Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Su Syys 01, 2013 9:15 am
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Kummastelin minäkin, kun luin tuon Pellervon "tietoa" Valametin vaihteiston pituudesta. Mieluumminhan se vaihteisto on lyhkänen kuin pitkä. Tuon jo esimerkkinä mainitun Volvon vaihteiston kanssa voisi mainita Ford 4000:n vaihteiston. Pitkähkö on sekin, verrattuna Valmetin vaihteistoon, EIKÄ SIELTÄ ULINOITA KUULU. Ja onkohan se lujempi, kuin Valmetin laatikko?? Me kaikki tiedämme vastauksen.
Nyt, ihan mielenkiinnon vuoksi, Pellervo, kunhan olet lukenut tämän viestin, laittaisitko luettelon traktoreista, joissa on vielä lyhyempi vaihteisto kuin Valametissa? Katsotaan, kuin pitkä siitä luettelosta tulee.
Nyt, ihan mielenkiinnon vuoksi, Pellervo, kunhan olet lukenut tämän viestin, laittaisitko luettelon traktoreista, joissa on vielä lyhyempi vaihteisto kuin Valametissa? Katsotaan, kuin pitkä siitä luettelosta tulee.
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2017 12:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Perästä kuuluu sanoi Valmetin mies Kaikista suurin syy ulinaan on se,että hammaspyörien hampaiden malli(moduli)on väärä,eli hampaat saattelevat toisiaan väärän hammaskosketuksen takia [/i]
Klöntti se on joka pitää, jonsei hitsathan klimppi niin jo pysyy
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
No nyt on valmet katkaistu ja laatikko avattu sekä ylhältä että takaa. Seuraavaksi pitäisi ruveta purkamaan akselit.
Pääakseli tulee siis etukautta pois ja sen jälkeen sivuakseli ensin taaksepäin ja sitten ylös. Vai miten ne menee?
Lähteekö ne muuten helposti irti?
Linkin takana kuvan laatikosta, mitä mieltä olette rattaiden kulutuksesta?
https://imgur.com/a/YEbIL
Tällaista tavaraa löytyi myös laatikon pohjasta
https://imgur.com/a/FYU1Y
Täytyy kysyä edelliseltä omistajalta mitä se oikein on touhunut
Pääakseli tulee siis etukautta pois ja sen jälkeen sivuakseli ensin taaksepäin ja sitten ylös. Vai miten ne menee?
Lähteekö ne muuten helposti irti?
Linkin takana kuvan laatikosta, mitä mieltä olette rattaiden kulutuksesta?
https://imgur.com/a/YEbIL
Tällaista tavaraa löytyi myös laatikon pohjasta
https://imgur.com/a/FYU1Y
Täytyy kysyä edelliseltä omistajalta mitä se oikein on touhunut
- Kontio
- Viestit: 1661
- Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
On tainnut keppi hypätä yli siirtäjien ja viilalla sitten yritetty siirtäjiä kohdistaa, viila sitten mennyt poikki ja tippunut syvemmälle vaihteiston sisään. Ajatellen sillä hetkellä, että kyllä se siellä säilyy, ottanut kuitenkin osumaa vähän rattaisiin ja hajonnut pienempiin palasiin.
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 4:44 pm
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Oliko se paska homma katkasta..miten homman teit? itsellä myös siis edessä...krjohans kirjoitti:No nyt on valmet katkaistu ja laatikko avattu sekä ylhältä että takaa. Seuraavaksi pitäisi ruveta purkamaan akselit.
Pääakseli tulee siis etukautta pois ja sen jälkeen sivuakseli ensin taaksepäin ja sitten ylös. Vai miten ne menee?
Lähteekö ne muuten helposti irti?
