Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Väri

Alkuperäinen vihertävä
34
62%
Kirkkaan-limen vihreä
4
7%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Osmo_
Viestit: 7169
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

RS kirjoitti: La Helmi 15, 2020 1:37 pm Saako sen alipaineella avautuvan läpän helposti pakkoaukeavaksi vivustoa muuttamalla?
Ei kauhean helposti. Akselilla on mutkaisen varren päässä paino. Periaatteesa siittä plommista vois hioo siivun pois. Enkä tavoittele kymmeniä. 2-5hp piisaa mainiosti.
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
8400
Viestit: 7498
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Laitat isomman moottorin, mitä ihmeen väliä sillä nyt on kun ei oo kyseessä mikään museopeli? Sellanen joka menee paikalleen suoraan. Mikään ei korvaa kuutiotuumia.
Tumppi 865
Viestit: 5145
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

8400 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 2:07 pm Laitat isomman moottorin, mitä ihmeen väliä sillä nyt on kun ei oo kyseessä mikään museopeli? Sellanen joka menee paikalleen suoraan. Mikään ei korvaa kuutiotuumia.
Juu, ja jättää sen alkuperäsen toimivan räpeltämättä, jonka voi helposti laittaa takasin jos tulee tarve.
Osmo_
Viestit: 7169
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ei mitään. Kaikki viritysjutut unohdettu jos kerta pikkuasiaa ehdottaa ja kaikki pitäs panna uutta. Ei tule yhtään mitään päivitystä.
Kun nyt ajattelin pistää pikkasen isomman kaaaarin koneeseen mikä on täydessä tikissä. Mutta ei. Pitäis tehdä kaikki alusta alkaen uusiksi ja pistää isompi moottori päälle. Olkoon.
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
Avatar
oh1hih
Viestit: 140
Liittynyt: La Tammi 04, 2020 11:42 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja oh1hih »

Et Osmo ole noissa Talwiajoissa jne ajoneuvoharrastajien kiehnäyksissä pyörinyt?
Ite olin tuossa viikko takaisin Laukaassa 47. Talwiajoilla Taunuksen hanttimiehenä karttaa ihmettelemässä =D.
8400
Viestit: 7498
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Koska ei tossa oo mitään järkeä että vaihtaa kaasaria että saa kaks hevosvoimaa lisää, jos sillä nyt edes saa mitään hyötyä. Tai hyötyä vertaa siihen että säätää alkuperäistä. Isompi moottori bolt on ja alkaa nelosvaihde maistumaan. Eka julistetaan että pelastetaan museoinnilta ja sitten pitää jotain joutavaa hiplailla.
C20
Viestit: 1585
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja C20 »

Peltisatsii näyttää saavan heti hyllystä hintaa alle 300€, perään hieman avarampi putki sekä sitten se sun isompi kaasutin seuraksi niin virtaa sen verta reilummin kaasut ja bensa että piisaa katupiristykseen. Noilla peltisarjoilla muuttuu tommoset vanhat moottorit hetheittämällä pari hv tehokkaammiksi. Toki en ulkoa muista mnkälainen toi 100 A vakio pakosarja on, yleensähän ne oli semmoisia valuhirviöitä että ei pahemmasta väliä.
Mätä A oli meidän nuoruudessa yleinen kutsumanimi ko. menopelille jonka johdosta noita ei oikein rassattavaksi enää löytynyt.
PuuhaPate
Viestit: 10661
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Pakoputki puoli on tärkeä lisätehoja haettaessa. Joissakin autoissa jo sen avartaminen tuo lisää tehoa.
Toisinkin päin voi käydä. Sitikan GTi BX:stä meni pakoputki just hiukan ennen katsastusta.
Kiirellisenä korjauksena otettiin pakoputki pihalla nyhjöttävästä 1,4 BX:stä.
Bensan kulutus tipahti yli litralla satasella, mutta niin tippui liikehdintäkykykin.
Leukkumies
Viestit: 612
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Leukkumies »

C20 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 5:00 pm Peltisatsii näyttää saavan heti hyllystä hintaa alle 300€, perään hieman avarampi putki sekä sitten se sun isompi kaasutin seuraksi niin virtaa sen verta reilummin kaasut ja bensa että piisaa katupiristykseen. Noilla peltisarjoilla muuttuu tommoset vanhat moottorit hetheittämällä pari hv tehokkaammiksi. Toki en ulkoa muista mnkälainen toi 100 A vakio pakosarja on, yleensähän ne oli semmoisia valuhirviöitä että ei pahemmasta väliä.
Mätä A oli meidän nuoruudessa yleinen kutsumanimi ko. menopelille jonka johdosta noita ei oikein rassattavaksi enää löytynyt.
Näinpä, kuten edelliselle sivulle omien kokemusten pohjalta kirjoitinkin.
Aika lailla nuo ovat kyllä kadonneet ko. ikäluokan muunmerkkisetkin pikkuautot ei yksin 100a.
Mika 82
Viestit: 6505
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

En nyt tästä tiedä, mutta vanha fiesta kulki hirveen huonosti. Sytytysennakko oli säädetty pistoolilla oikeaksi. Kun sääti korvakuulolla (lisää ennakkoa) kulku parani huomattavasti.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
PuuhaPate
Viestit: 10661
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Se on tuo korvakuulo sellainen, että kun pakoputki pörisee miehekkäästi
ja imuäänet juhlavasti, niin autokin tuntuu kulkevan lujempaa. 8)
Fiestassa saattoi olla ennakkosäädin rikki, joten lisäennakko antoi
oikeanlaisen ennakon kierroksilla. Tai jotain sellasta.
361
Viestit: 3993
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Monenkin auton kulkuun saadaan pientä pirteyttä ajoitusta hieman aikaistamalla.
361
Viestit: 3993
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Leukkumies kirjoitti: La Helmi 15, 2020 5:53 pm
C20 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 5:00 pm Peltisatsii näyttää saavan heti hyllystä hintaa alle 300€, perään hieman avarampi putki sekä sitten se sun isompi kaasutin seuraksi niin virtaa sen verta reilummin kaasut ja bensa että piisaa katupiristykseen. Noilla peltisarjoilla muuttuu tommoset vanhat moottorit hetheittämällä pari hv tehokkaammiksi. Toki en ulkoa muista mnkälainen toi 100 A vakio pakosarja on, yleensähän ne oli semmoisia valuhirviöitä että ei pahemmasta väliä.
Mätä A oli meidän nuoruudessa yleinen kutsumanimi ko. menopelille jonka johdosta noita ei oikein rassattavaksi enää löytynyt.
Näinpä, kuten edelliselle sivulle omien kokemusten pohjalta kirjoitinkin.
Aika lailla nuo ovat kyllä kadonneet ko. ikäluokan muunmerkkisetkin pikkuautot ei yksin 100a.
Itseasiassa datsunit kestivät usein pidempään kuin monet muut pikkuautot.
Leukkumies
Viestit: 612
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Leukkumies »

361 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 8:25 pm
Leukkumies kirjoitti: La Helmi 15, 2020 5:53 pm
C20 kirjoitti: La Helmi 15, 2020 5:00 pm Peltisatsii näyttää saavan heti hyllystä hintaa alle 300€, perään hieman avarampi putki sekä sitten se sun isompi kaasutin seuraksi niin virtaa sen verta reilummin kaasut ja bensa että piisaa katupiristykseen. Noilla peltisarjoilla muuttuu tommoset vanhat moottorit hetheittämällä pari hv tehokkaammiksi. Toki en ulkoa muista mnkälainen toi 100 A vakio pakosarja on, yleensähän ne oli semmoisia valuhirviöitä että ei pahemmasta väliä.
Mätä A oli meidän nuoruudessa yleinen kutsumanimi ko. menopelille jonka johdosta noita ei oikein rassattavaksi enää löytynyt.
Näinpä, kuten edelliselle sivulle omien kokemusten pohjalta kirjoitinkin.
Aika lailla nuo ovat kyllä kadonneet ko. ikäluokan muunmerkkisetkin pikkuautot ei yksin 100a.
Itseasiassa datsunit kestivät usein pidempään kuin monet muut pikkuautot.
Varmasti ja kyllä kestivät. Itsellä oli eka peltoauto em. B310 140Y, ja sen jälkeen oli N10 120A, aivan eri maata laadultaan olevia autoja kuin siskolla vähän aiemmin ollu käyttis 1300 Sport vanhakoppa-escort, joka ei esim. lähtenyt ikinä sadekelillä käyntiin, piti pistää aina suojaan että pääsi jotenki liikkeelle. Kyllä siinä kojelauta sitten osas heilua kylmänä nykimisen tahtiin kun liikkeelle pääsi. Ruosteiset Datsunit taas lähti melkein keli ku keli oli, ei se ekkerikään kyllä enää häävi pelleiltään ollu.
Osmo_
Viestit: 7169
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

