"Oxsa nuoskalumen surma"

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Eepee
Viestit: 6343
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Minulla oli takavuosina Kontu ja siinä ainakin luukkumekanismi toimi tosi hienosti, kesällä meinaan. Olennaiset osat olivat sisäkkäin olevat pitkittäiset "käyttöakselit", jotka olivat toisiinsa jäätyneet joulu-maaliskuun välisen ajan. Muulloin klonksui hyvin. Nojuu, muuten 565:n perässä tuiskutti kyllä lunta, kevythän se oli polannetta vastaan. Ois pitäny olla Belarus...

Syksyllä ostin Lepän ja maalasinkin sen. Siksi kai tämä talvi on lähes lumeton, ei ole juuri kokeilemaan päässy.
The idea is to die young as late as possible
DexMasZet
Viestit: 7749
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Eepee kirjoitti: Ti Tammi 28, 2020 7:34 am Minulla oli takavuosina Kontu ja siinä ainakin luukkumekanismi toimi tosi hienosti, kesällä meinaan. Olennaiset osat olivat sisäkkäin olevat pitkittäiset "käyttöakselit", jotka olivat toisiinsa jäätyneet joulu-maaliskuun välisen ajan. Muulloin klonksui hyvin.
Samat fiilikset normet tk353 takakuormaajasta, ja siitä kauhan kippauksesta. Joko jäätynyt jumiin tai ei vaan mene lukkoon. Tallissa sulatellut ja koittanut rasvata kaikella mahdollisella, niin silti aina joku noista jäässä ja jumittaa. Taidan rakentaa hydraulisen kauhan käännön, paranee muutenkin käyttöominaisuudet.
zukka
Viestit: 7777
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja zukka »

Eepee kirjoitti: Ti Tammi 28, 2020 7:34 am Minulla oli takavuosina Kontu ja siinä ainakin luukkumekanismi toimi tosi hienosti, kesällä meinaan. Olennaiset osat olivat sisäkkäin olevat pitkittäiset "käyttöakselit", jotka olivat toisiinsa jäätyneet joulu-maaliskuun välisen ajan. Muulloin klonksui hyvin. Nojuu, muuten 565:n perässä tuiskutti kyllä lunta, kevythän se oli polannetta vastaan. Ois pitäny olla Belarus...

Syksyllä ostin Lepän ja maalasinkin sen. Siksi kai tämä talvi on lähes lumeton, ei ole juuri kokeilemaan päässy.
Ei tuossa omassa ole kun yksi pitkä akseli jonka päähän on laitettu lattarauta josta lähtee lyhyet tangot luukuille.

Tulisi nyt sen verran lunta ja pakkasta että pääsisi kokeilemaankin.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Minulla kun on traktorissa käytössä vain 1 2-toiminen ulosotto lingon luukuille, niin olen tykännyt Hukin ratkaisusta. Siinä kun on ulostuloaukoissa senverran kokoa, että normaalisateiden lumet meni hyvin yhdestäkin torvesta läpi. Ja pihoissa puhallussuunnan vaihto on nopea käyttää, monesti ei tarvia suotta pyörimistä sammuttaa.

Tuo bk weldi on mielenkiintoinen tuttavuus. Muistan kun jollain messuilla kahtelin aikoinaan Karhu linkoa ja mietin että äkkiseltään näyttää Hukin kopiolta joka on vaan järeämmin tehty. Mutta myöhemmin opin että ei se niin vahva linko ollutkaan :D Heittokoneistoon ainakin tuli päivitys suht heti ja muutakin hämminkiä niissä oli enemmän kuin tarpeeksi. Että aika näyttää mistä bkweldi on tehty.

