Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: La Elo 10, 2013 4:53 pm
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Jos pahasti laho niin paras kun unohtaa koko homman. Oikeasti kauhea homma tehdä kunnolla jos palkit yms. lahoja. Ennemmin vaikka maksaa tonnin pari paremmasta aihiosta.
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Normaaliautoissa ei varmaan laseilla ja purkamisella paljonkaan merkitystä mutta näissä lähinnä kaljatölkkipelleistä yhteen pistehitseillä parsituissa vähän eri asia, kun merkittävä osa metallista jo muutenkin hävinnyt. Nimimerkillä kerran jos toisenkin esim. Karman-Ghian korjuussa ja hitsauksessa avitellut.. Kyllä vaan tuulilasilla oli paljonkin merkitystä, vaikka ei ollut ruostunut tukimetallia pois juurikaan. Mielestäni suurin virhe tehdään näissä tapauksissa juuri alun perusteellisessa purkuoperaatiossa purkamalla kaikki pois, mikä vähänkin tukee ja pitää muodossaan ja sitten kipataan lötkyvä raami kyljelleen. Silloin se vasta mutkalle hitsataankin kasaan ilman edes, että vetelee mistään mutta sekin vielä lisäksi.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Kyllä se näin on, netistä on kiva kattella projektikuvia mutta kun alkaa sitä omasta mielestä hyväkorista parsimaan kuntoon niin tahtoo tulla että mitä jos vaan löis hanskat tiskiin. Ja perkule kun ei siitä tehtaan veroista tule vaikka miten tekis. Toki jotkut paikat voi tehdä fiksumminkin ja kotelosuoja-aineet hoitaa kyllä tehtävänsä. Mä oon nyt tuota omaa tehny 3 vuotta, ja kyllä siinä tekemistä vielä riittää. Hitsaushommat alkaa onneksi olla pahasti voiton puolella mutta on siinä hikeäkin tullu. Uusiksi tehty monta paikkaa kun ei se pelti mennytkään ihan kohdalleen ja pakkelilla ei ruveta peittelemään. Paha perfektionismi ei myöskään auta. Kuvia olis kiva nähdä että minkälainen aihio on, osataan sitten sanoa että kannattaako vai ei.
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Saa hitsata muunkin kuin museoauton tukivarsia. Ei tarvitse valmistajan ohjeita, maahantuojalta todistus ettei uusia enää saa riittää. Kysypä Datsuniltakin 100A:n tukivarren hitsausohjeita niin nauravat pihalle sen jälkeen kun ovat rahastaneet. Ihan paras on kun korjaushitsaa ne tukivarret ennen inssille näyttämistä ja pitää suun kiinni. Ja ainahan voi sanoa, että ei ole korjattu ruostuneita tukivarsia vaan vahvistettu ehjiä. Koska ehjän osan vahvistaminen hitsaamalla on sallittu. Etutukivarsia ja pellistä prässättyjä takatukivarsia (esim. avensis) ei saa hitsata.poweri kirjoitti: Tähän tarkennusta ettei synny vääriä käsityksiä, ihan noin vaan tämä ei mene.
Saa hitsata jos valmistajan ohje asiasta.
Sallitaan museoautoon JOS valmistajan tai varaosamaahantuojan selvitys että ei ole enää saatavissa.
Yksittäinen harrastaja ei päätä onko osaa saatavilla vai ei.
Tässä en ota kantaa yksittäisiin tapauksiin ja toimijoihin, vaan esitän Trafin kannan.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1483450 ... aminen.pdf ja tuolta kohta 6 voi lukea.
Sata aakkosetkin on jo sen verran vähissä, että tovin saa etsiä sitä tonninkin kalliimpaa parempaa aihiota. Museoautoa en lähtisi yrittämään, jos kerran on ensimmäinen suurempi autoprojekti, harjoittelee tällä ensin ja tekee sitten sen museoauton kun on enemmän taitoa.
Se on niinpäin, että uudemmisssa liimalaseilla varustetussa autossa mätä kori saattaapi nitkahtaa kun ottaa lasin pois. Tiivisteellä kiinnitetty lasi ei jäykistä yhtään (no ehkä hitusen jos pohja puuttuu kokonaan). Volkkari on vähän eriasia, siinä kun pohjalevy on kantava ja jäykistävä osa ja jos se on mätä niin kori menee mutkalle, vaikka kuinka olisi lasitkin paikallaan. Itse korissa kun sitten ei ole kuin kattopelti oikeastaan aino kiertymistä estävä osa, pituussuunnassa ei tue mikään muu kuin kattopelti jos pohjalevy on poikki.
Mutta se on varma, että harrastus on välillä katkolla kun sitä haperoa tulee aina vaan vastaan. Mutta helpompi aloittaa piiloon jäävästä pohjasta kuin pintapelleistä.
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Esim. tuossa saattaisi olla pikkuisen liikaa laittoa ensiprojektiksi
https://www.facebook.com/dodiinracingte ... 77/?type=3
Tuokin on jo pyörillään hitsattuna ja pussihousuilta pelastettu
https://www.facebook.com/dodiinracingte ... 77/?type=3
Tuokin on jo pyörillään hitsattuna ja pussihousuilta pelastettu
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Arvasin että tää sportwagon jokkismyllääjä kävelee kaikkien ylitse, ei riitä Trafin mitkään ohjeistukse. Siittä vaan ja neuvoo tota samaa kaikille vastaantulijoille.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Ihan järkeviä pointteja mun mielestä. Mene nyt johonkin nisuttimen marmorille kyselemään nöösipojalta hitsausvinkkejä. Se ei ole pilliä nähnytkään ja vaikka ois sieltä kompuutterilta ei ohjeita antiikkisiin ongelmiin löydy. Sama kun kyselisi hevosvankkurin korjausohjeita.
Noin mäkin sen tukivarren tuunaisin eli laittaa kuntoon eikä puhu mitään. Tekee huolellisesti ja väärentää pinnan vanhan näköiseksi että saa sanoa vanhaksi asennukseksi jos jonkun silmiin pistää.
Noista hitsauksista vielä että se koko pohja menee vaihtoon tommosissa käyttökinnereissä. Jos kuvittelet paikkaamalla saavasi niin ei onnistu. Vanha pitsipelti palaa sitämukaa pois kun yrität siihen uutta sulattaa. Jos sisulla painat maalisuoralle niin viiden miljoonan työtunnin ja saman metrimäärän mikkilankaa jälkeen huomaat vaihtaneesi pitsin tilkkutäkkiin.
Joo ei todellakaan mitään museovehjettä. Saisi maaliin edes katsastus ja kesäautotasolle niin saavutus sekin. Ei todellakaan mitään puunausjuttuja. Ne on ihan muille vehkeille ja laittohistorialle.
Toi kuvan vehje ois ihan käypää valuuttaa jos ois joku jenkkiauton riepu. Myynti-ilmoitukseen pientä laittoa leimalle ja harvinainen malli niin kiljuen viedään ja köyhille ei tarvi vastailla..
Noin mäkin sen tukivarren tuunaisin eli laittaa kuntoon eikä puhu mitään. Tekee huolellisesti ja väärentää pinnan vanhan näköiseksi että saa sanoa vanhaksi asennukseksi jos jonkun silmiin pistää.
Noista hitsauksista vielä että se koko pohja menee vaihtoon tommosissa käyttökinnereissä. Jos kuvittelet paikkaamalla saavasi niin ei onnistu. Vanha pitsipelti palaa sitämukaa pois kun yrität siihen uutta sulattaa. Jos sisulla painat maalisuoralle niin viiden miljoonan työtunnin ja saman metrimäärän mikkilankaa jälkeen huomaat vaihtaneesi pitsin tilkkutäkkiin.
Joo ei todellakaan mitään museovehjettä. Saisi maaliin edes katsastus ja kesäautotasolle niin saavutus sekin. Ei todellakaan mitään puunausjuttuja. Ne on ihan muille vehkeille ja laittohistorialle.
Toi kuvan vehje ois ihan käypää valuuttaa jos ois joku jenkkiauton riepu. Myynti-ilmoitukseen pientä laittoa leimalle ja harvinainen malli niin kiljuen viedään ja köyhille ei tarvi vastailla..
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
"Salaa" hitsaaminen on käytännössä ainoa keino joskus kun konttorilla sattuu olemaan kaltaisesi pilkunviilaaja inssi. Mitä luulet, että ne ohjeistaa jossakin merkkiliikkeen tiskillä vanhan auton tukivarren hitsaamisessa? Sanovat korkeintaan, että hitsaa niinkuin mielestäsi hyvä tulee. Osalla menee sormi persreikään kun tietämyskoneelta ei löydy koko autoa. Sitten kun menet sen pilkunn**sija inssin puheille hitsatun tukivarren kanssa ja se kysyy ohjetta ja sanot, ettei ne mitään kirjallisena antaneet niin inssi lyö hylätty leiman papereihin. Tuon trafin ohjeen mukaan jos mennään niin siviilirekisterissä olevan auton tukivartta ei saa hitsata (eikä myöskään apurunkoa tai moottoritilan poikittaispalkkia), eli käytännössä ainoa keino korjata ei museoautoa on hitsata salaa inssiltä tai kaivella jostainpäin maailmaa ehjästä autosta osa (jos ylipäätänsä löytyy) ja maksaa siitä itsensä kipeäksi. Vanhassa ohjeessa sallittiin myös muun kuin museoauton tukivarren hitsaaminen.poweri kirjoitti:Arvasin että tää sportwagon jokkismyllääjä kävelee kaikkien ylitse, ei riitä Trafin mitkään ohjeistukse. Siittä vaan ja neuvoo tota samaa kaikille vastaantulijoille.
Juu olispa ollut tuo Glas joku 30-60 -luvun jenkki niin olisi kelvanut vaikka ei olisi ollut kuin vähän harsoa jäljellä Samat tyypit ovat tehneet myös yhtä hyvästä Ruotsista haetusta aihiosta Volvon P1800 kilpurin. Ensin pussihousut nostivat kauhean metelin, että tuommoinen uhrattu jokkikseen, mutta kun näkivät kuvia lähtökohdasta niin kaikki olivat hiljaa.
-
- Viestit: 1595
- Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Pärjäät kyllä sillä 0.8 langalla hyvinkin. Tuon ajan dastuni vielä kohtuu paksua pelliä, eli jos aina terveeseen asti poistat ne mätäpaikat niin pärjäät kyllä. Tässä nyt on sitten vaan että jos itselle hyvää tahdot tehdä niin omalle työlle ei voi laskea mitään arvoa. Serkku hitsasi ainakin vuoden 244 volvoa missä oli turbon paperit. Toki itse tekemällä saat taatusti huolellisemmin tehdyn kuin ostamalla. Pohjia mukava laitella alkuun kun muodot ei tarvii olla ihan niin justiinsa, ja voipa sinne tehdä jotain vahvistusta sun muuta jekkua,Jos nyt et aivan vakioksi Aijo jättää. Mukavaan terapeuttista hommaahan tuo on kun vaan et pidä kiirutta. Ja huimasti taidot kehittyy kun sen yhdenkin pohjastaan paikkailee.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Museoautoa tuskin kannattaa yrittää tästä. Osien saaminen kun on tosi hankalaa ja ensimmäinen projekti. Lisäksi täysentisöinnissä museokuntoon on noin 10 kertainen työmäärä verrattuna siihen että laittaa sellaiseen ok kuntoon että saa leiman jne.
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Kyllä langaksi kannattaa laittaa 0,6mm. Miks tehdä noinkin yksinkertainen perusjuttu hankalemmin?savinen kirjoitti:Pärjäät kyllä sillä 0.8 langalla hyvinkin. Tuon ajan dastuni vielä kohtuu paksua pelliä, eli jos aina terveeseen asti poistat ne mätäpaikat niin pärjäät kyllä. Tässä nyt on sitten vaan että jos itselle hyvää tahdot tehdä niin omalle työlle ei voi laskea mitään arvoa. Serkku hitsasi ainakin vuoden 244 volvoa missä oli turbon paperit. Toki itse tekemällä saat taatusti huolellisemmin tehdyn kuin ostamalla. Pohjia mukava laitella alkuun kun muodot ei tarvii olla ihan niin justiinsa, ja voipa sinne tehdä jotain vahvistusta sun muuta jekkua,Jos nyt et aivan vakioksi Aijo jättää. Mukavaan terapeuttista hommaahan tuo on kun vaan et pidä kiirutta. Ja huimasti taidot kehittyy kun sen yhdenkin pohjastaan paikkailee.