Linkin takana kuvan laatikosta, mitä mieltä olette rattaiden kulutuksesta?
https://imgur.com/a/YEbIL
Tällaista tavaraa löytyi myös laatikon pohjasta
https://imgur.com/a/FYU1Y
Täytyy kysyä edelliseltä omistajalta mitä se oikein on touhunut
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Lisää höpöhöpöjuttua... Pääsyy äänekkyyteen on sivuakselin suuri nopeus nopealla alueella. Joka siis on 1,45 kertaa pääakselin nopeus. Moottorin kiertäessä 2000 r/min, sivuakselin nopeus on 2900 r/min. Hitaalla alueella sivuakselin nopeus on vastaavasti 1161 r/ min ja melu oleellisesti pienempi.Mutteri Matti kirjoitti:Kaikista suurin syy ulinaan on se,että hammaspyörien hampaiden malli(moduli)on väärä,eli hampaat saattelevat toisiaan väärän hammaskosketuksen takia
361:ssä oli myös hammasvälykset reiluhkot, jonkun mallipäivityksen, luultavasti 565 kakkosen esittelyssä mainittiin vaihteiston akselivälejä tarkennetun melutason alentamiseksi. Sellainen muistikuva on, että 565 kakkonen oli voimansiirroltaan vähän hiljaisempi kuin 361.
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Tuo varmaankin melko lähellä totuutta!Pääsyy äänekkyyteen on sivuakselin suuri nopeus nopealla alueella. Joka siis on 1,45 kertaa pääakselin nopeus. Moottorin kiertäessä 2000 r/min, sivuakselin nopeus on 2900 r/min. Hitaalla alueella sivuakselin nopeus on vastaavasti 1161 r/ min ja melu oleellisesti pienempi.
Kyllä se vielä 02:kin kertoja lisää vaihteiston ujellusta melkosesti, hitaallaa ei kovin paljon ääntele.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Oli aika simppeli homma jopa meikälaisen taidoilla jotka ovat ehkä medium plus.mattipekka kirjoitti:Oliko se paska homma katkasta..miten homman teit? itsellä myös siis edessä...krjohans kirjoitti:No nyt on valmet katkaistu ja laatikko avattu sekä ylhältä että takaa. Seuraavaksi pitäisi ruveta purkamaan akselit.
Pääakseli tulee siis etukautta pois ja sen jälkeen sivuakseli ensin taaksepäin ja sitten ylös. Vai miten ne menee?
Lähteekö ne muuten helposti irti?
Linkin takana kuvan laatikosta, mitä mieltä olette rattaiden kulutuksesta?
https://imgur.com/a/YEbIL
Tällaista tavaraa löytyi myös laatikon pohjasta
https://imgur.com/a/FYU1Y
Täytyy kysyä edelliseltä omistajalta mitä se oikein on touhunut
- Ensin öljyt pihalle (vaihteisto + hydrauliikka) ja sen jälkeen pääakseli poikki ja nostovarret, koukku ja muuta sälää takapuolelta irti.
- Vasemmalla puolella oleva pikkusäiliö ja sen yläpuolella oleva paineputki pitää myös irroittaa.
- Sen jälkeen laatikon molemmat kannet irti ja pultit auki.
- Jarrutankoa ei välttämättä tarvitse ottaa irti, sen takana olevat pultit lähtee irti jos niitä ensin avaa puoleen väliin ja loput sitten kun on n 1cm rako tankin ja laatikon välillä.
- Tämän jälkeen ei tarvitse kun työntää takaosa taaksepäin.
Suurin haaste on ehkä saada painavat osat tuettu hyvin ja semmosella tavalla että niitä pystyy liikuttamaan ilman että ne tippuu lattialle. Mutta pyörillä varustetulla hallitunkilla onnistuu aika hyvin.
Muista myös laittaa kiiloja etuakselin ja rungon väliin! Muuten koko yläosa kallistuu jommalle kummalle puolelle heti kun irtoaa takaosasta!
Aikaa meni minulla ehkä 4h kun rauhassa tein ja pidin mietintätaukoja aina välillä.
Nyt on pääakselin ja sivuakselin kaikki laakerit tilattu ja niiden kimppuun ajattelin käydä loppuviikosta. Samalla ajattelin yrittää saada tankin alaosa irti puhdistusta varten. Tankissa on nimittäin sen näköistä puuroa että oikein hirvittää.
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Olen kyllä antanut itselleni kerrottavan että on myös "hiljaisia" 565:n periä olemassa, onko ne sitten jonkinmoisia tekovikoja eli vahinkoja?Mutteri Matti kirjoitti:Perästä kuuluu sanoi Valmetin mies Kaikista suurin syy ulinaan on se,että hammaspyörien hampaiden malli(moduli)on väärä,eli hampaat saattelevat toisiaan väärän hammaskosketuksen takia [/i]
Muistelen jostain lukeneeni että se murikka-akselin ja lautaspyörän välinen kosketus pitäisi säätää oikeanlaiseksi, mikäli haluaa perän ulinaa vaimentaa.
Asiastahan en itse tiedä mitään, kunhan vaan tässä kuulemiani ja lukemiani toistelen!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Kannattaako muuten vaihtaa muurikka-akselin laakerit samalla kun kerran on auki? Lähteekö nämä helposti irti?
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Ei kannata vaihtaa, ellei niissä ole selvää vikaa. Perän hammasvälyksen säätö menee vähän sinne rakettitieteen puolelle. Etummaisen, joka on kaksirivinen viistokuulalaakeri, saa vaihdettua muuta purkamatta, mutta senkin jälkeen voi olla tarpeen murikkapyörän ja lautaspyörän hammasvälyksen säätö, shimmilevyt laakeripesän alla. Takapään rullalaakerin vaihto vaatii tasauspyörästön purkamisen edestä pois. Poskilaakereiden pesien alla on shimmilevyt säätöä varten, molemmat taka-akseliputket on myös irrotettava.krjohans kirjoitti:Kannattaako muuten vaihtaa muurikka-akselin laakerit samalla kun kerran on auki? Lähteekö nämä helposti irti?
Kai huomasit, että sivuakselin laakerit ovat c3 eli normaalia suuremmalla välyksellä.
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Ei se tyypillinen Valmetin ääni perävälityksestä tule, ne on hiljaisia kunnossa ollessaan ja yleensä ne ovat kunnossa. Yksi perävälityksestä ääntävä on sattunut kohdalle ja sekin alkoi ääntää remontissa oltuaan. Olin nuorena miehenä naapuripitäjässä renkinä. Isäntä oli ostanut yhden 565/II:n käytettynä. Oli ilmeisesti ollut huonolla huollolla, kun joutui remonttiin. Lautaspyörä oli silmin nähden kulunut ja asentaja sen välyksiä sääti. Sen jälkeen perä piti ääntä maantienopeuksilla, ääni oli selvästi matalampaa sävyltään kuin vaihteiston ulina. Se on ollut ainoa selkeesti kulunut lautaspyörä, jonka olen minkään Valmetin perässä nähnyt ja on noita muutamaa tullut katsottua omin silmin.Hollo kirjoitti:Olen kyllä antanut itselleni kerrottavan että on myös "hiljaisia" 565:n periä olemassa, onko ne sitten jonkinmoisia tekovikoja eli vahinkoja?Mutteri Matti kirjoitti:Kaikista suurin syy ulinaan on se,että hammaspyörien hampaiden malli(moduli)on väärä,eli hampaat saattelevat toisiaan väärän hammaskosketuksen takia
Muistelen jostain lukeneeni että se murikka-akselin ja lautaspyörän välinen kosketus pitäisi säätää oikeanlaiseksi, mikäli haluaa perän ulinaa vaimentaa.
Sen huomaa ;- )Hollo kirjoitti:Asiastahan en itse tiedä mitään, kunhan vaan tässä kuulemiani ja lukemiani toistelen!
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Voi hyvä luoja minkälaisia rattaita,ainahan sieltä saman näkösiä valmetista löytyy on sit uusi tai vanha.Tervettä ulina a,savua ja pauketta ,niin on kunnossa,mutta ulina loppuu ja vain moottori käy, eikä liiku se on sitte rikki.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
En huomannut, mutta nyt on tilaus muutettu. Kiitos vinkistä!Ascomynt kirjoitti:Ei kannata vaihtaa, ellei niissä ole selvää vikaa. Perän hammasvälyksen säätö menee vähän sinne rakettitieteen puolelle. Etummaisen, joka on kaksirivinen viistokuulalaakeri, saa vaihdettua muuta purkamatta, mutta senkin jälkeen voi olla tarpeen murikkapyörän ja lautaspyörän hammasvälyksen säätö, shimmilevyt laakeripesän alla. Takapään rullalaakerin vaihto vaatii tasauspyörästön purkamisen edestä pois. Poskilaakereiden pesien alla on shimmilevyt säätöä varten, molemmat taka-akseliputket on myös irrotettava.krjohans kirjoitti:Kannattaako muuten vaihtaa muurikka-akselin laakerit samalla kun kerran on auki? Lähteekö nämä helposti irti?
Kai huomasit, että sivuakselin laakerit ovat c3 eli normaalia suuremmalla välyksellä.
