"Oxsa nuoskalumen surma"

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tumppi 865
Viestit: 8103
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

jopetin kirjoitti:Ei hukin tukkeutumattomuus kolinasiipiin perustu. Jos perustuisi varilat ja vesmet ei tukkisi. Oikea vastaus lienee mitoitus.
Näin on! Muotoilu ja mitotus on se toiminnan perusta.
Kolinasiivet vähentää remonttitarvetta, kun ei paikat ratkeile vaikkapa pään kokosia kiviä lingotessa.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Kyllähän se hukikin osaa lautata nuoskalunta eteensä huonoissa olosuhteissa, mut ei se lumesta voi niin pahasti tukkeutua etteiko ulosottoa pyöräyttämällä tukos aukea. Vaikka sillä vetää suvilunta kasaan, niin linko pyörähtää alennusvaihteen ja luimussa olevien siipien? Ansiosta pienellä momentilla puhtaaksi. Verrokkina minulla entinen 252 esko, jossa sai olla kunnolla momenttia että sai suvilumella pakatun pitkän kierukan pyörähtämään. Joskus levykytkin vain pyörähti tyhjää ja oli pakko peruuttaa ja kopauttaa linkoa ennen uudelleenyritystä :evil:

Hukissa on ulostuloluukut riittävän isot. Isoimmat 300 eskot nähtävästi siirtävät lunta paremmin heittosiivikolle ja ulos, mutta pienet ulostuloluukut varmasti hieman jarruttavat lumen kulkua. Tuossa eskossakin on liikkuvat sisukset, mut aktiivikäytössä ne saa uusia yhden urakointitalven jälkeen, eli nivelöinti heikkoa tekoa... Ja se maalaus oli ainakin 2000-10 todella heikkotasoinen.

Muita hyviä puolia on kohtuullinen maalaus verrattuna esim. Virolaisiin eskoihin ja reilun 700 kilon lingoksi on rauta oikeassa paikassa. Eihän tuo enää suuriin traktoreihin laitettuna ole mikään liian vahvatekoinen, karhulinko lie suunniteltu niitä tarpeita varten. Toki siihenkin olivat ensimmäisen heittokoneiston suunnitelleet liian heikoksi...
Hannu08
Viestit: 980
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

jopetin kirjoitti:Mutta mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa keskustelussa väläytetty muovi jäätyy teoria?
Ei kai se muovi jäädy, mutta vesi tarttuu siihen ja jäätyy. Vaikka vahattuun PE:hen onkin aika huonoa saada mitään tarttumaan, niin joskus siihen suksen pohjaan jäätyy melkoinen patti. Ei tarvita edes sulaa vettä, kuten esi. järven jäällä joskus, jäätymiseen. Ihan pikkasen pakkasta ja tuore, vasta satanut lumi, niin niiden lumihiutaleiden pinnassa voi olla alijäähtynyttä vettä, joka tartuu hiemankin karkeaan pintaan kuin liima. Ja kun puhutaan molekyylitason ilmiöistä, niin se "karkea" pinta voi näyttää kiiltävältä.

Ja se rakenne pitää saada ensin kuntoon, vasta sitten kannattaa ruuvailla niitä PE-levyjä sinne siipiin. Periaatteessa Teflon olisi pintaominaisuuksiltaan hieman parempaa, mutta se naarmuuntuu herkemmin, on mekaanisesti heikkoa (kiinnitysreiät venyvät yms.) ja on n. 10X kalliimpaa. Ja voihan sen PE:n voidella suksivoiteella, se onnistuisi talvellakin. Ruostuneen siiven korjausmaalaus kun tuppaa tuleen mieleen vasta talvella ja ilman lämmintä hallia se ei onnistu.
Polyamidi (nailon) vetää itseensä jonkun prosentin vettä, joten voisi kuvitella sen "jäätyvän" herkemmin.