Wieska on äkkiseltään ihan fiksun oloinen linko, mut aika näyttää onko se kestävä. Edellytykset on ainakin ihan hyvät ja monia yksityiskohtia on selvästi mietitty jo suunnittelupöydällä. ( Ja Joonas tarjosi kyllä hyvät pullat esittelyssä :D )
Kumpulan tila
Viestit: 344
Liittynyt: Ke Syys 02, 2020 6:34 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Kumpulan tila »

Hervast kirjoitti: Ti Tammi 28, 2020 11:19 am Minulla kun on traktorissa käytössä vain 1 2-toiminen ulosotto lingon luukuille, niin olen tykännyt Hukin ratkaisusta. Siinä kun on ulostuloaukoissa senverran kokoa, että normaalisateiden lumet meni hyvin yhdestäkin torvesta läpi. Ja pihoissa puhallussuunnan vaihto on nopea käyttää, monesti ei tarvia suotta pyörimistä sammuttaa.

Tuo bk weldi on mielenkiintoinen tuttavuus. Muistan kun jollain messuilla kahtelin aikoinaan Karhu linkoa ja mietin että äkkiseltään näyttää Hukin kopiolta joka on vaan järeämmin tehty. Mutta myöhemmin opin että ei se niin vahva linko ollutkaan :D Heittokoneistoon ainakin tuli päivitys suht heti ja muutakin hämminkiä niissä oli enemmän kuin tarpeeksi. Että aika näyttää mistä bkweldi on tehty.

Wieska on äkkiseltään ihan fiksun oloinen linko, mut aika näyttää onko se kestävä. Edellytykset on ainakin ihan hyvät ja monia yksityiskohtia on selvästi mietitty jo suunnittelupöydällä. ( Ja Joonas tarjosi kyllä hyvät pullat esittelyssä :D )
Wieskoja on nyt mennyt huomattavia määriä, ja mallisto alkaa olla nyt hiottu kohdalleen.

Mitä voin kertoa, mitä meillä on kilpailijoihin nähden paremmin, niin uusiin kuin vanhoihin, niin uusiakin kumppaneita kun katsoo, sortuu moni samoihin kaavoihin kuin edeltäjätkin... Työntövarren korvakko on todella jämerästi kiinni, eikä se ole ylöspäin nouseva uloke, vaan jämerästi takaa tulevassa palkissa kiinni. Yksi sininen linko katkesi järjestään tästä kohtaa, ja tuskaisena katson, kun uusiakin yrittäjiä samalla mallilla tulee markkinoille. Se on yllättävän suurella kuormituksella. Ja veturit on järeentyneet viimeisen 10v aikana, ja ainakin toistaiseksi Wieska lienee ainoita, joissa on KAT 3 tapitus, ja oikeasti riittävän isot ja järeät vetopisteet niin työntövarren kuin vetovarsien osalta.

Edelleen 2021 myydään linkoja joissa ei joko ole teriä, tai ne on hitsaamalla kiinnitettäviä :roll:

Toinen asia mikä Wieskassa on otettu huomioon, on luukkuihin kohdistuva paine. Se on 200hv traktorilla pyörittäessä, pakkaslumellakin melkoinen luukkuun kohdistuva rasite. Edelleen markkinoilla on linkoja, joiden luukut on tukemattomat ja ohuet, ja sylinterien kiinnityspisteet heikot. Lumen sykkivä paine saa aikaan kovan väsymiskuormituksen luukulle, eikä sileä luukku vuosien saatossa, ilman korjauksia toimi. Lumilingossa suurin lumimassa tulee luukun takaosaan, joten sylinterin luontainen paras paikka on takana, kuten Wieskassa on. Ihan kokemuspohjainen juttu, ja siirretty tuotantolinkoihin. Ja se luukun koko on ISO.

Jokainen linko kohtaa tiellä myös reunasta esteitä. Wieskan kulmat kun katsoo, eli emäterä on koteloitu ja reuna on vahva, eikä vain "auran levy tyhjänpäällä", ymmärtää varmasti jokainen linkoaja jolla kokemusta mm. metsäautoteiden aurauksesta, miksi näin. Kun niitä kolahtelevia esteitä vaan on, ja kun veturien painot alkavat olla 10-12 tn työpainoluokassa, lingon siiven tulee olla jämerästi tuettu.

