Vaihtoautoa etsimässä...

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Hervast »

No kun se ruostevaurioiden korjaus on ihan turhaa hommaa jos tehtaalla olis se muutama kymppi enempi satsattu per auto maalien pohjustamiseen. Toki 17 vuotta on pitkä aika suolateillä päivittäin ajellessa, mutta kyllä koripellit saisi aika helposti kestämään kilometrejä.

Peugeotit on itselleni hieman tuntemattomia, mut olen niitä joskus kattellut ja ollakseen "keskitason" merkki, niin vähän niissä näyttäis ruostetta olevan. Ehkä semmoinen vois olla asiallinen ?
Matsikka kirjoitti:Meillä alkoi vuodenvaihteessa BMW-kausi, vähän erilaista tuntuu Volvojen jälkeen.
Onnea valitsemallasi tiellä :) Toivottavasti on edes 5 sarjaa tai 3 varauksin, noista pienemmät osaavat olla varsin... ongelmallisia.
kalvaana
Viestit: 7326
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Tumphu kirjoitti:Kaveri mulle tokas hyvin että ennemmin korivikainen ku tekniikkavikainen. Ruosteet ja reiät voi paikkailla kun on sopiva hetki, tekniikkavika yleensä vaatii välitöntä huomiota.

Tiedäppä sitten, itseä harmittaa nuo korihommatkin kyllä...
Minulla se on kyllä just päinvastoin! Tekniikkapuolta (erityisesti mekaanista) pystyy rakentamaan periaatteessa loputtomasti, mutta ruosteen saatua ylivalla se on loputon turhauttava työmaa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
SamiT
Viestit: 6785
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja SamiT »

kalvaana kirjoitti:
Tumphu kirjoitti:Kaveri mulle tokas hyvin että ennemmin korivikainen ku tekniikkavikainen. Ruosteet ja reiät voi paikkailla kun on sopiva hetki, tekniikkavika yleensä vaatii välitöntä huomiota.

Tiedäppä sitten, itseä harmittaa nuo korihommatkin kyllä...
Minulla se on kyllä just päinvastoin! Tekniikkapuolta (erityisesti mekaanista) pystyy rakentamaan periaatteessa loputtomasti, mutta ruosteen saatua ylivalla se on loputon turhauttava työmaa.
Mulla sama homma että tekniikkaa saan kuntoon hyvin mutta ruostehommat menee helposti ulkoistettavaksi heti kun en osaa oikein alle 4mm teräksien kanssa tehdä yhtään mitään muuta kuin päältä katsoa ja todeta jotain olevan tarve tehdä. Pienen paikkauksen jouduin kuitenkin vihonviimeisen temppuilevalla langansyötöllä olevalla ydintäytelanka-Migillä tekemään itse 18 vuotta täyttävään Peugeot Partneriin tämän vuoden katasatukseen kun oli päässyt etulattian alta pieni poikittaisjäykistepalkki vähän ruostumaan kun oli mennyt luttuun jonkun pohjakosketuksen takia.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
8400
Viestit: 9759
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Joo eipä ne ruostehommat oikein 2000 luvun autoihin enää kuuluisi. Sinkitys kuitenkin keksitty jo aikaa sitten. Ruostuuko ne uudemmatkin mazdat vielä?
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Kyllä peltiä nyt vielä leikkaa ja lätkii kunhan ei nyt ihan pohja pitsiä ole mutta metsästäppä nykyautosta jotakin mystistä sähkövikaa jota vikadiagnostiikka ei löydä tai tajua. 100-130e/h kun tohtori etsii ja viiden sadan jälkeen toteaa ettei kykene ja lyö laskun löytymättömästä viasta.. :lol:
Tumphu
Viestit: 745
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Tähän pellin paikkaamiseen...