Omassa Ala-Talkkarissa (josta joku osuvasti käytti nimitystä Älä-Helkkari) se nuoskakin kyllä menee heittosiiville, jos se menee sille syöttöruuville. Mutta pahinta on, kun se kiilautuu ennen sitä ruuvia. Joskus mietin pienen nokka-auran rakentamista siihen vetovarsien väliin. Se ohjaisi nuoskan siten, että kaksi lumivirtaa valuisi siipiä myöten syöttöruuville asti ennen kohtaamistaan. Tai voisi se olla etukuormaajassakin, jos sellainen olisi kiinni.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
vm-61
Viestit: 155
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja vm-61 »

Etukuormaajaan hieman kapeampi kärkiaura kuin linko, työntämään loskalumet sivuille ja linko hoitaa loput samalla ajolla.
Tumppi 865
Viestit: 8103
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Etukuormaajaan hieman kapeampi kärkiaura kuin linko, työntämään loskalumet sivuille ja linko hoitaa loput samalla ajolla.
Pitäs olla tosi kapea aura, tai tosileveä linko että tuo toimis. Ei paljon passaa talloa sitä auran tekemää vallia, tai sen keväällä löytää tiestä paksuna soppakerroksena.

Joku mainitsi lingon lisäsiiven auttavan nuoskalla.
Itellä sama havainto kun vanhassa vesmessä oli vasemmalla jatkosiipi, niin se puoli nieli paremmin, kun oikea saatto olla jo tukossa!
Arska72
Viestit: 790
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 7:24 pm
Paikkakunta: Retuperän Ranchi, Joutseno

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Arska72 »

Tuli videosta mieleen oman linkoni myyntipuhe, olen mie sitä vetänyt joka kelissä. Ei myyjän tarvinnu valehdella yhtään. Lunta ei tosin torvista tule tippaakaan, mutta saahan linkoa perässä vetää :mrgreen:
Mahdolliset ajatusvirheet johtuvat omasta hölmöydestäni
vm-61
Viestit: 155
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 2:22 pm
Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja vm-61 »

Tumppi 865 kirjoitti:
Etukuormaajaan hieman kapeampi kärkiaura kuin linko, työntämään loskalumet sivuille ja linko hoitaa loput samalla ajolla.
Pitäs olla tosi kapea aura, tai tosileveä linko että tuo toimis. Ei paljon passaa talloa sitä auran tekemää vallia, tai sen keväällä löytää tiestä paksuna soppakerroksena.

Niin, mennessä toinen auran puoli ja palatessa toinen. Linko enemmän oikealle, että lähtee koko soppakerros.
Ja kun tarvitset auttajaa, kuka viereesi jää......
masinist
Viestit: 674
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:46 pm
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja masinist »

https://www.youtube.com/watch?v=Ro1hDHC ... e=youtu.be

Minulla on myös linko ettei nuoskalumi lennä ,tukkii heittoaukon. Tuossa pihapiirissä ei oiken ole tilaa lingota jotenka tein tuollaisen takalevyn linkoon. Se on saranoitu lingon perään eikä haittaa linkousta. Pitäisi vielä tehdä lyhyet sivusiivet ettei purkaisi levyn sivulle niin paljon.
337
Viestit: 759
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja 337 »

Lingon kehittelyssä vielä näköjään pelivaraa niin tuli vaan mieleen että entäpä jos sen tekis kahdella roottorilla niin siipikulma olis lähes suora? Lumen purku joko keskeltä tai molemmin puolin? Vai joko on liian laatikon eli ruuvilingon mallinen? Lingon pituuskin vois lyhentyä ainakin puoli metriä?
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Ketjussa on jo aiemmin tommonen amerikan ihme esitelty. Tosin etuasennuksena. En tiedä miksei ole yleistynyt? Oisko roskaherkkä ja suurikulutuksinen?
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja TKH »

