Transit kylmäkäynnistys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

VolvoFL
Viestit: 47
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 4:03 pm
Viesti:

Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja VolvoFL »

En löytänyt oikein vastaavaa vikaa mistään netistä joten kysympä tietäjiltä. Heti kelien kylmettyä pakkaselle Transit 2,2 Tdci vm. 2011 alkoi käynnistysongelmat. Samat kuin viime talvenakin. Auto syttyy hyvin, käy ehkä puoliminuuttia, syttyy moottorihäiriö, lataus ja öjyvalo. Käy melkein sammuksissa ja sitte sammuu. Kaasuun ei kestä koskea alkaa pätkiin ja sammuu. Tuon kun muutaman kerran tekee se kyllä alkaa sitte toimimaan. Ilmeisesti joku automatiikka yrittää sammuttaa kun päärele naksuu penkin takana. kesällä toimii ko unelma. Vika koodissä näkynyt aina päävirtarelehäiriö. EGR-venttiili puhdistettu ei apua. Tyhjäkäynti aaltoilee. Tuon pätkimisen aikana vilkuu nuo häiriövalot kunnes sammuu. Oisko hyviä ideoita jollakin..? Moottori lämmitetty Eberillä joten kone ei aivan kylmä.
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja nixu »

Kaivurissa oli joskus ongelma, kun hälytti öljynpainetta kylmäkäynnistksen jälkeen kovilla pakkasilla. Öljyä kyllä suihkusi kovasti jos ruuvasi anturin pois, eli painetta siellä oli. Anturinvaihdolla asettui kuntoon.
Alkuperäinen anturi hälytti kai liian korkeaa painetta.

Jos siinä olisi automaattisammutus öljynpaineen puutteen takia, kai se voisi kertomasi oireet aiheuttaa..
Ehkä kaukaa haettua, mutta tuli mieleen tuosta öljynpainevalosta jonka mainitsit.

Öljynpaineen puute pakkasessa voisi johtua vaikka tukkosesta öljysihdistä
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Milloin viimeksi tyhjensit p-ainesuodattimen vedestä tai vaihdoit koko suodattimen?
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

talvilöpöä tankissa?
Cultor

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Cultor »

vaniljacreme kirjoitti:talvilöpöä tankissa?
Ei kai Transitilla parane löpöllä ajella, voi tulla kalliiksi...
VolvoFL
Viestit: 47
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 4:03 pm
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja VolvoFL »

Suodattimet vaihdettu pari viikkoa sitten, sekä polttoaine että öljysuodatin. Ja tankissa talviaineet (-37C). Itsekin olen miettinyt jotain anturi vikaa. Toisaalta muutaman käynnistyksen jälkeen kone toimii hyvin. Hirvittää käynnistellä uudelleen noiden hälyvalojen jälkeen. Jossain palstalla viitattiin kaasupolkimen virhetoimintaan, sehän on sähköinen, ei vaijeria. Polttoaineen saamattomuuden vuoksihan ei moottorihäirövalo pitäis syttyä...?
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

Aaltoilu viittaisi polttoaineen paineensäätimeen,jos lämpimänä toimii niin kokeile lämmittää säädintä kuumailmapuhaltimella.
Ferguson Tef-20 -56
Powermajor -59
Supermajor -62
Zetor 5711 rek.-79
VolvoFL
Viestit: 47
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 4:03 pm
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja VolvoFL »

Missähän tämä paineensäädin sijaitsee ja minkälainen kampe se mahtaa olla...?
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Hyvin lähtee -70 Perkinssi transiitti käyntiin eikä pukkaa vika valoja :D
sportswgn

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Sähkövialta tuo kuulostaa, miten olis sen releen vaihto? Paineensäädin on korkeapainepumpun persuuksissa, sen vika voi tehdä tuota sammuilua. Ja jakotukissa oleva paineanturikin ja tulopuolella oleva paineventtiili kannattaa vaihtaa. Kirjoita fuel pressure regulator googlen kuvahakuun. Valot voi syttyä ihan senkin vuoksi kun kierrokset käy liian alhaalla.

EGR ei paljon parane puhdistamisesta. Joko rattaista katoaa hampaat tai sähköliittimet hapettuvat ja lakkaavat olemasta. Riippuu sitten sattuuko jäämään auki vai kiinni miten oireilee. Mutta ei sammuilua aiheuta mutta humppaavaa ja karkeeta tyhjäkäyntiä kylläkin, tai voimattomuutta ja savutusta. En tiedä sytyttääkö ransetissa egr:n tulppaaminen vikavalon. Samalla tekniikalla olevasta Peugeotista tulppasin egr:n ja ei ole sytyttänyt vikavaloa tai antanut vikakoodia. Jokapuolella varoiteltiin, että valo palaa jatkuvasti ja antaa vikakoodia.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Mielenkiintoinen tuo sportswgnin tulpattu egr..! Täytynee joskus kokeilla (jos alkaa temppuilla).
Volvo-miehen varmaa helpointa ja viisainta käyttää transu vikakoodinluvulla. Turha noita vikoja on alkaa arpomaan.
P.S. Tulppasiko sportti koko egr:n, vai jättikö pienen reiän ja mistä välistä tulppasit?
VolvoFL
Viestit: 47
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 4:03 pm
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja VolvoFL »

Nyt kun ilmat lauhtui ei mitään ongelmia. Olen käyttänyt ehkä kolme kertaa vikakoodissa. Siellä aina päärelehälytys. Jotenkin vain sähköalan ihmisenä tuntuu relevika sopimattomalta. Voiko releen käämit ja koskettimet tietää muutaman pakkasasteen eroa ja vielä tuo kaasupolkimeen koskeminen sammuttaa auton....
VolvoFL
Viestit: 47
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 4:03 pm
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja VolvoFL »