No tämä tällainen pieni kertomus, mitä meillä on muunmuassa mietitty. Wieskassa ei olla menty hinta edellä, vaan asiakas edellä. Mikään ei ole tympeämpää kuin kesken 18h auralenkin alkaa pajoittamaan lumilinkoa, saati jos sen on vahingossa särkenyt renki johonkin mitättömään kantoon, mihin pitäisi olla valmistajan varautunut. Ennen linko valmistettiin halvalla ja isäntäluokan ajoon, mutta nykyään ne isännät alkaa olla kasvamassa naavaa, ja lumitöiden teko on enenevissä määrin ihan businesta, eikä joutoajanviettotapa. Siksi tarvitaan toimivat työkalut. Siinä vaiheessa esimerkiksi 10% hinnanero ei tunnu missään, se äkkiä kuroutuu kiinni toimivan työkoneen kanssa jo asiakastyytyväisyydessä.
Kumpulan tila Ilomantsi. Maanviljelyä vuodesta 2010. Kuuksenvaaran Konepalvelun ja Kumpulan tilan sivut
thames
Viestit: 1270
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja thames »

Tuossa jututin linkomiestä jolla oli iso wieska, sanoi että ei ole vielä valmis Linko. Sanoi edeltäjän Eskonkin heittäneen lunta paremmin. Itsekkin wieskaa katsoin mutta jotenkin se särmätty levy ja kallis hinta puolsi uutta hukia. Saahan hukiinkin pultattua terät mutta sitten taas menettää suojalumessa lumen siirtymistä heittosiivikolle.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja tommi »

Hukiin tuntuu sopivan kolmosen kourat ja nurkat on kestäneet T-Valtralla lohkoa kantoja. Luukut voisi olla jämerämpää tekoa.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
sata10
Viestit: 1538
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja sata10 »

Luxa
Viestit: 779
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 5:53 pm
Paikkakunta: p-savo
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Luxa »

Huki vaan pitää pintansa. Ite vaan miettinyt tarviiko esim Ala-talkkarin kestää yhtä pitkään, kun Wieskan? Onhan se niin paljon halvempi. Tosin näillä seuduilla nuo ruuvilingot yleistyneet. Ei se v-linko ime kaikkea lumen olomuotoja, vaikka myyntimiehet kuinka lupaa. Sitten alkaa taas se metsäautotien linkous keskustelu. Ostaa vaikka suurteholingon tai halvimman loppuunajetun auran, jos niitä on pakko aukoa. Taksa sen mukaiseks, että kestää rymytä tai jättää hommat muille. Kallis on Wieskakin sinne särettäväksi viedä.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja tommi »

Hintakin liki tupla Hukiin suoraan valmistajalta...
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
thames
Viestit: 1270
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja thames »

Kovat katteet on myyjillä, semmonen 10-15 pinnaa pois niin ois jo hehtaarilla. Ja kiinnostaisi tietää missä hinnoissa on varaosat?
Avatar
rattori
Viestit: 11044
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja rattori »

DexMasZet kirjoitti: Ti Tammi 28, 2020 8:13 am
Eepee kirjoitti: Ti Tammi 28, 2020 7:34 am Minulla oli takavuosina Kontu ja siinä ainakin luukkumekanismi toimi tosi hienosti, kesällä meinaan. Olennaiset osat olivat sisäkkäin olevat pitkittäiset "käyttöakselit", jotka olivat toisiinsa jäätyneet joulu-maaliskuun välisen ajan. Muulloin klonksui hyvin.
Samat fiilikset normet tk353 takakuormaajasta, ja siitä kauhan kippauksesta. Joko jäätynyt jumiin tai ei vaan mene lukkoon. Tallissa sulatellut ja koittanut rasvata kaikella mahdollisella, niin silti aina joku noista jäässä ja jumittaa. Taidan rakentaa hydraulisen kauhan käännön, paranee muutenkin käyttöominaisuudet.
Kävin viikonloppuna hakemassa Normetin hydr. käännöllä Oulusta. Vilskeeen kauha tuli vielä mukaan. Pitänee kokeilla kunhan kerkeän.
------------
tractors
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Hervast »

tommi kirjoitti: To Tammi 14, 2021 6:49 am Hukiin tuntuu sopivan kolmosen kourat ja nurkat on kestäneet T-Valtralla lohkoa kantoja. Luukut voisi olla jämerämpää tekoa.
Minulla on pikkuisen 260 Hukin siivet levinneet 6850:n perässä :D Pakko oli pyöristää siiven alareunat kun peloitti että toppaa kantoon.

Luukut on kestäneet hyvin, mut käyttökin on vähentynyt paljon parin viimevuoden aikana.
Aki
Viestit: 471
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Aki »

Paljonkohan on sen isomman hukin hinta? Evohan se tais olla?
jussi77
Viestit: 4391
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

rattori kirjoitti: To Tammi 14, 2021 9:27 pm
DexMasZet kirjoitti: Ti Tammi 28, 2020 8:13 am
Eepee kirjoitti: Ti Tammi 28, 2020 7:34 am Minulla oli takavuosina Kontu ja siinä ainakin luukkumekanismi toimi tosi hienosti, kesällä meinaan. Olennaiset osat olivat sisäkkäin olevat pitkittäiset "käyttöakselit", jotka olivat toisiinsa jäätyneet joulu-maaliskuun välisen ajan. Muulloin klonksui hyvin.
Samat fiilikset normet tk353 takakuormaajasta, ja siitä kauhan kippauksesta. Joko jäätynyt jumiin tai ei vaan mene lukkoon. Tallissa sulatellut ja koittanut rasvata kaikella mahdollisella, niin silti aina joku noista jäässä ja jumittaa. Taidan rakentaa hydraulisen kauhan käännön, paranee muutenkin käyttöominaisuudet.
Kävin viikonloppuna hakemassa Normetin hydr. käännöllä Oulusta. Vilskeeen kauha tuli vielä mukaan. Pitänee kokeilla kunhan kerkeän.
Laitatko kuvia kauhankäännön toteutuksesta?
Kumpulan tila
Viestit: 344
Liittynyt: Ke Syys 02, 2020 6:34 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Kumpulan tila »

Luxa kirjoitti: To Tammi 14, 2021 6:27 pm Huki vaan pitää pintansa. Ite vaan miettinyt tarviiko esim Ala-talkkarin kestää yhtä pitkään, kun Wieskan? Onhan se niin paljon halvempi. Tosin näillä seuduilla nuo ruuvilingot yleistyneet. Ei se v-linko ime kaikkea lumen olomuotoja, vaikka myyntimiehet kuinka lupaa. Sitten alkaa taas se metsäautotien linkous keskustelu. Ostaa vaikka suurteholingon tai halvimman loppuunajetun auran, jos niitä on pakko aukoa. Taksa sen mukaiseks, että kestää rymytä tai jättää hommat muille. Kallis on Wieskakin sinne särettäväksi viedä.
Ei toki tarvitse, ja käyttäjäryhmäkin erilainen Haastavissa olosuhteissa urakoiva, pitkien välimatkojen seuduilla ymmärtää sen, että lingon hitsaus tai korjaus kesken reissun syö äkkiä kannattavuutta. Harrastelija pärjää vähemmällä. Toinen on vaihtoarvo, kieroksi ajettu romu on satasia, topakasta lingosta, olipa kyse huki tai wieska, vaihtoarvo on aina korkeampi.

V lingolle, kuin myös poikittaisruuvilingollekkin tulee keli vastaan, jolloin lumi ei mene läpi, mutta suuria eroja on, milloin lumen meno stoppaa. Itsellä on vuosien mittaan ollut erimerkkisiä linkoja itse ostettuna, ja useita myös vaihdokkeina. Monenlaista olen perässä riiputtanut, ja vaihtokoneetkin ajanut työlenkillä kokeillen. Erot on suuria!

Suurteholinko ei enää täälläpäin kelpaa metsäyhtiöille eikä autoilijoille työjälkensä takia, tilanne on ollut jo 10 vuotta tämä. Iso tasainen lätyskäpohja lingossa ei vuole mäkiä hiekalle, joka on vaatimuksena nykyään. Auralla ei taas saa noissa pillarilla pusketuissa ränneissä riittävän leveää uraa puskettua. Usein kärkiauralla aurataan tiehen ura ja lingolla sivut puhtaiksi.

Wieskoja on nyt 3 talvea rytyytetty satoja kappaleita maastossa, ja kokemukset on kyllä erinomaiset. Siipi ei myödä eikä vetolaitteet.

yksi negatiivinen asiakaspalaute on tullut Wieskan kestävyydessä metsäautoteillä. Asiakas oli vetänyt lingon kovalla pamauksella kiveen, hieman ylisuurella nopeudella. Tilannearvio pamauksen jälkeen oli, ettei mitään särkynyt, mutta lopulta vaurio huomattiin linkoa pois ottaessa. Kategorian 2 tapit olivat myötäneet Valtran kourissa sen verran, että ne ei pillillä polttamatta juosseet läpi pikakouran pallon. Linko itsessään säilyi täysin ehjänä. Palaute oli, että muistuttakaa asiakkaita käyttää isomman kategorian palloja ja tappeja isommissa traktoreissa.

Isosta hukista puhutaan paljon, mutta missään en ole niitä myytävänä nähnyt, muutamia kuvia ainoastaan.
Kumpulan tila Ilomantsi. Maanviljelyä vuodesta 2010. Kuuksenvaaran Konepalvelun ja Kumpulan tilan sivut
Magia
Viestit: 262
Liittynyt: Ma Tammi 13, 2020 6:50 pm
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Magia »

Ei hyviä linkoja kukaan käytettynä myykkään.
Avatar
rattori
Viestit: 11044
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja rattori »

jussi77 kirjoitti: Pe Tammi 15, 2021 9:39 am
rattori kirjoitti: To Tammi 14, 2021 9:27 pm
DexMasZet kirjoitti: Ti Tammi 28, 2020 8:13 am
Eepee kirjoitti: Ti Tammi 28, 2020 7:34 am Minulla oli takavuosina Kontu ja siinä ainakin luukkumekanismi toimi tosi hienosti, kesällä meinaan. Olennaiset osat olivat sisäkkäin olevat pitkittäiset "käyttöakselit", jotka olivat toisiinsa jäätyneet joulu-maaliskuun välisen ajan. Muulloin klonksui hyvin.
Samat fiilikset normet tk353 takakuormaajasta, ja siitä kauhan kippauksesta. Joko jäätynyt jumiin tai ei vaan mene lukkoon. Tallissa sulatellut ja koittanut rasvata kaikella mahdollisella, niin silti aina joku noista jäässä ja jumittaa. Taidan rakentaa hydraulisen kauhan käännön, paranee muutenkin käyttöominaisuudet.
Kävin viikonloppuna hakemassa Normetin hydr. käännöllä Oulusta. Vilskeeen kauha tuli vielä mukaan. Pitänee kokeilla kunhan kerkeän.
Laitatko kuvia kauhankäännön toteutuksesta?
Pakkasten jälkeen... :)
------------
tractors
Luxa
Viestit: 779
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 5:53 pm
Paikkakunta: p-savo
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja Luxa »

Nämä taas niitä asioita, ettei yhtä oikeaa vastausta ole.Vielä on ratkaisematta kumpi on parempi Husqvarna vai Stihl. Tätä on tälläkin palstalla yritetty tuloksetta.
Avatar
rattori
Viestit: 11044
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: "Oxsa nuoskalumen surma"

Viesti Kirjoittaja rattori »

Luxa kirjoitti: Pe Tammi 15, 2021 3:56 pm Nämä taas niitä asioita, ettei yhtä oikeaa vastausta ole.Vielä on ratkaisematta kumpi on parempi Husqvarna vai Stihl. Tätä on tälläkin palstalla yritetty tuloksetta.
Ee oo Homeliten voittanutta... :lol:
------------
tractors
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Paalari ja 32 vierailijaa