
Kirjoittaja Tumppi 865
8400 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 2:07 pm Laitat isomman moottorin, mitä ihmeen väliä sillä nyt on kun ei oo kyseessä mikään museopeli? Sellanen joka menee paikalleen suoraan. Mikään ei korvaa kuutiotuumia.
Juu, ja jättää sen alkuperäsen toimivan räpeltämättä, jonka voi helposti laittaa takasin jos tulee tarve.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 3:31 pm
Kirjoittaja Osmo_
Ei mitään. Kaikki viritysjutut unohdettu jos kerta pikkuasiaa ehdottaa ja kaikki pitäs panna uutta. Ei tule yhtään mitään päivitystä.
Kun nyt ajattelin pistää pikkasen isomman kaaaarin koneeseen mikä on täydessä tikissä. Mutta ei. Pitäis tehdä kaikki alusta alkaen uusiksi ja pistää isompi moottori päälle. Olkoon.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 4:38 pm
Kirjoittaja oh1hih
Et Osmo ole noissa Talwiajoissa jne ajoneuvoharrastajien kiehnäyksissä pyörinyt?
Ite olin tuossa viikko takaisin Laukaassa 47. Talwiajoilla Taunuksen hanttimiehenä karttaa ihmettelemässä =D.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 4:49 pm
Kirjoittaja 8400
Koska ei tossa oo mitään järkeä että vaihtaa kaasaria että saa kaks hevosvoimaa lisää, jos sillä nyt edes saa mitään hyötyä. Tai hyötyä vertaa siihen että säätää alkuperäistä. Isompi moottori bolt on ja alkaa nelosvaihde maistumaan. Eka julistetaan että pelastetaan museoinnilta ja sitten pitää jotain joutavaa hiplailla.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 5:00 pm
Kirjoittaja C20
Peltisatsii näyttää saavan heti hyllystä hintaa alle 300€, perään hieman avarampi putki sekä sitten se sun isompi kaasutin seuraksi niin virtaa sen verta reilummin kaasut ja bensa että piisaa katupiristykseen. Noilla peltisarjoilla muuttuu tommoset vanhat moottorit hetheittämällä pari hv tehokkaammiksi. Toki en ulkoa muista mnkälainen toi 100 A vakio pakosarja on, yleensähän ne oli semmoisia valuhirviöitä että ei pahemmasta väliä.
Mätä A oli meidän nuoruudessa yleinen kutsumanimi ko. menopelille jonka johdosta noita ei oikein rassattavaksi enää löytynyt.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 5:30 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Pakoputki puoli on tärkeä lisätehoja haettaessa. Joissakin autoissa jo sen avartaminen tuo lisää tehoa.
Toisinkin päin voi käydä. Sitikan GTi BX:stä meni pakoputki just hiukan ennen katsastusta.
Kiirellisenä korjauksena otettiin pakoputki pihalla nyhjöttävästä 1,4 BX:stä.
Bensan kulutus tipahti yli litralla satasella, mutta niin tippui liikehdintäkykykin.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 5:53 pm
Kirjoittaja Leukkumies
C20 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 5:00 pm Peltisatsii näyttää saavan heti hyllystä hintaa alle 300€, perään hieman avarampi putki sekä sitten se sun isompi kaasutin seuraksi niin virtaa sen verta reilummin kaasut ja bensa että piisaa katupiristykseen. Noilla peltisarjoilla muuttuu tommoset vanhat moottorit hetheittämällä pari hv tehokkaammiksi. Toki en ulkoa muista mnkälainen toi 100 A vakio pakosarja on, yleensähän ne oli semmoisia valuhirviöitä että ei pahemmasta väliä.
Mätä A oli meidän nuoruudessa yleinen kutsumanimi ko. menopelille jonka johdosta noita ei oikein rassattavaksi enää löytynyt.
Näinpä, kuten edelliselle sivulle omien kokemusten pohjalta kirjoitinkin.
Aika lailla nuo ovat kyllä kadonneet ko. ikäluokan muunmerkkisetkin pikkuautot ei yksin 100a.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 6:08 pm
Kirjoittaja Mika 82
