Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: To Syys 06, 2007 10:02 pm
- Paikkakunta: KIURUVESI
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Moro turbo!
Tuo on hyvä ratkaisu, mutta siitähän menisi luonne ihan, kun ei ulisisi enää.
Aattele, jos 25A Zetoriin laittettaisiin Peurajussin kauniisti "sirrittävä" kuutoskone, ei pätkättäisi enää.
Kuka sitten sanoisi: tästäkö, tästäkö, tästäkö......nii,nii,nii,niii........
Tuo on hyvä ratkaisu, mutta siitähän menisi luonne ihan, kun ei ulisisi enää.
Aattele, jos 25A Zetoriin laittettaisiin Peurajussin kauniisti "sirrittävä" kuutoskone, ei pätkättäisi enää.
Kuka sitten sanoisi: tästäkö, tästäkö, tästäkö......nii,nii,nii,niii........
E1A Petrooli Major vm:53
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
terviiko se olla peuran kone ku minä olen nähnyt Volvon TD70 istutettuna 25:n zetoriin
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Kiitoksia vinkeistä! Huomenna on tarkoitus ottaa vallu taas työn alle ja ruveta tutkimaan.
Traktorin historiasta ei ole tietoa mutta sen verran tunnen vanhan omistajan että ei se ainakaan kauhesti ylimääräistä rakkautta ole saanut.
Runko on vm -64 ja se ei ole liikkunut varmaan 10-15 vuoteen. Moottori on vm -61 ja siihen olen juuri tehnyt täysremontti (putket, männät, laakerit ja kansi+suuttumet). Olen myös hankkinut siihen 500:sen hytti mikä pitäisi sopia aika hyvin. Tarvetta ei ole kauheasti, mutta näitä on hauska korjata. Vähän kun pojan duploilla rakentaisi, ei mitään pieniä osia
Traktorin historiasta ei ole tietoa mutta sen verran tunnen vanhan omistajan että ei se ainakaan kauhesti ylimääräistä rakkautta ole saanut.
Runko on vm -64 ja se ei ole liikkunut varmaan 10-15 vuoteen. Moottori on vm -61 ja siihen olen juuri tehnyt täysremontti (putket, männät, laakerit ja kansi+suuttumet). Olen myös hankkinut siihen 500:sen hytti mikä pitäisi sopia aika hyvin. Tarvetta ei ole kauheasti, mutta näitä on hauska korjata. Vähän kun pojan duploilla rakentaisi, ei mitään pieniä osia
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: To Syys 06, 2007 10:02 pm
- Paikkakunta: KIURUVESI
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Vastaus Naxxulle!
Ei se ole tarvis olla peura, tuli vain äkkiä mieleen, voi se olla vaikka vanhan Cadillacin suora kasi. Ei röpise. Sorry
Tärkeintä oli saada ZETOR:ta pätkätys pois, jos kerta Valametista pitää saada ulina pois
Molemmat omilla osillaan aika vaikeata.
Muista, älä ota tätä raskaasti, tämä on vain sellaista hyväntahtoista suunsoittoa.
Mutta, puhutaanpa hieman asiaa.
Kuules krjohans!
Nyt se rupesi selviämään, se sinun raktori ei ole saanut pitkään aikaan "rakkautta ja substraalia" ja siitä johtuu tuo.
Öljyt olleet vetiset, ikivanhat ukkivainaan ajalta, silloin ne laakerit hinkkaantuvat väljäksi ja ruostuvat.
Niin oli minunkin Vallussa, seisonut TOSI pitkää ressun alla, kun omistajilla oli melkein kumpainenkin jalka jo haudassa.
Itse tein myös sellaisen remontin, uudet putket, männät, laakerit, suutinkärjet, kansi kunnostettiin viimeisen päälle uusilla venttiileillä, Bosch syöttöpumppu täysremontti, ajoitukset varmasti kohdallaan ym.
Kaikki Valmetin alkuperäisiä osia, paitsi suutinkärjet oli IKH tarvikkeet.
Kaiken tämän jälkeen tuli Valmettiin sellainen käynti, että se sanoi hyrt,hyrt,hyrt,hyrt,hyrt, eli ei tasaista käyntiä.
Lisäksi oli sellainen ruma kaliseva käynti. Loppui vasta kun oli reilusti toista tuhatta kierrosta moottorissa?
Lisäksi vaihteisto vonkui niin HIRVEÄSTI, että ei sillä viitsinyt ajaa, harakatkin lähti lentoon 10 kilometrin säteeltä.
Nyt on todella siedettävä ajettava.
Konekin käy nyt TOSI nätisti
Kävikö sinulle samoin?
Ihan niin kuin sinä sanoit, tämä on ihan kuin Dubloilla tai Legoilla leikkisi, ovat palikat vain isompia.
On siinä toinenkin merkitys, säilytetään näitä vanhoja koneita jälkipolville nähtäväksi, näillä on paljon leipää tehty ihmisille.
Ei se ole tarvis olla peura, tuli vain äkkiä mieleen, voi se olla vaikka vanhan Cadillacin suora kasi. Ei röpise. Sorry
Tärkeintä oli saada ZETOR:ta pätkätys pois, jos kerta Valametista pitää saada ulina pois
Molemmat omilla osillaan aika vaikeata.
Muista, älä ota tätä raskaasti, tämä on vain sellaista hyväntahtoista suunsoittoa.
Mutta, puhutaanpa hieman asiaa.
Kuules krjohans!
Nyt se rupesi selviämään, se sinun raktori ei ole saanut pitkään aikaan "rakkautta ja substraalia" ja siitä johtuu tuo.
Öljyt olleet vetiset, ikivanhat ukkivainaan ajalta, silloin ne laakerit hinkkaantuvat väljäksi ja ruostuvat.
Niin oli minunkin Vallussa, seisonut TOSI pitkää ressun alla, kun omistajilla oli melkein kumpainenkin jalka jo haudassa.
Itse tein myös sellaisen remontin, uudet putket, männät, laakerit, suutinkärjet, kansi kunnostettiin viimeisen päälle uusilla venttiileillä, Bosch syöttöpumppu täysremontti, ajoitukset varmasti kohdallaan ym.
Kaikki Valmetin alkuperäisiä osia, paitsi suutinkärjet oli IKH tarvikkeet.
Kaiken tämän jälkeen tuli Valmettiin sellainen käynti, että se sanoi hyrt,hyrt,hyrt,hyrt,hyrt, eli ei tasaista käyntiä.
Lisäksi oli sellainen ruma kaliseva käynti. Loppui vasta kun oli reilusti toista tuhatta kierrosta moottorissa?
Lisäksi vaihteisto vonkui niin HIRVEÄSTI, että ei sillä viitsinyt ajaa, harakatkin lähti lentoon 10 kilometrin säteeltä.
Nyt on todella siedettävä ajettava.
Konekin käy nyt TOSI nätisti
Kävikö sinulle samoin?
Ihan niin kuin sinä sanoit, tämä on ihan kuin Dubloilla tai Legoilla leikkisi, ovat palikat vain isompia.
On siinä toinenkin merkitys, säilytetään näitä vanhoja koneita jälkipolville nähtäväksi, näillä on paljon leipää tehty ihmisille.
E1A Petrooli Major vm:53
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Pe Huhti 01, 2016 11:56 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Itselläni 504 vallu, ajettu 3800 tuntia, kaikinpuolin siisti mutta vaihteisto piti hirveää ulinaa varsinkin isoimmalla vaihteella. Eli kutosella,moottorijarrutiksessa ääni oli vielä hirveämpi. No, otin vaihteiston auki, pääakselille uudet neulalaakerit, sivuakseli vaihdoin uutta vastaavaan, selvä vika oli sivuakselin etunmaisessa eli isoimmassa hammastuksessa,pääakselin etunmainen rataa oli hyvä,liekö joskus vaihdettu. Murilla-akselin etunmainen oli kulunut myös mutta en vaihtanut sitä kun olis pitäny purkaa laatikko ihan tyhjäks, akseli purkautuu taatepäin ja sielä on lautaspyörä edessä.. Sivuakselin laakerit vaihdoin myös. Ja remontin jälkeen harmitti kun kutonen ääntää enempi kun aikasemmin mutta moottorijarrutuksella hiljeni. Ja vapaalla isopuoli kytkettynä rupesi roklattaan tosi paljon. Olen varma että sen takia kun sivuakselin uuttavastaava hammastus ei sovi yhtään siihen murikka-akselin kuluneeseen rattaaseen. Ja nopeapuoli kytkettynä vapaalla pyöriessään äänen täytyy kuulua kun joka akselin etunmainen rataa raklattaa toisiaan ilman vastusta ja omassa koneessa tämä paheni remontin myötä. Öljy laatujen vaihto ei hiljentänyt yhtään. Aion katkaista kesällä uudelleen ja vaihtaa 6/4 vaihteen rattaan. Ite perä on täysin hiljainen, ääni tulee nimenomaan hammaskosketuksesta. Ps. Sekavaa tekstiä mutta koittakaa ottaa selkoa.
