Juu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
Valintani on Kitkarengas
-
- Viestit: 2246
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
-
- Viestit: 887
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Testistä en tiedä, mutta itellä ainakin harvoin luiskahtaa uriin, oli kesä tai talvi. Ihan vaan siksi, että minusta on ihan helvetin typerää kaluta niissä urissa.Aakku kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 8:05 pmOnko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?Ropottaja kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Microsoft- vapaa vyöhyke
-
- Viestit: 887
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Se on vaan kalustosta kiinni...SPS1975 kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 11:04 pmJuu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
Microsoft- vapaa vyöhyke
-
- Viestit: 3590
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
...ja nollapidon mies perustaa kaiken siihen kun äiti ajoi valoissa edellä olevan perään..kitkoilla, ja vika oli renkaissa
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Minä pyrin välttämään urissa ajamista. Liukasreunaisessa ja syvässsä urassa ajettaessa renkaan osuessa uran reunaaan, niin heittää auton poikittain tielle tai ojaan saakka. Monena talvena olen huomannut, että sellaisilla tieosuuksilla, joissa on syvä ja liukasreunaisia uria, autoja tai auton jäljet ojaan. On myös omakohtaisia kokemuksia, mutta ei ojan saakka.Ropottaja kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 12:36 amSe on vaan kalustosta kiinni...SPS1975 kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 11:04 pmJuu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
-
- Viestit: 4468
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Suoralla ne urat saattaa vielä jotekin olla omalla puolella, mutta mutkissa usein ne oikoo vastaantulijan puolelta. Urissa ajavat ajaa vielä sitä urien sisäreunaa ja näin ne siirtyy aina vaan enemmän sinne väärälle puolelle.SPS1975 kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 11:04 pmJuu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
Suorillakin ne urat on mielellään aika kaukana sieltä oikeasta reunasta. Toki sillon meillä urien ulkopuolella ajaville on hyvin tilaa ajaa reunassa. Ja ei se polanne aina niin mahdottoman paksu ole, että sen päällä ajaminen olisi taiteilua.
Ja otsikon mukaan valintani on kitka kuten otsikko sanoo.
-
- Viestit: 2246
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Seuraavaksi varmaan joku perstuntuma testaaja alkaa väittämään että kitka/nastarenkaalla on parempi pito jäisellä polanteella kuin kuivalla asfaltilla,joten moottoritielläkin olisi turvallisempaa ajaa sillä jäisellä ja lumisella ohituskaistalla kuin sillä sulalla ja kuivalla oikeanpuolen kaistalla..
-
- Viestit: 1869
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Juuri näin. Itse vaihtelen aina puolta, jos oikealle kaartavassa kurvissa nastaurat jyrsitty asfaltin laitaan, aja keskiviivan vieressä ja toisin päin. Jossain vähän leveämmällä tiellä saa ajaa toisinaan niin, että molemmat nastaurat jää auton toiselle puolelle. Ja kitkoilla.jussi77 kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 6:18 amSuoralla ne urat saattaa vielä jotekin olla omalla puolella, mutta mutkissa usein ne oikoo vastaantulijan puolelta. Urissa ajavat ajaa vielä sitä urien sisäreunaa ja näin ne siirtyy aina vaan enemmän sinne väärälle puolelle.SPS1975 kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 11:04 pmJuu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
Suorillakin ne urat on mielellään aika kaukana sieltä oikeasta reunasta. Toki sillon meillä urien ulkopuolella ajaville on hyvin tilaa ajaa reunassa. Ja ei se polanne aina niin mahdottoman paksu ole, että sen päällä ajaminen olisi taiteilua.
Ja otsikon mukaan valintani on kitka kuten otsikko sanoo.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Miksiköhän liikenteessä sattuu ja tapahtuu, kun keskustelupalstoillakin asiasta kiinnostuneet kertovat ajavansa perustellusti liki 10 vuotiailla talvirenkailla/muutamien millien kulutuspinnoilla/keskellä uraa jne.
Ei siinä ihme, että kitkarengas on selvä voittaja olosuhteissa kuin olosuhteissa ja nastarengas lähes kirosana.
Autoksi vielä joku "paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu", eikä mitään tylsää kinneriä.
Ei siinä ihme, että kitkarengas on selvä voittaja olosuhteissa kuin olosuhteissa ja nastarengas lähes kirosana.
Autoksi vielä joku "paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu", eikä mitään tylsää kinneriä.