Onkos kukaan käynyt alan liikkeistä, esim Proväri (tai vastaava), hakemassa pohjamaalia + auton värin maalia paukkupullossa? Siis että oikeaa, vähän parempaa pohjamaalia + auton maalia ja lakkaa spraypullossa josta sitten näitä ruostepaikkauksia voisi lätkiä?

Tuohon emännyksen rimeraan ajatus oli nyt hivasta kaaret pellille, pohjamaalata, kevyesti buleerata, lakata ja taas buleerata. Ilman mitään teippirajauksia ajattelin maalit roiskasta ja buleerauksella häivyttää edes hieman maalin rajausta.

Vedenerottomia ja kompuraruiskuja ei itsellä ole, eikä sellaisista maalaushommista oikein kokemustakaan...
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
8400
Viestit: 9759
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Meinasin kirjoittaa että ei taida kestävää lopputulosta saada, mutta näköjään saa kunnon pohjamaaliakin eli epoksia 2-komponenttisena spraynä. Se vaan pitää sitten käyttää kerralla. Pintamaalejakin saa 2k, mutta taitaa se tavallinen 1k maalikin mennä, se vaan kuivuu tosi hitaasti. Lopputulos tuskin on välttävää kummempi, mutta jos värisävy sattuu kohdalleen ja muutenkin onnistuu niin voi tuosta nyt jonkinlainen tulla. Mutta sen sanon että jos et poista ruostetta 100%, ja maalaat jollain mastonin perus "ruosteenesto" pohjamaalilla niin kyllä ens keväänä on kaaret samanlaiset.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja tommi »

Tässä kun on hehkutettu Peugeotien ja Citroenien korroosion kestoa, niin täytyy vähän tiputella pilvilinnoja. Ainakin näistä 405-406 sukuisissa ( Myös Xantiat) helmapellit ruostuvat sisältäpäin. Minun käyttöxantussa piti nyt hitsata paikat helmapelteihin, kun ruoste söi pellit sisältäpäin, koska hiekkaa pääsee jostakin helmakoteloon. Päältäpäin paksu massaus oli aivan ehjä. Muualta eivät onneksi tunnu ruostuvan, mitä vieressä on käynyt samanikäsiä 22 vuotiaita samoin puolimiljoonaa ajettuja väykkyjä, niin onhan ne koriltaan ihan hirveitä. Tojotat näyttävät myös ainakin päällepäin mersujen rinnalla todella kovapeltisiltä.

Totta kuitenkin on että itse tehtynä hitsaustyöt ei maksa mitään. Enemmin niitä kuin sähkövikojen metsästystä. Siksi -90 luvun auto, jonka dieselissä ei ole muuta sähköä kuin sammutussolenoidissa.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Tumphu
Viestit: 745
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

8400 kirjoitti:Meinasin kirjoittaa että ei taida kestävää lopputulosta saada, mutta näköjään saa kunnon pohjamaaliakin eli epoksia 2-komponenttisena spraynä. Se vaan pitää sitten käyttää kerralla. Pintamaalejakin saa 2k, mutta taitaa se tavallinen 1k maalikin mennä, se vaan kuivuu tosi hitaasti. Lopputulos tuskin on välttävää kummempi, mutta jos värisävy sattuu kohdalleen ja muutenkin onnistuu niin voi tuosta nyt jonkinlainen tulla. Mutta sen sanon että jos et poista ruostetta 100%, ja maalaat jollain mastonin perus "ruosteenesto" pohjamaalilla niin kyllä ens keväänä on kaaret samanlaiset.
Joo ei tosta uudenveroista, ei edes maalarinjälen veroista saa.

Auto ollut pariin otteeseen etukaarien takia maalauksessa, hintalappu aina 350-500€

En vain ole osannut vielä itsekkään päättää, onko parempi maalin alla asustava ruoste hioa kunnolla pellille, tasoitella, pohjamaalailla ja maalailla se sprayllä. Jolloin ruoste ei pääse leviämään ja syömään koko peltiä. VAIKO antaisiko vaan olla ja antaisi iän näkyä.