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 4:44 pm
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Täältä myös myötätuntoa jota itsekin tarvis...361 -62 vallu on kiljunut jo vuosia , mutta reilun kolme vuotta takaperin se laski laatikon öljynvaihdossa neuloja ulos..sitten tippu vähitellen vaihteita pois pelistä ja nyt pari vuotta on toiminut vain nopea pakki ja hidas kolmonen(jos nyt oikein muistan)...laiskana miehenä on sillä lumet tyrkitty noilla pykälillä ja se laatikkorempan aloitus on aina seuraavana kesänä..jos nyt tänä kesänä....
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Noniin, täältä löytyy nyt videopätkän oireista:
http://youtu.be/NwstVrCwgXc
En ehtinyt paljon viikonloppuna tutkia asiaa, mutta avasin tankin päällä olevan kannen ja siellä oli kaikki ok. En ainakaan huomannut että laakeri olisi ollut väljä tai muuten epäkunnossa.
Täytyy kai seuraavaksi avata laatikkoa. Saako muuten yläkautta myös akselit irti vai joutuuko katkaisemaan?
Kyllä minä jotain tällaista osasin odottaa kun on niin kauan seisonut. Onneksi niitä laakereita vielä saa.
http://youtu.be/NwstVrCwgXc
En ehtinyt paljon viikonloppuna tutkia asiaa, mutta avasin tankin päällä olevan kannen ja siellä oli kaikki ok. En ainakaan huomannut että laakeri olisi ollut väljä tai muuten epäkunnossa.
Täytyy kai seuraavaksi avata laatikkoa. Saako muuten yläkautta myös akselit irti vai joutuuko katkaisemaan?
Kyllä minä jotain tällaista osasin odottaa kun on niin kauan seisonut. Onneksi niitä laakereita vielä saa.
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Joo, avausta tuntuu kaipaavan. Valmettiin kuuluu kolina nopealla puolella paikallaan mutta rohinaa sieltä ei pidä kuuluman. Ja paikalliskäytössä aina hidaspuoli päällä. Tämä on myös jonkun valmetin ohjekirjassa.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: To Syys 06, 2007 10:02 pm
- Paikkakunta: KIURUVESI
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Joo, joutuu katkaisemaan, mutta eihän siinä ole kuin muutama pultti, tankin ja vaihdelaatikon välissä.
E1A Petrooli Major vm:53
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
- Kontio
- Viestit: 1661
- Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma Elo 18, 2008 4:44 pm
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Terve
Minkä akselin laakereina ne mun vallun öljyihin pudottamat neulat mahtoi olla?? saako tuon kuvassa näkyvän keskellä ylimpänä olevan akselin irti (laakereineen) jos ottaa tuon vaihteiston taka-kannen irti ja liitoksen tankinpäältä??
Minkä akselin laakereina ne mun vallun öljyihin pudottamat neulat mahtoi olla?? saako tuon kuvassa näkyvän keskellä ylimpänä olevan akselin irti (laakereineen) jos ottaa tuon vaihteiston taka-kannen irti ja liitoksen tankinpäältä??
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: To Syys 06, 2007 10:02 pm
- Paikkakunta: KIURUVESI
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Muistaakseni ne on tuon ison hammasrattaan sisällä, muut laakerit on normaaleja kuulalaakereita. Näin ainakin 359:ssä oli.
En muista enää lähteekö akseli taaksepäin pois, mutta joka tapauksessa takakansi on irrotettava.
Minun 359 Valmetissa oli tuon ison rattaan sisälaakerit liukulaakereita, johon oli järjestetty eräänlainen öljynpumppaus.
Uudemmassa 359:ssä on vaihteisto ihan samanlainen kuin 361:ssä.
Kun otat irti tuon yläakselin, niin sitten pääset käsiksi sivuakseliin ja voit tunnustella, missä kunnossa ne laakerit on.
Minulla oli nekin väljät.
En muista enää lähteekö akseli taaksepäin pois, mutta joka tapauksessa takakansi on irrotettava.
Minun 359 Valmetissa oli tuon ison rattaan sisälaakerit liukulaakereita, johon oli järjestetty eräänlainen öljynpumppaus.
Uudemmassa 359:ssä on vaihteisto ihan samanlainen kuin 361:ssä.
Kun otat irti tuon yläakselin, niin sitten pääset käsiksi sivuakseliin ja voit tunnustella, missä kunnossa ne laakerit on.
Minulla oli nekin väljät.
E1A Petrooli Major vm:53
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
- Kontio
- Viestit: 1661
- Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Tuon ison hammaspyörän sisällä on kahdet neulalaakerit. Todennäköisesti akselin ja hammaspyörän sisäpinta ovat huonokuntoiset, joten uusien neulalaakereiden asentaminen sinne on vähän niin ja näin... Yhdessä toisessa omistamassani valmetissa nuo laakerit oli korvattu liukulaakerilla (jokin pronssipusla laitettu sinne tilalle)
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Pääakselin molemmat hammaspyörät on laakeroitu akselille neulalaakereilla. Ei purkaannu taaksepäin ja on katkaistava, että saa etummaisen laakerin pois eteenpäin. Etummainen hammaspyörä mahtuu laakerin reiästä pois.mattipekka kirjoitti:Terve
Minkä akselin laakereina ne mun vallun öljyihin pudottamat neulat mahtoi olla?? saako tuon kuvassa näkyvän keskellä ylimpänä olevan akselin irti (laakereineen) jos ottaa tuon vaihteiston taka-kannen irti ja liitoksen tankinpäältä??
-
- Viestit: 22700
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Ettei vaan voiman ulosoton kytkimen puslasta se ulina tule... Minulla 565:sess pitää taas aikalailla kovaa meteliä. Puslan vaihto edessä ja ihan helppo homma, kunhan vaan saisi aikaiseksi.... Kuuluuko ääni, jos voiman ulosotto päällä?
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Ulina kuuluu sekä voimaulosotto päällä että pois päältä. Eli ei varmaan liity siihen?
Viikonloppuna on tarkoitus avata laatikkoa ja ruveta tutkimaan. Kiitos kuvista, näyttää siltä että toimintaperiaate selviää kun saa sen auki ja pääsee vähän kokeilemaan.
Täytyy samalla avata tankkia ja putsata, on sen verran täynnä mönjää/ruostetta.
Viikonloppuna on tarkoitus avata laatikkoa ja ruveta tutkimaan. Kiitos kuvista, näyttää siltä että toimintaperiaate selviää kun saa sen auki ja pääsee vähän kokeilemaan.
Täytyy samalla avata tankkia ja putsata, on sen verran täynnä mönjää/ruostetta.
-
- Viestit: 749
- Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Ominaisuushan se on, ja yksi syy ääneen on vaihteiston pituus, on pitkänpuoleinen verrattuna eräisiin muihin, joissa kaikkea ei ole sijoitetty yhteen laatikkoon. Eli päätylaakereiden väli on aika pitkä ja akseleilla on niitä suorahampaisia hammaspyöriä neulalaakereiden päällä. Vielä enemmän tavaraa on synkronoiduissa myöhemmissä malleissa. Kun sitten kaikki se irtonainen tavara siellä helisee niin kyllä ääntäkin tulee. Ja kuormitettaessa ne pitkähköt akselit vielä taipuvat.
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Ei sitä ihan mitä tahansa höpöhöpöjuttua pitäisi Koneet osastolle kirjottaa. Kuten nimimerkki Kontion kuvasta näkee, vaihteiston akseleiden laakeriväli ei ole pitkä. Erään toisen V-alkuisen traktorimerkin erittäin kestäväksi mainitun vaihteiston akselit ovat huomattavan paljon pidemmät.Pellervo kirjoitti:Ominaisuushan se on, ja yksi syy ääneen on vaihteiston pituus, on pitkänpuoleinen verrattuna eräisiin muihin, joissa kaikkea ei ole sijoitetty yhteen laatikkoon. Eli päätylaakereiden väli on aika pitkä ja akseleilla on niitä suorahampaisia hammaspyöriä neulalaakereiden päällä. Vielä enemmän tavaraa on synkronoiduissa myöhemmissä malleissa. Kun sitten kaikki se irtonainen tavara siellä helisee niin kyllä ääntäkin tulee. Ja kuormitettaessa ne pitkähköt akselit vielä taipuvat.
Valmet 361 vaihdelaatikon äänekkyys johtuu ihan muista seikoista kuin muka pitkistä tai taipuvista vaihteiston akseleista.
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Minä oon ymmärtänyt että uudempien valmettien (kuten 05 sarja) volina johtuu siitä, kun vaihteisto on rakennettu niin lyhyveen tilaan.
Melko pieneen pakettiin se on saatu tehtyä polttoainesäiliön ja perän väliin. Mistä lie se volina oikeasti johtuu, varsinkin pikavaihteella älytön ujellus...
Melko pieneen pakettiin se on saatu tehtyä polttoainesäiliön ja perän väliin. Mistä lie se volina oikeasti johtuu, varsinkin pikavaihteella älytön ujellus...
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa