Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Minulla on vuosimallia 1998 oleva Toyota Hiace, lyhempi malli, jota käytän työautona maatalousajossa ja muissa tavarankuljetus ym. ajoissa. Työnkuvaan on tulossa laajennusta, että tarvisi muutaman työkalulaatikon ja mittalaite-laatikon kanssa käydä eripuolilla suomea kierroksella, ja varsinkin "kesä-aikana" tekisi mieli säästää hotellikustannukset nukkumalla autossa.

Ajattelin tehdä sisälle tarvittaessa irroitettavan rakenteen, jossa alla on työkalulaatikot ja raudat, ja 12V kompressorijääkaapin, päällä levitettävä laveri, johon saa patjan ja jotain muuta. Kenties ohessa joku jakkara ja pöydäntapainen... Pinterestissä (ideapankki) näyttää olevan paljon vinkkejä.

Ongelmana on se, että kyseessä on "umpipaku" jossa on ikkuna sivuovessa ja takaluukussa, ei ilma-aukkoja. Niitä pitäisi tehdä jotenkin ettei nykyinen harvinaisen ruosteeton kori ala lahoamaan käsiin. Ohjaamossa muutenkin on ollut talvella kosteusongelma, joka ainoa kerta ikkunat jäässä myös sisäpuolelta.

Kiinnostaisi myös että kuinka voisi tehdä moottorin jäähdytysvesikiertoon lenkin ja laittaa vesipatterin (puhaltimella tai ilman) tavaratilaan. Kenties joskus laitan myös Safire-lämmittimenkin, mutta joskus toiste.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Tavaratilaan kun laitat sen lämmittimen niin samalla toivotat myös ruosteelle tervetulemiset tavaratilaan.
Kuva

Tehkääpä perässä
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Puuha2 kirjoitti:Tavaratilaan kun laitat sen lämmittimen niin samalla toivotat myös ruosteelle tervetulemiset tavaratilaan.
On sielä kosteutta ympäri vuoden muutenki, kuinka se nyt sitä lisäis? Uudet ilmanvaihtoaukot pikemminkin kuivaisi sitä...
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

isäukolla oli samaa vuosikertaa hiace.muinoin taksina ollut. siinä oli lämmitin takapoksissa. en osaa vaan sanoa mistä letkut oli vedetty. mutta kyl talvella tarkeni ihan hyvin takaloossis ku pohjosiin ajettiin. siinä oli katossa semmonen tuuletus räppänä.nykyisessä hiacessa on takapoksin kylkipellissä aurinkopaneelilla toimiva tuuletin. siis tavallinen pakettiauto tää nykyinen.
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

JiiHoo kirjoitti:
Puuha2 kirjoitti:Tavaratilaan kun laitat sen lämmittimen niin samalla toivotat myös ruosteelle tervetulemiset tavaratilaan.
On sielä kosteutta ympäri vuoden muutenki, kuinka se nyt sitä lisäis? Uudet ilmanvaihtoaukot pikemminkin kuivaisi sitä...
Se vain tuolla lämpötilojen vaihtumisella tuppaa olemaan oireena lisäten kondensoitumista ja sitä kautta sitten ruostumista. Eikä sitä juuri tuuletus auta vaan jopa pahentaa ellei eristetä kunnolla niin että metallipintoja ei ole esillä ja näin pääse niihin kosteus kondensoitumaan.

Putkitus tulee lämmittimelle seuraavalla järjestyksellä. Moottori -> kabiinin lämmityskenno -> tavaratilan lämmitin -> moottori. Siellä ei siis haaroituksia ole minkäänlaisia eikä myöskään saa olla jos mielii että kabiinin lämmitys toimii myös moitetta jatkossa kunnes kahvipahvi menee.
Kuva

Tehkääpä perässä
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Entäs nuo ohjaamon poistoilmaröörit, missä ne menee että voisi nuohota?

Entä kuinka tavaratilaan saisi tulo- ja poistoilma aukot?
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
eerikki123
Viestit: 501
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja eerikki123 »

Varmista verotus. Henkilö/matkailu/pakettiauto.

Tähän sopinee se juttu sohvan kuljetuksesta pakettiautolla.
Jos laitat sen kiinni niin konstapeli katsoo auton matkailuautoksi, sakottaa ja verottaa.
Jos jätät se irralleen konstapeli tulee ja sakottaa kun pitäisi kuorma olla sidottuna.
Moni asia olisi jäänyt kokonaan tekemättä ellei viime tippaa olisi keksitty ;)
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

JiiHoo kirjoitti:Entäs nuo ohjaamon poistoilmaröörit, missä ne menee että voisi nuohota?

