Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Sen lukon pohjan saa varmaan purettua ja pinnat putsattua niin ainakin useimmissa vähän vanhemmissa kulkineissa.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 8620
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Viimeistelyvaihe)
Tulipa löydettyä uudet N10 Cherryn levyt. Millainen homma on, mitä kaikkea menee uusiksi? Jarrukannake taitaa olla hieman syvempi ja satula pidempi? Question kuuluukin, mahtuuko romut 12" vanteen sisään ja onko jollakulla nurkissa N10 satuloita ja mahdollisesti napoja?
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 8620
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Noniin. Virtalukon pohja tsekattu vipukatkaisijalla. No changes, naksahtaa vain. Eli pohja ehjä vaikka kaapelit on kunnolla kiinni. Otin startin irti ja testasin viilapenkissä apukaapeleilla ja ruuvimeisselillä pyörii normaalisti. Olisiko vika sitten hiilissä? Pitänee ottaa hiilipääty auki ja tsekata. Voiko mukamas hiilet korkata noinkin ennalta varoittamatta
Sitten tuohon dynamoon. Hain varaosaputkasta uuden laturin. Sama vika. Kun johdot ovat kiinni (B+ 4mm2 ruuviliitin ja heräte 2-napainen pistoke), akun ja laturin välissä menevässä johdossa on 12,5V jännite. Kun taas ottaa ton 2-napaisen pistokkeen irti, jännitettä menee läpi 2V. Eli, ilmeisesti vika ei ole laturissa. Varastin herätesähkön virtalukon pohjasta merkkivalolle, mistä johto jatkuu laturin perään diodin kautta. Mistähän tuota sitten hakisi taas.
Sitten tuohon dynamoon. Hain varaosaputkasta uuden laturin. Sama vika. Kun johdot ovat kiinni (B+ 4mm2 ruuviliitin ja heräte 2-napainen pistoke), akun ja laturin välissä menevässä johdossa on 12,5V jännite. Kun taas ottaa ton 2-napaisen pistokkeen irti, jännitettä menee läpi 2V. Eli, ilmeisesti vika ei ole laturissa. Varastin herätesähkön virtalukon pohjasta merkkivalolle, mistä johto jatkuu laturin perään diodin kautta. Mistähän tuota sitten hakisi taas.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Otat sen diodin pois niin rupeaa pelaamaan.
Kyllä ne hiilet voi kertalaakista ruveta temppuilemaan ja niihin se vika sopii jos kerran solkku naksahtaa mutta startti ei pyöritä.
Kyllä ne hiilet voi kertalaakista ruveta temppuilemaan ja niihin se vika sopii jos kerran solkku naksahtaa mutta startti ei pyöritä.
-
- Viestit: 8620
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Startti tuli kuntoon. Hiilet siihen on tod näk vaihdettu joskus, sillä hiilen johto oli hangannut ankkuriin, mutta ei pahasti. Ohut kerros vaseliinia laakeripintoihin, ankkurin kiillotus ja putsaus ja paikalleen. Toimii.
Mutta toi laturi. Kuuluuko B+ -navassa olla jatkuva jännite, kun ottaa laturin johdon irti pluskengästä ja mittaa johdon ja plusnavan väliltä? Diodi siellä on ehjä. Totesin sen kytkemällä sen akun ja jännitekynän väliin.
Flektikin toimii nyt niinkuin pitää. Pidin siellä vieläkin releen, mutta kytkin lämpöanturin toimintaan.
Mutta toi laturi. Kuuluuko B+ -navassa olla jatkuva jännite, kun ottaa laturin johdon irti pluskengästä ja mittaa johdon ja plusnavan väliltä? Diodi siellä on ehjä. Totesin sen kytkemällä sen akun ja jännitekynän väliin.
Flektikin toimii nyt niinkuin pitää. Pidin siellä vieläkin releen, mutta kytkin lämpöanturin toimintaan.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Öö hetkinen. Siis oliko laturilta akkuun menevä virtajohto irti laturin päästä? Ja mittasit siis väliltä laturin b+ ja mikä johto oli vastineena?
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
-
- Viestit: 8620
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Siis akun ja B+ välinen johto irti ja mittaus sen johdon ja plusnavan välistä. Irrotin johdon akun päästä, kun se oli helpommin käsillä eikä yhdy muihin johtoihin sillä välin. Mutta kuitenkin
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Ei siinä kohtaa pitäis jännitettä olla, jos kerran akun johto on irti. Jos haluat tässä iltaolusten ohella opiskella kaiken mitä yleismittarilla pystyy vaihtovirtalaturista mittaamaan, niin omasta mielestä tämä on hyvä youtube-pätkä. Toki englanniksi mutta melko juurta jaksain selitetettynä.
https://www.youtube.com/watch?v=at_R7sENE0s&t=1281s
https://www.youtube.com/watch?v=at_R7sENE0s&t=1281s
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
-
- Viestit: 8620
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Eihän siinä pitäiskään olla. On koitettu runkokorjatulla ja vanhalla laturilla. Molemmissa sähkö menee suoraan läpi. Ja diodin poisjättäminen ei tee mitään muutosta asiaan.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Laturissa diodivika? Tosin epätodennäköistä, että molemmissa kokeilluissa. Onko heräte oikeassa navassa kun muistaakseni kirjoitit, että laturissa on kaksi lattaliitintä?
