Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Osmo_ kirjoitti: Su Maalis 08, 2020 6:53 pm
nuhvi46063 kirjoitti: Su Maalis 08, 2020 4:38 pm Mutta miksi tuo pakoputken klemmari on tuossa näkösällä :shock:
Milläs se pakoputki olis takapäästään sitten kiinni😏 Tolla klemmarilla sai haettua pakoputkelle sopivan aseman helposti. Onhan se toki hieman hölmön näkönen, mutta en jaksa ottaa putkea irti hitsatakseni siihen koukkua.
Asia kunnossa.
Eikö paikallaan mahdu hitsaamaan??
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Mahtus toki, mutta polttoainetankki on 10cm päässä ja kaasutiiveydestä ei oo mitään takeita. Eipähän toi klemmari tuolla mitään haittaakkaan toisaalta. Enämpi sivupeili pistää silmään kuin kuonapiipun kannake
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Iso peukku! Näitäkään ei liian usein ajele vastaan .... :mrgreen:
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
vee70
Viestit: 4
Liittynyt: La Maalis 21, 2020 1:35 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja vee70 »

Ihme mutuilua täällä tuosta kaasutin asiasta tuolla muutama sivu taaksepäin. Laitoin tuonne ncf vieraspuolelle kommenttia mutta piti tehdä tännekkin tunnukset ihan tämän takia kun luin noita juttuja. Ihan ensiksi siinä 100A orkkis kaasarissa on liian pienet suuttimet alkuperäisasennuksena, huhujen mukaan kulutuksen minimoimiseksi öljykriisin vallitessa kun noita tehtiin. No ne on monesti saatettu vaihtaa jo uudekseltaan kohdalleen. Voi helposti todeta kun lyö lapun lattiaan ja kone "miettii" pari kolme sekuntia ennen kun lähtee vetämään ja ryypyn vetäminen auttaa niin silloin on ehdottomasti liian pienet suuttimet. En nyt enää muista oliko ne mahdollisesti m5 tai m6 kierteellä, joka tapauksessa jotkut mopo/mp kaasarin suuttimet dellorto tms on käypäiset ja niitähän löytyy helposti. Kierre on ainut millä on merkitystä ja kierreosan pituus saisi olla lähelle sama, kannan koolla ei ole väliä tässä tapauksessa. No laitoin omaan sen muutaman numeroa isommat suuttimet alkuun ja rupesi vetämään ilman ryypyllä kikkailua.

Sittemmin laitoin 120A cherryn kaasarin tuohon, niin niille jotka väittää että isompi kaasari A10 koneessa ei vaikuta mitään niin todellakin vaikuttaa. Orkkiskaasarilla ei jaksanut kunnolla 80 vauhdissa jyrkempiin mäkiin nousta nelosella vaan joutui joko pykältämään kolmoselle tai vedättämään väkisin, A12 koneen kaasari antoi sen verran lisävääntöä että nykyään nousee melko kivuttomasti mäkeen nelosella. Tuo vanha cherryn kaasari vaan hukkaa bensaa jonnekkin vaikka huoltosarja on laitettu, muutaman päivän seisoessa kaasari tyhjenee. Tulevan kesän suunnitelmana kun joutaa dasse seisomaan tallissa kun varmaan kaikki ajut on peruttu t.covid19 on laittaa uusi uustuotanto kaasari, kärjetön sytkä ja sähköinen bensapumppu. Noitahan A12 ja A14 koneen uustuotanto kaasareita saa ebaysta 50€kpl niin laitoin nyt sen A14 kaasarin ja powerspark moduulin tilaukseen 8)

Noista kaasareiden koosta niin ne on ncf ja jenkki foorumeitten mukaan seuraavat eri koneissa: A10 19/24, A12 20/26, A14 22/27, A15 21/27 joissain eri maitten vientimalleissa vielä eroja. Se kurkun kokohan lukee ainakin alkuperäisissä hitacheissa kun kurkistaa sinne kasariin putsarista päin. Pääasiassahan normaali ajossa on vaan ykkös kurkku käytössä, kakkoskurkku vasta kun lyö lapun lattiaan niin ei voi kun ihmetellä tuotakin kommenttia että näkee jo imusarjasta että ei hyödytä isompi kaasari jos yksi 22mm kurkku ruokkii neljää oliko ne abaut 25mm kanavaa niin mistähän tuo ahdistaa. Kaasarin laipassakin näytti imusarjassa reiät riittävän vielä a14 kaasarile ja eiköhän ne dremelillä isone jos tarve vaatii.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Nyt on sitten Osmolla aika ottaa satiaisesta nykyiset arvot selville,
Eli kiihdytyskokeita 0-100 ja huiput yms.
Mielenkiinnolla jäämme odottamaan kuinka paljon arvot paranevat
tulevalla "päivityspaketilla". :D

Ohjeet kiihdytystestin tekemiseen
https://www.apu.fi/kysymykset/kiihtyvyy ... a#response

Ohjeet tehojen laskemiseen edellisen testin perusteella
https://www.google.com/url?q=https://ww ... VK4WO44oyO
vee70
Viestit: 4
Liittynyt: La Maalis 21, 2020 1:35 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja vee70 »

PuuhaPate kirjoitti: Ma Maalis 23, 2020 11:11 am Nyt on sitten Osmolla aika ottaa satiaisesta nykyiset arvot selville,
Eli kiihdytyskokeita 0-100 ja huiput yms.
Mielenkiinnolla jäämme odottamaan kuinka paljon arvot paranevat
tulevalla "päivityspaketilla". :D

Ohjeet kiihdytystestin tekemiseen
https://www.apu.fi/kysymykset/kiihtyvyy ... a#response

Ohjeet tehojen laskemiseen edellisen testin perusteella
https://www.google.com/url?q=https://ww ... VK4WO44oyO
Jos kuitenkin tuota minun "päivityspakettia" tarkoitat niin eipä ole tarkoituskaan hakea noilla muutoksilla tehoa tai kiihtyvyyttä, käyttömukavuutta ensisijaisesti ja toimintavarmuuttakin vaikka ei sen suhteen ole mitään ongelmia ollut. Tehoa en kaipaa yhtään enempää kuin että jaksaa vetää nelosella maantievauhdissa mäkeen ja se jo korjaantui tuolla pikkusen isommalla kaasarila.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuo ero näkyy vääntömomentissa. Kännyyn saa äppikaupasta tallentavan kiihtyvyysmittauksen. 0-100 ei kannata ottaa kun vaihdot ja lähdöt sotkee mutta esim samalla pätkällä, samalla vaihteella tehty veto tyhjäkäynniltä rajarille piirtää hyvinkin vertailukelpoista käppyrää kun katsoo suurinpiirtein samanlaisen kelin. Kiihtyvyyskäyrä on vääntökäyrän muotoinen lukuunottamatta ilmanvastuksen nopeudenkasvun myötä kiihtyvyyttä hidastavaa vaikutusta. Vaan Aakkosella mennee kakkosvaihteellakin sen verran aikaa että järkevä mittaus onnistuu ilman suuria nopeuksia.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ajokausi startattu virallisesti, koska ensimmäinen viikonloppu, joka on ajettu kokonaan Satsumalla. Ja eipä murheiltakaan voi välttyä. Jossain Kullaan perämettissä alkoi saakutanmoinen nykiminen ja tehot katosi. Tien viereen parkkiin ja pelli auki. Kaasarin silmään kurkistaessa siellä näkyi enimmäkseen ilmaa kuin nestettä. Letku irti siirtopumpulta ja imua. Ei meinannut tulla mitään. Silmämääräinen polttoainesuodattimen tarkastelu osoitti sen sisältävän jotakin mustaa. Työkalupakista uusi suodatin paikalle ja imua. Hyi saatina ku bentsiini maistuu kamalalta. Nyt ainetta tuli ja avaimesta käyntiin. Nyt kotisohvalla😎 Vaikka tuo peläytti niin tuli hyvä mieli. Osasin nimittäin ratkaista ongelman tien päällä ja sain kaaran kuntoon😊 Loppui muuten nypyttäminen kiihdytyksessä ja tais siinä muutama kaakki palata takasin töihin :oops:
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Puhdistitko tankin silloin remontin aikana?
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Huljuttelin niin kauan kun ei tullut. Epäilen tuon olevan viimesyksysten bensojen jämiä
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja zukka »

Asiasta kiinnostuneille otsikkoon liittyvää:

Nissan lopettaa Datsun-merkkisten autojen valmistamisen https://www.is.fi/autot/art-2000008771913.html
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Hophop! Nostetaampas vähän. Pari v sitten tuskailin hapantuvan polttoainetankin kanssa. Kyselin katsastuskonttorilta irtotankin laillisuutta ja luvan saatuani tilasin alumiinisen turvatankin ja tälläsin kiinni.
Kuva
Varapyöräkotelon pohjassa on 10mm niittimutterit, joiden päälle tulee korokeraudat. Raudat ovat pakolliset, sillä tankin pohjassa on syvennys letkulähdöille. Lisäksi laitoin rautojen alle 3mm NBR-maton suikaleet. Tankki kiinnittyy niihin 8mm pulteilla. Letkuliittimet ovat AN-standardin mukaiset 3/4 UNF:t, joita on kaksi päällä ja kaksi alla. Koska letkut ovat 6mm halkaisijalla, laitoin JIC-supistimet ja -karat. Huohotuslinja kulkee tankin alitse alkuperäiseen huohotinyhteeseen, koska muutoin auton katotuksessa polttoainetta voi päästä valumaan. Imuliitännässä on takaiskuventtiili hifistelynä. Takaluukun pohjavaneriin piti leikata aukko, että tankki mahtuu olemaan. Laitoin sen ympärille samaa kumimattoa ettei tavarat tipu alas. Ainoa häijy puoli on, että enää ei ole varapyörää. Pitää siis mennä kamelinpaskalla ja tupakinsytytinkompuralla.
Tämän kevään ajoilla lämpömittari kuoli. Olettaisin, että mittariston jännitteensäädin korkkasi, mutta harrastajapiireistä löytyi toimiva. Pitää mennä asentamaan se.
Ja mitä muuta tuohon pitää tehdä niin taidan tehdä ensi talvena moottoritilan johtosarjan uusiksi. Vanhassa on niin paljon lisäsäikeitä ja tarpeettomia johtoja niin parempi tehdä uusiks. Muutenkin vanhat johdot ovat koppuiset ja hapettuneet. Mutta edessä on visainen dilemma. Laittaakko johdot nykyaikaisesti suojaputkeen vai alkuperäisesti Nittoon käärimällä🤔
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jupu2, jussi77, Mauri Tähkä, Tyry ja 45 vierailijaa