Toisaalta yrittänyttä ei laiteta... Mutta ilkiä sitä aivan hirveän näköiseksi jäänyttä pintaakin on katsella.
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Ajomies
Viestit: 27984
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jopetin kirjoitti:Kyllä peltiä nyt vielä leikkaa ja lätkii kunhan ei nyt ihan pohja pitsiä ole mutta metsästäppä nykyautosta jotakin mystistä sähkövikaa jota vikadiagnostiikka ei löydä tai tajua. 100-130e/h kun tohtori etsii ja viiden sadan jälkeen toteaa ettei kykene ja lyö laskun löytymättömästä viasta.. :lol:
Tämä on se pahin juttu, kun ei oma hilsepesäke riitä selvittämään noita mysteeriöitä, niin silloin niistä täytyy koittaa pysytellä erossa. Niille joille tuo homma on lasten leikkiä niin ovat sitten onnellisia, kun näistä ongelmista selviävät omin avuin. Siihen nähden pellin turaaminen on huvia, vaikka kyllä sekin joskus riipii sielua, jos sitä samaan kotteroon saa olla koko ajan peltiä räpsimässä. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ferkku
Viestit: 5093
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

SamiT kirjoitti:Ruoste tuntuu tekevän paluuta autoihin, 90-luvun lopun vehkeet ei ruostu kovin hyvin mutta uudemmat taas ruostuvat, liekö sitten maahantuontikäsittelyjä tehty vielä 90-luvun lopun ajopeleihin vai onko uudempin kolariturvallisuuden kehittyminen tuonut lisää monimutkaisia monikerroskotelorakenteita jotka sitten herkemmin ruostuvia taas 2000-luvun puolen malleissa.
Kyllä nuo ympäristöjutut on suurin syy. Ei saa oikein mitään korinsuoja-aineita käyttää. Laittavat sitten noita muovinpaloja pohjaan.
klapikalle
Viestit: 208
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 4:42 pm
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja klapikalle »

Nuffield kirjoitti:Ei ruostu 2000 luvun volvot ainakaan. Jännä että täällä leivotaan autoista hyviä, vaikka ruostuu puhki kymmennessä vuodessa :shock:
ei ruostu volvot ei. Niissä sitten toisen laiset murheet.

ajatus sellainen että jos autolla ajetaan nopeasti paljon kilometrejä niin ruostuminen ei niin paha ole, koska muu tekniikkakin sitten kuluu nopeasti. jos taas kilometrejä kertyy hitaan laisesti sitten pitää valita auto joka ei ruostu. monestihan tulee kuitenkin auton päivittäminen mieleen ennen kuin auto on ajettu loppuun tai ruostunut.

strategia jolla meillä mennään on sellainen että ostetaan 3-5 vuotta vanha n. 100tkm ajettu auto joka ajetaan loppuun ja sitten ostetaan seuraava. näin menetellen n. puolella uuden hinnasta saa vähänkäytetyn siistin kulkupelin. sillä ajelee huolettomasti 3-400tkm asti lähes kymmenen vuoden ajan.

kun sitä autoa ei ole enää tarkoitus myydä eteenpäin ei esim huoltokirjan merkinnöillä ole mitään väliä, voi säästää huolloissa tekemällä ne itse. käytössä tulevat ulkönäölliset puutteet tai sisätilojen likaisuuskaan ei haittaa siinä määrin kuin sellaisella joka aikoo auton myydä eteenpäin. puunaus ajan voi käyttää johonkin hyödyllisempään askareeseen.
Viimeksi muokannut klapikalle, Ma Huhti 17, 2017 11:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vaniljacreme
Viestit: 4702
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