-
- Viestit: 8620
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Tässä karkea piirros. Herätteen ja B+ välillä on yhteys, voisiko se olla syyllinen? Laturin liitännät on katkaistu K10:stä suoraan. Eli katkaisin muinoin johtosarjan ja nostin laturin ylös niiden kanssa.
Paskalaatuinen kuva, kamera ei tahdo tarkentaa. Herätejohto on kaksnapainen pistoke. Toiseen menee virta diodilta ja toisesta lähtee johto B+:aan.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Herätteessä ei tarvitse diodia. Ja virta sinne B+ kiertää luultavasti nyt tuon ign-liittimen kautta. En varmaksi muista mutta alunperin siihen ign-napaan tulee virta virtalukon ohjaamana. Ei ole nyt yhtään Datsunia tontilla mistä tutkia, N10/N12 Cherryn korjausopas on jossain ja siinä kytkentäkaaviot, tuskin eroaa Micrasta laturin osalta. Tutkin kun löydän.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Mikäs siinä nyt suurin ongelma, ettei lataa, vai tuolla aiemmin mainittu virtojen häviäminen seisonnassa?
Onkos diodi ollu alkuperäsessä kytkennässä, vai joku jälkiasennus? Kuten edellinen jo sanoi, niin ei diodia yleensä tarvi herätteessä!
Pikkuliittimen piuhat varmasti oikeinpäin?
Eikös pikkuliittimien virrat pidä katketa kun virrat katkastaa virtalukolta, jolloin ei pitäs olla häviömahollisuutta sieltäkautta?!
Onkos diodi ollu alkuperäsessä kytkennässä, vai joku jälkiasennus? Kuten edellinen jo sanoi, niin ei diodia yleensä tarvi herätteessä!
Pikkuliittimen piuhat varmasti oikeinpäin?
Eikös pikkuliittimien virrat pidä katketa kun virrat katkastaa virtalukolta, jolloin ei pitäs olla häviömahollisuutta sieltäkautta?!
-
- Viestit: 8620
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Tein mittauksia. Katkaisin kentän ja B+ välisen johdon. B+ tulevan johdon ja maan välissä kulkee 12V. Samaten kuin kentän ja B+ välissä. Kentän ja maan välistä ei tule mitään. Tämä virrat pois -asennossa.
Kun katkaisin tuon johdon, B+ ja akun välissä kulki 9V, mutta latausjännite kasvoi 15,2V tietämille tyhjäkäynnillä.
En tiedä, mitä tuo diodi tekee, mutta eikai siitä haittaakaan oo siellä kun se on alkuperäisen johdotuksen mukaan.
Kun katkaisin tuon johdon, B+ ja akun välissä kulki 9V, mutta latausjännite kasvoi 15,2V tietämille tyhjäkäynnillä.
En tiedä, mitä tuo diodi tekee, mutta eikai siitä haittaakaan oo siellä kun se on alkuperäisen johdotuksen mukaan.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 8620
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Löysin ohjeet, että miten tuo kytketään ja sen tulee toimia.
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... Alternator
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... tor_Wiring
Tein nli mittaukset ja totesin, että vanhan laturin diodisilta oli hajalla. Jätin akun kytketyksi tuolla hallissa. Jännite oli 12,72V. Huomenna nähdään jos on tapahtunut jännitehäviötä.
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... Alternator
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... tor_Wiring
Tein nli mittaukset ja totesin, että vanhan laturin diodisilta oli hajalla. Jätin akun kytketyksi tuolla hallissa. Jännite oli 12,72V. Huomenna nähdään jos on tapahtunut jännitehäviötä.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 8620
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Nostellaampas vähän ketjua. Mieli tekisi pikkaisen piristää konetta. Olisikohan asiassa mitään intoa (eli järkeä), jos tälläisi 26/28mm kaasarin tilalle 28/30mm? Näkyykö muualla kuin kulutuksessa? Vaihteistoa pitäis kans katsoa. Kolmoselta kakkoselle vaihtaessa pitää keppiä lykätä ykköstä kohden niin, että askista kuuluu vingahdus. Sitten kakkonen kytkeytyy.
Viimeksi muokannut Osmo_, To Helmi 13, 2020 9:05 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Innosta en tiedä mutta sanottavaa hyötyä ei ole. Cherryn 1200 tai 1400 moottorilla olisi helppoja hevosia tiedossa.
-
- Viestit: 8620
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Olis toki hieno tällätä A14 keulille, mut sit taas ton pienen motoorin viritys kiinnostais. Kun mopoikäsenä (kauheeta, 10v sitten) muut vaihto Mankiin 110cc moottoreita pulttaamalla niin Ozmo viritti alusta loppuun itse.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Kohon korkeus hieman kammion ikkunassa olevan pisteen yläpuolelle ja kiihdytyspumpun välitysvipu lyhyempään välitykseen. Vielä kun herkistää kakkoskurkun aukeamaan hyvissä ajoin niin tuntuu että karkaa käsistä...
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)
Sitä tonnista on viritetty sen verran vähän jos ollenkaan että joutuu sitten nokat pakosarjat ym tekemään itse. Pelkkä kaasuttimen vaihto ei auta.
Itse jos tekisin niin 1400 lähtökohdaksi ja siihen tarvittavat parannukset niin alkaa liikkumaan. Leiman saamiseksi joutuu käyttämään luovuutta tai tuuria, 1200 on siinä suhteessa helpompi.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 43 vierailijaa