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
(muokattu asiaton teksti t.sohvi) kerroin viestissäni Trafin kannan asiaan että et voi yleistää että mikkiä vaan tukivarsiin.sportswgn kirjoitti:"Salaa" hitsaaminen on käytännössä ainoa keino joskus kun konttorilla sattuu olemaan kaltaisesi pilkunviilaaja inssi. Mitä luulet, että ne ohjeistaa jossakin merkkiliikkeen tiskillä vanhan auton tukivarren hitsaamisessa? Sanovat korkeintaan, että hitsaa niinkuin mielestäsi hyvä tulee. Osalla menee sormi persreikään kun tietämyskoneelta ei löydy koko autoa. Sitten kun menet sen pilkunn**sija inssin puheille hitsatun tukivarren kanssa ja se kysyy ohjetta ja sanot, ettei ne mitään kirjallisena antaneet niin inssi lyö hylätty leiman papereihin. Tuon trafin ohjeen mukaan jos mennään niin siviilirekisterissä olevan auton tukivartta ei saa hitsata (eikä myöskään apurunkoa tai moottoritilan poikittaispalkkia), eli käytännössä ainoa keino korjata ei museoautoa on hitsata salaa inssiltä tai kaivella jostainpäin maailmaa ehjästä autosta osa (jos ylipäätänsä löytyy) ja maksaa siitä itsensä kipeäksi. Vanhassa ohjeessa sallittiin myös muun kuin museoauton tukivarren hitsaaminen.poweri kirjoitti:Arvasin että tää sportwagon jokkismyllääjä kävelee kaikkien ylitse, ei riitä Trafin mitkään ohjeistukse. Siittä vaan ja neuvoo tota samaa kaikille vastaantulijoille.
.
Luojan kiitos että noi jokkissirkukset järjestetään suljetusti aidatulla alueella ettei missään ihmisten ilmoilla.
-
- Viestit: 1595
- Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
No kun hänellä on jo siellä se 0.8 siima niin ihan turha sitä on vaihtaa jos terveeseen peltiin hitsailee. Tietysti jos lähes jotain puhki ruostunutta pelliä Ropottaa niin ei varmasti 0.8 tule mitään. Mutta kyllä vanhempaa tervettä vetää ihan hyvin 0.8 langalla.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Heinisuolla Kajaanisssa on yksi syntynyt vuos sitten katastin kylläkin hyväsksyi sanotaan tosi pilkun nussia alle kaksataatuhtta ajetu Volvon ostlta, vikkaa koitti etiää tekemllä, eri väärällä alaas jeppe on !
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Popcornit mikroon...
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Joo aika soppa syntymässä, kohta varmaan lukossa koko aihe.
-
- Viestit: 8621
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Noniin. Kävin tutkimassa ostosta tarkemmin. Aivan ensimmäisenä pitää tehdä helmat. Ne ovat kadonneet aika hyvin. En tiedä sitten että teenkö helmat ratsupaikalla. Pakko siellä kai on jotain olla tukemassa hitsauksen ajan. Pahimmassa kunnossa on vasemman takapyöränkotelon edusta ja oikean etuoven alapuoli. Pitää hitsata ympäri asti. Sen jälkeen voikin siirtyä lattiaan. Sen verran on hapan, että penkkien ulompi takakorva on häipynyt. Siitä vaan raakasti 20cm leveydeltä suoraa peltiä kiinni helmakoteloon ja keskilaattiaan.
Helvetisti tossa on mätää, mutta onhan tässä lähistöllä mies, joka teki KB-117 Sisun hytin alusta loppuun itse. En pidä helppona työmaana, mutta en myöskään mahdottomana.
Helvetisti tossa on mätää, mutta onhan tässä lähistöllä mies, joka teki KB-117 Sisun hytin alusta loppuun itse. En pidä helppona työmaana, mutta en myöskään mahdottomana.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 22705
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Vaihtoehto heittää pari nimim mäjelle. Sitähän ei estä mikään8400 kirjoitti:Joo aika soppa syntymässä, kohta varmaan lukossa koko aihe.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Nuo vanhat autot pitäis hiekkapuhaltaa, ennen suurempia korjauksia.
Hiekan jälkeen näkee mitä peltejä autonpohjaan, oviin ym. pitää hitsata.
Ja reijän ollessa suuri koko homma kannattaa unohtaa, jos autossa
ei oo museoarvoa tai autolla ei oo tunnearvoa.
Toki auton hitsaaminen on hyvä oppitunti. Sen jälkeen osaat pysyä
erossa ruosteisista autoista
Hiekan jälkeen näkee mitä peltejä autonpohjaan, oviin ym. pitää hitsata.
Ja reijän ollessa suuri koko homma kannattaa unohtaa, jos autossa
ei oo museoarvoa tai autolla ei oo tunnearvoa.
Toki auton hitsaaminen on hyvä oppitunti. Sen jälkeen osaat pysyä
erossa ruosteisista autoista
-
- Viestit: 2252
- Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: 100A osia, mistä? Ja neuvoja hitsaamiseen
Antaa Ossin tehdä vaan. Jokaisen on oppirahat itse maksettava eikä siinä kokemuksen ääbi mitään paina. Kovin pajon huonompaa autoa ei ekaksi projektiksi ole olemassa.
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Mazaman, valtsu864 ja 46 vierailijaa