Sama onko kitkat tai ei!
Valintani on Kitkarengas
-
- Viestit: 28113
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Saa nastoilla paljon talvessa ajaa 50tkm? jos jo puolessa talvessa alle 6mm kuluneet, junnuna meni kyllä kevyesti talvessa, toki katuun ne loput millit keväällä suditettiin.
Toisessa autossa näytti reilua 7mm alle laitettaessa kolmatta talvea menossa ja toisessa ei kulumaa vielä saanut mitattua toinen talvi menossa, toki kahdella ei ehdi samaan aikaan ajamaan. Korkeintaan 4 talvea setillä, sitten vaihtoon, oli pintaa minkä verran hyvänsä jäljellä. Noin 10tkm talvessa tulee kilsoja.
Nastojen katkeamista tai puuttumista en ole havainnut liki 20 vuoteen, sen jälkeen kun ne joskus vuosituhannen vaihteen nurkilla vaiko jo ennenkin? ensimmäisen kerran sensuroitiin "mitättömiksi" pienentämällä nastan painoa, pistovoimaa ja ulkonemaa.
Nykyisin kun ei juurikaan kaahaile eikä mahdottomia ajakkaan, tahtoo kumit vanheta nopeammin kuin kulua, nää mun ajelut pakulla ja kevyt KAalla, henkilöauto saattaa syödä kumia enemmänkin. En osaa sanoa tarkemmin kun nekin 3 vuoden välein vaihtuu muijan autoon.
Toisessa autossa näytti reilua 7mm alle laitettaessa kolmatta talvea menossa ja toisessa ei kulumaa vielä saanut mitattua toinen talvi menossa, toki kahdella ei ehdi samaan aikaan ajamaan. Korkeintaan 4 talvea setillä, sitten vaihtoon, oli pintaa minkä verran hyvänsä jäljellä. Noin 10tkm talvessa tulee kilsoja.
Nastojen katkeamista tai puuttumista en ole havainnut liki 20 vuoteen, sen jälkeen kun ne joskus vuosituhannen vaihteen nurkilla vaiko jo ennenkin? ensimmäisen kerran sensuroitiin "mitättömiksi" pienentämällä nastan painoa, pistovoimaa ja ulkonemaa.
Nykyisin kun ei juurikaan kaahaile eikä mahdottomia ajakkaan, tahtoo kumit vanheta nopeammin kuin kulua, nää mun ajelut pakulla ja kevyt KAalla, henkilöauto saattaa syödä kumia enemmänkin. En osaa sanoa tarkemmin kun nekin 3 vuoden välein vaihtuu muijan autoon.
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Eihän nyt puukkoa hyvän renkaan kylkeen. Saatan noilla ajaa vielä monta kesää. Lailliset talvirenkaat ja riittäisivät minulle, vaan autolla ajavat välillä sellaisetkin, jotka eivät ole nuorina päässeet hankkimaan talviajotaitoa ja kunnollista takapuolituntumaa.
-
- Viestit: 12975
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
https://www.foreca.fi/meteorologilta/dnv76t8z
Nastattomilla ja kitkarenkailla on yllä mainituilla tiepinnoilla nollapito.
Nykyisen tieliikennelain mukaan kuski on yksin itse vastuussa lähes poikkeuksetta, jos aiheuttaa kelvottomalla varustuksella liikkuessaan yleisellä tiellä liukastelutörmäilyllään vahinkoa.Jäiset tien pinnat yhdessä ohuen lumikuorrutteen kanssa tekevät tilanteesta varsin petollisen. Jäätä ei välttämättä nää paljain silmin, mutta kitka voi tyystin kadota renkaiden alta ja auto lähteä sutimaan.
Nastattomilla ja kitkarenkailla on yllä mainituilla tiepinnoilla nollapito.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 6366
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Eipä nyky nastatkaan tuohon pure. Ja mitä lakitulkintoihin tulee niin aika monta kertaa on sun tulkintasi osoitettu vääräksi...Superdextaaja kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 4:18 pm https://www.foreca.fi/meteorologilta/dnv76t8zNykyisen tieliikennelain mukaan kuski on yksin itse vastuussa lähes poikkeuksetta, jos aiheuttaa kelvottomalla varustuksella liikkuessaan yleisellä tiellä liukastelutörmäilyllään vahinkoa.Jäiset tien pinnat yhdessä ohuen lumikuorrutteen kanssa tekevät tilanteesta varsin petollisen. Jäätä ei välttämättä nää paljain silmin, mutta kitka voi tyystin kadota renkaiden alta ja auto lähteä sutimaan.
Nastattomilla ja kitkarenkailla on yllä mainituilla tiepinnoilla nollapito.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 12975
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Käytössä on kolme autoa nastarenkailla ja yksi kitkarenkailla. Arvaa millä autolla en aja näinä aikoina metriäkään?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 6366
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Olisi ehkä parempi ettet ajaisi ollenkaan...Superdextaaja kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 4:37 pm Käytössä on kolme autoa nastarenkailla ja yksi kitkarenkailla. Arvaa millä autolla en aja näinä aikoina metriäkään?
