Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

kokastelija kirjoitti: To Tammi 21, 2021 8:38 am Vähän sivusta , mutta.Katselin vähän tarkemmin 4v vanhoja Michelinin nastarenkaita joista nastat irtoilevat. Kulutuspinta hyvä. Valmistus maa niissä USSR. Liekö nastoitettukin sielä. Näyttää ne muutkin ns.merkkirenkaiden valmistajat kuin Nokia vieneen tehtaansa neukkulaan ja tuovan tuotokset länteen.
Lukeeko niissä oikeasti USSR? (Sosialististen neuvostotasavaltojen liitto)
Viittaa 30 vuotta vanhoihin Neuvoliittolaisiin renkaisiin. Mulla lukee Nokialaisissa Russia.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Intialaiset rallirenkaat kuulemma on ainakin loistavat, että jospa nuo oppii "itämailla" siviili renkaatkin tekemään. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
toyopet
Viestit: 3253
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

On ne tainneet jo oppia.
Ainakin kesärenkaat, sillä suunnalla on hirveästi ajoneuvoja.
Talvirenkaiden menekki ehkä vähän pienempää.
It has three speed: here, there and gone...
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

Mun kaksi talvea kestänyt puolueeton kitkarengaskoe on saapumassa päätökseen ja tulos on että minusta ei tullut kitkailijaa. Renkaat on Continental ylivuotiset -17 paistetut ja ajettu tää ja viimetalvi. Luminen talvibaana on pito oikeinkin hyvä jopa loskassa kohtuu hyvä. Nuljattu ympyrä, risteys, liikennevalot on ajoittain pito täysin kesärengas tasoa. Auto liukuu kuin höyhen tuulessa, pahentavana tekijänä on ehkä vähän kevyt auto 1000+ kg ja ylivuotiset renkaat mutta ajamattomana laitettu alle. Suoranaista vaaraa ei ole aiheutunut mutta liian liukkaat ovat kävelyvauhdissa risteyksissä. Olen ajanut autolla 370tkm joten kokemusta ajoneuvon käytöksestä on riittävästi, abs ei ole koskaan purissut niinpaljon kuin nyt talvella. Oma perstuntumani luulisi olevan keskimääräistä tasoa ja ajan luonnostaan melko ennakoivasti ainakin kulutuksen perusteella ja matkustajat tykkänny.
Päätin nyt ajaa kesän perään noilla kitkoilla vaikka sekin on väärin mutta en nyt jaksa ostaa mitään koska autolla ajettu 413t ilman mitään merkittäviä korjauksia en rupea sitä laittamaan kun kaikki sitten alkaa hajoomaan.
Kitkojen pito kyllä yllätti lumitiellä että noin hyvät on mutta käänteinen pidon nopea menetys ylittää vahvuuden. Voi olla että kitka pitäisi olla uunituore ja painavamman auton alla mutta tuossa pulkassa en ole tyytyväinen.
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

poweri kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 11:43 am Mun kaksi talvea kestänyt puolueeton kitkarengaskoe on saapumassa päätökseen ja tulos on että minusta ei tullut kitkailijaa. Renkaat on Continental ylivuotiset -17 paistetut ja ajettu tää ja viimetalvi. Luminen talvibaana on pito oikeinkin hyvä jopa loskassa kohtuu hyvä. Nuljattu ympyrä, risteys, liikennevalot on ajoittain pito täysin kesärengas tasoa. Auto liukuu kuin höyhen tuulessa, pahentavana tekijänä on ehkä vähän kevyt auto 1000+ kg ja ylivuotiset renkaat mutta ajamattomana laitettu alle. Suoranaista vaaraa ei ole aiheutunut mutta liian liukkaat ovat kävelyvauhdissa risteyksissä. Olen ajanut autolla 370tkm joten kokemusta ajoneuvon käytöksestä on riittävästi, abs ei ole koskaan purissut niinpaljon kuin nyt talvella. Oma perstuntumani luulisi olevan keskimääräistä tasoa ja ajan luonnostaan melko ennakoivasti ainakin kulutuksen perusteella ja matkustajat tykkänny.
Päätin nyt ajaa kesän perään noilla kitkoilla vaikka sekin on väärin mutta en nyt jaksa ostaa mitään koska autolla ajettu 413t ilman mitään merkittäviä korjauksia en rupea sitä laittamaan kun kaikki sitten alkaa hajoomaan.
Kitkojen pito kyllä yllätti lumitiellä että noin hyvät on mutta käänteinen pidon nopea menetys ylittää vahvuuden. Voi olla että kitka pitäisi olla uunituore ja painavamman auton alla mutta tuossa pulkassa en ole tyytyväinen.
Kyllä sitä pääkaupungissa asuessa, tuli ajeltua autoilun alkuvuodet kesärenkain tai sitten nastattomilla talvirenkailla. Ja ennakoimalla ja vauhdin sovittamisella jotenkin selvisi, mutta oikein liukkailla eniten alkoi niska punottamaan kun ei selviytynyt liukkaammista paikoista lähtemään liikkeelle. Eihän niitä monia päiviä talvessa ollut, kun näitä vaikeuksia oli. Mutta nyt kun ikä tehnyt tehtävänsä ja sen oman toimimisen lisäksi se nastarengas juuri niissä "hupsista" paikoissa auttaa. Tämä talvi vaan on nyt taas muistuttanut että sitä voi olla liukastakin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja NH »

Aakku kirjoitti: To Tammi 21, 2021 1:21 pm Mulla lukee Nokialaisissa Russia.
Niin lukee mullakin. Hiukan jännittelin kun olin renkaat ostanut, mutta kahden talven jälkeen kympeistä ei voi muuta todeta, kuin parhaat talvirenkaat ikinä, huolimatta valmistusmaasta tai sen ansioista.
BHN
Viestit: 616
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja BHN »

poweri kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 11:43 am Nuljattu ympyrä, risteys, liikennevalot on ajoittain pito täysin kesärengas tasoa. Auto liukuu kuin höyhen tuulessa, pahentavana tekijänä on ehkä vähän kevyt auto 1000+ kg ja ylivuotiset renkaat mutta ajamattomana laitettu alle. Suoranaista vaaraa ei ole aiheutunut mutta liian liukkaat ovat kävelyvauhdissa risteyksissä. Olen ajanut autolla 370tkm joten kokemusta ajoneuvon käytöksestä on riittävästi, abs ei ole koskaan purissut niinpaljon kuin nyt talvella.
emännän autossa hankook nastat hyvin pintaa ja nastoja , mutta 3-4v vanhat. käyttäytyy juuri samalla lailla kun on liukasta. Jotta testi olisi onnistunut täytyy sama paikka ajaa heti perään eri renkailla.
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei ne nastatkaan autuaaksi tee noissa liittymissä ja ympyröissä. Toyon nastarenkaat ihan yhtä tyhjän kanssa, ei juuri mitään pitoa oikeasti liukkaalla.
Avatar
toyopet
Viestit: 3253
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja toyopet »

poweri kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 11:43 am abs ei ole koskaan purissut niinpaljon kuin nyt talvella.
Mennään ohi aiheen. Testailin tuossa vaimon auton jarruja, kun pitkästä aikaa taas on abs-jarrullinen auto.
Vm. 2002 brittivalmiste toyota.
Jos runttaa jarrun pohjaan kunnolla, niin kyllä, absit pelaa ja renkaat pyörii, vauhti hiljenee.
Mutta jos jarruttelee vähän hillittymmin, ettei abs aktivoidu, niin auto pysähtyy nopeammin. :shock:
Siis lumisella tiellä.

En millään mittanauhalla mitannut eroja, ei voi prosentteja laittaa mutta ihan huomaa. On aika jännä vetää jarrut pohjaan ja tuntuu, että auto menee kuin pulkka, sitten itse tunnustellen se pysähtyy.
It has three speed: here, there and gone...
jussi77
Viestit: 4448
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

toyopet kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 12:42 pm
poweri kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 11:43 am abs ei ole koskaan purissut niinpaljon kuin nyt talvella.
Mennään ohi aiheen. Testailin tuossa vaimon auton jarruja, kun pitkästä aikaa taas on abs-jarrullinen auto.
Vm. 2002 brittivalmiste toyota.
Jos runttaa jarrun pohjaan kunnolla, niin kyllä, absit pelaa ja renkaat pyörii, vauhti hiljenee.
Mutta jos jarruttelee vähän hillittymmin, ettei abs aktivoidu, niin auto pysähtyy nopeammin. :shock:
Siis lumisella tiellä.

