Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
SPS1975
Viestit: 2246
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

C20 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 10:12 pm Se olikin omakohtainen testi, hoonatkaa vaan urissa jos ette usko. :D
Juu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Aakku kirjoitti: To Maalis 18, 2021 8:05 pm
Ropottaja kirjoitti: To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Onko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?
Testistä en tiedä, mutta itellä ainakin harvoin luiskahtaa uriin, oli kesä tai talvi. Ihan vaan siksi, että minusta on ihan helvetin typerää kaluta niissä urissa.
Microsoft- vapaa vyöhyke
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

SPS1975 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 11:04 pm
C20 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 10:12 pm Se olikin omakohtainen testi, hoonatkaa vaan urissa jos ette usko. :D
Juu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
Se on vaan kalustosta kiinni...
Microsoft- vapaa vyöhyke
korsteeni
Viestit: 3590
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

...ja nollapidon mies perustaa kaiken siihen kun äiti ajoi valoissa edellä olevan perään..kitkoilla, ja vika oli renkaissa :lol:
valtsu864
Viestit: 1541
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Ropottaja kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 12:36 am
SPS1975 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 11:04 pm
C20 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 10:12 pm Se olikin omakohtainen testi, hoonatkaa vaan urissa jos ette usko. :D
Juu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
Se on vaan kalustosta kiinni...
Minä pyrin välttämään urissa ajamista. Liukasreunaisessa ja syvässsä urassa ajettaessa renkaan osuessa uran reunaaan, niin heittää auton poikittain tielle tai ojaan saakka. Monena talvena olen huomannut, että sellaisilla tieosuuksilla, joissa on syvä ja liukasreunaisia uria, autoja tai auton jäljet ojaan. On myös omakohtaisia kokemuksia, mutta ei ojan saakka.
jussi77
Viestit: 4468
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

SPS1975 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 11:04 pm
C20 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 10:12 pm Se olikin omakohtainen testi, hoonatkaa vaan urissa jos ette usko. :D
Juu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
Suoralla ne urat saattaa vielä jotekin olla omalla puolella, mutta mutkissa usein ne oikoo vastaantulijan puolelta. Urissa ajavat ajaa vielä sitä urien sisäreunaa ja näin ne siirtyy aina vaan enemmän sinne väärälle puolelle.
Suorillakin ne urat on mielellään aika kaukana sieltä oikeasta reunasta. Toki sillon meillä urien ulkopuolella ajaville on hyvin tilaa ajaa reunassa. Ja ei se polanne aina niin mahdottoman paksu ole, että sen päällä ajaminen olisi taiteilua.
Ja otsikon mukaan valintani on kitka kuten otsikko sanoo.
SPS1975
Viestit: 2246
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Seuraavaksi varmaan joku perstuntuma testaaja alkaa väittämään että kitka/nastarenkaalla on parempi pito jäisellä polanteella kuin kuivalla asfaltilla,joten moottoritielläkin olisi turvallisempaa ajaa sillä jäisellä ja lumisella ohituskaistalla kuin sillä sulalla ja kuivalla oikeanpuolen kaistalla..
aarne
Viestit: 1869
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja aarne »

jussi77 kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 6:18 am
SPS1975 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 11:04 pm
C20 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 10:12 pm Se olikin omakohtainen testi, hoonatkaa vaan urissa jos ette usko. :D
Juu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
Suoralla ne urat saattaa vielä jotekin olla omalla puolella, mutta mutkissa usein ne oikoo vastaantulijan puolelta. Urissa ajavat ajaa vielä sitä urien sisäreunaa ja näin ne siirtyy aina vaan enemmän sinne väärälle puolelle.
Suorillakin ne urat on mielellään aika kaukana sieltä oikeasta reunasta. Toki sillon meillä urien ulkopuolella ajaville on hyvin tilaa ajaa reunassa. Ja ei se polanne aina niin mahdottoman paksu ole, että sen päällä ajaminen olisi taiteilua.
Ja otsikon mukaan valintani on kitka kuten otsikko sanoo.
Juuri näin. Itse vaihtelen aina puolta, jos oikealle kaartavassa kurvissa nastaurat jyrsitty asfaltin laitaan, aja keskiviivan vieressä ja toisin päin. Jossain vähän leveämmällä tiellä saa ajaa toisinaan niin, että molemmat nastaurat jää auton toiselle puolelle. :D Ja kitkoilla.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja NH »

Miksiköhän liikenteessä sattuu ja tapahtuu, kun keskustelupalstoillakin asiasta kiinnostuneet kertovat ajavansa perustellusti liki 10 vuotiailla talvirenkailla/muutamien millien kulutuspinnoilla/keskellä uraa jne. :roll:

Ei siinä ihme, että kitkarengas on selvä voittaja olosuhteissa kuin olosuhteissa ja nastarengas lähes kirosana.
Autoksi vielä joku "paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu", eikä mitään tylsää kinneriä. :D
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Talumees »

NH kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 9:02 am Miksiköhän liikenteessä sattuu ja tapahtuu, kun keskustelupalstoillakin asiasta kiinnostuneet kertovat ajavansa perustellusti liki 10 vuotiailla talvirenkailla/muutamien millien kulutuspinnoilla/keskellä uraa jne. :roll:

Ei siinä ihme, että kitkarengas on selvä voittaja olosuhteissa kuin olosuhteissa ja nastarengas lähes kirosana.
Autoksi vielä joku "paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu", eikä mitään tylsää kinneriä. :D
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa...
https://www.youtube.com/watch?v=F6e2iBeLxr0
:mrgreen:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja NH »

Talumees kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 9:09 am
NH kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 9:02 am Miksiköhän liikenteessä sattuu ja tapahtuu, kun keskustelupalstoillakin asiasta kiinnostuneet kertovat ajavansa perustellusti liki 10 vuotiailla talvirenkailla/muutamien millien kulutuspinnoilla/keskellä uraa jne. :roll:

Ei siinä ihme, että kitkarengas on selvä voittaja olosuhteissa kuin olosuhteissa ja nastarengas lähes kirosana.
Autoksi vielä joku "paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu", eikä mitään tylsää kinneriä. :D
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa...
https://www.youtube.com/watch?v=F6e2iBeLxr0
:mrgreen:
Kieltämättä sinua tuntuu hämmästyttävän moni asia, mutta yleensä pienetkin viisastuvat vuosien myötä, eivätkä ainoastaan kasva koossa.
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Talumees »

NH kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 9:32 am
Talumees kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 9:09 am
NH kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 9:02 am Miksiköhän liikenteessä sattuu ja tapahtuu, kun keskustelupalstoillakin asiasta kiinnostuneet kertovat ajavansa perustellusti liki 10 vuotiailla talvirenkailla/muutamien millien kulutuspinnoilla/keskellä uraa jne. :roll:

Ei siinä ihme, että kitkarengas on selvä voittaja olosuhteissa kuin olosuhteissa ja nastarengas lähes kirosana.
Autoksi vielä joku "paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu", eikä mitään tylsää kinneriä. :D
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa...
https://www.youtube.com/watch?v=F6e2iBeLxr0
:mrgreen:
Kieltämättä sinua tuntuu hämmästyttävän moni asia, mutta yleensä pienetkin viisastuvat vuosien myötä, eivätkä ainoastaan kasva koossa.
Sulla toi viisastuminen on jäänyt väliin? :shock:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja NH »

Talumees kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 9:36 am
NH kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 9:32 am
Talumees kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 9:09 am
NH kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 9:02 am Miksiköhän liikenteessä sattuu ja tapahtuu, kun keskustelupalstoillakin asiasta kiinnostuneet kertovat ajavansa perustellusti liki 10 vuotiailla talvirenkailla/muutamien millien kulutuspinnoilla/keskellä uraa jne. :roll:

Ei siinä ihme, että kitkarengas on selvä voittaja olosuhteissa kuin olosuhteissa ja nastarengas lähes kirosana.
Autoksi vielä joku "paremmilla ajo-ominaisuuksilla varustettu", eikä mitään tylsää kinneriä. :D
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa...
https://www.youtube.com/watch?v=F6e2iBeLxr0
:mrgreen:
Kieltämättä sinua tuntuu hämmästyttävän moni asia, mutta yleensä pienetkin viisastuvat vuosien myötä, eivätkä ainoastaan kasva koossa.
Sulla toi viisastuminen on jäänyt väliin? :shock:
Ymmärrän, miksi olet siitäkin epävarma. :D
F5000
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 11:29 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja F5000 »