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 887
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Microsoft- vapaa vyöhyke
-
- Viestit: 28113
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Onko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?Ropottaja kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1194
- Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Siinä hyvä linkkiAjomies kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 6:42 pm https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiiv ... Y#5b38fc4e
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
ja toisinaan sitten taas ei
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: To Heinä 05, 2012 10:41 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Toivottavasti et ainakaan nastarenkailla ropistele ja revi niitä kauheita kulumisuria teihin. Tänäkin aamuna kirosin kun niin monet nastarengasautoilijat revittelivät ja sudittelivat aina liikennevaloista lähdettäessä. Nastat vain sinkoilivat ja asfalttia lenteli pitkin poikin. Itse lähdin ktkarenkailla liikkeelle ilman suurempia sutimisia ja tien raapimisia.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 4:37 pm Käytössä on kolme autoa nastarenkailla ja yksi kitkarenkailla. Arvaa millä autolla en aja näinä aikoina metriäkään?
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Vai että oikein nastat sinkoilivat.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: To Heinä 05, 2012 10:41 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Juuikin näin, tuntui ihan päättömältä menolta kun risteykset paikoin hieman jäässä ja ruovitaan metallipiikeillä asfalttia kuin viimeistä päivää.
-
- Viestit: 12975
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Jos ei nastarenkailijat olisi karhentanut sinulle tietä, olisit sinä sutimassa ilman nastoja samassa paikassa vieläkin..samipetri kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 8:56 pmToivottavasti et ainakaan nastarenkailla ropistele ja revi niitä kauheita kulumisuria teihin. Tänäkin aamuna kirosin kun niin monet nastarengasautoilijat revittelivät ja sudittelivat aina liikennevaloista lähdettäessä. Nastat vain sinkoilivat ja asfalttia lenteli pitkin poikin. Itse lähdin ktkarenkailla liikkeelle ilman suurempia sutimisia ja tien raapimisia.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 4:37 pm Käytössä on kolme autoa nastarenkailla ja yksi kitkarenkailla. Arvaa millä autolla en aja näinä aikoina metriäkään?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Omakohtainen noin 1 000 000 km testiajo urien vieressä, renkaat kuluvat noin 50% vähemmän kuin tuttavapiirin vastaavassa ajossa samoilla teillä vastaavilla autoilla, mulla hylkyrajana edelleen se sama 6mm, niin kesä kuin talvi renkaissa. Enkä vaihda likimainkaan samaan tahtiin ja samoilla kilometreillä renkaita kun kolleegat uusii jo liki sakkorenkaita, jotakin se ajotapa ja tienkohta vaikuttaa kulumaan, pakosti.Aakku kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 8:05 pmOnko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?Ropottaja kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Kesärenkaan jämät olen antanut kaverikierrätykseen, vanhat nastat jättänyt sovinnolla rengasliikkeeseen ilman mitään huonoa omaatuntoa potien, ettei vaan vahingossakaan kenenkään mieleen tule suljuilla kumeilla ajella.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ok. Sittenhän se on oikein pätevä tutkimustulos.C20 kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 9:52 pmOmakohtainen noin 1 000 000 km testiajo urien vieressä, renkaat kuluvat noin 50% vähemmän kuin tuttavapiirin vastaavassa ajossa samoilla teillä vastaavilla autoilla, mulla hylkyrajana edelleen se sama 6mm, niin kesä kuin talvi renkaissa. Enkä vaihda likimainkaan samaan tahtiin ja samoilla kilometreillä renkaita kun kolleegat uusii jo liki sakkorenkaita, jotakin se ajotapa ja tienkohta vaikuttaa kulumaan, pakosti.Aakku kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 8:05 pmOnko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?Ropottaja kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Kesärenkaan jämät olen antanut kaverikierrätykseen, vanhat nastat jättänyt sovinnolla rengasliikkeeseen ilman mitään huonoa omaatuntoa potien, ettei vaan vahingossakaan kenenkään mieleen tule suljuilla kumeilla ajella.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 5130
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Sanoohan tuon nyt jo järkikin, että asfaltilla kuluu enempi. Itsellä myös tapana ajaa urien sivussa polanteella. Tänä talvena vain sitä polannetta ei oo juurikaan muodostunu kun lumi tullut aina pakkaslumena. Muutenkin ajan aina urien sivussa, ettei ne urat niin syvenisi. Lisäksi asfaltin pinta siinä sivussa sileämpi ja renkaita vähemmän kuluttava.Aakku kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 8:05 pmOnko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?Ropottaja kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Se olikin omakohtainen testi, hoonatkaa vaan urissa jos ette usko.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kyllähän sen järjellisesti näin voi tulkita, mutta mutua se varmaan on. Varmaan muutkin asiat vaikuttavat ajolinjan lisäksi, kuten kaasu ja jarru.Ferkku kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 10:08 pmSanoohan tuon nyt jo järkikin, että asfaltilla kuluu enempi. Itsellä myös tapana ajaa urien sivussa polanteella. Tänä talvena vain sitä polannetta ei oo juurikaan muodostunu kun lumi tullut aina pakkaslumena. Muutenkin ajan aina urien sivussa, ettei ne urat niin syvenisi. Lisäksi asfaltin pinta siinä sivussa sileämpi ja renkaita vähemmän kuluttava.Aakku kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 8:05 pmOnko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?Ropottaja kirjoitti: ↑To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 39 vierailijaa