En millään mittanauhalla mitannut eroja, ei voi prosentteja laittaa mutta ihan huomaa. On aika jännä vetää jarrut pohjaan ja tuntuu, että auto menee kuin pulkka, sitten itse tunnustellen se pysähtyy.
Näin se on, ABS ei välttämättä lyhennä jarrutusmatkaa. Itsekin hellitän ja jarrutan uudestaan jos ABS aktivoituu.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja NH »

toyopet kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 12:42 pm
poweri kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 11:43 am abs ei ole koskaan purissut niinpaljon kuin nyt talvella.
Mennään ohi aiheen. Testailin tuossa vaimon auton jarruja, kun pitkästä aikaa taas on abs-jarrullinen auto.
Vm. 2002 brittivalmiste toyota.
Jos runttaa jarrun pohjaan kunnolla, niin kyllä, absit pelaa ja renkaat pyörii, vauhti hiljenee.
Mutta jos jarruttelee vähän hillittymmin, ettei abs aktivoidu, niin auto pysähtyy nopeammin. :shock:
Siis lumisella tiellä.

En millään mittanauhalla mitannut eroja, ei voi prosentteja laittaa mutta ihan huomaa. On aika jännä vetää jarrut pohjaan ja tuntuu, että auto menee kuin pulkka, sitten itse tunnustellen se pysähtyy.
Audi, joka on ollut henkilöautopuollella eräs ensimmäisistä ABS-jarrujen laajamittaisista käyttäjistä, varusti vielä 80-luvulla aika pitkään autot napilla, jolla ABS voitiin kytkeä päältä pois ajettaessa erittäin liukkailla keleillä.
Lukkojarrutuksella nimittäin saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka, mikäli kitkakerroin on riittävän pieni.

Poiskytkentänappi, kuten vieläkin on yleisesti vetoluistonestossa, poistui jossain vaiheessa, kun huomattiin että mikä lyhentyneenä jarrutusmatkana voitettiin, niin ohjattavuuden vähenemisenä hävittiin.

Hiukan heikompi ABS-jarrutus yhdistettynä lähes täyteen ohjattavuuteen mahdollistaa kolarin välttämisen huomattavasti tehokkaammin, kuin hiukan tehokkaampi lukkojarrutus.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

NH kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 1:14 pm Audi, joka on ollut henkilöautopuollella eräs ensimmäisistä ABS-jarrujen laajamittaisista käyttäjistä, varusti vielä 80-luvulla aika pitkään autot napilla, jolla ABS voitiin kytkeä päältä pois ajettaessa erittäin liukkailla keleillä.
Lukkojarrutuksella nimittäin saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka, mikäli kitkakerroin on riittävän pieni.

Poiskytkentänappi, kuten vieläkin on yleisesti vetoluistonestossa, poistui jossain vaiheessa, kun huomattiin että mikä lyhentyneenä jarrutusmatkana voitettiin, niin ohjattavuuden vähenemisenä hävittiin.

Hiukan heikompi ABS-jarrutus yhdistettynä lähes täyteen ohjattavuuteen mahdollistaa kolarin välttämisen huomattavasti tehokkaammin, kuin hiukan tehokkaampi lukkojarrutus.
Eikös -80 luvulla vielä ollut aika alkeellinen ABS?
Oliko Audissa jo nejäkanavainen , vaiko sellainen, että taka-akselin jarrut oli yhdistetty samaan kanavaan. Näillä ekoilla ABS autoilla tuli radalla kokeiltua ja kyllä ne olivat aikamoisella viiveellä toimivat. Harvakseltaan vapautti jarrua ja taas välit mentiin pyörät lukossa. En muista, saiko niistä ABS:n poistettua, mutta se olisi voinut helpottaa tosi liukkailla keleillä ajoa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

Sanoisin että uskon noita ajonhallinta ja vakautuksia että kyllä ne keskimäärin oikeassa ovat, aina pitää ajatella ns isoakuvaa selvitäänkö tilanteesta joka saatiin aikaan. Pelkkä pysähdys ei riitä kun tarttis väistää.
Itsellä ei ole nykyaikaista autoa jossa hallinta ja avustimet mutta kyllä ainakin omassa paskassa oleva absi on kuitenkin oikeassa lukkitumisen ja ohjattavuuden suhteen koska pitää toimia.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja NH »

Aakku kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 1:41 pm
NH kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 1:14 pm Audi, joka on ollut henkilöautopuollella eräs ensimmäisistä ABS-jarrujen laajamittaisista käyttäjistä, varusti vielä 80-luvulla aika pitkään autot napilla, jolla ABS voitiin kytkeä päältä pois ajettaessa erittäin liukkailla keleillä.
Lukkojarrutuksella nimittäin saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka, mikäli kitkakerroin on riittävän pieni.