-
- Viestit: 6376
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa...NH kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 9:02 am Miksiköhän liikenteessä sattuu ja tapahtuu, kun keskustelupalstoillakin asiasta kiinnostuneet kertovat ajavansa perustellusti liki 10 vuotiailla talvirenkailla/muutamien millien kulutuspinnoilla/keskellä uraa jne.
Ei siinä ihme, että kitkarengas on selvä voittaja olosuhteissa kuin olosuhteissa ja nastarengas lähes kirosana.
Autoksi vielä joku "paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu", eikä mitään tylsää kinneriä.
https://www.youtube.com/watch?v=F6e2iBeLxr0
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kieltämättä sinua tuntuu hämmästyttävän moni asia, mutta yleensä pienetkin viisastuvat vuosien myötä, eivätkä ainoastaan kasva koossa.Talumees kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 9:09 amMaailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa...NH kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 9:02 am Miksiköhän liikenteessä sattuu ja tapahtuu, kun keskustelupalstoillakin asiasta kiinnostuneet kertovat ajavansa perustellusti liki 10 vuotiailla talvirenkailla/muutamien millien kulutuspinnoilla/keskellä uraa jne.
Ei siinä ihme, että kitkarengas on selvä voittaja olosuhteissa kuin olosuhteissa ja nastarengas lähes kirosana.
Autoksi vielä joku "paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu", eikä mitään tylsää kinneriä.
https://www.youtube.com/watch?v=F6e2iBeLxr0
-
- Viestit: 6376
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Sulla toi viisastuminen on jäänyt väliin?NH kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 9:32 amKieltämättä sinua tuntuu hämmästyttävän moni asia, mutta yleensä pienetkin viisastuvat vuosien myötä, eivätkä ainoastaan kasva koossa.Talumees kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 9:09 amMaailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa...NH kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 9:02 am Miksiköhän liikenteessä sattuu ja tapahtuu, kun keskustelupalstoillakin asiasta kiinnostuneet kertovat ajavansa perustellusti liki 10 vuotiailla talvirenkailla/muutamien millien kulutuspinnoilla/keskellä uraa jne.
Ei siinä ihme, että kitkarengas on selvä voittaja olosuhteissa kuin olosuhteissa ja nastarengas lähes kirosana.
Autoksi vielä joku "paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu", eikä mitään tylsää kinneriä.
https://www.youtube.com/watch?v=F6e2iBeLxr0
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ymmärrän, miksi olet siitäkin epävarma.Talumees kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 9:36 amSulla toi viisastuminen on jäänyt väliin?NH kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 9:32 amKieltämättä sinua tuntuu hämmästyttävän moni asia, mutta yleensä pienetkin viisastuvat vuosien myötä, eivätkä ainoastaan kasva koossa.Talumees kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 9:09 amMaailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa...NH kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 9:02 am Miksiköhän liikenteessä sattuu ja tapahtuu, kun keskustelupalstoillakin asiasta kiinnostuneet kertovat ajavansa perustellusti liki 10 vuotiailla talvirenkailla/muutamien millien kulutuspinnoilla/keskellä uraa jne.
Ei siinä ihme, että kitkarengas on selvä voittaja olosuhteissa kuin olosuhteissa ja nastarengas lähes kirosana.
Autoksi vielä joku "paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu", eikä mitään tylsää kinneriä.
https://www.youtube.com/watch?v=F6e2iBeLxr0
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 11:29 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Peukku tälle. Kun ajan uran vieressä, luiskahduksessa turvana on ylempänä turvalliseksi tunnustettu ura Tien laitaa lähempänä on myös vähemmän vapaata tilaa hervottomalle heilahdusliikkeelle, siellä tulee useimmiten vastaan jonkinmoinen reunavalli ennen kuin auto on poikittain.valtsu864 kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 5:49 amMinä pyrin välttämään urissa ajamista. Liukasreunaisessa ja syvässsä urassa ajettaessa renkaan osuessa uran reunaaan, niin heittää auton poikittain tielle tai ojaan saakka.Ropottaja kirjoitti: ↑Pe Maalis 19, 2021 12:36 amSe on vaan kalustosta kiinni...SPS1975 kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 11:04 pmJuu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
-
- Viestit: 28146
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tänä talvena en vielä ole osunut sellaiselle teille jossa olisi niitä syviä ja vaarallisia uria. Eihän niitä näihin pääteille edes synny, noilla syrjäpoluilla kun ajetaan keskiviivalla pyörät samassa urassa molempiin suuntiin, niin nehän ne on niitä vaaran paikkoja , kun sieltä reilut 5 cm syvistä raiteista sitten vastaantulijan sattuessa pitäisi väistää, niin sitten lipsahtaa, kun normaalilla ohjausliikkeellä ei rengas tottelekaan, ja sitten kun käännetään lisää keula sieltä nousee mutta takarenkaat ei. Nyt on jo näkyvissä se ettei kaikissa autoissa ole sama raideväli, ja leveämmät renkaat, niin ne urat ovat ainakin leveämmät ja samalla loivempiakin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- Aakku
- Viestit: 8292
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Minä olen koittanut pysyä ojien välissä. Se on tähän asti ollut aika hyvä ohjenuora.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 28146
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Varmaan kaikilla on sellainen tarkoitus, että mennään ojien välissä ja ehjänä perille. Mutta jotain sitten tapahtuu, ettei se aina kaikilta onnistu! Joskus se syy löytyy peiliin katsomalla, joskus taas löytyy syy jostakin muusta. Kaikki ei vaan aina ole omissa käsissä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
https://www.foreca.fi/meteorologilta/dnv76t8z
Nastarengas on hieman kovempana vähemmän herkkä tarraamaan lunta samalla tavalla mukaansa ja rouheampi rengas survoo nastat ennemminkin lumen läpi jäähän tai renkaan alle tiivistyyneestä lumipinnasta saavat piikit otteen. Ei nyt mikään optimaalinen pito synny noillakaan tuossa tilanteessa mutta ei myöskään koko pito häviä tyystin taivaan tuuliin.
Kitkarenkaat tarraavat mielestäni sitä ohutta lumipeitettä jään pinnasta herkemmin pintaansa mukaan verrattuna kovempaan nastarenkaaseen. Eihän niissä ole koko pinta lamelleillakaan. Sitten lumitalla renkaan alla vasten peilikirkasta jäätä muodostaa renkaalle nolla pitoisen suksen ja meno on heti kohta yhtä paljon hallinnassa kuin vapaassa pudotuksessa. Siinä ei absit ja muut mahda mitään, kun tuollaisissa olosuhteissa pito lipeää.Jäiset tien pinnat yhdessä ohuen lumikuorrutteen kanssa tekevät tilanteesta varsin petollisen. Jäätä ei välttämättä nää paljain silmin, mutta kitka voi tyystin kadota renkaiden alta ja auto lähteä sutimaan.
Nastarengas on hieman kovempana vähemmän herkkä tarraamaan lunta samalla tavalla mukaansa ja rouheampi rengas survoo nastat ennemminkin lumen läpi jäähän tai renkaan alle tiivistyyneestä lumipinnasta saavat piikit otteen. Ei nyt mikään optimaalinen pito synny noillakaan tuossa tilanteessa mutta ei myöskään koko pito häviä tyystin taivaan tuuliin.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, Pe Maalis 19, 2021 4:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ei kai tuota tarvi edes vängätä kumpi parempi, kun aikaisemminhan oli jo jarrutusmatkoissa nastarengas parempi.
Noin niinkun yleisesti ottaen ihan sama kummat on alla, molemmilla varmasti pärjää oli keli mikä hyvänsä.
Noin niinkun yleisesti ottaen ihan sama kummat on alla, molemmilla varmasti pärjää oli keli mikä hyvänsä.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tänä talvena oli tilanne jossa kitkarengas ei pitänyt ja aiheutti vaaratilanteen.
Auto oli kotipihassa jäisessä mäessä käsijarru päällä. Kauppakassien takaluukusta nostamisen jälkeen lähti itsestään liikkeelle takapyörät lukossa.
Nastarenkailla ei olisi noin käynyt.
Kitkat pitäisi kieltää hengenvaarallisina kapistuksina.
Kaikesta huolimatta seuraavat(kin) renkaat ovat todennäköisesti kitkat. On ne vaan niin hyvät kun etelän talvissa 70% on märällä tai kuivalla tiellä ajoa.
Auto oli kotipihassa jäisessä mäessä käsijarru päällä. Kauppakassien takaluukusta nostamisen jälkeen lähti itsestään liikkeelle takapyörät lukossa.
Nastarenkailla ei olisi noin käynyt.
Kitkat pitäisi kieltää hengenvaarallisina kapistuksina.
Kaikesta huolimatta seuraavat(kin) renkaat ovat todennäköisesti kitkat. On ne vaan niin hyvät kun etelän talvissa 70% on märällä tai kuivalla tiellä ajoa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jjracing, Natikka 453, Rh-, SPS1975 ja 74 vierailijaa