En nyt tästä tiedä, mutta vanha fiesta kulki hirveen huonosti. Sytytysennakko oli säädetty pistoolilla oikeaksi. Kun sääti korvakuulolla (lisää ennakkoa) kulku parani huomattavasti.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 6:14 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Se on tuo korvakuulo sellainen, että kun pakoputki pörisee miehekkäästi
ja imuäänet juhlavasti, niin autokin tuntuu kulkevan lujempaa. 8)
Fiestassa saattoi olla ennakkosäädin rikki, joten lisäennakko antoi
oikeanlaisen ennakon kierroksilla. Tai jotain sellasta.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 8:23 pm
Kirjoittaja 361
Monenkin auton kulkuun saadaan pientä pirteyttä ajoitusta hieman aikaistamalla.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 8:25 pm
Kirjoittaja 361
Leukkumies kirjoitti: La Helmi 15, 2020 5:53 pm
C20 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 5:00 pm Peltisatsii näyttää saavan heti hyllystä hintaa alle 300€, perään hieman avarampi putki sekä sitten se sun isompi kaasutin seuraksi niin virtaa sen verta reilummin kaasut ja bensa että piisaa katupiristykseen. Noilla peltisarjoilla muuttuu tommoset vanhat moottorit hetheittämällä pari hv tehokkaammiksi. Toki en ulkoa muista mnkälainen toi 100 A vakio pakosarja on, yleensähän ne oli semmoisia valuhirviöitä että ei pahemmasta väliä.
Mätä A oli meidän nuoruudessa yleinen kutsumanimi ko. menopelille jonka johdosta noita ei oikein rassattavaksi enää löytynyt.
Näinpä, kuten edelliselle sivulle omien kokemusten pohjalta kirjoitinkin.
Aika lailla nuo ovat kyllä kadonneet ko. ikäluokan muunmerkkisetkin pikkuautot ei yksin 100a.
Itseasiassa datsunit kestivät usein pidempään kuin monet muut pikkuautot.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: La Helmi 15, 2020 9:10 pm
Kirjoittaja Leukkumies
361 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 8:25 pm
Leukkumies kirjoitti: La Helmi 15, 2020 5:53 pm
C20 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 5:00 pm Peltisatsii näyttää saavan heti hyllystä hintaa alle 300€, perään hieman avarampi putki sekä sitten se sun isompi kaasutin seuraksi niin virtaa sen verta reilummin kaasut ja bensa että piisaa katupiristykseen. Noilla peltisarjoilla muuttuu tommoset vanhat moottorit hetheittämällä pari hv tehokkaammiksi. Toki en ulkoa muista mnkälainen toi 100 A vakio pakosarja on, yleensähän ne oli semmoisia valuhirviöitä että ei pahemmasta väliä.
Mätä A oli meidän nuoruudessa yleinen kutsumanimi ko. menopelille jonka johdosta noita ei oikein rassattavaksi enää löytynyt.
Näinpä, kuten edelliselle sivulle omien kokemusten pohjalta kirjoitinkin.
Aika lailla nuo ovat kyllä kadonneet ko. ikäluokan muunmerkkisetkin pikkuautot ei yksin 100a.
Itseasiassa datsunit kestivät usein pidempään kuin monet muut pikkuautot.
Varmasti ja kyllä kestivät. Itsellä oli eka peltoauto em. B310 140Y, ja sen jälkeen oli N10 120A, aivan eri maata laadultaan olevia autoja kuin siskolla vähän aiemmin ollu käyttis 1300 Sport vanhakoppa-escort, joka ei esim. lähtenyt ikinä sadekelillä käyntiin, piti pistää aina suojaan että pääsi jotenki liikkeelle. Kyllä siinä kojelauta sitten osas heilua kylmänä nykimisen tahtiin kun liikkeelle pääsi. Ruosteiset Datsunit taas lähti melkein keli ku keli oli, ei se ekkerikään kyllä enää häävi pelleiltään ollu.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: Ma Helmi 17, 2020 2:41 pm
Kirjoittaja Osmo_
No, nyt on sitten tulossa A12 pakosarja ja pikkasen putkea. Putki isonee 32->40mm ja poikkipinta-ala 1,5 -kertaantuu. Luulisi tuon helpottavan runkolaakerikuormaa pakotahdilla🤔
Imusarja sitten saa päällensä ton DCG-306:n. Tehdään nyt sit kokonaisuus kuntoon. Tarvisiko ilmanputsari vaihtaa kans, vai meneekö tolla alkuperäsellä?