mazda 6 ainaki ruostuu. oli semmonen sijaisautona..joku 2000 luvun alkupään oli. mitsubishi colt, lancer ainaki kovia ruostumaan ja puhun 2006-2008 välillä olevista. coltin oon omistanu ja lancereita katselin joissa takapyörän kaaret oli ruosteessa lähes kaikissa jos ei oltu korjattu taikka yrityisen hyvä hoito. carisma -99 oli taas toista maata ei tipan tippaa ruostetta jonka omistin. jostain mitsufoorumeilta lueskelin niin määräyksien takia noi mitsut maalattu ympäristöystävällisillä vesiväreillä ja siitä johtuu heikompi maalipinta ja herkempi ruostuvuus.
8400
Viestit: 9759
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja 8400 »

klapikalle kirjoitti:ajatus sellainen että jos autolla ajetaan nopeasti paljon kilometrejä niin ruostuminen ei niin paha ole, koska muu tekniikkakin sitten kuluu nopeasti.
Itseasiassa tekniikkakin kuluu vähemmän jos ajetaan paljon nopeasti, tietysti vielä kun huolletaan säännöllisesti kunnolla. Kuluuhan sielä osat ei sitä voi kiistää, mutta sanotaanko että 3v ja 300tkm ajettu auto on useimmiten joka paikasta paljon parempi mitä se ehkä 12 vuotta vanha ja saman verran ajettu. Mä oon nyt ajanut 450->480tkm ja laturi on pitänyt vaihtaa. Vilkunviiksi pitäis vaihtaa seuraavaksi, on kulunut. Esim automaattilaatikko toimii tosi hyvin. Todella hyvä ajomäärään nähden, ostaessa 4v vanha eikä sitä oikein mitenkään erottanut esimerkiksi 200tkm ajetusta, toki kun vahat peseentyi pois niin maalipinnassa on sitä pientä naarmua ja pesujälkeä. Pitäis viedä kunnon käsittelyyn mutta maksaa vaan aikalailla.
Että kilometrejä ei kannata pelätä jos auto on vaan muutaman vuoden vanha ja todellakin sen kuntoinen että se on vaan lukema mittaristossa.
Ajomies
Viestit: 27984
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sehän se on, kun muualla maailmassa, afrikan maita lukuun ottamatta, se auto on käyttötavaraa joka uusitaan usein ja ne 6 vuotiaat sitten joutaa lusikoiden raaka-aineiksi. Suomessa monelle auto on uuden karhea 10 vuotiaana, eikä 15 vuotiaskaan ole vielä wanha. Joillekin se uusi auto on tarpeen, osalle se vaan on siksi että näyttää hienolta pihalla tai parkkipaikalla. No sekin on jokaisen itsensä päätettävissä eikä kuulu muille. Se vaan että mikäli autoa varten on otettava lainaa, niin se vaan lisää niitä autoilun kustannuksia, jotka jo muutenkin hipoo taivaita. Ilman isompaa lottovoittoa ei ainakin minun autot taida uusiutua alle 15 vuotiaiksi ikinä. Mutta kunhan pääsen kulkemaan edes silloin tällöin, niin eiköhän se minulle riitä. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Lokasuojien kaarien ongelmat loppuu siihen kun laittaa heti aluksi sisälokasuojat jotka yltävät ulkoreunaan saakka. Ostettiin vähän käytetty Sprinter v 2001 saksasta ja laitoin kuralätkäkumista sisälokarit, jotka ylsivät kaaren ulkopuolelle. 2015 lähti maailmalle 400th ajettuna ilman ensimmäistäkään kiven iskemää lokasuojien kaarissa. Toinen, ruostuvaksi haukuttu, väyrynen ostettiin 11 vuotta sitten Saksasta. Laitoin siihenkin heti sisälokarit ja ne pienet muoviset kuralätkän töpöt, jotka tulee siinä mukana. Lähti kuukausu sitten vajaa 400th ajettuna ja 20 vuotta vanhana eikä ensimmäistäkään kiven iskemää siinäkään lokasuojien kaarissa, vaikka ajetaan melko paljon hiekka teitä. Muutenkin kun ajoissa laittoi niin ei mitään ongelmaa koko aikana ruostumisen kanssa.
Olen joka vuosi uhrannut n. parituntia kiven ym. muun ruosteen alkujen paikkaukseen, maalien kuivumisia odotellessa päivä pari yhteensä. 2 kompponentti pohjamaali ja pikku pullo kilikolia ja samanlainen kuin naisten kynsilakka purkki alkuperäistä väriä Autoväri Hirvoselta Ylämyllyltä. Eipä kuki autot. Sellaisiin paikkoihin jotka ei näy niin uskomatonta kyllä niin perinteinen terva on kova sana, todettu monta kertaa. Ei vaan tahdo enää saada nyky kulkimiin kunnon sisälokareita. Pitää tuohon vähän tuoreempaan pari viikkoa sitten ostettuun kulkimeen keksiä sisälokarit jostakin kun palaan täältä reissusta.
Joissakin autoissa on tehty muovista nuo lokasuojan kaaret.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
Mika 82
Viestit: 7860
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kerran nojasin 307 pösön kylkeen, ja ihmettelin, että antoipa helpolla pelti periksi, kun etulokasuoja painui sisään. No sehän olikin muovia. No ei ainakaan ruostu.