valtsu864 kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 5:49 am
Ropottaja kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 12:36 am
SPS1975 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 11:04 pm
C20 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 10:12 pm Se olikin omakohtainen testi, hoonatkaa vaan urissa jos ette usko. :D
Juu,kyllä mä ainakin huristelen siellä urissa jatkossakin,on meno turvallisemman tuntuista,kun ollaan keskellä omaa ajokaistaa ja renkaat tukevasti asfaltilla.Se urien sivussa ajo tahtoo olla sellaista stressaavaa trapetsitaiteilua,joko ollaan keskiviivalla tai sitten pientareella muljuamassa epätasaisella jäällä ja välillä sitten muljahdetaan uriin ja sojahdellaan siitä sitten minne sattuu.Jokainen tyylillään..
Se on vaan kalustosta kiinni...
Minä pyrin välttämään urissa ajamista. Liukasreunaisessa ja syvässsä urassa ajettaessa renkaan osuessa uran reunaaan, niin heittää auton poikittain tielle tai ojaan saakka.
Peukku tälle. Kun ajan uran vieressä, luiskahduksessa turvana on ylempänä turvalliseksi tunnustettu ura :D Tien laitaa lähempänä on myös vähemmän vapaata tilaa hervottomalle heilahdusliikkeelle, siellä tulee useimmiten vastaan jonkinmoinen reunavalli ennen kuin auto on poikittain.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tänä talvena en vielä ole osunut sellaiselle teille jossa olisi niitä syviä ja vaarallisia uria. Eihän niitä näihin pääteille edes synny, noilla syrjäpoluilla kun ajetaan keskiviivalla pyörät samassa urassa molempiin suuntiin, niin nehän ne on niitä vaaran paikkoja , kun sieltä reilut 5 cm syvistä raiteista sitten vastaantulijan sattuessa pitäisi väistää, niin sitten lipsahtaa, kun normaalilla ohjausliikkeellä ei rengas tottelekaan, ja sitten kun käännetään lisää keula sieltä nousee mutta takarenkaat ei. Nyt on jo näkyvissä se ettei kaikissa autoissa ole sama raideväli, ja leveämmät renkaat, niin ne urat ovat ainakin leveämmät ja samalla loivempiakin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Minä olen koittanut pysyä ojien välissä. Se on tähän asti ollut aika hyvä ohjenuora.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti: Pe Maalis 19, 2021 11:26 am Minä olen koittanut pysyä ojien välissä. Se on tähän asti ollut aika hyvä ohjenuora.
Varmaan kaikilla on sellainen tarkoitus, että mennään ojien välissä ja ehjänä perille. Mutta jotain sitten tapahtuu, ettei se aina kaikilta onnistu! Joskus se syy löytyy peiliin katsomalla, joskus taas löytyy syy jostakin muusta. Kaikki ei vaan aina ole omissa käsissä. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

https://www.foreca.fi/meteorologilta/dnv76t8z
Jäiset tien pinnat yhdessä ohuen lumikuorrutteen kanssa tekevät tilanteesta varsin petollisen. Jäätä ei välttämättä nää paljain silmin, mutta kitka voi tyystin kadota renkaiden alta ja auto lähteä sutimaan.
Kitkarenkaat tarraavat mielestäni sitä ohutta lumipeitettä jään pinnasta herkemmin pintaansa mukaan verrattuna kovempaan nastarenkaaseen. Eihän niissä ole koko pinta lamelleillakaan. Sitten lumitalla renkaan alla vasten peilikirkasta jäätä muodostaa renkaalle nolla pitoisen suksen ja meno on heti kohta yhtä paljon hallinnassa kuin vapaassa pudotuksessa. Siinä ei absit ja muut mahda mitään, kun tuollaisissa olosuhteissa pito lipeää.
Nastarengas on hieman kovempana vähemmän herkkä tarraamaan lunta samalla tavalla mukaansa ja rouheampi rengas survoo nastat ennemminkin lumen läpi jäähän tai renkaan alle tiivistyyneestä lumipinnasta saavat piikit otteen. Ei nyt mikään optimaalinen pito synny noillakaan tuossa tilanteessa mutta ei myöskään koko pito häviä tyystin taivaan tuuliin.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, Pe Maalis 19, 2021 4:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä virheistä oppii.
Kippo86
Viestit: 139
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

Ei kai tuota tarvi edes vängätä kumpi parempi, kun aikaisemminhan oli jo jarrutusmatkoissa nastarengas parempi.
Noin niinkun yleisesti ottaen ihan sama kummat on alla, molemmilla varmasti pärjää oli keli mikä hyvänsä.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 361 »

Tänä talvena oli tilanne jossa kitkarengas ei pitänyt ja aiheutti vaaratilanteen.

Auto oli kotipihassa jäisessä mäessä käsijarru päällä. Kauppakassien takaluukusta nostamisen jälkeen lähti itsestään liikkeelle takapyörät lukossa.

Nastarenkailla ei olisi noin käynyt.

Kitkat pitäisi kieltää hengenvaarallisina kapistuksina.

Kaikesta huolimatta seuraavat(kin) renkaat ovat todennäköisesti kitkat. On ne vaan niin hyvät kun etelän talvissa 70% on märällä tai kuivalla tiellä ajoa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jjracing, Natikka 453, Rh-, SPS1975 ja 74 vierailijaa