Ja annetaan muurikka-akseli olla rauhassa
-
- Viestit: 6790
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Aika rajun näköisessä kunnossa ovat, varmaan paljon ajettu ja joskus kauan seissyt kun syöpynyt kuopille. Vaan ei ole niin kranttu peli pikku käytön jäljestä, varmasti menee harrasteajoissa vuosikymmeniä.timoraimo kirjoitti:Voi hyvä luoja minkälaisia rattaita,ainahan sieltä saman näkösiä valmetista löytyy on sit uusi tai vanha.Tervettä ulina a,savua ja pauketta ,niin on kunnossa,mutta ulina loppuu ja vain moottori käy, eikä liiku se on sitte rikki.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Saako noita hammaspyöriä edes mistään?
Mulla on pihalla varaosatraktori, täytyy varmaan avata ja katsoa missä kunnossa se on.
Mulla on pihalla varaosatraktori, täytyy varmaan avata ja katsoa missä kunnossa se on.
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Eikö noita hampaita oltu aivan selvästi hitsailtu ja viilaa perään?
-
- Viestit: 3118
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Kaikki tietää klassisen valmetin voimansiirron äänet mutta kohtuus kaikessa, paskanahan se on jos häiritsevää ulinaa ja kahinaa pitää ylittäen kaiken muun mekkalan mitä tuollaisesta avokoneesta lähtee.
Jotkut uskovaiset luulee kun mallia on lanseerattu pukumiehille ja isännille että olisivat seuranneet koe-ajo tapahtumaa peltorit korvilla kun laatikko ja perä huutaa? majori ja fergu miehet lähtee ainakin takasin kotiin.
Kaiken maailman geometriat akseleineen ja pituuksineen kuulostaa huuhaalta, mitä siellä nyt niin on voitu suunnitella että akselit notkuu pyörintänopeuksineen aiheuttaen jotain....toiset aikakauden koneet ei juuri äännä vaikka paljonkin ajettu huonolla hoidolla toki ilman öljyä ei mikään kestä.
Rikkihän tuo kyseinen kone ollut ennenkin jos työkaluja löytyy toosan sisältä, muutenkin aika hirveen näköistä jos vertaa vaikka fordin rattaisiin olkoon moduli mikä vaan.
Jotkut uskovaiset luulee kun mallia on lanseerattu pukumiehille ja isännille että olisivat seuranneet koe-ajo tapahtumaa peltorit korvilla kun laatikko ja perä huutaa? majori ja fergu miehet lähtee ainakin takasin kotiin.
Kaiken maailman geometriat akseleineen ja pituuksineen kuulostaa huuhaalta, mitä siellä nyt niin on voitu suunnitella että akselit notkuu pyörintänopeuksineen aiheuttaen jotain....toiset aikakauden koneet ei juuri äännä vaikka paljonkin ajettu huonolla hoidolla toki ilman öljyä ei mikään kestä.
Rikkihän tuo kyseinen kone ollut ennenkin jos työkaluja löytyy toosan sisältä, muutenkin aika hirveen näköistä jos vertaa vaikka fordin rattaisiin olkoon moduli mikä vaan.
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2017 12:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Poveri kirjoittaa asiaa Nyt kun se loora kerran on auki niin kannattaa tutkia kaikki laakerit ja erityisesti juuri ne murikan koska ainakin mun konees juuri se rullalaakeri oli aina väljä ja nimenomaan se ulkokehä kulunut .Normaalisti kaikissa paljon puhutuissa perämurikoissa on KARTIORULLA laakeri kahtapuolen joka on rakenteena ja kestävyydeltään toista luokkaa kun tämä mikä näis valluis on.Se hammasvälyksen säätö ei ole mitään rakettitiedettä,siihen löytyy kyllä varmasti avulias Masinisti joka osaa sen säätää ]
Klöntti se on joka pitää, jonsei hitsathan klimppi niin jo pysyy
-
- Viestit: 375
- Liittynyt: La Tammi 19, 2013 9:39 am
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Kaikkee ne poijaat yrittää korjata,ei se sen kummemmaksi tule se laatikko teki mitä kohta romisee yhtä paljon.Vannoutunu valmet mies ei haittaa. Menis eurot tarpeeseen jos annat ne Afrikan kummi lapselle.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: karir ja 70 vierailijaa