Ferguson TE-20 keskustelua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja audiq »

Ostin -51 TEA-20:n, joka on seisonut lähemmäs 30 vuotta. Olen koittanut etsiä TE-20-keskusteluita, mutta elossa olevaa keskustelufoorumia ei taida olla?

Olen traktoria elvytellyt nyt muutaman illan ja olen sen saanut jo käyntiin, mutta vaihteensiirtäjät tuntuvat olevan jumissa. Onko foorumilla TE-20:n vaihteistoon perehtyneitä ihmisiä? Vaihteiston kannen avasin ja olen vikapaikkaa rajannut. Meinaa vaan mennä sormi suuhun, kun siirtäjän akseli ei liiku koko matkaa, vaikka kuvien perusteella estettä siihen ei pitäisi olla, kun siirtäjä on vapautettu akselilla.

Kuva
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Onko se jumissa oleva kenties se siirtäjä, joka käyttää sitä starttikatkaisijaa, joka on siellä ohjausvaihteen edessä? Meinaan vaan, että jos se starttikatkasija jumissa tai siirtäjän karan kytkinkopan puoleinen pää ruostunut reikäänsä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Oisko noista kuvista iloa? Kaivoin netistä kun harmaassa oli (taas) jotain kytkeytymis kysymyksiä ja luulin siellä olevan vikaa. Ei ollut. Nämänhän ei ole mitään synkronivaihteistoja eli niitä pykäliä saa hämmentää milloin mitenkin. Yleisin kipu on että kepin alapään pallo eksyy noista hahloista jolloin jää jumiin. Toinen on että bendix ei osu kehälle. Ja siksi laitoin starttinapin jolla voi vähän pyöräyttää. Joskus pitää koko raktoria pyöräyttää takarenkaasta vaihde päällä että osuu hampaat kohdilleen.
Tämä siis tef missä on diisseli ja hauisbendix eli hiukan erilainen kuin tuo tea mutta konstit soveltuvin osin..

http://forums.yesterdaystractors.com/tt ... 8ffb553a76
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja MOP »

Valitse tuolta sivu, niin löytyy verkulle räjäytyskuvia: http://www.traktordelar.nu/mf1/mf.htm
raquaattori
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 8:56 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja raquaattori »

Jos on noin kauan ollut käyttämättömänä, niin ilmeisesti vaihteensiirtäjän akselit ovat ryytyneet.

Simpukka/vaihdelaatikon kansi pois. Sitten nostaa jouset pois vaihteensiirtäjän akseleista ja laittaa jousten reikiin jotain ruostetta liuottavaa ainetta, vaikka naftaa. Poisotettujen jousien alla on muistaakseni kartiokärkiset lukituskappaleet, jotka pitävät pykälät paikallaan.
Kun lukituskappaleet saa liikkumaan, niin vaihteensiirtäjien akselitkin alkavat liikkumaan normaalisti. Myös vaihteensiirtäjän akseleiden reikiin kannattaa ruiskuttaa liukastetta (esim. CRC).
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kaikki siirtäjät oli jumissa. Sain houkuteltua startti-pakki-siirtäjän liikkeelle. 1-2 siirtäjä liikkuu vain vähäsen ja 3-4 siirtäjä ei lainkaan.

Vaihteiston kansi on tosiaan jo irti. Jouset olen nostanut pois ja sain yhden kartiotapin tulemaan ylös, mutta se ei vaikuttanut siirtäjäakselin liikkumiseen. Toinen kartiotappi liikkuu kevyesti ja kolmas jotenkin, mutta on nihkeä.

jopettimen laittamat kuvat löysin itsekin ja niiden perusteella ei pitäisi olla mitään syytä 1-2 siirtäjällä stopata kesken liikematkan.

MOP:in räjäytyskuvia en ole aiemmin löytänyt ja siellä saattaisi olla selitys, miksi 1-2 siirtäjä liikkuu vain vähäsen.
Eikös nuo osat 10-14 estä kahden vaihteen samaan aikaan päälle menon? Olen ajatellut, että joku sellainen siellä ahdistaa 1-2 siirtäjän liikettä, mutta minkään löytämäni kuvan perusteella siellä ei tuollaisia osia ole. Mutta taitaa kuitenkin olla. Vai liittyykö nuo diesel-mallin starttauskuvioon, kun eikös se ollut erilainen kuin bensamallissa?

Kuva
raquaattori
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 8:56 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja raquaattori »

Kuvan numerot 11-14 liittyy nimenomaan dieseliin. Numero 10:n osat estää kahden vaihteen yhtäaikaisen päällemenon ja nämä osat pitää myös bensavehkeestä löytyä.
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja audiq »

Ok, tämä selvä. Ihan en hiffaa miten lukitaan pakin ja startin akseli, kun siinäkin tuntuu jonkinlainen lukitus olevan. Kuvan perusteella on vain kaksi kuulaa ja saa käsityksen, että toinen on akselille 1-2 ja toinen 3-4.

