Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Minulla on vuosimallia 1998 oleva Toyota Hiace, lyhempi malli, jota käytän työautona maatalousajossa ja muissa tavarankuljetus ym. ajoissa. Työnkuvaan on tulossa laajennusta, että tarvisi muutaman työkalulaatikon ja mittalaite-laatikon kanssa käydä eripuolilla suomea kierroksella, ja varsinkin "kesä-aikana" tekisi mieli säästää hotellikustannukset nukkumalla autossa.
Ajattelin tehdä sisälle tarvittaessa irroitettavan rakenteen, jossa alla on työkalulaatikot ja raudat, ja 12V kompressorijääkaapin, päällä levitettävä laveri, johon saa patjan ja jotain muuta. Kenties ohessa joku jakkara ja pöydäntapainen... Pinterestissä (ideapankki) näyttää olevan paljon vinkkejä.
Ongelmana on se, että kyseessä on "umpipaku" jossa on ikkuna sivuovessa ja takaluukussa, ei ilma-aukkoja. Niitä pitäisi tehdä jotenkin ettei nykyinen harvinaisen ruosteeton kori ala lahoamaan käsiin. Ohjaamossa muutenkin on ollut talvella kosteusongelma, joka ainoa kerta ikkunat jäässä myös sisäpuolelta.
Kiinnostaisi myös että kuinka voisi tehdä moottorin jäähdytysvesikiertoon lenkin ja laittaa vesipatterin (puhaltimella tai ilman) tavaratilaan. Kenties joskus laitan myös Safire-lämmittimenkin, mutta joskus toiste.
Ajattelin tehdä sisälle tarvittaessa irroitettavan rakenteen, jossa alla on työkalulaatikot ja raudat, ja 12V kompressorijääkaapin, päällä levitettävä laveri, johon saa patjan ja jotain muuta. Kenties ohessa joku jakkara ja pöydäntapainen... Pinterestissä (ideapankki) näyttää olevan paljon vinkkejä.
Ongelmana on se, että kyseessä on "umpipaku" jossa on ikkuna sivuovessa ja takaluukussa, ei ilma-aukkoja. Niitä pitäisi tehdä jotenkin ettei nykyinen harvinaisen ruosteeton kori ala lahoamaan käsiin. Ohjaamossa muutenkin on ollut talvella kosteusongelma, joka ainoa kerta ikkunat jäässä myös sisäpuolelta.
Kiinnostaisi myös että kuinka voisi tehdä moottorin jäähdytysvesikiertoon lenkin ja laittaa vesipatterin (puhaltimella tai ilman) tavaratilaan. Kenties joskus laitan myös Safire-lämmittimenkin, mutta joskus toiste.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Tavaratilaan kun laitat sen lämmittimen niin samalla toivotat myös ruosteelle tervetulemiset tavaratilaan.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
On sielä kosteutta ympäri vuoden muutenki, kuinka se nyt sitä lisäis? Uudet ilmanvaihtoaukot pikemminkin kuivaisi sitä...Puuha2 kirjoitti:Tavaratilaan kun laitat sen lämmittimen niin samalla toivotat myös ruosteelle tervetulemiset tavaratilaan.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
isäukolla oli samaa vuosikertaa hiace.muinoin taksina ollut. siinä oli lämmitin takapoksissa. en osaa vaan sanoa mistä letkut oli vedetty. mutta kyl talvella tarkeni ihan hyvin takaloossis ku pohjosiin ajettiin. siinä oli katossa semmonen tuuletus räppänä.nykyisessä hiacessa on takapoksin kylkipellissä aurinkopaneelilla toimiva tuuletin. siis tavallinen pakettiauto tää nykyinen.
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Se vain tuolla lämpötilojen vaihtumisella tuppaa olemaan oireena lisäten kondensoitumista ja sitä kautta sitten ruostumista. Eikä sitä juuri tuuletus auta vaan jopa pahentaa ellei eristetä kunnolla niin että metallipintoja ei ole esillä ja näin pääse niihin kosteus kondensoitumaan.JiiHoo kirjoitti:On sielä kosteutta ympäri vuoden muutenki, kuinka se nyt sitä lisäis? Uudet ilmanvaihtoaukot pikemminkin kuivaisi sitä...Puuha2 kirjoitti:Tavaratilaan kun laitat sen lämmittimen niin samalla toivotat myös ruosteelle tervetulemiset tavaratilaan.
Putkitus tulee lämmittimelle seuraavalla järjestyksellä. Moottori -> kabiinin lämmityskenno -> tavaratilan lämmitin -> moottori. Siellä ei siis haaroituksia ole minkäänlaisia eikä myöskään saa olla jos mielii että kabiinin lämmitys toimii myös moitetta jatkossa kunnes kahvipahvi menee.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Entäs nuo ohjaamon poistoilmaröörit, missä ne menee että voisi nuohota?
Entä kuinka tavaratilaan saisi tulo- ja poistoilma aukot?
Entä kuinka tavaratilaan saisi tulo- ja poistoilma aukot?
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 501
- Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 9:14 pm
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Varmista verotus. Henkilö/matkailu/pakettiauto.
Tähän sopinee se juttu sohvan kuljetuksesta pakettiautolla.
Jos laitat sen kiinni niin konstapeli katsoo auton matkailuautoksi, sakottaa ja verottaa.
Jos jätät se irralleen konstapeli tulee ja sakottaa kun pitäisi kuorma olla sidottuna.
Tähän sopinee se juttu sohvan kuljetuksesta pakettiautolla.
Jos laitat sen kiinni niin konstapeli katsoo auton matkailuautoksi, sakottaa ja verottaa.
Jos jätät se irralleen konstapeli tulee ja sakottaa kun pitäisi kuorma olla sidottuna.
Moni asia olisi jäänyt kokonaan tekemättä ellei viime tippaa olisi keksitty
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Enpä ole koskaan tutkinut missä kabiinin poistokanavat on. Reikiähän kabiinissa on niin paljon että ilma kyllä vaihtuu vaikka ilman poistoröörejä. Raitisilmasuodatin on syytä vaihtaa kerta vuoteen jos kosteus kabiinissa vaivaa ja myös puhdistaa raitisilmakanavat roskista ensimmäisenä.JiiHoo kirjoitti:Entäs nuo ohjaamon poistoilmaröörit, missä ne menee että voisi nuohota?
Entä kuinka tavaratilaan saisi tulo- ja poistoilma aukot?
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Höpö höpö. Jus jaloista pulttaa kiinteäksi osaksi lasketaan matkailuautoksi taas jos sidotaan kuormaliinalla kyseessä kuormankuljetus.eerikki123 kirjoitti:Varmista verotus. Henkilö/matkailu/pakettiauto.
Tähän sopinee se juttu sohvan kuljetuksesta pakettiautolla.
Jos laitat sen kiinni niin konstapeli katsoo auton matkailuautoksi, sakottaa ja verottaa.
Jos jätät se irralleen konstapeli tulee ja sakottaa kun pitäisi kuorma olla sidottuna.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Puuha2 kirjoitti:Enpä ole koskaan tutkinut missä kabiinin poistokanavat on. Reikiähän kabiinissa on niin paljon että ilma kyllä vaihtuu vaikka ilman poistoröörejä. Raitisilmasuodatin on syytä vaihtaa kerta vuoteen jos kosteus kabiinissa vaivaa ja myös puhdistaa raitisilmakanavat roskista ensimmäisenä.JiiHoo kirjoitti:Entäs nuo ohjaamon poistoilmaröörit, missä ne menee että voisi nuohota?
Entä kuinka tavaratilaan saisi tulo- ja poistoilma aukot?
Ei tuossa ole raitisilmasuodatinta, kaikki hiekat tulee naamaan jos ei älyä pölypilveen ajaessa laittaa sisäkiertoa päälle
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Sillälailla ja sitten ihmetellään miksi kosteutta hytissä...
Lämmityskenno on niin täynnä paskaa että siellä on kampetta joka kerää kosteutta joka sitten ilmakanavia pitkin pääsee kabiinin aiheuttaen huurustumisen. Voi jopa olla niin että kennolla oleva paska on haprastanut kennon ja se vuotaa jäähdytysnestettä vähän aiheuttaen myös huurustumista. Vuodon ei tarvitse olla iso eikä sitä välttämättä edes huomaa. Ellei vielä vuoda niin vielä on kenno pelastettavissa puhdistamalla raitisilmajärjestelmä.
Lämmityskenno on niin täynnä paskaa että siellä on kampetta joka kerää kosteutta joka sitten ilmakanavia pitkin pääsee kabiinin aiheuttaen huurustumisen. Voi jopa olla niin että kennolla oleva paska on haprastanut kennon ja se vuotaa jäähdytysnestettä vähän aiheuttaen myös huurustumista. Vuodon ei tarvitse olla iso eikä sitä välttämättä edes huomaa. Ellei vielä vuoda niin vielä on kenno pelastettavissa puhdistamalla raitisilmajärjestelmä.
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Kannattaa ne Hiacen kylkikotelot ja lokasuojan ja ulkopellin välit öljytä sisäpuolelta joka tapuksessa - käytit autoa mihin tarkoitukseen tahansa. Kuvaamasi käyttö ei lisää auton kosteusrasitusta mitenkään, mutta kesän lämpimillä olo peltikorin sisällä muuttuu tukalaksi. Laita siihen kattoluukku tai semmonen pieni puhallin, joita käytetään veneissä. Korvausilmaa tietysti tarvii saada jostakin, että saat ilman kiertämään kunnolla. Tosin auton korissa on aina sen verran "reikiä", että ei sinne tukehdu.
Turha pelätä poliisin tarkastuksia - teet haluamasi muutokset ja ajat vaan.
Turha pelätä poliisin tarkastuksia - teet haluamasi muutokset ja ajat vaan.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Niin, haisussa tyypillisesti aina ensimmäisenä pehmenee kabiinin takana olevat palkit ja helmakotelot heti ovesta taaksepäin. Piiloruostetta löytyy kaikista yli 250tkm ajetusta pohjasta. Helmat varsinkin ovat sellaiset ettei niissä ole kuin maalipinta pellin kadotessa kotelosta. Vesi pääsee tuolta kohdalta sisäpuolelta koteloon ajettaessa kosteissa olosuhteissa. Myös polttoainesäiliön päällä on monasti piiloruostetta ja sieltä menevät rautaputket ovat monasti pehmeitä vaikka ulkoisesti auto olisi "hyvässä" pellissä.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Kas kun ei ole keksinyt aiemmin... Kuinka se puhdistetaan? Kenno pitänee ottaa syliin jostakin, 2,4D on moottorimalli.Puuha2 kirjoitti:Sillälailla ja sitten ihmetellään miksi kosteutta hytissä...
Lämmityskenno on niin täynnä paskaa että siellä on kampetta joka kerää kosteutta joka sitten ilmakanavia pitkin pääsee kabiinin aiheuttaen huurustumisen. Voi jopa olla niin että kennolla oleva paska on haprastanut kennon ja se vuotaa jäähdytysnestettä vähän aiheuttaen myös huurustumista. Vuodon ei tarvitse olla iso eikä sitä välttämättä edes huomaa. Ellei vielä vuoda niin vielä on kenno pelastettavissa puhdistamalla raitisilmajärjestelmä.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Purattaa kojelaudan puhdistusoperaatiossa.
Ja käytättää ulkopuolelta etuikkunan alla olevan ritilän myös irti.