Entä kuinka tavaratilaan saisi tulo- ja poistoilma aukot?
Enpä ole koskaan tutkinut missä kabiinin poistokanavat on. Reikiähän kabiinissa on niin paljon että ilma kyllä vaihtuu vaikka ilman poistoröörejä. Raitisilmasuodatin on syytä vaihtaa kerta vuoteen jos kosteus kabiinissa vaivaa ja myös puhdistaa raitisilmakanavat roskista ensimmäisenä.
Kuva

Tehkääpä perässä
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

eerikki123 kirjoitti:Varmista verotus. Henkilö/matkailu/pakettiauto.

Tähän sopinee se juttu sohvan kuljetuksesta pakettiautolla.
Jos laitat sen kiinni niin konstapeli katsoo auton matkailuautoksi, sakottaa ja verottaa.
Jos jätät se irralleen konstapeli tulee ja sakottaa kun pitäisi kuorma olla sidottuna.
Höpö höpö. Jus jaloista pulttaa kiinteäksi osaksi lasketaan matkailuautoksi taas jos sidotaan kuormaliinalla kyseessä kuormankuljetus.
Kuva

Tehkääpä perässä
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Puuha2 kirjoitti:
JiiHoo kirjoitti:Entäs nuo ohjaamon poistoilmaröörit, missä ne menee että voisi nuohota?

Entä kuinka tavaratilaan saisi tulo- ja poistoilma aukot?
Enpä ole koskaan tutkinut missä kabiinin poistokanavat on. Reikiähän kabiinissa on niin paljon että ilma kyllä vaihtuu vaikka ilman poistoröörejä. Raitisilmasuodatin on syytä vaihtaa kerta vuoteen jos kosteus kabiinissa vaivaa ja myös puhdistaa raitisilmakanavat roskista ensimmäisenä.

Ei tuossa ole raitisilmasuodatinta, kaikki hiekat tulee naamaan jos ei älyä pölypilveen ajaessa laittaa sisäkiertoa päälle :mrgreen: :mrgreen:
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Sillälailla ja sitten ihmetellään miksi kosteutta hytissä... :roll:

Lämmityskenno on niin täynnä paskaa että siellä on kampetta joka kerää kosteutta joka sitten ilmakanavia pitkin pääsee kabiinin aiheuttaen huurustumisen. Voi jopa olla niin että kennolla oleva paska on haprastanut kennon ja se vuotaa jäähdytysnestettä vähän aiheuttaen myös huurustumista. Vuodon ei tarvitse olla iso eikä sitä välttämättä edes huomaa. Ellei vielä vuoda niin vielä on kenno pelastettavissa puhdistamalla raitisilmajärjestelmä.
Kuva

Tehkääpä perässä
kalvaana
Viestit: 7340
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Kannattaa ne Hiacen kylkikotelot ja lokasuojan ja ulkopellin välit öljytä sisäpuolelta joka tapuksessa - käytit autoa mihin tarkoitukseen tahansa. Kuvaamasi käyttö ei lisää auton kosteusrasitusta mitenkään, mutta kesän lämpimillä olo peltikorin sisällä muuttuu tukalaksi. Laita siihen kattoluukku tai semmonen pieni puhallin, joita käytetään veneissä. Korvausilmaa tietysti tarvii saada jostakin, että saat ilman kiertämään kunnolla. Tosin auton korissa on aina sen verran "reikiä", että ei sinne tukehdu.
Turha pelätä poliisin tarkastuksia - teet haluamasi muutokset ja ajat vaan.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Niin, haisussa tyypillisesti aina ensimmäisenä pehmenee kabiinin takana olevat palkit ja helmakotelot heti ovesta taaksepäin. Piiloruostetta löytyy kaikista yli 250tkm ajetusta pohjasta. Helmat varsinkin ovat sellaiset ettei niissä ole kuin maalipinta pellin kadotessa kotelosta. Vesi pääsee tuolta kohdalta sisäpuolelta koteloon ajettaessa kosteissa olosuhteissa. Myös polttoainesäiliön päällä on monasti piiloruostetta ja sieltä menevät rautaputket ovat monasti pehmeitä vaikka ulkoisesti auto olisi "hyvässä" pellissä.
Kuva

Tehkääpä perässä
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Puuha2 kirjoitti:Sillälailla ja sitten ihmetellään miksi kosteutta hytissä... :roll:

Lämmityskenno on niin täynnä paskaa että siellä on kampetta joka kerää kosteutta joka sitten ilmakanavia pitkin pääsee kabiinin aiheuttaen huurustumisen. Voi jopa olla niin että kennolla oleva paska on haprastanut kennon ja se vuotaa jäähdytysnestettä vähän aiheuttaen myös huurustumista. Vuodon ei tarvitse olla iso eikä sitä välttämättä edes huomaa. Ellei vielä vuoda niin vielä on kenno pelastettavissa puhdistamalla raitisilmajärjestelmä.
Kas kun ei ole keksinyt aiemmin... Kuinka se puhdistetaan? Kenno pitänee ottaa syliin jostakin, 2,4D on moottorimalli.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Purattaa kojelaudan puhdistusoperaatiossa.