No, nyt on sitten tulossa A12 pakosarja ja pikkasen putkea. Putki isonee 32->40mm ja poikkipinta-ala 1,5 -kertaantuu. Luulisi tuon helpottavan runkolaakerikuormaa pakotahdilla🤔
Imusarja sitten saa päällensä ton DCG-306:n. Tehdään nyt sit kokonaisuus kuntoon. Tarvisiko ilmanputsari vaihtaa kans, vai meneekö tolla alkuperäsellä?
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
361
Viestit: 3993
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Ilmamputsari pitää ehdottomasti vaihtaa. Tyttöystävän tai sen puuttuessa äidin sukkahousut ovat mitä paras valinta hyvän hengityksen takaamiseksi. Samalla tulee vähintään +100heppaa pelkästään äänen perusteella.
C20
Viestit: 1585
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja C20 »

Onko se A12 sarja sen parempi kuin se vakio ? Ei se isompi reikäkoko hirveästi auta jos siellä samat virtausahdistukset on kun pienemmässäkin, oikeanlaisella peltisarjallahan saadaan nimenomaan ne pakopulssit samanlaisiksi keskenään joka mahdollistaa tehonlisääntymisen. Mutta kokeilemalla selviää, älä nyt ainakaan rahaa moisiin vakio valuihin kauheasti tuhlaa. :?
Avatar
toyopet
Viestit: 2008
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Noista pakosarjoista on monenlaista vääntöä ollut eri palstoilla ja essonbaareissa.
Jos meinaa merkittäviä eroja saada, niin menee aika tieteeksi, summamutikassa rakennettu peltisarja voi olla hyvä tai sitten ei yhtään sen parempi kuin alkuperäinen.
Ja yleensä se ero tahtoo tulla siellä kierrosalueen yläpäässä ja normaalissa ajossa sillä ei taas ole suurta merkitystä, se keskialue on tärkeämpi. Tietysti jos valmiiksi ahdistaa, niin isompi reikä helpottaa siihen.

Tuossa teholuokassa pakosarjan vaikutus ei kuitenkaan kymmeniä heppoja tee. :)
Sivutoiminen...
C20
Viestit: 1585
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja C20 »

Juu on erilaisia pakosarjoja, yleensä noi Marteliuksen myymät sarjat on ollut varsin yleishyviä yleiskäyttöön, 4:2:1 satsia näytti kaupoissa olevan hyllyssä, sellasta ehdottelin. . . Sillä toimivalla satsilla + muut voi saadakkin suoraan sen 3-4 hv mitä hakusessa Osmolla onkin, millään pakosarjalla pelkästään ei saa AAkkosesta kymmentäkään heppaa lisää ulos. :D
Osmo_
Viestit: 7169
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

C20 kirjoitti: Ma Helmi 17, 2020 11:07 pm Juu on erilaisia pakosarjoja, yleensä noi Marteliuksen myymät sarjat on ollut varsin yleishyviä yleiskäyttöön, 4:2:1 satsia näytti kaupoissa olevan hyllyssä, sellasta ehdottelin. . . Sillä toimivalla satsilla + muut voi saadakkin suoraan sen 3-4 hv mitä hakusessa Osmolla onkin, millään pakosarjalla pelkästään ei saa AAkkosesta kymmentäkään heppaa lisää ulos. :D
Onko ongelma luetunymmärryksessä vai missä? En haen mitään mahdottomia tehonlisäyksiä. Vaan haluan koneesta pirteämpää. Kaksi eri asiaa.
Enkä ole niin tyhmä että vaihtaisin pelkän pakosarjan. On tossa kaasari ja imusarjakin :roll:
-Ozmo da Discovibrator-
Revi minut auki ja kokoa uudelleen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jlindroos, JP2112, KETA, Mika 82, Porin Mörkö, Tjsal ja 91 vierailijaa