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: Ma Helmi 17, 2020 2:54 pm
Kirjoittaja 361
Ilmamputsari pitää ehdottomasti vaihtaa. Tyttöystävän tai sen puuttuessa äidin sukkahousut ovat mitä paras valinta hyvän hengityksen takaamiseksi. Samalla tulee vähintään +100heppaa pelkästään äänen perusteella.

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: Ma Helmi 17, 2020 6:12 pm
Kirjoittaja C20
Onko se A12 sarja sen parempi kuin se vakio ? Ei se isompi reikäkoko hirveästi auta jos siellä samat virtausahdistukset on kun pienemmässäkin, oikeanlaisella peltisarjallahan saadaan nimenomaan ne pakopulssit samanlaisiksi keskenään joka mahdollistaa tehonlisääntymisen. Mutta kokeilemalla selviää, älä nyt ainakaan rahaa moisiin vakio valuihin kauheasti tuhlaa. :?

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: Ma Helmi 17, 2020 10:59 pm
Kirjoittaja toyopet
Noista pakosarjoista on monenlaista vääntöä ollut eri palstoilla ja essonbaareissa.
Jos meinaa merkittäviä eroja saada, niin menee aika tieteeksi, summamutikassa rakennettu peltisarja voi olla hyvä tai sitten ei yhtään sen parempi kuin alkuperäinen.
Ja yleensä se ero tahtoo tulla siellä kierrosalueen yläpäässä ja normaalissa ajossa sillä ei taas ole suurta merkitystä, se keskialue on tärkeämpi. Tietysti jos valmiiksi ahdistaa, niin isompi reikä helpottaa siihen.

Tuossa teholuokassa pakosarjan vaikutus ei kuitenkaan kymmeniä heppoja tee. :)

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: Ma Helmi 17, 2020 11:07 pm
Kirjoittaja C20
Juu on erilaisia pakosarjoja, yleensä noi Marteliuksen myymät sarjat on ollut varsin yleishyviä yleiskäyttöön, 4:2:1 satsia näytti kaupoissa olevan hyllyssä, sellasta ehdottelin. . . Sillä toimivalla satsilla + muut voi saadakkin suoraan sen 3-4 hv mitä hakusessa Osmolla onkin, millään pakosarjalla pelkästään ei saa AAkkosesta kymmentäkään heppaa lisää ulos. :D

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Lähetetty: Ti Helmi 18, 2020 6:32 am
Kirjoittaja Osmo_
C20 kirjoitti: Ma Helmi 17, 2020 11:07 pm Juu on erilaisia pakosarjoja, yleensä noi Marteliuksen myymät sarjat on ollut varsin yleishyviä yleiskäyttöön, 4:2:1 satsia näytti kaupoissa olevan hyllyssä, sellasta ehdottelin. . . Sillä toimivalla satsilla + muut voi saadakkin suoraan sen 3-4 hv mitä hakusessa Osmolla onkin, millään pakosarjalla pelkästään ei saa AAkkosesta kymmentäkään heppaa lisää ulos. :D
Onko ongelma luetunymmärryksessä vai missä? En haen mitään mahdottomia tehonlisäyksiä. Vaan haluan koneesta pirteämpää. Kaksi eri asiaa.
Enkä ole niin tyhmä että vaihtaisin pelkän pakosarjan. On tossa kaasari ja imusarjakin :roll: