Varta vai Biltema . akku?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
luminpe1
Viestit: 1128
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Kumman laittaisit autoon käynnistysakuksi:

Varta Blue Dynamic Hong Gongista, hinta 76,- takuu 1 vuosi, kylmäkäynnistysvirta 540 A
vai
Biltema -akku, hinta 65,- takuu 4 vuotta, kylmäkäynnisysvirta 620 A ?

Eli onko tuossa Vartassa jokin sellainen etu, jota minä en pysty näkemään?
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja MOP »

Se on tuo akkuhomma sellaista, ettei siitä totuutta löydy. Olen käyttänyt kalliita merkkiakkuja ja halvimpia tarjousakkuja ja mitään eroa en ainakaan niiden kalliimpien hyväksi havainnut. Näin varsinkin autossa. Aikoinaan oli ihan oikeita merkkituotteita, Salama ja Pakkasakku esim. Mutta nyktyisin ei taida merkillä olla kovin suurta väliä. Olen viimeaikona ostanut halvimman ja ajamaan olen päässyt. Tosin moottoripyörässä on 10 vuotias Yusa-akku, saa nähdä vieläkö sen avulla keväällä tuotetaan melua, käryä ja kustannuksia.
Kun se sippaa, taidan ostaa sitten samanlaisen. Hinta on kyllä kaksin tai kolminkertainen tarjousakkuihin.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Major58 »

No minä ostasin noista kahesta tuon bilteman ja se pitää hapottaa ostohetkellä, ainakaan minä en oo ostanu ikään valmiiksi hapotettuja akkuja, en tiedä mikä käytäntö biltemassa on.
romuholisti
Viestit: 24
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:06 am
Paikkakunta: HÄMEENKYRÖ
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja romuholisti »

Moon ainankin ollu tyytyväinen noihin bilteman akkuihin, yks on vain simahtanu ja sen sai takuuseen ilman nurinoita !!
Työmies on palkkansa ansainnut !
Kolahti
Viestit: 13
Liittynyt: Su Helmi 18, 2018 9:10 pm
Paikkakunta: Uurainen
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Kolahti »

Aika paljon paremmalta vaikuttaa Bilteman akku, että varmaan sillä itse menisin jos nuista pitää valita. Ja akkujahan ne vaan kuitenkin on, ei mitään kuuraketteja! Mielummin vähän halvemman akun vaihtaa hieman useammin kun käyttää kallista akkua turhan pitkään, ja olihan siinä takuuta ihan mukavasti.


K
Meillä ei koneita nälässä pidetä! https://www.youtube.com/channel/UCkW4cr ... Y-GyAT2AEg
Avatar
Aakku
Viestit: 8256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Itse ostaisin 4 vuoden takuulla Bilteman akun.
Se on aika paljon luvattu nykyakuilta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

luminpe1 kirjoitti:Kumman laittaisit autoon käynnistysakuksi:

Varta Blue Dynamic Hong Gongista, hinta 76,- takuu 1 vuosi, kylmäkäynnistysvirta 540 A
vai
Biltema -akku, hinta 65,- takuu 4 vuotta, kylmäkäynnisysvirta 620 A ?

Eli onko tuossa Vartassa jokin sellainen etu, jota minä en pysty näkemään?
Jättäisin kummatkin hyllyyn.
Kuva

Tehkääpä perässä
luminpe1
Viestit: 1128
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Älä nyt jätä Puuha2 vastaustasi kesken.
Mikä akku sitten olisi hinta/laatusuhteeltaan parempi?
Alkuperäinen Toyotan akku kesti kaupunki -pätkäajossa 7 vuotta, ja niissä käyttöolosuhteissa se oli mielestäni ihan kohtuullinen tulos. Jossain pitkässä maantieajossa akkukin varmaan olisi kestänyt vielä muutaman vuoden lisää.
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Niin no vastasin vain kysymykseen sen kummemmasti kaunistelematta. Molemat ovat halppisakkuja mitkä tulisi jättää hyllyyn. Ostopaikkana myös huonoja sillä akut ovat voineet makoilla varastossa lie kuinka kauon ja varatointi myös kuluttaa akkua ja sen elinkaarta.

Alkuperäistä akkua laadultaan vastaava maksaa ~140-160 euroa.
Kuva

Tehkääpä perässä
Avatar
Aakku
Viestit: 8256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Puuha2 kirjoitti:Niin no vastasin vain kysymykseen sen kummemmasti kaunistelematta. Molemat ovat halppisakkuja mitkä tulisi jättää hyllyyn. Ostopaikkana myös huonoja sillä akut ovat voineet makoilla varastossa lie kuinka kauon ja varatointi myös kuluttaa akkua ja sen elinkaarta.

Alkuperäistä akkua laadultaan vastaava maksaa ~140-160 euroa.
Aikamoista mutua minun mielestäni.
Luulisi niihin laadukkaisiin akkuihin saavan edes paremman takuun, kuin 1-2 vuotta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Noh, jokainen käyttää rahansa niinkuin parhaaksi näkee.

Takuuseen en ota mitään kantaa, toki jos sitä pitää tärkeämpänä kuin sitä että akku toimii myös ääriolosuhteissa tarkoituksen mukaisesti. Itse pidän kyllä jälkimmäistä jokseenkin oleellisempana mutta jokaisella on on omat prioriteettinsa mitä käy kunnioittaminen.
Kuva

Tehkääpä perässä
Avatar
Aakku
Viestit: 8256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

https://www.testfakta.se/sites/default/ ... 151105.pdf

Jos merkin perässä pitäisi mennä, niin mulla ykkösmerkit olisivat Banner, Trade ja Odyssey. Kovinkaan paljoa en arvosta Exideä, enkä Optimaa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
McCormic B-250-57
Viestit: 3621
Liittynyt: Su Loka 13, 2013 10:41 am
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja McCormic B-250-57 »

Puuha2 kirjoitti:Niin no vastasin vain kysymykseen sen kummemmasti kaunistelematta. Molemat ovat halppisakkuja mitkä tulisi jättää hyllyyn. Ostopaikkana myös huonoja sillä akut ovat voineet makoilla varastossa lie kuinka kauon ja varatointi myös kuluttaa akkua ja sen elinkaarta.

Alkuperäistä akkua laadultaan vastaava maksaa ~140-160 euroa.
Mun miälest tolla hinnalla ei saa laadukasta akkupatteria millään, vähintään 300€ maksaa hyvä 75ah/1000A akku. Jos ei tämmöistä huippuakkua halua eikä kykene niin ei tuollaista puolikastakaan 150€ akkua kannata hommata vaan tuo biltema, bilteman akut on voittaneet monia testejä ja ovat hintansa väärttejä.
Paha saa palkkansa hyvälle jää talkootyöt.
Jenkula11
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Elo 14, 2017 7:16 pm
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Jenkula11 »

Biltemasta uskalla ostaa kun muovikassin,siitäkin yleensä toinen sanka rikki.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Rokressi kirjoitti:Jotain osviittaa https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu ... istysakut/
Mun mielestä tällainen testi pitäisi tehdä esim. 3 tai 5 vuotta vanhoille akuille. Silloin eroja löytyy selvemmin ja se vastaa paremmin todellisuutta.
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja audiq »

Puuha2 kirjoitti: Alkuperäistä akkua laadultaan vastaava maksaa ~140-160 euroa.
En tarkalleen tiedä mitä tarkoitat "alkuperäistä akkua laadultaan vastaavalla", mutta esimerkiksi Volvon alkuperäinen akku kestää yli kymmenen vuotta ja yhtä kestävää akkua tuskin saa mistään. Kehitys on kehittynyt kymmenessä vuodessa sen verran, että tänä päivänä uuden Volvon akku tuskin kestää enää yhtä kauan. Eli alkuperäistä akkua laadultaan vastaavaa akkua ei saa edes ostamalla uutta Volvoa ja ottamalla siitä akkua. Volvon varaosa-akut eivät ole olleet laadultaan yhtä kestäviä kuin alkuperäisakut. Monella muullakin autovalmistajalla tuntuu olevan alkuperäisakut hyvinkin kestäviä verrattuna muihin akkuihin.

Mikä on tuo sinun mainitsemasi "alkuperäistä akkua laadultaan vastaava" akku, joka maksaa 140-160e? Ja mikä sen ampeerimäärä on?


Itse ostin aiemmin merkkiakkuja ja esimerkiksi isompi määrä ostamiani Boschin akkuja kypsyi aika nopeastikin. Niitä sai muutenkin latailla vähän väliä. Sitten ostin mahdollisimman epämääräiseltä kuulostavan akun ja se oli niin halpa, että yhden Boschin hinnalla sai kaksi halpista ja sitä akkua ei tarvinnut-tarvinnut välillä latailla normaalissa autokäytössä. Välillä latailin ihan muuten vain, jos oli auto seisonut pitempään. Seuraavakin akku oli erittäin halpa ja epäillyttävä merkiltään ja sekin on toiminut hyvin jo vuosia. Ehdottomasti aion pysytellä halpiksissa, niin ei tule pettymyksiä. Bilteman akkujakin oli muutama ja niissä tuntui olevan alkuun hyvin potkua, mutta ei ne kovin pitkäikäisiä olleet. Bilteman akusta jäi kuitenkin ihan myönteinen kuva ja olen niitä suositellut kysyttäessä.
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

McCormic B-250-57 kirjoitti:
Puuha2 kirjoitti:Niin no vastasin vain kysymykseen sen kummemmasti kaunistelematta. Molemat ovat halppisakkuja mitkä tulisi jättää hyllyyn. Ostopaikkana myös huonoja sillä akut ovat voineet makoilla varastossa lie kuinka kauon ja varatointi myös kuluttaa akkua ja sen elinkaarta.

Alkuperäistä akkua laadultaan vastaava maksaa ~140-160 euroa.
Mun miälest tolla hinnalla ei saa laadukasta akkupatteria millään, vähintään 300€ maksaa hyvä 75ah/1000A akku. Jos ei tämmöistä huippuakkua halua eikä kykene niin ei tuollaista puolikastakaan 150€ akkua kannata hommata vaan tuo biltema, bilteman akut on voittaneet monia testejä ja ovat hintansa väärttejä.
On totta et ns. huippuakut maksaa ja rahalle saa myös vastinetta erimalliin. Harvemmin vain perushenkilöautossa ensiasennusakkuna on huippuakku vaan akkuvalmistajan keskivertoakku mallistosta tai hivenen keskivertoa parempi minkä saa tuohon ~150 euron hintaan. Voi olla ettei sillä huippuakulla silti saada perusautossa mitään merkittäviä hyötyjä, muttei siitä haittaakaan ole.
Kuva

Tehkääpä perässä
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja audiq »

Rokressi kirjoitti:Jotain osviittaa https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu ... istysakut/

Aika ala-arvoinen tuo ohjeistus apuvirran annosta ja huoltovinkit. Ikinä ei pitäisi antaa virtaa käyvästä autosta ja etenkään ilman avustettavan auton akun lataamista ensin hyvän aikaa auttavalla autolla. Myöskään akun napoja ei pidä voidella, vaan ainoastaan kaapelikengät kytkettynä voidaan voidella koko paketti päältä.
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Varta vai Biltema . akku?

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Noh, kymmenen vuotta sitten asiat oli vähin erilailla. Nykyisillä autoilla ei saa antaa virtaa eikä niihin saa antaa apuvirtaa. :mrgreen:

Niin aloittajan haaveissa 55-60Ah:n akku ja kyllä siihen kannattaa panostaa se ~150 euroa.

Volvossa taisi olla 80-100Ah:n akku ja siihen kyllä käyttäisin ~250-300 euroa.
Kuva

Tehkääpä perässä
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: kokastelija, tapaniv ja 47 vierailijaa