Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Jra kirjoitti:
Puuha2 kirjoitti:Niin, niin kauon kun materiaalien lämpötila on kastepisteen yläpuolella ilmaan nähden ei kondensoitumista tapahdu. Heti kun materiaalin lämpötila laskee alle kastepisteen ilmaan nähden alkaa kondensoituminen oli absoluuttinen tahi suhteellinen kosteusprosentti mikä tahansa.
175
Näin se menee, mutta siinä kastepisteen kaavassa on suhteellinen kosteus - joka taas laskee kun ilmaa lämmitetään. Eli on vaikea saada kosteutta tiivistymään pelkästään lämmittämällä - tottakai jos auto on täynnä märkiä haalareita ja kosteita kalsareita niin kosteutta tiivistyy.
Mitä tapahtuu jos auton ulkopinnoilla on lämpötila vaikka +3 astetta ja auton sisällä on absoluuttista kosteutta 6,9g/m3? Jos sisällä on +20 suhteellinen kosteus on tällöin n. 40% ja kosteus alkaa kondensoitumaan kun ilman lämpötila laskee alle +6 asteen.

Tahdon vain sanoa ette lämpötilan nostolla ole mitään merkitystä kondensoitumiseen jos absoluuttinen kosteus pysyy samana, tällöin myös kastepiste pysyy samana ja kosteus kondensoituu niille pinnoille joiden lämpötila on alle kastepisteen. Näiden materiaalien pinnalla ilman lämpötila laskee ja kun saavutetaan hr100% kondensoituminen alkaa kylmään pintaan.

Asia on nähtävillä ympäri vuoden. Talvella auton ikkunat on kuurassa, kesällä on aamukaste nurmikolla. Saunassa suhteellinen kosteus voi olla ~60% +80 asteessa ja siellä kondensoituminen alkaa niiden materiaalin pintaan joiden lämpötila on alle +68 astetta. Tai saunassa on +100 ja suhteellinen kosteus on ~28% kondensoituminen alkaa materiaalien pintaan joiden lämpötila on alle +68 astetta. Näissä molemmissa sauna-esimerkeissä absoluuttinen kosteus on ~175g/m3.
Kuva

Tehkääpä perässä
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

Ei mikään pese vaunua hinta-laatu-hommelissa, jos vetoauto jo on. Vaunu, vaikka vanha rähjäkin, on suurta luksusta paku+laveri -ratkaisuihin nähden. Joskus joutunut kenttämajoittumaan eri syistä ja ei enää tällä iällä viitsisi Hiacen kopassa koisata.

Ostin 10 000 markalla joskus Cabbyn seisomaan hallin nurkkaan. 40 vuotta vanha koppi palvelee yhä satunnaista tarvitsijaa, joskaan kukaan ei ole muistanut katsastaa ainakaan 10 vuoteen. "Kyllä sen tuommoisen matkan voi siirtää"... Kaikki toimii, luulisin. Kattotapetti on roikahtanut takapäästä vähän. Jottain tarttis tehrä. Ohkosta mäntypaneelia?

Nyt tuli ostetuksi matkailuauto. Enpä tiedä. Kyllä paku + vaunu on käyttökelpoisempi/ monipuolisempi, mutta on niinkin, että reissuunlähdön kynnys madaltuu matkailuauton myötä. Ihan kausipaikkatyyliseen asumiseen tms. pitempään oleskeluun iso vaunu on edelleen ehdoton ykkönen.

Jos olisi pakko Hiacessa bunkata, pistäisin reilun kokoisen naftalämppärin (ilmalämmitin). Se pitää pöntön lämpimänä ja kuivana. Kalustus kuten edellä. Kyllähän se monta kertaa työmaalla oli etu, että saattoi mennä takapönttöön sohvalle selälleen lukemaan lehteä :- )
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

SepeSusi kirjoitti:Ei mikään pese vaunua hinta-laatu-hommelissa, jos vetoauto jo on. Vaunu, vaikka vanha rähjäkin, on suurta luksusta paku+laveri -ratkaisuihin nähden. Joskus joutunut kenttämajoittumaan eri syistä ja ei enää tällä iällä viitsisi Hiacen kopassa koisata.

Ostin 10 000 markalla joskus Cabbyn seisomaan hallin nurkkaan. 40 vuotta vanha koppi palvelee yhä satunnaista tarvitsijaa, joskaan kukaan ei ole muistanut katsastaa ainakaan 10 vuoteen. "Kyllä sen tuommoisen matkan voi siirtää"... Kaikki toimii, luulisin. Kattotapetti on roikahtanut takapäästä vähän. Jottain tarttis tehrä. Ohkosta mäntypaneelia?

Nyt tuli ostetuksi matkailuauto. Enpä tiedä. Kyllä paku + vaunu on käyttökelpoisempi/ monipuolisempi, mutta on niinkin, että reissuunlähdön kynnys madaltuu matkailuauton myötä. Ihan kausipaikkatyyliseen asumiseen tms. pitempään oleskeluun iso vaunu on edelleen ehdoton ykkönen.

Jos olisi pakko Hiacessa bunkata, pistäisin reilun kokoisen naftalämppärin (ilmalämmitin). Se pitää pöntön lämpimänä ja kuivana. Kalustus kuten edellä. Kyllähän se monta kertaa työmaalla oli etu, että saattoi mennä takapönttöön sohvalle selälleen lukemaan lehteä :- )
Kyllähän se vaunu varmasti hintansa haukkuu ja myöhemmin sellaisen hankinkin. Mutta joskus voi olla keikkoja että koukkuun tarvii tavarakärryn ja silloin olis kiva ottaa torkut tai yöunet sielä takaosassa. Tai pitää tauko lämmitetyssä kopissa. Ja se isompi naftalämppäri, esim. Safire 2100D.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
A-P
Viestit: 626
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja A-P »

Minulla on Sprintterissä oheisen kuvan mukaiset kuormansidontakiskot kahdessa eri korossa tavaratilan molemmin sivuin, ja kuvalainan mukainen kesämajoite on mielessä. Eli kaksiosainen, pitkittäin halkaistu vaneri kiskojen väliin viritettyjen tankojen päälle. Alle jää joko runsaasti, tai valtavasti tavaratilaa käyttöön.

Nuo kiskot ovat muutenkin tavaraa kuskatessa aivan älyttömän hyvät. En ymmärrä miksi tavara-autoja olisi ilman niitä. Lisäksi lattiassa on upotetut neljä kiskoa tavatilan reunoilla.

Kuva
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Lisää ideoita?
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Mahtuisiko kuskattavat tavarat asuntoauton takatalliin? Se on monasti hyvinkin tilava. Vasta neljät lasteen rattaat tulivat matkassa kokoontaitettavien puutarhakalusteiden sekä muiden vähemmän tarvittavien reissukamppeiden lisäksi takatallissa. Näin asumisen laatu olisi astetta parempaa sekä jos tarvitsee enemmän tavaraa matkaan voidaan asuntoautolla vetää kärryssä tarvittaessa loput.

Lisäys: Kuva kertonee tilasta enemmän.

Kuva
Kuva

Tehkääpä perässä
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja imppu »

Sopiiko aiheeseen, mutta jo vain jarrataan matkailuautojen rakentelua:
http://www.is.fi/autot/art-2000005364158.html

Eli siis ohjataan tässäkin raskaampaan suuntaan kokonaispainojen suhteen.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

imppu kirjoitti: Eli siis ohjataan tässäkin raskaampaan suuntaan kokonaispainojen suhteen.
Se ei ole tuossa olennaista vaan minibusseille vuosikausia olleen porsaanreiän tukkiminen. Ns. oikeat matkailuautothan menee noista pykälistä pääsääntöisesti läpi, että heilahtaa.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Tuossa iltasanomien jutussa on taas sotkettu autovero ja ajoneuvovero. Olis kiva tietää miten tämä juttu oikeasti menee.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
lankku

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja lankku »

Asiaa lueskeltuani.
Onko nyt todella niin, että kun kalusteet pakettiauton tavaratilassa eivät ole kiinnitettyinä mihinkään, ja pysäköity luvalliselle alueelle, niin autossa majoittumiseen ei voi puuttua?

Olettaen että autossa on esim. laveri, patja ja jokin taso/laatikosto.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

lankku kirjoitti: Pe Maalis 13, 2020 10:50 pm Asiaa lueskeltuani.
Onko nyt todella niin, että kun kalusteet pakettiauton tavaratilassa eivät ole kiinnitettyinä mihinkään, ja pysäköity luvalliselle alueelle, niin autossa majoittumiseen ei voi puuttua?

Olettaen että autossa on esim. laveri, patja ja jokin taso/laatikosto.
Miksi pitäisi voida tai mihin pitäisi puuttua? Muuhun kuin luvattomaan paikkaan leiriytymiseen.
Saahan nokoset ottaa selvinpäin missä huvittaa.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Avatar
Aakku
Viestit: 8294
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Jiitek kirjoitti: Ti Syys 12, 2017 11:33 am
imppu kirjoitti: Eli siis ohjataan tässäkin raskaampaan suuntaan kokonaispainojen suhteen.
Se ei ole tuossa olennaista vaan minibusseille vuosikausia olleen porsaanreiän tukkiminen. Ns. oikeat matkailuautothan menee noista pykälistä pääsääntöisesti läpi, että heilahtaa.
Minulla on oikea matkailuauto VW / Westfalia.
Täyskorkea täysin varusteltu tehdastekoinen oikea matkailuauto, mutta omamassa 2400kg. Meillä valtiovalta päätti verottaa kuoliaaksi uusissa säädöksdissään tällaisen. Suuri ja painava sen pitää olla, eikä mikään käyttötarkoitukseen sopiva.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

lankku kirjoitti: Pe Maalis 13, 2020 10:50 pm Asiaa lueskeltuani.
Onko nyt todella niin, että kun kalusteet pakettiauton tavaratilassa eivät ole kiinnitettyinä mihinkään, ja pysäköity luvalliselle alueelle, niin autossa majoittumiseen ei voi puuttua?

Olettaen että autossa on esim. laveri, patja ja jokin taso/laatikosto.
Mistä tällaista lueskelit?
Tekemällä virheistä oppii.
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Kun illalla juot parit iltakaljat ja yöllä herää kusihätään, oisko hyvä portapotti-tms kuivakäymälä vai riittääkö joku pissipullo. Joka parkkiksella ei viitti kuseksia yöllä etes. Voi joskus vääntää masua isomminkin.
Avatar
Aakku
Viestit: 8294
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mulla oli pakussa rakennettu kaksi tasoa.
Huonekaluputkesta koottava runko, jonka päälle vanerilevy ja siihen patja. Alapuolelle kaikki muu tarpeellinen, mitä tarvitsee. Vanerin ja patjan voi puolittaa, niin saa suoran kulun alakertaan. Tuuletus hoituu ritilällä, joka tulee etuovien lasien yläreunaan.
varusteista tärkein on ilmawebasto, mutta kesällä pärjää ilmankin. Kosteus nousee helposti ja siksi katto kannattaa eristää vaikka 5mm solukumilla. Muuten voi alkaa sataa sisällä. PortaPotta on kätevä varuste. Pieni autokäyttöön sopiva kompressorijääkaappi vie vähän virtaa. Lisäakku on tarpeen jo Webaston takia, mutta siihen jatkoksi voi kytkeä riittävän ison invertterinkin, niin voi keittää kahvit ym.
Vielä aurinkokenno katolle, niin alkaa olla kaikki mukavuudet pienessä muodossa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
lankku

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja lankku »

Superdextaaja kirjoitti: La Maalis 14, 2020 11:10 am
lankku kirjoitti: Pe Maalis 13, 2020 10:50 pm Asiaa lueskeltuani.
Onko nyt todella niin, että kun kalusteet pakettiauton tavaratilassa eivät ole kiinnitettyinä mihinkään, ja pysäköity luvalliselle alueelle, niin autossa majoittumiseen ei voi puuttua?

Olettaen että autossa on esim. laveri, patja ja jokin taso/laatikosto.
Mistä tällaista lueskelit?
Sivun ylälaidan linkistä.
lankku

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja lankku »

No joo kaverilla on sprinterissä tuollainen runko, yläpuoella sänky ja alapuolella kuormatila, jossa akku ja ilmawebasto yms.
Väliaikaista kesäkäyttöä varten lähinnä itsellä ajatus, talvi menee vähän turhan extremeksi jo, ja muutenkaan ei ole aikomus alkaa ihan kulkuriksi. :D Armaflex on aika hintavaa kamaa varmaan mutta eristeenä varmaan ois hyvä ja helppo asentaa.
Avatar
Aakku
Viestit: 8294
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Aakku »

lankku kirjoitti: La Maalis 14, 2020 12:28 pm No joo kaverilla on sprinterissä tuollainen runko, yläpuoella sänky ja alapuolella kuormatila, jossa akku ja ilmawebasto yms.
Väliaikaista kesäkäyttöä varten lähinnä itsellä ajatus, talvi menee vähän turhan extremeksi jo, ja muutenkaan ei ole aikomus alkaa ihan kulkuriksi. :D Armaflex on aika hintavaa kamaa varmaan mutta eristeenä varmaan ois hyvä ja helppo asentaa.
Väliaikaiseen kesäkäyttöön riittää telttapatja ja makuupussi. Loput on turhaa fiilistelyä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

lankku kirjoitti: La Maalis 14, 2020 12:22 pm
Superdextaaja kirjoitti: La Maalis 14, 2020 11:10 am
lankku kirjoitti: Pe Maalis 13, 2020 10:50 pm Asiaa lueskeltuani.
Onko nyt todella niin, että kun kalusteet pakettiauton tavaratilassa eivät ole kiinnitettyinä mihinkään, ja pysäköity luvalliselle alueelle, niin autossa majoittumiseen ei voi puuttua?

Olettaen että autossa on esim. laveri, patja ja jokin taso/laatikosto.
Mistä tällaista lueskelit?
Sivun ylälaidan linkistä.
Eli tästä:
https://www.minilex.fi/q/pakettiautossa-y%C3%B6pyminen
Tekemällä virheistä oppii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 55 vierailijaa