Itse suhtaudun autoiluun niin, että joka päivä kun vielä kulkee, on kuin pieni lottovoitto. Ostohinta 900€ reilu 2 vuotta ja 60 000km sitten. Toki kuluvia osia vaihdettu, mutta on jo nyt haukkunut hintansa. Eikä minkään näköisiä oireitakaan matkan loppumisesta vielä.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ajomies
Viestit: 27984
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mika 82 kirjoitti:Kerran nojasin 307 pösön kylkeen, ja ihmettelin, että antoipa helpolla pelti periksi, kun etulokasuoja painui sisään. No sehän olikin muovia. No ei ainakaan ruostu.

Itse suhtaudun autoiluun niin, että joka päivä kun vielä kulkee, on kuin pieni lottovoitto. Ostohinta 900€ reilu 2 vuotta ja 60 000km sitten. Toki kuluvia osia vaihdettu, mutta on jo nyt haukkunut hintansa. Eikä minkään näköisiä oireitakaan matkan loppumisesta vielä.
Juuri samoilla hintaluokilla mennään, eikä tule ikinä niitä 2000 € remontteja, kun isovika iskee niin varaosiksi vanha ja "uusi" tilalle. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tumphu
Viestit: 745
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Jahaaps...

Katseet pitkälti nyt kääntyneet BMW 318, 320 ja 520 malleihin... Noita saa 2008-2009 mallisia n.150-170tkm ajettuna reilullä kympillä kun automaatti ja farkku on kriteerinä...
Yksi oli jo vahvasti kiikarissa, vaan eipä tullut soiteltua siitä ja nyt on jo mennytkin...
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
SamiT
Viestit: 6785
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Vaihtoautoa etsimässä...

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tumphu kirjoitti:Jahaaps...

Katseet pitkälti nyt kääntyneet BMW 318, 320 ja 520 malleihin... Noita saa 2008-2009 mallisia n.150-170tkm ajettuna reilullä kympillä kun automaatti ja farkku on kriteerinä...
Yksi oli jo vahvasti kiikarissa, vaan eipä tullut soiteltua siitä ja nyt on jo mennytkin...
Jos ostat nelosdieselillä varustettua Bemaria niin huomioi melkoisena riskinä se konemalli jossa jakoketju on moottorin ja vaihteiston välillä. Bemarimiehet pelkäävät sitä kuin ruttoa kun tahtoo ongelmia riittää. Serkkuni on kova Bemarimies ja muuten ovat laadukkaita autoja olleet lukuunottamatta tuota yhtä nelosdieseliä jonka hänkin on rajannut ehdottomasti pois hankintalistalta. Kyyti on BMW:ssä hyvää varsinkin 5-sarjassa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: A-P, Google [Bot], Mikko Kräkin ja 36 vierailijaa