337 kirjoitti:Lingon kehittelyssä vielä näköjään pelivaraa niin tuli vaan mieleen että entäpä jos sen tekis kahdella roottorilla niin siipikulma olis lähes suora? Lumen purku joko keskeltä tai molemmin puolin? Vai joko on liian laatikon eli ruuvilingon mallinen? Lingon pituuskin vois lyhentyä ainakin puoli metriä?
Tuollaista olen joskus suunnitellut toteuttaa...keskitien puoleiseen roottoriin suora veto pitkällä nivelakselilla, siitä nopeuttavalla järeällä ketjuvälityksellä (tai roottoriin polttoleikatulla karkealla "hammasrattaalla". pyörimään toinen roottori, edelliseen nähden vastakkaiseen suuntaan ja hieman lujempaa. Näin tienpuoleinen roottori "ruokkisi" varsinaista heittävää roottoria, joka heittäisi alakautta lumen ulos. Olisi siis vain yksisuuntainen versio. Roottoreiden syöttö tapautuisi siivissä olevilla eteenpäin suuntautuvilla lavoilla.
Kun roottoripaketin sijoittaa samalle etäisyydelle kuin nykylingoissa, lyhyet sivusiivet olisiva todella loivassa kulmassa tiehen nähden.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Naapuri vetää 4600 voortilla ja -80 luvun eskolla kaiken talven tien auki, on se välillä maalannu sen, mutta se hitsas jonku pellin ylös, ettei ole sitä tyhjää tilaa siellä, tiedä sitte vaikuttaako se niin paljon, siivetkin se kyllä rälläköi alhaalta ja hitsas uudestaan ihan pysty suoraan, normaalisti ne on vähän "käyrät" ala reunasta, meillä nimittäin samanlainen linko, eikä nuoska mene, tosin kesällä tuli sisältä maalattua taas uudestaan, voi olla, että menee nyt vähän paremmin, tänä talven kerran linkosin, pari senttiä oli sillon lunta, kunnon pohja oli jo, mutta sekin suli pois..
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
LasseE
Viestit: 973
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Onko kokemuksia siitä, kuinka eri terät vaikuttavat suvilumen läpimenoon? Luulisi ainakin verkkoterällä irtoavan lumen mukaan karkeampaa lunta, joka voisi auttaa suvilumen linkouksessa....jälki vaan ei tietysti ole ihan yhtä siistiä kuin tasaterällä.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
[PeX]
Viestit: 2
Liittynyt: La Marras 12, 2016 8:01 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja [PeX] »

Paljon tuntuu olevan puhetta tuosta hukin lingosta. Onhan siinä paljon hyvää, mutta toki jotain huonoakin. Voisin kertoa omia kokemuksia/näkemyksiä kun sellainen tuli tämän talven aurauksille ostettua.

+Siiven malli on hyvä, pyöristyy nielua kohti -> lumi syöksyy hyvin heittolavoille
+alennusvaihde
+liukkaan oloinen maalipinta
+lumi lentää hyvin ja mielestäni kohtuu pitkälle, vaikka onkin alennusvaihde välissä
+ei haittaa vaikka kitaan eksyy isompikin murskeen palanen, läpi menee että heilahtaa
+kotimainen
+-Keskipakosiivet aiheuttaa melkoisen kolinan, saattaa haitata herkkäunisia
+-liekkö jo hieman heikko rakenne nykykoneille? Iso huki on toki järeämpi, sanoivatkohan painoksikin 1300kg
+-nivelakseli ja karkeammat terät ei sisälly hintaan. Siipien alaosaan on toki hitsattu sileät kulutusteräkset, jotka tuntuivatkin toimivan alkutalvesta ihan hyvin. Pulttikiinnitteiset terät tulevat lingon sisäpuolelle ja verkkoterät ainakin jarruttavat melkoisesti nuoskan syöntiä.
-isomman poistoaukon luukku on saranoitu siten, ettei sillä voi suunnata lumisuihkua. Luukku myös aukeaa mielestäni liian vähän, jolloin lunta pöllyää poistoaukon,sylinterin ja rungon väliin, sopivan kostealla lumella tästä aiheutuu tilanne ettei luukku mene täysin kiinni ja välillä se pitää käydä putsaamassa.
-isoihin poistoaukkoihin mahtuu melko määrä lunta mikäli luukku on kiinni. Vaihdat lumen suihkun puolelta toiselle niin sen jälkeen saattaa tipahtaa melko kasa lunta tielle ennenkuin lumi lentää kauemmas.
-syöttölavat ovat aika korkealla, metsäautoteille varmasti hyvä

Tässäpä omia kokemuksia muutamalta kuukaudelta :)
JTO
Viestit: 28
Liittynyt: La Joulu 03, 2016 4:30 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja JTO »

Onkos kellään kokemusta norjalaisesta tokvam lingosta? Mainoksen mukaan pitäs toimia myös nuoskalumella :roll:
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Ihan esitteistä silmäiltynä: suurinta mallia lukuunottamatta ilman alennusvaihdetta, ulostulo yhdellä torvella. Tarkoittaa sitä että ottaavat tehoa koneesta paljon ja hyvä lumen läpäisy on pelkkää mainospuhetta.

Laita pex rasvanipat suojilla hukin liikkuviin niveliin. Pelkkä rauta rautaa vasten vesi voiteena väljistää nivelet muutamassa vuodessa. Ja verkkoterä kannattaa halkaista, etureunoihin terä tuplana. Joku mitta verkkoterästä kävi siten että siitä sai kaventamalla ja pätkäisemällä kaikki terät tehtyä. Takaterän joutuu hitsaamaan sivuteriin ja kiinnittämään uudelleen kun teriä laskee.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Eikö hukissa ole muoviholkit nivelissä jos nivelillä tarkoitetaan kolinasiipiä? Vesmessä ainakin on. Eli ei tarvi nippoja. Tosin ei kai nipoista haittaakaan ole...
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Hervast »

jopetin kirjoitti:Eikö hukissa ole muoviholkit nivelissä jos nivelillä tarkoitetaan kolinasiipiä? Vesmessä ainakin on. Eli ei tarvi nippoja. Tosin ei kai nipoista haittaakaan ole...
Rauta rautaa vasten ne on minun tietääkseni tehty. Isoissa eskoissa on muistaakseni pronssiholkit, mut ei ne taas oikein kestä iskevää kuormitusta. Heittosiivikkohan ei taida olla nivelöity kuin hukissa ? Itse jätin ekassa vaiheessa nipat laittamatta heittosiipiin ja niihin tuli selvä välys muutamassa kuukaudessa verrattuna siirtosiipiin. Helpompi nuo on laittaa ja rasvata pari kertaa vuodessa kuin ajastaan uusia heittokoneisto.

Kaveri teki joskus vastaavalla mallilla lingon ja kovassa urakkakäytössä ne nivelet väljisty pariin vuoteen. Kun lingotaan kovaa hankea tuommosilla liikkuvasiipisillä lingoilla, ne siivet myötäävät jatkuvasti. Ja silloin ne kuluvat. Ja veden kanssa se metallijauhe muodostaa hiomatahnaa...
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Vesmessä on molemmat siivet kolinamallia tai omassa tyypissä ainakin. Pom-holkit ei ole näkyviä eli näkee vasta kun ottaa auki. Korvasin omasta kuluneet holkit hiukan eri systeemillä kun alkuperäiset oli vähän lapsellisen näköisiä.
Ei taho uskoa että hukin tasoisessa vehkeessä mentäisi ihan metalli metallia vasten systeemillä..
ranger
Viestit: 131
Liittynyt: Ma Marras 11, 2013 8:55 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja ranger »

Mulla on lakkapäältä linko ja nuoska menee läpi.niitä mustia mitä ne myy.halpaki oli.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eirikki, forssu, Google [Bot], jani.erola, Semrush [Bot], tre ja 35 vierailijaa