Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

korpirampa
Viestit: 1526
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Oletko varma tuosta tyyppimerkinnästä "Volvon F11C-78"? Oletuksena F11 sarjalainen volvo(nykyinen parker) ja kuutiota 78cm^3/kierros. Eli tuhannella RPM:llä 78 litraa... Mutta F11 sarja ei näytä tuntevan noita kokoluokkia (menee F12:seen) ja 80 kuutioinen on nykyään (ja hiukan vanhemmissa datalehdissä tyyppimerkintä), tai sitten on joku valmistajakohtainen spesiaali ?

Saisitko tyyppikilvestä kaikki tiedot - ja epävarmat numerot tai kirjainvaihtoehdot esille myös?
zage
Viestit: 86
Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja zage »

siirimari kirjoitti:Jos tarkoititkin kampiakselin hihnapyörää asia on OK muuten, mutta selvitä millä kierroksilla tuo 33 litraa ka-pumpulla on ilmoitettu. Vaihteiston ulosottoon tarkoitettu pumppu voi olla tehty kampiakselille tehtyyn nähden pienemmälle kierrosluvulle. Pakkaskäynnistyksiä ajatellen myös irrotuskytkin voisi olla tarpeen.
Tarkoitin juurikin kampuran hihnapyörää. Oletin että oli selkee nokkapumpun paikkana mun tekstissä. My bad. Ja 33l on siis 1390:n pumpun tuotto. Onko irrotuskytkin yleinen traktoreiden hydraulipumpuissa? Käsittääkseni ainakin vanhemmissa vaan Belaruksissa oli.
zage
Viestit: 86
Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja zage »

korpirampa kirjoitti:Oletko varma tuosta tyyppimerkinnästä "Volvon F11C-78"? Oletuksena F11 sarjalainen volvo(nykyinen parker) ja kuutiota 78cm^3/kierros. Eli tuhannella RPM:llä 78 litraa... Mutta F11 sarja ei näytä tuntevan noita kokoluokkia (menee F12:seen) ja 80 kuutioinen on nykyään (ja hiukan vanhemmissa datalehdissä tyyppimerkintä), tai sitten on joku valmistajakohtainen spesiaali ?

Saisitko tyyppikilvestä kaikki tiedot - ja epävarmat numerot tai kirjainvaihtoehdot esille myös?

En saa pumppua nyt käsiini, mutta tuo merkintä oli selkeä. Sarjanumero oli ehjä myös. Tyyppikilvessä ei ollut muuta. En ihmettelisi jos olisi joku ns. hybridi.
78l/1000rpm kuulostaa aika rajulle pienen harrastetraktorin pumpuksi. Jos oletetaan että noilla mun antamilla tiedoilla sai laskettua oikein niin tuo mahtaa olla liikaa virtausta venttilipöydälle, mutta mikähän on vaikutus kun konetta käytetään 540rpm. Polttoaineen kulutuksen ero on vaan tippoja tuossa, mutta jos painetta ja virtausta saa pienempään suuntaan niin se jo vaikuttaa.
Tuppisuu
Viestit: 458
Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Tuppisuu »

zage kirjoitti:
siirimari kirjoitti:Jos tarkoititkin kampiakselin hihnapyörää asia on OK muuten, mutta selvitä millä kierroksilla tuo 33 litraa ka-pumpulla on ilmoitettu. Vaihteiston ulosottoon tarkoitettu pumppu voi olla tehty kampiakselille tehtyyn nähden pienemmälle kierrosluvulle. Pakkaskäynnistyksiä ajatellen myös irrotuskytkin voisi olla tarpeen.
Tarkoitin juurikin kampuran hihnapyörää. Oletin että oli selkee nokkapumpun paikkana mun tekstissä. My bad. Ja 33l on siis 1390:n pumpun tuotto. Onko irrotuskytkin yleinen traktoreiden hydraulipumpuissa? Käsittääkseni ainakin vanhemmissa vaan Belaruksissa oli.
Nokkapumppuasennuksissa nuo irroituskytkimet lähinnä on, varsinkin isommille pumpuille tarpeen esim. siirtoajoissa tai muussa korkea kierroksisissa töissä..

Tuohon isomman taavetin pumpun paikalle on saatavana myös napsun isompi 42l pumppu, ja ne käyttöakselit on kulutustavaraa kuulemma niissä.
zage
Viestit: 86
Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja zage »

Tuppisuu kirjoitti:
Nokkapumppuasennuksissa nuo irroituskytkimet lähinnä on, varsinkin isommille pumpuille tarpeen esim. siirtoajoissa tai muussa korkea kierroksisissa töissä..

Tuohon isomman taavetin pumpun paikalle on saatavana myös napsun isompi 42l pumppu, ja ne käyttöakselit on kulutustavaraa kuulemma niissä.
Ymmärrettävää että turhaa sitä pumppua on pitää siellä mukana maantiellä jos ei tarvii. Pitää selvitellä vaihtoehtoja irrotuskytkimelle.
Maalaisjärkikin sanoo että iso pumppu pienen booriakselin päässä on lyhytikäinen ratkaisu. Pienet vielä voi kestää. Varmaan tuo 33litranen kestää, mutta isommat särkee akseleita.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Kyllä nykyisin melkeimpä luovuttu irroituskytkimistä nokkapumpuissa. Nykyisin notkeemmat öljyt pakkasillakin mitä 60 luvulla. Enempi laitettu isompiin nokkapumppusysteemeihin vapaakiertoventtiili. Öljy kiertää suoraan pumpusta säiliölle, ei vie turhaan tehoa kun ei kierrä pöydän kautta.

Jos pumpun saa asennettua justiinsa suoraan linjaan kampiakselin kanssa niin helpoin ja halvin on booriakseli + holkit. Ja oikein mitoitettuna kestää. Kannattaa laittaa nipat että saa edes kerran vuoteen rasvattua niin ei osat kulu.

Jos linjaus hankala niin erilaisia kytkimiä on akseleille saatavana.

Tuo kysyjän kuorma-auton pumppu on kyllä turhan järee nosturille, tuottohan menee 160 litraan ja ylikin moottorin täysillä kierroksilla. Nosturihan tarvitsee varmaan jonkun 40 litraa/min.
Tuppisuu
Viestit: 458
Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Tuppisuu »

Juu ei siihen erillistä kytkintä toinna rakentaa, asentamassani kartaanissa, se on intekroitu siihen ristikkoon.
Harvemmin sitä tulee käytettyä, lähinnä justiin peräöljyjä vois notkistaa ajelemalla, ennen pumpun kytkemistä.

Kuva
zage
Viestit: 86
Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja zage »

rastuhannu kirjoitti:Kyllä nykyisin melkeimpä luovuttu irroituskytkimistä nokkapumpuissa. Nykyisin notkeemmat öljyt pakkasillakin mitä 60 luvulla. Enempi laitettu isompiin nokkapumppusysteemeihin vapaakiertoventtiili. Öljy kiertää suoraan pumpusta säiliölle, ei vie turhaan tehoa kun ei kierrä pöydän kautta.

Jos pumpun saa asennettua justiinsa suoraan linjaan kampiakselin kanssa niin helpoin ja halvin on booriakseli + holkit. Ja oikein mitoitettuna kestää. Kannattaa laittaa nipat että saa edes kerran vuoteen rasvattua niin ei osat kulu.

Jos linjaus hankala niin erilaisia kytkimiä on akseleille saatavana.

Tuo kysyjän kuorma-auton pumppu on kyllä turhan järee nosturille, tuottohan menee 160 litraan ja ylikin moottorin täysillä kierroksilla. Nosturihan tarvitsee varmaan jonkun 40 litraa/min.
Olisi kyllä helpompi rakentaa jos ei tarvitsi sitä irrotuskytkintä. Linjattua saa kun eka vaihe on akselin liittäminen hihnapyörän laippaan ja siinä kun malttaa niin tulee hyvä.
Ja taitaa olla parempi unohtaa se Volvon pumppu. Oli vaan houkutteleva lahjahevosena..
zage
Viestit: 86
Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja zage »

Eli jos lähtisin tekemään kiinnitykset itse niin onko pumpuissa paljon eroja? Että minkä valmistajan kannattaa suosia tai minkä välttää? Jos kokoluokka olisi n. 50l/1000rpm
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Varmaan tuohon käyttöösi sovelias pumppu löytyy kolmos sarjan pumpuista jotka merkistä riippumatta ovat keskenään samanlaisia.

Lue esim. https://www.ikh.fi/fi/hydraulipumppu-25 ... ta-hp3g25s

Letkujen lähdöt joko laipalla tai kierteillä. Tarkista pumpun pyörimäsuunta että käy keulalle. Useimmassa pystyy sisuskalut kääntämään jos vain osaa.