Tulipahan vaan mieleen tuosta egr:n tulppaamisesta. Mulla oli joskus Fiat Scudo 1,9 TD johon vaihdettiin kone. Se ei vaan uudehko kone alkanu vetämään kunnolla ja savusti koko maailman. Ajelin puoli vuotta ja melkein kansi ym. meinattiin vaihtaa mutta onneksi yks Diesel seppä ehotti että tulpakkaa se egr. Yksi letku irti ja ruuvi siihen. Uskomatonta sillä ajettiin 350th kilometriä ongelmitta. Ja myytiin ehjänä ja kulkee vieläkin. Oispa transussakin tuollainen....
alasinpölkky
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja alasinpölkky »

VolvoFL kirjoitti:Nyt kun ilmat lauhtui ei mitään ongelmia. Olen käyttänyt ehkä kolme kertaa vikakoodissa. Siellä aina päärelehälytys. Jotenkin vain sähköalan ihmisenä tuntuu relevika sopimattomalta. Voiko releen käämit ja koskettimet tietää muutaman pakkasasteen eroa ja vielä tuo kaasupolkimeen koskeminen sammuttaa auton....
Onkohan siinä minkälainen rele, esim. tinauksen osittainen irtoaminen tai kylmäjuotos tekee aika monenlaista oiretta ja lämpötilan vaihtelu pätkii välillä yhteyksiä.
sportswgn

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

PuuhaPate kirjoitti:Mielenkiintoinen tuo sportswgnin tulpattu egr..! Täytynee joskus kokeilla (jos alkaa temppuilla).
Volvo-miehen varmaa helpointa ja viisainta käyttää transu vikakoodinluvulla. Turha noita vikoja on alkaa arpomaan.
P.S. Tulppasiko sportti koko egr:n, vai jättikö pienen reiän ja mistä välistä tulppasit?
Umpilaipalla tulppasin koko keksinnön, ei ole pientäkään reikää. Pakosarjalta tulevan putken ja egr-käikäleen liitoksen väliin laitoin sokean tiivisteen.
Varoituksena voin sanoa, että todennäköisesti siitä liitoksesta katkeavat pultit ja jämät jäävät egr-morkulaan kiinni. Käytättää koko morkulan irti että saa porattua jämät pois ja tehtyä uudet jengat. Itsellä ei osunut aloitus kummassakaan porauksessa keskelle jämää niin reiät meni puolen pultin verran sivuun. Laitoin sitten M6 pinnapulteilla kasaan (alunperin M8 pultit), hyvin on pysynyt. Kannattaa ottaa samalla se egr:ltä imusarjaan menevä peltiputki (tai kai se jotain ohutta rosteria on) irti, mun autossa oli puhki. Tai oikeastaan koko egr onkin helpoin irrottaa kun irrottaa ensin sen peltiputken imusarjasta (parilla ruuvilla kiinn), sitten pakosarjalta tulevan putken ja egr:n väliset pari pulttia auki (eli poikki) ja taiteilee egr:n sen peltiputken kanssa pois konehuoneesta. Niin ja sähköliitin pitää muistaa ottaa irti ennen kuin enempää repii. Sen peltiputken ja imusarjan liitoksessa on O-rengas, se pitää olla paikoillaan.
kkuula
Viestit: 1149
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja kkuula »

VolvoFL kirjoitti:Nyt kun ilmat lauhtui ei mitään ongelmia. Olen käyttänyt ehkä kolme kertaa vikakoodissa. Siellä aina päärelehälytys. Jotenkin vain sähköalan ihmisenä tuntuu relevika sopimattomalta. Voiko releen käämit ja koskettimet tietää muutaman pakkasasteen eroa ja vielä tuo kaasupolkimeen koskeminen sammuttaa auton....

Ehkä kumminkin kannattaisi kokeilla sen releen vaihtoa, tuskin on kovin kallis kokeilu. Rele voi hyvinkin oireilla siten että kylmänä kontakti on syystä tai toisesta huono. Tai kokeile seuraavalla pakkasella lämmittää se rele ennen käynnistysyrityksiä.
VolvoFL
Viestit: 47
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 4:03 pm
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja VolvoFL »

Kiitos vastauksistanne. Pitääpä nyt ootella vähä kylmempiä kelejä ja kokeilla lämmittää tuota paineensäädintä ja päärelettä. Rele ei varmaan paljon maksa vaikka vaihtaiskin.
nuffi10.60
Viestit: 240
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 8:04 pm
Paikkakunta: taipalsaari
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja nuffi10.60 »

Transit 2,2 Tdci käynnistyy huonosti. Vaihdettu ei alkuperäinen lisälämmitin. Jos on päällä puolitunti niin vaatii pitkän startin.
Kahden tunnin lämmityksellä lähtee suht hyvin,samoin päivällä normaali lämpimänä.
Osasiko alkuperäinen lämmitin keskustella auton tietokoneen kansssa paremmin... Kokemuksia
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Minä asensin 2.2 vm-2013 Transuuni saksantuonti Eberin, joka ei taatusti keskustele auton oman tietokoneen kanssa.
Ei vaikuttanut mitään käynnistymiseen. Laitoin pakoputken niin, ettei se lämmitä lämpötila-anturia, joka määrittää (?) hehkutuksen pituutta.
Volkkarissa nimittäin tuo anturinlämmitys puskurin alla haittasi käynnistystä. Sitä en tiedä, onko Transussa noin, mutta tulipahan otettua varalta huomioon.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Transit kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

joo varmaan lämpiää nyt anturikin juuri sopivasti ettei anna hehkua. pidempi lämmitys sitten ei tarvi hehkua..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot], pasi79 ja 78 vierailijaa