Ja käytättää ulkopuolelta etuikkunan alla olevan ritilän myös irti.
Kuva

Tehkääpä perässä
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Puuha2 kirjoitti:Niin, haisussa tyypillisesti aina ensimmäisenä pehmenee kabiinin takana olevat palkit ja helmakotelot heti ovesta taaksepäin. Piiloruostetta löytyy kaikista yli 250tkm ajetusta pohjasta. Helmat varsinkin ovat sellaiset ettei niissä ole kuin maalipinta pellin kadotessa kotelosta. Vesi pääsee tuolta kohdalta sisäpuolelta koteloon ajettaessa kosteissa olosuhteissa. Myös polttoainesäiliön päällä on monasti piiloruostetta ja sieltä menevät rautaputket ovat monasti pehmeitä vaikka ulkoisesti auto olisi "hyvässä" pellissä.
Tässä on vasta 120tkm mittarissa :D
Aivan toinen asia on, että en oo koskaan uskonu Tectyl tms. käsittelyiden tarpeellisuuteen, tässäkö sellainen olis hyvä tehdä? Vai joku muu massaus?

Tuosa on kuva, pesemätön auto ja vähän takajouset nipussa kun kuormassa 6 pinomottia halkoja...
http://aijaa.com/FhKyS7
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
kalvaana
Viestit: 7340
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minä olen pelastanut monta vanhempaa autoa, joissa on kotelot sisäpuoleta ruosteessa ja kaksinkertaiset saumat turvoksissa ruosteen takia. Ruiskutan lämmintä ja liottimella ohennettua raskasta polttoöljyä koteloihin korkeapainekotelomassaruiskulla niin, että kotelon kattokin kastuu. Samoin lokasuojien ja ulkopellin väliin ruskutan samaa tavaraa korin sisäpuolelta. Sumutan lopuksi koko pohjan ohuelti samalla liemellä. Ruiskutuksen jälkeen auto merkkaa hetken aikaa paikkansa etenkin kesäkuumalla, mutta pikkuhiuljaa liuotin haihtuu ja pöly sitoo öljyn paikalleen. Tää öljy on siitä hyvää, että se tunkeutuu ruosteen läpi peltiin asti. Ja toinen hyvä puoli tässä öljyssä on se, että se notkistuu aina kesäkuumalla ja tunkeutuu edelleen. Tectyylissä liuotin haihtuu liian nopeasti ennen kun se on tunkeutunut tarpeeksi. Siksi se ei sovellu ruosteisen auton käsittelyyn ja vaan pahentaa tilannetta.
Aika mätäkin auto menee tolla mun konstilla vuosia ja jos on joutunut hitsaamaan, niin samaa paikkaa ei tarvii ton käsittelyn jälkeen ikinä hitsata. Käytän tota öljyä kaikkiin alustan pultteihinkin, kun teen remonttia. Sen jälkeen pultin saa auki vuosienkin päästä vaikka autot tällä suunnalla on joka talvi kukkausikaupalla suolasumussa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Puuha2
Viestit: 3114
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 11:03 am
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Puuha2 »

Ruohikolla seisominen on pahin ja ajo penkkateillä tai suolatuilla teillä (myös soratiet jotka useasti suolataan) alustan ruostumisen kannalta.

Kyllähän suojaus on tärkeää kun puhutaan ei sinkitystä alustasta oli auto mikä tahansa.
Kuva

Tehkääpä perässä
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Laittaisko sinne katolle jomman kumman näistä kenties? Kuinka läpivienti ettei ruostu?
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Il ... 000020324/

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Il ... 000038639/

Mihin tuloilmaventtiili?
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Mika72
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Toyota Hiacen muutostyöt kenttämajoittumiseen.

Viesti Kirjoittaja Mika72 »

Meillä on Transitissa tavaratilassa pieni avattava kattoluukku ja sitä kautta mm. häkissä olevat koirat saa happea ja ilma kiertää.
1995 JCB Robot 150
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 856XL, Google [Bot], Puavo ja 47 vierailijaa