Tuo kaavailemasi 50 litraa tonnin kierroksilla vaikuttaa maatilakuormaimeen isohkolta. Vai mikä on se kuormaimesi tarve ja suurin tuotto minkä venttiilipöytä sallii.
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

rastuhannu kirjoitti:Kyllä nykyisin melkeimpä luovuttu irroituskytkimistä nokkapumpuissa. Nykyisin notkeemmat öljyt pakkasillakin mitä 60 luvulla. Enempi laitettu isompiin nokkapumppusysteemeihin vapaakiertoventtiili. Öljy kiertää suoraan pumpusta säiliölle, ei vie turhaan tehoa kun ei kierrä pöydän kautta.

Jos pumpun saa asennettua justiinsa suoraan linjaan kampiakselin kanssa niin helpoin ja halvin on booriakseli + holkit. Ja oikein mitoitettuna kestää. Kannattaa laittaa nipat että saa edes kerran vuoteen rasvattua niin ei osat kulu.

Jos linjaus hankala niin erilaisia kytkimiä on akseleille saatavana.

Tuo kysyjän kuorma-auton pumppu on kyllä turhan järee nosturille, tuottohan menee 160 litraan ja ylikin moottorin täysillä kierroksilla. Nosturihan tarvitsee varmaan jonkun 40 litraa/min.
Noissa kuorma-autoissa mitä katsellut, ei mene edes säiliölle asti vaan välittömästi pumpun jälkeen T-haara ja sähköventtiili, joka menee imuputkeen. Esim. käsijarrun kun kytkee, niin sulkee samassa tuon hanan.
Toki harrastekäytössä ihan käsikäyttöinen hana varmasti passaa, ainakin halvempi.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Mika 82 Kirjoitti:
"Noissa kuorma-autoissa mitä katsellut, ei mene edes säiliölle asti vaan välittömästi pumpun jälkeen T-haara ja sähköventtiili, joka menee imuputkeen. Esim. käsijarrun kun kytkee, niin sulkee samassa tuon hanan.
Toki harrastekäytössä ihan käsikäyttöinen hana varmasti passaa, ainakin halvempi."

Jos käytetään perä/vaihteisto öljyjä traktorista niin ilman muuta kannattaa se vapaakiertoventtiili laittaa menemään imuputkeen. Nuissa useammassa traktorissa missä metsäkuormaajaa varten tuo keulapumppu niin säiliö myös siinä keulalla ja siihen on ollut helppo tuo hana laittaa.

Johonkin pistetty vapaakiertoventtiili vaan ohittamaan tuo venttiilipöytä niin hanankin on voinut hoitaa kopista käsin. Silloin on ollut helppo kytkeä pöytä käyttöön vain nosturin käytön ajaksi.
korpirampa
Viestit: 1526
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Sitten ottaa huomioon sen, että jonninlaisen hullunkierron kanssa pitäisi olla jotain säännöllisä öljyn vaihtuvuutta tuossa pumpulla, ei vain paineesta imuun, vaan myös vähän tankkiin. Viimeistään jos viikosta toiseen ajaa tuo vapaakierto päällä, niin pitää joku toisenlainen homma keksiä lisäksi.
zage
Viestit: 86
Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja zage »

Meinasin 50l säiliötä keulalle.
Ja nokkapumpulla on tarkoitus pyörittää kaikkia hydraulivehkeitä ja jättää traktorin oma perän sisällä ikäänkuin varalle, mutta jos on pidempiä aikoja käyttämättä hydrauliikkaa niin ehkä tuon vaihtuvuuden takia pistän kumminkin ne yhteen haaralla. Vai tarviiko?
zage
Viestit: 86
Liittynyt: La Elo 11, 2018 1:05 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja zage »

Tuo k-a:n pumppu lahjahevosena kummittelee vieläkin mielessä :mrgreen: Tuli mieleen että onko se vieläkin liian iso jos pistää sen laajakulma-akselilla kärryn aisalle pyörittämään nosturia ja pyörien napamoottoreita? Telikärryä rakentelen..
korpirampa
Viestit: 1526
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Hydrauliikkapumpun mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

500 rpm tulee virtausta noin 40 litraa minuutissa. Olettaen että pumppu on noin 80cc/ kierros.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Bing [Bot], Google [Bot], m83-, Mika 82, VesQ ja 60 vierailijaa