Poiskytkentänappi, kuten vieläkin on yleisesti vetoluistonestossa, poistui jossain vaiheessa, kun huomattiin että mikä lyhentyneenä jarrutusmatkana voitettiin, niin ohjattavuuden vähenemisenä hävittiin.

Hiukan heikompi ABS-jarrutus yhdistettynä lähes täyteen ohjattavuuteen mahdollistaa kolarin välttämisen huomattavasti tehokkaammin, kuin hiukan tehokkaampi lukkojarrutus.
Eikös -80 luvulla vielä ollut aika alkeellinen ABS?
Oliko Audissa jo nejäkanavainen , vaiko sellainen, että taka-akselin jarrut oli yhdistetty samaan kanavaan. Näillä ekoilla ABS autoilla tuli radalla kokeiltua ja kyllä ne olivat aikamoisella viiveellä toimivat. Harvakseltaan vapautti jarrua ja taas välit mentiin pyörät lukossa. En muista, saiko niistä ABS:n poistettua, mutta se olisi voinut helpottaa tosi liukkailla keleillä ajoa.
En kananvamääristä uskalla sanoa, mutta muistan kun nuorena miehenä pääsin ajelemaan 100:sta quattro avanttia, jossa oli aikakauteensa nähden roppakaupalla muutakin varustetta. Varmaankin parin uuden pikkuauton hinnan verran. Oli pakko tavata käyttöohjekirjaa ennen ajoa, sen verran erilainen kulkine oli verrattuna omaan kokemuspiiriin. Käyttöohjekirjassa oli mainittu tuo ABS-kytkin ja sen tarkoitus.
Kelikin oli komea kesäinen ja kyllä kulki. :D
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Onhan nuo ABS kehittyneet huomattavasti vuosikymmentenaikana, se jarruteho on selvästi parantunut, kun se jarrujen "pumppaaminen" tapahtuu nykyään nopeammin. Kyllä kun vertaa jotain 90 - luvun linja-autoa tämän päivän bussiin, niin ero on selvä. Eritoten noissa taajamanopeuksissa sen havaitsee. Maanteillä harvemmin tilanteita tulee, joissa tehokasta jarrutusta tarvitaan, ellei sitten ole "näkymätön" matkustaja pysäkillä ja 100 km/h vauhdissa koittaa saada bussi pysäkille pysähtymään.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
EKo
Viestit: 4540
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

poweri kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 1:48 pm Sanoisin että uskon noita ajonhallinta ja vakautuksia että kyllä ne keskimäärin oikeassa ovat, aina pitää ajatella ns isoakuvaa selvitäänkö tilanteesta joka saatiin aikaan. Pelkkä pysähdys ei riitä kun tarttis väistää.
Itsellä ei ole nykyaikaista autoa jossa hallinta ja avustimet mutta kyllä ainakin omassa paskassa oleva absi on kuitenkin oikeassa lukkitumisen ja ohjattavuuden suhteen koska pitää toimia.
Näin se menee.
Ja sitten vielä kannattaa muistaa, että kuskeja on aika moneen lähtöön. Masinistit luultavasti harjaantuneemmasta päästä.
Toisessa ääripäässä on nuorehko naishenkilö, joka tiukan paikan tullen kiljaisee, painaa jarrut pohjaan ja sulkee silmänsä. Viimeksi mainituille on ajonvakautus ja lukkiutumattomat sananmukaisesti elinehto.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

EKo kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 3:21 pm Näin se menee.
Ja sitten vielä kannattaa muistaa, että kuskeja on aika moneen lähtöön. Masinistit luultavasti harjaantuneemmasta päästä.
Toisessa ääripäässä on nuorehko naishenkilö, joka tiukan paikan tullen kiljaisee, painaa jarrut pohjaan ja sulkee silmänsä. Viimeksi mainituille on ajonvakautus ja lukkiutumattomat sananmukaisesti elinehto.
Mulle tuo nuorehko naishenkilö särähtää korvaan. Tiedän monta nuorehkoa ja vanhempaakin mieshenkilöä, joille ei saisi antaa edes kottikärryjä ajettavaksi.
Kuvaavaa oli Ruotsin laivalla, kun nuoret teinipojat alkoivat leuhkia ajotaidoillaan ja tuoreilla korteillaan. Pöydässä oli 18v nuori nainen, joka näytti korttiaan, jossa oli kirjaimet BCE. Olivat pojat hieman rauhoittuneet puheissaan.

On totta kun ABS oli vielä uusi tuttavuus, niin jotkut pelästyivät ja nostivat jalan jarrulta polkimen alkaessa hieroa jalkapohjaa. Pahaenteinen surinakin kuului.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 361 »

Aakku kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 1:41 pm
NH kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 1:14 pm Audi, joka on ollut henkilöautopuollella eräs ensimmäisistä ABS-jarrujen laajamittaisista käyttäjistä, varusti vielä 80-luvulla aika pitkään autot napilla, jolla ABS voitiin kytkeä päältä pois ajettaessa erittäin liukkailla keleillä.
Lukkojarrutuksella nimittäin saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka, mikäli kitkakerroin on riittävän pieni.

Poiskytkentänappi, kuten vieläkin on yleisesti vetoluistonestossa, poistui jossain vaiheessa, kun huomattiin että mikä lyhentyneenä jarrutusmatkana voitettiin, niin ohjattavuuden vähenemisenä hävittiin.

Hiukan heikompi ABS-jarrutus yhdistettynä lähes täyteen ohjattavuuteen mahdollistaa kolarin välttämisen huomattavasti tehokkaammin, kuin hiukan tehokkaampi lukkojarrutus.
Eikös -80 luvulla vielä ollut aika alkeellinen ABS?
Oliko Audissa jo nejäkanavainen , vaiko sellainen, että taka-akselin jarrut oli yhdistetty samaan kanavaan. Näillä ekoilla ABS autoilla tuli radalla kokeiltua ja kyllä ne olivat aikamoisella viiveellä toimivat. Harvakseltaan vapautti jarrua ja taas välit mentiin pyörät lukossa. En muista, saiko niistä ABS:n poistettua, mutta se olisi voinut helpottaa tosi liukkailla keleillä ajoa.
Muinoin mulla oli Mitsu Galant turbo, sellainen takavetoinen vuosimalliltaan joku -81. Siinä oli alkeellinen ABS joka vaikutti ainoastaan takapyörissä. Harvinaisempi herkku siihen aikaan. En tähän hätään muista järjestelmän lyhennettä vaikka se luki jopa peräpellissä.
EKo
Viestit: 4540
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Aakku kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 3:39 pm Mulle tuo nuorehko naishenkilö särähtää korvaan. Tiedän monta nuorehkoa ja vanhempaakin mieshenkilöä, joille ei saisi antaa edes kottikärryjä ajettavaksi.
Syyllistyin stereotypiaan, myönnetään. :oops:
Mutta pointti oli kuitenkin se, että osalla kuskeista ei ole valmiuksia säädellä jarruvoimaa tai hallita sivuluisua.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 361 »

EKo kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 3:48 pm
Aakku kirjoitti: Pe Maalis 12, 2021 3:39 pm Mulle tuo nuorehko naishenkilö särähtää korvaan. Tiedän monta nuorehkoa ja vanhempaakin mieshenkilöä, joille ei saisi antaa edes kottikärryjä ajettavaksi.
Syyllistyin stereotypiaan, myönnetään. :oops:
Mutta pointti oli kuitenkin se, että osalla kuskeista ei ole valmiuksia säädellä jarruvoimaa tai hallita sivuluisua.
Tuosta "sivuluisusta" tulee mieleen havainto. Ennen tuo niin normaali tilanne, kun oli vielä paljon takavetoisia autoja vailla minkäänlaisia luiston estoja etenivät luistossa milloin missäkin ajotilanteessa. Ei juuri ihmisten katseita kerännyt.

Nykyään samanlaisilla tempuilla keräät sellaiset katseet kuin olisit suurtakin rikosta tekemässä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa