Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
34
62%
Kirkkaan-limen vihreä
4
7%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

korjailija
Viestit: 3858
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Sen lukon pohjan saa varmaan purettua ja pinnat putsattua niin ainakin useimmissa vähän vanhemmissa kulkineissa.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Kalustoa: vanhoja ja uudempia autoja, Valmet VL2402 maastotrukki, projekteja enemmän kuin ehtii tehdä
Osmo_
Viestit: 7278
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tulipa löydettyä uudet N10 Cherryn levyt. Millainen homma on, mitä kaikkea menee uusiksi? Jarrukannake taitaa olla hieman syvempi ja satula pidempi? Question kuuluukin, mahtuuko romut 12" vanteen sisään ja onko jollakulla nurkissa N10 satuloita ja mahdollisesti napoja?
-Ozmo da Discovibrator-
Pimeys on riivannut minua. Ja nyt haluan tanssia Kätilöiden musiikin tahdissa
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
Osmo_
Viestit: 7278
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Noniin. Virtalukon pohja tsekattu vipukatkaisijalla. No changes, naksahtaa vain. Eli pohja ehjä vaikka kaapelit on kunnolla kiinni. Otin startin irti ja testasin viilapenkissä apukaapeleilla ja ruuvimeisselillä pyörii normaalisti. Olisiko vika sitten hiilissä? Pitänee ottaa hiilipääty auki ja tsekata. Voiko mukamas hiilet korkata noinkin ennalta varoittamatta :?
Sitten tuohon dynamoon. Hain varaosaputkasta uuden laturin. Sama vika. Kun johdot ovat kiinni (B+ 4mm2 ruuviliitin ja heräte 2-napainen pistoke), akun ja laturin välissä menevässä johdossa on 12,5V jännite. Kun taas ottaa ton 2-napaisen pistokkeen irti, jännitettä menee läpi 2V. Eli, ilmeisesti vika ei ole laturissa. Varastin herätesähkön virtalukon pohjasta merkkivalolle, mistä johto jatkuu laturin perään diodin kautta. Mistähän tuota sitten hakisi taas.
-Ozmo da Discovibrator-
Pimeys on riivannut minua. Ja nyt haluan tanssia Kätilöiden musiikin tahdissa
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
sportswgn
Viestit: 1710
Liittynyt: To Marras 03, 2011 5:58 pm
Paikkakunta: Kyyjärvi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Otat sen diodin pois niin rupeaa pelaamaan.
Kyllä ne hiilet voi kertalaakista ruveta temppuilemaan ja niihin se vika sopii jos kerran solkku naksahtaa mutta startti ei pyöritä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Citroen C5
mennyttä kalustoa: kaiken näköstä kulkinetta on ollu alla (jopa to**ta ja o**l)
Osmo_
Viestit: 7278
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Startti tuli kuntoon. Hiilet siihen on tod näk vaihdettu joskus, sillä hiilen johto oli hangannut ankkuriin, mutta ei pahasti. Ohut kerros vaseliinia laakeripintoihin, ankkurin kiillotus ja putsaus ja paikalleen. Toimii.
Mutta toi laturi. Kuuluuko B+ -navassa olla jatkuva jännite, kun ottaa laturin johdon irti pluskengästä ja mittaa johdon ja plusnavan väliltä? Diodi siellä on ehjä. Totesin sen kytkemällä sen akun ja jännitekynän väliin.
Flektikin toimii nyt niinkuin pitää. Pidin siellä vieläkin releen, mutta kytkin lämpöanturin toimintaan.
-Ozmo da Discovibrator-
Pimeys on riivannut minua. Ja nyt haluan tanssia Kätilöiden musiikin tahdissa
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
ch
Viestit: 1225
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja ch »

Öö hetkinen. Siis oliko laturilta akkuun menevä virtajohto irti laturin päästä? Ja mittasit siis väliltä laturin b+ ja mikä johto oli vastineena?
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Osmo_
Viestit: 7278
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Siis akun ja B+ välinen johto irti ja mittaus sen johdon ja plusnavan välistä. Irrotin johdon akun päästä, kun se oli helpommin käsillä eikä yhdy muihin johtoihin sillä välin. Mutta kuitenkin
-Ozmo da Discovibrator-
Pimeys on riivannut minua. Ja nyt haluan tanssia Kätilöiden musiikin tahdissa
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
ch
Viestit: 1225
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja ch »

Ei siinä kohtaa pitäis jännitettä olla, jos kerran akun johto on irti. Jos haluat tässä iltaolusten ohella opiskella kaiken mitä yleismittarilla pystyy vaihtovirtalaturista mittaamaan, niin omasta mielestä tämä on hyvä youtube-pätkä. Toki englanniksi mutta melko juurta jaksain selitetettynä.
https://www.youtube.com/watch?v=at_R7sENE0s&t=1281s
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Osmo_
Viestit: 7278
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Eihän siinä pitäiskään olla. On koitettu runkokorjatulla ja vanhalla laturilla. Molemmissa sähkö menee suoraan läpi. Ja diodin poisjättäminen ei tee mitään muutosta asiaan.
-Ozmo da Discovibrator-
Pimeys on riivannut minua. Ja nyt haluan tanssia Kätilöiden musiikin tahdissa
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
sportswgn
Viestit: 1710
Liittynyt: To Marras 03, 2011 5:58 pm
Paikkakunta: Kyyjärvi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Laturissa diodivika? Tosin epätodennäköistä, että molemmissa kokeilluissa. Onko heräte oikeassa navassa kun muistaakseni kirjoitit, että laturissa on kaksi lattaliitintä?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Citroen C5
mennyttä kalustoa: kaiken näköstä kulkinetta on ollu alla (jopa to**ta ja o**l)
Osmo_
Viestit: 7278
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kuva

Tässä karkea piirros. Herätteen ja B+ välillä on yhteys, voisiko se olla syyllinen? Laturin liitännät on katkaistu K10:stä suoraan. Eli katkaisin muinoin johtosarjan ja nostin laturin ylös niiden kanssa.
Paskalaatuinen kuva, kamera ei tahdo tarkentaa. Herätejohto on kaksnapainen pistoke. Toiseen menee virta diodilta ja toisesta lähtee johto B+:aan.
-Ozmo da Discovibrator-
Pimeys on riivannut minua. Ja nyt haluan tanssia Kätilöiden musiikin tahdissa
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
sportswgn
Viestit: 1710
Liittynyt: To Marras 03, 2011 5:58 pm
Paikkakunta: Kyyjärvi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Herätteessä ei tarvitse diodia. Ja virta sinne B+ kiertää luultavasti nyt tuon ign-liittimen kautta. En varmaksi muista mutta alunperin siihen ign-napaan tulee virta virtalukon ohjaamana. Ei ole nyt yhtään Datsunia tontilla mistä tutkia, N10/N12 Cherryn korjausopas on jossain ja siinä kytkentäkaaviot, tuskin eroaa Micrasta laturin osalta. Tutkin kun löydän.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD, Citroen C5
mennyttä kalustoa: kaiken näköstä kulkinetta on ollu alla (jopa to**ta ja o**l)
Tumppi 865
Viestit: 5413
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Mikäs siinä nyt suurin ongelma, ettei lataa, vai tuolla aiemmin mainittu virtojen häviäminen seisonnassa?
Onkos diodi ollu alkuperäsessä kytkennässä, vai joku jälkiasennus? Kuten edellinen jo sanoi, niin ei diodia yleensä tarvi herätteessä!
Pikkuliittimen piuhat varmasti oikeinpäin?
Eikös pikkuliittimien virrat pidä katketa kun virrat katkastaa virtalukolta, jolloin ei pitäs olla häviömahollisuutta sieltäkautta?!
Osmo_
Viestit: 7278
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tein mittauksia. Katkaisin kentän ja B+ välisen johdon. B+ tulevan johdon ja maan välissä kulkee 12V. Samaten kuin kentän ja B+ välissä. Kentän ja maan välistä ei tule mitään. Tämä virrat pois -asennossa.
Kun katkaisin tuon johdon, B+ ja akun välissä kulki 9V, mutta latausjännite kasvoi 15,2V tietämille tyhjäkäynnillä.
En tiedä, mitä tuo diodi tekee, mutta eikai siitä haittaakaan oo siellä kun se on alkuperäisen johdotuksen mukaan.
-Ozmo da Discovibrator-
Pimeys on riivannut minua. Ja nyt haluan tanssia Kätilöiden musiikin tahdissa
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
Osmo_
Viestit: 7278
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Löysin ohjeet, että miten tuo kytketään ja sen tulee toimia.
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... Alternator
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... tor_Wiring
Tein nli mittaukset ja totesin, että vanhan laturin diodisilta oli hajalla. Jätin akun kytketyksi tuolla hallissa. Jännite oli 12,72V. Huomenna nähdään jos on tapahtunut jännitehäviötä.
-Ozmo da Discovibrator-
Pimeys on riivannut minua. Ja nyt haluan tanssia Kätilöiden musiikin tahdissa
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
Osmo_
Viestit: 7278
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Nostellaampas vähän ketjua. Mieli tekisi pikkaisen piristää konetta. Olisikohan asiassa mitään intoa (eli järkeä), jos tälläisi 26/28mm kaasarin tilalle 28/30mm? Näkyykö muualla kuin kulutuksessa? Vaihteistoa pitäis kans katsoa. Kolmoselta kakkoselle vaihtaessa pitää keppiä lykätä ykköstä kohden niin, että askista kuuluu vingahdus. Sitten kakkonen kytkeytyy.
Viimeksi muokannut Osmo_, To Helmi 13, 2020 9:05 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ozmo da Discovibrator-
Pimeys on riivannut minua. Ja nyt haluan tanssia Kätilöiden musiikin tahdissa
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
361
Viestit: 4377
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Innosta en tiedä mutta sanottavaa hyötyä ei ole. Cherryn 1200 tai 1400 moottorilla olisi helppoja hevosia tiedossa.
Osmo_
Viestit: 7278
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

361 kirjoitti: To Helmi 13, 2020 7:04 am Innosta en tiedä mutta sanottavaa hyötyä ei ole. Cherryn 1200 tai 1400 moottorilla olisi helppoja hevosia tiedossa.
Olis toki hieno tällätä A14 keulille, mut sit taas ton pienen motoorin viritys kiinnostais. Kun mopoikäsenä (kauheeta, 10v sitten😳) muut vaihto Mankiin 110cc moottoreita pulttaamalla niin Ozmo viritti alusta loppuun itse.
-Ozmo da Discovibrator-
Pimeys on riivannut minua. Ja nyt haluan tanssia Kätilöiden musiikin tahdissa
International 584, 784 4x4 turbo+Solid 2100
Case IH 895
David Brown 900, 996+Esa 2000
Nuffield 4/65
Massey-Ferguson 187
HAlosseppä
Viestit: 268
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

Kohon korkeus hieman kammion ikkunassa olevan pisteen yläpuolelle ja kiihdytyspumpun välitysvipu lyhyempään välitykseen. Vielä kun herkistää kakkoskurkun aukeamaan hyvissä ajoin niin tuntuu että karkaa käsistä...
361
Viestit: 4377
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Osmo_ kirjoitti: To Helmi 13, 2020 9:09 am
361 kirjoitti: To Helmi 13, 2020 7:04 am Innosta en tiedä mutta sanottavaa hyötyä ei ole. Cherryn 1200 tai 1400 moottorilla olisi helppoja hevosia tiedossa.
Olis toki hieno tällätä A14 keulille, mut sit taas ton pienen motoorin viritys kiinnostais. Kun mopoikäsenä (kauheeta, 10v sitten😳) muut vaihto Mankiin 110cc moottoreita pulttaamalla niin Ozmo viritti alusta loppuun itse.
Sitä tonnista on viritetty sen verran vähän jos ollenkaan että joutuu sitten nokat pakosarjat ym tekemään itse. Pelkkä kaasuttimen vaihto ei auta.

Itse jos tekisin niin 1400 lähtökohdaksi ja siihen tarvittavat parannukset niin alkaa liikkumaan. Leiman saamiseksi joutuu käyttämään luovuutta tai tuuria, 1200 on siinä suhteessa helpompi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Heka, korsteeni, Stone, supru, teemu272 ja 78 vierailijaa