Ja käytättää ulkopuolelta etuikkunan alla olevan ritilän myös irti.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Tässä on vasta 120tkm mittarissaPuuha2 kirjoitti:Niin, haisussa tyypillisesti aina ensimmäisenä pehmenee kabiinin takana olevat palkit ja helmakotelot heti ovesta taaksepäin. Piiloruostetta löytyy kaikista yli 250tkm ajetusta pohjasta. Helmat varsinkin ovat sellaiset ettei niissä ole kuin maalipinta pellin kadotessa kotelosta. Vesi pääsee tuolta kohdalta sisäpuolelta koteloon ajettaessa kosteissa olosuhteissa. Myös polttoainesäiliön päällä on monasti piiloruostetta ja sieltä menevät rautaputket ovat monasti pehmeitä vaikka ulkoisesti auto olisi "hyvässä" pellissä.
Aivan toinen asia on, että en oo koskaan uskonu Tectyl tms. käsittelyiden tarpeellisuuteen, tässäkö sellainen olis hyvä tehdä? Vai joku muu massaus?
Tuosa on kuva, pesemätön auto ja vähän takajouset nipussa kun kuormassa 6 pinomottia halkoja...
http://aijaa.com/FhKyS7
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 7340
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Minä olen pelastanut monta vanhempaa autoa, joissa on kotelot sisäpuoleta ruosteessa ja kaksinkertaiset saumat turvoksissa ruosteen takia. Ruiskutan lämmintä ja liottimella ohennettua raskasta polttoöljyä koteloihin korkeapainekotelomassaruiskulla niin, että kotelon kattokin kastuu. Samoin lokasuojien ja ulkopellin väliin ruskutan samaa tavaraa korin sisäpuolelta. Sumutan lopuksi koko pohjan ohuelti samalla liemellä. Ruiskutuksen jälkeen auto merkkaa hetken aikaa paikkansa etenkin kesäkuumalla, mutta pikkuhiuljaa liuotin haihtuu ja pöly sitoo öljyn paikalleen. Tää öljy on siitä hyvää, että se tunkeutuu ruosteen läpi peltiin asti. Ja toinen hyvä puoli tässä öljyssä on se, että se notkistuu aina kesäkuumalla ja tunkeutuu edelleen. Tectyylissä liuotin haihtuu liian nopeasti ennen kun se on tunkeutunut tarpeeksi. Siksi se ei sovellu ruosteisen auton käsittelyyn ja vaan pahentaa tilannetta.
Aika mätäkin auto menee tolla mun konstilla vuosia ja jos on joutunut hitsaamaan, niin samaa paikkaa ei tarvii ton käsittelyn jälkeen ikinä hitsata. Käytän tota öljyä kaikkiin alustan pultteihinkin, kun teen remonttia. Sen jälkeen pultin saa auki vuosienkin päästä vaikka autot tällä suunnalla on joka talvi kukkausikaupalla suolasumussa.
Aika mätäkin auto menee tolla mun konstilla vuosia ja jos on joutunut hitsaamaan, niin samaa paikkaa ei tarvii ton käsittelyn jälkeen ikinä hitsata. Käytän tota öljyä kaikkiin alustan pultteihinkin, kun teen remonttia. Sen jälkeen pultin saa auki vuosienkin päästä vaikka autot tällä suunnalla on joka talvi kukkausikaupalla suolasumussa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Ruohikolla seisominen on pahin ja ajo penkkateillä tai suolatuilla teillä (myös soratiet jotka useasti suolataan) alustan ruostumisen kannalta.
Kyllähän suojaus on tärkeää kun puhutaan ei sinkitystä alustasta oli auto mikä tahansa.
Kyllähän suojaus on tärkeää kun puhutaan ei sinkitystä alustasta oli auto mikä tahansa.
-
- Viestit: 3349
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
- Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Laittaisko sinne katolle jomman kumman näistä kenties? Kuinka läpivienti ettei ruostu?
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Il ... 000020324/
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Il ... 000038639/
Mihin tuloilmaventtiili?
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Il ... 000020324/
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Il ... 000038639/
Mihin tuloilmaventtiili?
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.
Meillä on Transitissa tavaratilassa pieni avattava kattoluukku ja sitä kautta mm. häkissä olevat koirat saa happea ja ilma kiertää.
1995 JCB Robot 150
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 856XL, Google [Bot], Puavo ja 47 vierailijaa