Lukituskuulat liikkuvat ilmeisesti jonkin verran, kun jos siirtäjän akselin laittaa lukitusta vasten ja sitten kampeaa viereistä akselia, niin tämä toinenkin nitkahtaa aavistuksen. Nitkahduksen täytyy johtua lukituksen liikkumisesta. Nyt on kaikki siirtäjät saatu aavistuksen liikkumaan, mutta 1-2 on lukossa ja samoin 3-4. S-R menee lukkoon, kun 3-4 nitkauttaa. S-R akseli vapautuu lukituksesta pienellä kampeamisella. Kaikki siirtäjän akselit ovat vielä nihkeäliikkeisiä. Reunimmaiset akselit ovat jo kivasti herkistyneet alkutilanteesta.
TEDI56
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2015 8:04 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja TEDI56 »

Vaihteen siirtäjät ja akselit täytyy saada lioteltua irti. Itsellä oli sama ongelma vuosia seisoneen TED 20 kanssa. Vaatii pientä naputtelua ja runsaasti liuotinta, niin kyllä ne siitä herkistyy. Pikku vasaralla ja sopivalla tuurnalla voi varovasti akselin päistäkin naputella.
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja audiq »

Oliko sinulla Fergu katki, vai miten sait akselin päähän lyötyä?
TEDI56
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2015 8:04 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja TEDI56 »

Akselin pääthän pitäisi muistini mukaan näkyä, ovat läpireiissä rungossa kiinni.
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja audiq »

Aivan, jos perän kansi on irti, niin näkyy akselin pää. Edestä päin ei kyllä pysty lyömään. Minulla on vain vaihteiston kansi irti, niin päät on piilossa. Rautakangella olen kammennut siirtäjän akseleita liikkeelle. Tuntuvat tottelevan muuten, mutta vaihteen lukitus on ongelmana, kun se ei aukea. Siirtäjät on akseleilla vapautettuna, niin eivät väänny kammetessa.
semartti
Viestit: 169
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 8:33 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja semartti »

Minulla on jotain kirjallisuutta Harma Fergguun (pitää tarkistaa kun palaan mökiltä). Voisi kopioida- mikäli tarvetta.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Harmaan vaihteiston kuori on alumiinia ja voipi käydä niinkin, että vuosikymmenienn seisonnan aikana se siirtähine välissä oleva pala hapettuu kunnolla puteroonsa. Olisko tässä syy?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kyllä siinä varmasti niin on käynyt, että lukituspala on hapettunut koloonsa. Jotain liikettä siellä on, kun viereinen akseli nitkahtaa lukitusta vasten toisella akselilla kammetessa. Tänään nitkuttelin pitkän aikaa akseleita vailla havaittaavaa edistystä. Lopulta laitoin kannen kiinni ja Fergu jää odottamaan kotitalliin siirtoa. Sen verran parani jumitus, että nyt Fergu käynnistyy kepistä ja pakki toimii. Eteenpäin menosta vain haaveillaan. 1-2 siirtäjän akseli liikkuu melko kevyesti, mutta se lukitus siellä kiusaa.

semartti kirjoitti:Minulla on jotain kirjallisuutta Harma Fergguun (pitää tarkistaa kun palaan mökiltä). Voisi kopioida- mikäli tarvetta.
Kiitos tarjouksesta. En osaa tässä vaiheessa sanoa tuleeko tarvetta. Onko se suomen-, vai englanninkielistä materiaalia?
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Tossa on lätinää aiheesta alkuperäiskielellä suoraan hevosen suusta eli korjausmanuskasta.
Aijaa ei suostunut kääntämään kuvia eli kannattaa ladata koneelle ja keikauttaa siellä.

Ellei lontoo aukea ehken joku tulkkaa tai jos edes kuvista on apua.
Viimeksi muokannut jopetin, Su Huhti 08, 2018 12:05 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hurvi
Viestit: 10
Liittynyt: To Syys 07, 2017 11:03 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Hurvi »

Itsellä myös samanlainen tilanne. Vaihteisto jumissa täytyy ruveta liottelemaa myös irti. Kertokaas mitä eroa noilla uusilla ja vanhoilla starteilla on. Jos olen ymmärtänyt oikein niin uusissa on solenoidi päällä mutta onko vanhemmissa ollenkaan vai miten ne toimii? Ja mitenkä näihin kannatta sähköt tänäpäivänä rakentaa kun tuo sähköpuoli menee yli hilseen.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Jätin tarkoituksella kun en pidä noista typeristä thumpnaileista or whatever.. Just katselin jotakin vanhaa mielenkiintoista ketjua missä oli pitkä rivi umpeenpäivättyjä kuvia. Ja ketju suurinpiirtein lukukelvoton....
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Hurvi kirjoitti:Itsellä myös samanlainen tilanne. Vaihteisto jumissa täytyy ruveta liottelemaa myös irti. Kertokaas mitä eroa noilla uusilla ja vanhoilla starteilla on. Jos olen ymmärtänyt oikein niin uusissa on solenoidi päällä mutta onko vanhemmissa ollenkaan vai miten ne toimii? Ja mitenkä näihin kannatta sähköt tänäpäivänä rakentaa kun tuo sähköpuoli menee yli hilseen.
Ei niissä muistaakseni ikäeroja ole mutta tiisselissä on pakkobendix eli keppi työntää tangon avulla startin kehälle. Samoin kuin esim. majorissa mutta muissa harmaissa ratas menee kehälle sähköllä. Eli siellä on joku solkku tai kaksi jossakin.
audiq
Viestit: 1239
Liittynyt: La Touko 24, 2014 7:28 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-20 keskustelua

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kiitos paljon kuvista! Otin koneelle kaikki talteen! Hyvin näkyikin kuvissa se lukitus.

Kai se niin pitää lähteä jumitusta herkistämään, että vetää sen liikkuvan siirtäjän akselin ulos ja silloin pitäisi yhden kuulan tulla kolostaan ulos. Sieltä pääsisi tunkemaan irroitusöljyä tapille ja toiselle kuulalle. Sekin kävi mielessä, että poraisi tapin kohdalle pienen reiän yläpuolelta ja sihauttaisi siitä irroitusöljyä ja vaikka paineilmaa vuorotellen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eräilves, Hardo, Paalari, Semrush [Bot], SPS1975 ja 53 vierailijaa