Geroottorimoottori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

vm-61
Viestit: 155
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti:

Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja vm-61 »

On tarkoitus laittaa kenttäsirkkelin pöydän liikuttelu hydrauliseksi hydraulimoottorin avulla.
Voisiko joku neuvoa asennusjärjestyksen kansantajuisesti, että ei tarvitsisi kutsua firman kallista asentajaa.
Tarvikkeita olen katsellut netistä.
Kävisikö esim. geroottorimoottori HMP 200 ja ohjaukseen kaksikarainen ja yksivipuinen ohjausventtiili ja virtauksen säätö.
Voima tulisi traktorista valmet 602. Pumpun tuotto on 27 l min. Paine 175 bar.
Pitäisikö nuo hankkia ja mitä muuta vielä?
Viimeksi muokannut vm-61, Ma Marras 13, 2017 7:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja kun tarvitset auttajaa, kuka viereesi jää......
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Georoottorimoottori

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Oliko valmetissa jo valmiiksi hydrauliikan ulosotto? Eli mihin esim hydraulinen lavan kippi kytketään?

200cm^3 moottori pyörii 27 litran tuotolla sen 135 rpm, eli 100mm akselin ulkopinta/hihnapyörä/ketjupyöräliikkuu minuutissa 0,1m x3,14 x 135 = 42m/min (hidasta kävelyä). Tuottohan on ilmoitettu varmaan valmetin täysillä kierroksilla, jos käyttö alempana, litroja kanssa vähemmän tarjolla.

geroottorimoottori tarvitsee painelinjan ja paluulinjan. Jos paluulinjassa on paineet kovat, niin akselitiiviste saattaa kulua ja jos aivan liian kova niin tiiviste pullahtaa ulos. Eli moottorin kotelo pitäisi kytkeä kolmannella letkulla vapaaseen, paineettomaa, vuotoliitäntä tankkilinjaan.

Suuntaventtiiliksi riittää kaksitoiminen( eteen ja taaksepäin liike), yksikarainen venttiili. Tälle venttiilille paine ja tankkilinja traktorista.

Joltakulta koneesta paremmin tietävältä pitäisi varmistaa, että kytkentä ei kuumenna öljyjä, eli silloin kun pöytää ei käytä, ei paine mene tuon 175bar painerajan kautta tankkiin, vaan kiertää muutamien(max parinkymmen) barin kautta tankkiin. Voi järjestyä helpoiten esim tuon valittavan käyttöventtiilin keskiasennon tyypin valinnalla (avoin).
vm-61
Viestit: 155
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti:

Re: Georoottorimoottori

Viesti Kirjoittaja vm-61 »

Kiitos vastauksesta!
Traktorissa on hydrauliulosottoja 3.
Kävisikö tuo kytkentä noihin kourakuormaajan liitäntöihin, jossa on paine ja paluu?
Toinen on etukuormaajan kauhan käännölle.
Kolmas on lumilingon luukuille.
Kenttäsirkkelin pöydän alla on jo valmiiksi hammastanko ja sitä liikuttaa pieni hammaspyörä joka on metrin mittaisen akselin päässä.
Kävisikö tuo hydraulimoottori suoraan tuon akselin toiseen päähän?
Tuo nopeus kyllä riittäisi harrastekäyttelijälle.
Voiko käsiohjausvivuista saada säädettyä pöydän vauhtia portaattomasti?
Ja kun tarvitset auttajaa, kuka viereesi jää......
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Georoottorimoottori

Viesti Kirjoittaja jiipee »

korpirampa kirjoitti:Suuntaventtiiliksi riittää kaksitoiminen( eteen ja taaksepäin liike), yksikarainen venttiili. Tälle venttiilille paine ja tankkilinja traktorista.

Joltakulta koneesta paremmin tietävältä pitäisi varmistaa, että kytkentä ei kuumenna öljyjä, eli silloin kun pöytää ei käytä, ei paine mene tuon 175bar painerajan kautta tankkiin, vaan kiertää muutamien(max parinkymmen) barin kautta tankkiin. Voi järjestyä helpoiten esim tuon valittavan käyttöventtiilin keskiasennon tyypin valinnalla (avoin).
Suuntaventtiilin keskiasennossa öljy menee paluuseen jo siitä venttiililtä, ei painevaron kautta. Avoin keskiasento mahdollistaa sen, että pöytä ei pysähdy töksähtämällä, kun moottori pääsee pyörimään vähän aikaa pöydän massan pyörittämänä. Ilman avointa keskiasentoa yrittäisi moottori pysäytyshetkellä pumpata öljyä suljettua suuntaventtiiliä vasten, mutta avoimella keskiasennolla öljy pääsee kiertämään moottorin ja suuntaventtiilin läpi lähes vapaasti. Joku jarrusysteemi varmaan pitäisi siten olla.

Toki herkkäsorminen vivun käyttäjä jarruttaa liikkeen nollille suljetun keskiasennon suuntaventtiililläkin ja voi siihen kytkeä jonkin sopivan painevarosysteeminkin avuksi rajoittamaan jarrutusvoimaa.
Nikke
Viestit: 437
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Georoottorimoottori

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Eikös tuo avoin keskiasento tarkoita sitä, että karan keskiasennossa lohkon läpi on vapaa virtaus paineliitännästä tankkilinjaan? Jos käytössä on normaali kaksitoiminen kara, moottori pysähtyy töksähtäen ja on "lukossa" karan keskiasennossa, kun moottorin liitännöistä ei ole virtausreittiä mihinkään. Isoilla massoilla tuo äkkipysäys aiheuttaa melkoisen painepiikin. Jos halutaan pehmeä pysäytys ja vapaa pyörintä, lohkoon pitää vaihtaa moottorikara. Silloin moottorin liitännöistä on öljylle vapaa virtausreitti karan keskiasennossa.

Tietämykseni hydrauliikasta on vähäistä, viisaammat varmaan korjaa jos meni pöpelikköön. :)

Tuolta sivustolta löytyy hyvin tietoa ymmärrettävässä muodossa:
https://www.hydrauliikkapumppu.fi/sivu/ ... ran-vaihto

Klapikoneen sahan moottorin ohjauslohkoon vaihdoin moottorikaran, jolloin ketjun teroitus onnistuu helpommin kun ketjua saa pyöräytettyä käsin. Muuten se olisi toiminut tavallisellakin karalla, kun pyörivä massa on suht pieni.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Georoottorimoottori

Viesti Kirjoittaja tommi »

Pöydän liikutaminen ei tarvitse kovin paljoa voimaa, laita pienempi moottori, liike saa olla nopeampi kuin hidas kävely.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

mjoo...

Kara voi olla kekiasennossa avoin pumpun TAI toimilaitteen puolelta (tai molempien). Yleensä venttiilissä portit A, B, P(aine) ja T(ankki). Moottoreille(huimamassa jatkaa pyörimistä, tai halutaan vapaa pörintä esim ropsonit tms.). Venttiilin ollessa keskellä öljy pääsee virtaamaan vapaasti A ja B kanavien välillä. Yleisesti nuo ovat vielä yhteydessä T kanavaan ja joskus myös P-kanavaan.

Avoimen keskiasennon venttiilistä voidaan puhua myös silloin kun käytetään esim hammaspyöräpumppua ja öljyn vapaakierto on järjestetty venttiilin keskiasennon kautta. Eli kun mitään ei ohjata, öljy virtaa venttiilin P portista suoraan T porttiin. KUN venttiiliä ohjataan paine meneekin sitten P-> A/B porttiin. Ja toisaalta tulee takaisin A/B->T porttiin.

http://www.salhydro.fi/files/PDF/10.suu ... tiilit.pdf Erityisesti sivut 2 ja 3. Alan terminologia ei ole välttämättä selvintä ja loogisesti käytetyintä tässä kohtaa.

Englannin kielellä käytetään yleisesti "closed center valve" ja "open center valve", "cylinder spool" "motor spool". Eli "suljetun keskiasennon venttiili", "avoimen keskiasennon venttiili", "sylinterikara" ja "moottorikara". Näistä voidaan sitten tehdä esim avoimen keskiasennon ventiili moottorikaralla. Mikä tarkoittaa että pumpun vapaakierto tehdään karan keskiasennolla ja sen lisäksi työportit A ja B ovat auki T kanavaan.

Jos ei ole moottorikaraa saatavilla, niin ainahan voi laittaa esim kaksoispainerajat sopivalla asetuksella tekemään jarrutuksen. Omat haasteensa kiihdytyksen aikaan, jos silloinkin aukeaa, no ehkä pehmentää sitäkin käyttöä. Moottorikaralla jarruksen tekemiseen tarvitaan sitten, joko pöydän omat, riittävän suuret kitkat tai esim kaksoiskuormanlaskut.

Mikä on hammastankoa liikuttavan hammaspyörän halkaisija?

Mitkä on normaalit sahauskierrokset Valmetissa, täydet jolloin saadaan nimellinen 27 litran tuotto vai jotain vähän vähemmän- paljonko(kierroksia?)

Jos kourakuormaaja on tuolloin irti, niin vaikka siitä. Onko noissa kallistuksessa tai luukkujen käytössä jo valmiiksi jotain porttipainerajoja? Kourakuormaaja taitaa tulla aina kärryn kanssa? Siinähän olisi varmaan tuo kouran pyöritys(jos on) esim sopivalla moottorikaralla? No vaikea käyttää kuormaajan vivulla, kun ei ole venttiilin kahvaa heti työpisteen vieressä.

Helpoin varmaan, kun ostat tuollaisen 1 toimisen moottorikaran avoimella keskiasennolla ja kytkee sen vaikka tuon kourakuormaanjan liittimiin. JOS ei pysty hallitsemaan riittävän hyvin, lisää järjestelmään hydraulisen jarrutuksen kaksoiskuormanlaskuilla. Tällöin voi aina heittää venttiilin huolettomasti asennosta toiseen, eikä säry paikat.

Vai saako valmetissa säädettyä ulospäin lähtevän hydrauliikan paineen jostain kätevästä käsivivusta?
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Korpiramppa kirjoitti:
"Jos ei ole moottorikaraa saatavilla, niin ainahan voi laittaa esim kaksoispainerajat sopivalla asetuksella tekemään jarrutuksen. Omat haasteensa kiihdytyksen aikaan, jos silloinkin aukeaa, no ehkä pehmentää sitäkin käyttöä."

Tää on ihan käypänen systeemi.
vm-61
Viestit: 155
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja vm-61 »

Pöytää liikuttavan hammaspyörän halkaisija on 9o mm.
Hammastangon pituus on 7 m.
Sahauskierrokset ovat traktorissa 2200, jolloin vääntö on maksimissaan. En tiedä pumpun litroja!
Kuormaaja on kiinni kärryssä ja kärry irti traktorista.
Traktorista lähtevää painetta ei voi säätää (ainakaan vielä)

Laskisiko joku 90 mm hammaspyörälle hydraulimoottorin kierrokset niin että pöydän vauhti olisi sopiva.
Nyt menee mekaanisella syötöllä 4,3 metrin pölkyssä 4-5 sekuntia/ siivu.
Mikä olisi paras moottorin teho? Pöydälle pudotetaan maksimissaan 300 kg painava tukki.
Viimeksi muokannut vm-61, To Marras 16, 2017 7:22 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja kun tarvitset auttajaa, kuka viereesi jää......
vm-61
Viestit: 155
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja vm-61 »

27 l pumpun tuotolle näyttäisi sopivan 7 kw:n moottori

Liikkuisiko pöytä tuolla pumpulla sopivasti?
Ccm 101
Max jatkuva käyttöpaine bar 140
Max kierrokset r/min 590
Max vääntömomentti Nm 190
Ja kun tarvitset auttajaa, kuka viereesi jää......
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Tukin massahan ei tuossa taida paljoa merkata. Se voiman tarve tulee siitä, miten kovaa työnnetään terää vasten. Pöydän alla kai kuitenkin vierintälaakeroidut rullat?
Laskinko ihan pieleen vai vaatiiko 1 m/s pöydän nopeus moottorilta reilun 200 rpm jos vetoratas on 90 mm? Silloin tuolla 590 rpm moottorilla pääsisi maksimissaan reilu 2,5 m/s.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja V361 »

vm-61 kirjoitti:Pöytää liikuttavan hammaspyörän halkaisija on 9o mm.
Hammastangon pituus on 7 m.
Sahauskierrokset ovat traktorissa 2200, jolloin vääntö on maksimissaan. En tiedä pumpun litroja!
Kuormaaja on kiinni kärryssä ja kärry irti traktorista.
Traktorista lähtevää painetta ei voi säätää (ainakaan vielä)

Laskisiko joku 90 mm hammaspyörälle hydraulimoottorin kierrokset niin että pöydän vauhti olisi sopiva.
Nyt menee mekaanisella syötöllä 4,3 metrin pölkyssä 4-5 sekuntia/ siivu.
Mikä olisi paras moottorin teho? Pöydälle pudotetaan maksimissaan 300 kg painava tukki.


Muuten oikein antoisaa keskustelua, josta saa näin pöljäkin jotain oppia
Jos 4,3 metrinen menee läpi 5 sekunnissa, se on 0,86 metriä/sekunti.
Hammaspyörän halkaisija on 90 mm jolloin kehä on 0,09*3,14=0,283 m
0,86/0,283=3,04 joka on hammaspyörän kierrosta sekunnissa*60 sekuntia on 182 kierrosta minuutti.
Jos saman mittainen pölli menee läpi 4 sekunnissa, pyöriipi ratas 228 kierrosta minuutti
Että siitä haarukoimaan moottorin kierroksia.
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

kuten edelle laskettua; 27 litraa minuutisssa jaettuna 0,2 litraa per kierros (moottorilla) vastaa noin 135 rpm pyörimisnopeutta. No geroottorilta saa ottaa kyllä sen 5% vuotoihin ja jos Vallun pumppu on parhaat päivänsä nähnyt niin sielläkin se 5% vaje - eli moottori pyörisi sen 10% hitaammin, sanotaan nyt sitten 0,9 x 135 rpm = 121,5 rpm. Olkaamme tarkkoja :-)

121 rpm kertaa hammaspyörän jakohalkaisija (ei ulkohalkaisija, eikä hampaiden pohjalta halkaisija - mutta siitä noin puolivälistä) 0,09m kertaa 3,14 = 34,2m/min. Eli noin 0,57m/s. JOS nyt pöytä on liikkunut noin 1m/s, tarkoittaa se että moottorin pitäisi olla joko 80cc tai 100cc (varastokokoja lienee helposti saatavilla)
Eli 80cc vastaisi liikenopeutta 1,4m/s ja 100cc vastaisi noin liikenopeutta 1,14m/s. Eli 4,3m pölli menisi (jos luetaan alku ja loppuhidastukset pois) noin 3,8s aikana. JA nämä tosiaan oletuksella että jakohalkaisija on 90mm - jos hampaan korkeus olisi vaikka 8 mm niin jakohalkaisija lienee jokin 82mm, tällöin 100cc nopeus olisi 90/82*1,14m/s= 1,25m/s

Ja mitäs sitten alku ja loppukiihdytykset... joku korjannee tai laskee fiksummin... 300kg tukki + pöytä painaa sen 200kg?, yhteismassa 500kg. Liike energiaa tuolla olisi tavoitenopeudessa 1/2*m*v^2= 0,5*500*1,25^2=390J. JOS oletetaan että koko kiihdytyksen ajan moottorilla on 175 bar paine - letkuhäviöt(10 bar) + Tankkipuolen letkuhäviöt (10 bar), tehollinen painen moottorin yli olisi 155bar. Tästä mekaanishudraulinen hyötysuhde syö starttitilanteessa ja ei optimi käyttötilanteessa ehkä sen 15-20%, tällöin tehollista painetta olisi 155*0,8=124bar. Sisällytetään hammaspyörän hukkaama teho hammastankoon myös tuohon.

100cc moottori tuottaa 124 bar ja 27*0,95 lpm hyödyksi menevällä paineella ja virtauksella 124*27*0,95/600= 5,3kW tehon. Eli 5300 J/s. Tämähän on jotenkin sitten nollanopeudella teho ei ole tuota, momentti toki on - pitäiskin varmaan sitä kautta laskea. No tässä ollaan. Kiihdytyksen 1s aikana jouleja tulee 2630. Sanoisin että kiihdytyksen aika on jotain alle 0,3s.

No mites menis momentin kautta. JOS F=ma. F tunnetaan, eli 124 bar tuottaa 100cc moottorilta momentin 124bar * 100cc* 0,0159=197 Nm. Ja kun se momenttivarsi oli sen jakohalkaisijan puolikas, 82mm/2= 41mm, eli 0,041m. Tällöin voimaksi siihen hammastankoon saadaan M=F*r, ja tuolta F= M/r= 197 Nm/0,041m=4804N.

Ja koska nyt F=m*a, ja kiihtyyvyydeksi a saadaan F/m = 4804N/500kg= 9,6 m/s^2. Ja jos v=a*t, niin t=v/a, eli 1,25m/s saavutetaan 1,25m/s / (9,6m/s^2), supistellaan m ja s termejä pois niin tulokseksi tullee 0,13s.

Lopputulos.#1.. (disclaimer, Olettaen että ei ole tullut ajatusvirhettä, lähtötiedoissa ei poikkeamia, ja järjenjuoksu kohdillaan, ei päässälasku/kaava/näppäilyvurheitä jne), niin 100cc moottorilla, hyötysuhteidenkin huomioimisen jälkeen (moottorin tehokas paine 124 bar), pölli + pöytä (m=500kg) kiihtyy 1,25m/s nopeuteen 0,13s. Jarrutus on hiukan nopeampi, koska kitkat tekee jarrutuksessa meille hyvää. Oma valintani olisi 100cc moottori + porttipainerajat (viimeistään ensimmäisten kokeilujen jälkeen, jos ei näytä jäiset pöllit pysyvän paikallaan).

Mites paljon saa muuten terälle syöttää puuta - millasta nopeutta? Onko se itseasiassa rajoittava tekijä? Sitten pitäisi katsoa jotain 125cc tai jopa 160cc kokoista moottoria. JOS jo nyt alkaa traktori puutumaan tuolla 1m/s vauhdilla (4,3m pölli 4-5s). 160cc olis noin 5,5s. 125cc olis noin 4,0s.

lopputulos #2 valintani olisi 125cc jos ei ole ollut merkkejä puutumisesta ja homma on luonnistunut hyvin - ei tarvetta ripeämpään, 100cc jos ei varmasti ole ollut merkkejä puutumisesta ja vähän nopeuden puutos ahdistaa, ja 160cc jos jo nyt on ollut vaikeuksia saada homma toimimaan!
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja tommi »

Syötön pitää olla portaaton nollasta ylöspäin. Joskus pitää pystyä pysähtymääkin kesken syötön, ja sitten jatkamaan. Terän leikkausnopeus määrää syötön nopeuden, ei toisin päin. Terä menee jumiin jos syöttää liikaa. Ja leikkausnopeus on monesta tekijästä kiinni, ratkaisevin on puun koko, olettaen että terä on kunnossa. Takaisinvedossa sitten vauhtia on hyvä olla, että sahaus on sujuvaa, paljon paljon leikkausnopeutta reilummin.

Meinasin sanoa aikaisemmin, että 100cc pumppu olisi hyvä(nyrkkituntumalta) ja tuossahan se laskettiinkin. Minä luulen että painetta pitää rajoittaa/alentaa varolla, traktorin paine on liian suuri pöydän liikuttamiseen. Pitäs kattoa Laimetin käyttöohjekirjasta paljonko siinä pöydän moottorin paine on, mutta se ei ole kova. Joskus pöytä ei jaksa liikkua, vaikka terä ei ahdistakkaan. Moottori on kytketty sarjaan painintelan moottorin kanssa, tämmöinenkin mahdollisuus avautuu tässä vanhan sajan modernisoinnissa.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
vm-61
Viestit: 155
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja vm-61 »

Tarkennuksia sirkkelin laitteistoon:
900 mm terälle välittyy voima ulosottoakselista ja välissä on niittosilppurin kulmavaihde (1 / 1,75) joka antaa terälle vauhtia.
Traktorin kierrokset 2200 (ei siis täysillä)jolla terä pyörii 1100 kierrosta minuutissa, jolloin terävä kovapalaterä haukkaa puuta vaivattomasti vaikka olisi puuta terän täydeltä. Traktori ei mene polvilleen. Ihan sama oliko puu mitä lajia tahansa.
Purunpoistolietson voima otetaan teräakselilta kahden kiilahihnan välityksellä ja 160 mm putkistolla ja toimii erinomaisesti.
Nyt pöydän liike on kitkapyörävetoinen, jonka tekniikka on täynnä välyksiä ja messinkinen kartiohammaspyörä on loppuun kulunut.
Säädöissä on suuria vaikeuksia päivittäin.
Sen takia suunnittelen hydraulista vetoa.
Kyllä tuo 100 Ccm moottori näyttäisi keskustelun perusteella sopiva. sopiva
Ja kun tarvitset auttajaa, kuka viereesi jää......
ukkev
Viestit: 149
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 5:37 pm
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja ukkev »

Pöydän palautusnopeus pitää olla moninkertainen varsinaiseen syöttönopeuteen verrattuna. Muuten kyllästyt siihen muutamassa tunnissa. Kun olet sillä kitkavedolla sahannut niin mietippä millä nopeudella vedät pöytää takaisin, veikkaisin että täysillä?
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Meillä on myös kitkavetoinen, mut pöytää liikutellaan vaijereilla. Nyt on valmisteltu isoa päivitystä eli uusi pöytä, uudet rullat vierintälaakereilla ja pöydän liikutus rullaketjulla. Saa nähdä ehtiikö kevään sahauksiin.
Hydraulivetoa harkittiin, mutta kitkasysteemi pelaa ihan kohtalaisesti ja hydraulinen vaatisi hintavia komponentteja.
vm-61
Viestit: 155
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja vm-61 »

Kustannukset näyttää jäävän alle 500 euroa ja kun sirkkeli on kahden porukassa, niin hinnat puolittuu.
Niin, jäi vielä sanomatta, että painorulla toimii terämiehen hauislihaksen voimalla painamalla puuta,vipuvarteen asennettua umpikumipyörää rullavasteeseen.

Ei pöytää tarvitse palauttaa täysillä, kun on harrastekäytöstä kysymys.
Ja kun tarvitset auttajaa, kuka viereesi jää......
vm-61
Viestit: 155
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja vm-61 »

Palan 3,5 vuotta sitten käytyyn keskusteluun kenttäsirkkelistä. Traktori on vaihtunut Valmet 602:sta turbo 705:seen.

HMP100 geroottorimoottori liikuttaa kenttäsirkkelin pöytää molempiin suuntiin Nyt on suunnitteilla liittää samanlainen moottori rakennettavaan paininpyörään, joka vetää tukkia mittalaitetta vasten pöydän kanssa samaa vauhtia molempiin suuntiin. Käsiohjaus on yksivipuinen, kaksitoiminen ja siihen on vaihdettu moottorikara. Tämän vivun avulla pitäisi ohjata molempia moottoreita. Paininpyörän moottorin voimansiirtoon tulee sakarakytkin + siihen kuuluvat tarvikkeet.
Kysymys kuuluu:
Miten saadaan vetävän paininrullan vauhti samaksi kuin pöytä? Paininrullan halkaisija on 200 mm ja pöydän 90 mm
Virtauksensäätöventtiilillä se varmaan hoituisi, mutta se kun toimii VAIN yhteen suuntaan? Usein joutuu tukkia myös pakittamaan, niin tällä venttiilillä se ei pelaa. Löytyykö tähän pulmaan ratkaisua ja asennusohjetta?
Useista hydraulitarvikkeita myyvistä liikkeistä en ole saanut tähän apua. Moottori kai pitäisi kytkeä sarjaan?
Ja kun tarvitset auttajaa, kuka viereesi jää......
havi
Viestit: 823
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Geroottorimoottori

Viesti Kirjoittaja havi »

Aivan oikeaa nopeutta ei taida löytyä. Pitäis olla 225 kierrostilavuus. Laittaisin HMP 200 siihen. Vetää hieman nopeammin kuin pöytä. Ja sarjaan.

Edit. Jos käytät samanlaista HMP100 moottoria joudut tekemään ketjuvälityksen joka alentaa nopeutta 2,22/1.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], JiiSPee ja 25 vierailijaa