Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

korsteeni kirjoitti: Ma Maalis 15, 2021 4:21 pm Ja rallipiikeillä yks pätkä (20-30km), maksimissaan kaks :wink:
Sama onko kitkat tai ei!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja C20 »

Saa nastoilla paljon talvessa ajaa 50tkm? jos jo puolessa talvessa alle 6mm kuluneet, junnuna meni kyllä kevyesti talvessa, toki katuun ne loput millit keväällä suditettiin. :D
Toisessa autossa näytti reilua 7mm alle laitettaessa kolmatta talvea menossa ja toisessa ei kulumaa vielä saanut mitattua toinen talvi menossa, toki kahdella ei ehdi samaan aikaan ajamaan. Korkeintaan 4 talvea setillä, sitten vaihtoon, oli pintaa minkä verran hyvänsä jäljellä. Noin 10tkm talvessa tulee kilsoja.
Nastojen katkeamista tai puuttumista en ole havainnut liki 20 vuoteen, sen jälkeen kun ne joskus vuosituhannen vaihteen nurkilla vaiko jo ennenkin? ensimmäisen kerran sensuroitiin "mitättömiksi" pienentämällä nastan painoa, pistovoimaa ja ulkonemaa.
Nykyisin kun ei juurikaan kaahaile eikä mahdottomia ajakkaan, tahtoo kumit vanheta nopeammin kuin kulua, nää mun ajelut pakulla ja kevyt KAalla, henkilöauto saattaa syödä kumia enemmänkin. En osaa sanoa tarkemmin kun nekin 3 vuoden välein vaihtuu muijan autoon.
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

C20 kirjoitti: Ma Maalis 15, 2021 4:08 pm 6mm kun on kuviota enää jäljellä niin puukkoa kylkeen, ei semmoisilla suljuilla ole mitään tekemistä talvirenkaan kanssa. Oli sitten kitka tai nasta.
Eihän nyt puukkoa hyvän renkaan kylkeen. Saatan noilla ajaa vielä monta kesää. Lailliset talvirenkaat ja riittäisivät minulle, vaan autolla ajavat välillä sellaisetkin, jotka eivät ole nuorina päässeet hankkimaan talviajotaitoa ja kunnollista takapuolituntumaa.
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

https://www.foreca.fi/meteorologilta/dnv76t8z
Jäiset tien pinnat yhdessä ohuen lumikuorrutteen kanssa tekevät tilanteesta varsin petollisen. Jäätä ei välttämättä nää paljain silmin, mutta kitka voi tyystin kadota renkaiden alta ja auto lähteä sutimaan.
Nykyisen tieliikennelain mukaan kuski on yksin itse vastuussa lähes poikkeuksetta, jos aiheuttaa kelvottomalla varustuksella liikkuessaan yleisellä tiellä liukastelutörmäilyllään vahinkoa.
Nastattomilla ja kitkarenkailla on yllä mainituilla tiepinnoilla nollapito.
Tekemällä virheistä oppii.
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Superdextaaja kirjoitti: To Maalis 18, 2021 4:18 pm https://www.foreca.fi/meteorologilta/dnv76t8z
Jäiset tien pinnat yhdessä ohuen lumikuorrutteen kanssa tekevät tilanteesta varsin petollisen. Jäätä ei välttämättä nää paljain silmin, mutta kitka voi tyystin kadota renkaiden alta ja auto lähteä sutimaan.
Nykyisen tieliikennelain mukaan kuski on yksin itse vastuussa lähes poikkeuksetta, jos aiheuttaa kelvottomalla varustuksella liikkuessaan yleisellä tiellä liukastelutörmäilyllään vahinkoa.
Nastattomilla ja kitkarenkailla on yllä mainituilla tiepinnoilla nollapito.
Eipä nyky nastatkaan tuohon pure. Ja mitä lakitulkintoihin tulee niin aika monta kertaa on sun tulkintasi osoitettu vääräksi... :wink:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Käytössä on kolme autoa nastarenkailla ja yksi kitkarenkailla. Arvaa millä autolla en aja näinä aikoina metriäkään?
Tekemällä virheistä oppii.
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Superdextaaja kirjoitti: To Maalis 18, 2021 4:37 pm Käytössä on kolme autoa nastarenkailla ja yksi kitkarenkailla. Arvaa millä autolla en aja näinä aikoina metriäkään?
Olisi ehkä parempi ettet ajaisi ollenkaan... :lol:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Microsoft- vapaa vyöhyke
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ropottaja kirjoitti: To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Onko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vm -61
Viestit: 1194
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

Siinä hyvä linkki :!:
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
samipetri
Viestit: 66
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 10:41 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja samipetri »

Superdextaaja kirjoitti: To Maalis 18, 2021 4:37 pm Käytössä on kolme autoa nastarenkailla ja yksi kitkarenkailla. Arvaa millä autolla en aja näinä aikoina metriäkään?
Toivottavasti et ainakaan nastarenkailla ropistele ja revi niitä kauheita kulumisuria teihin. Tänäkin aamuna kirosin kun niin monet nastarengasautoilijat revittelivät ja sudittelivat aina liikennevaloista lähdettäessä. Nastat vain sinkoilivat ja asfalttia lenteli pitkin poikin. Itse lähdin ktkarenkailla liikkeelle ilman suurempia sutimisia ja tien raapimisia.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

samipetri kirjoitti: To Maalis 18, 2021 8:56 pm Nastat vain sinkoilivat ja asfalttia lenteli pitkin poikin. Itse lähdin ktkarenkailla liikkeelle ilman suurempia sutimisia ja tien raapimisia.
Vai että oikein nastat sinkoilivat. :)
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
samipetri
Viestit: 66
Liittynyt: To Heinä 05, 2012 10:41 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja samipetri »

Aakku kirjoitti: To Maalis 18, 2021 8:59 pm
samipetri kirjoitti: To Maalis 18, 2021 8:56 pm Nastat vain sinkoilivat ja asfalttia lenteli pitkin poikin. Itse lähdin ktkarenkailla liikkeelle ilman suurempia sutimisia ja tien raapimisia.
Vai että oikein nastat sinkoilivat. :)
Juuikin näin, tuntui ihan päättömältä menolta kun risteykset paikoin hieman jäässä ja ruovitaan metallipiikeillä asfalttia kuin viimeistä päivää.
Superdextaaja
Viestit: 12975
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

samipetri kirjoitti: To Maalis 18, 2021 8:56 pm
Superdextaaja kirjoitti: To Maalis 18, 2021 4:37 pm Käytössä on kolme autoa nastarenkailla ja yksi kitkarenkailla. Arvaa millä autolla en aja näinä aikoina metriäkään?
Toivottavasti et ainakaan nastarenkailla ropistele ja revi niitä kauheita kulumisuria teihin. Tänäkin aamuna kirosin kun niin monet nastarengasautoilijat revittelivät ja sudittelivat aina liikennevaloista lähdettäessä. Nastat vain sinkoilivat ja asfalttia lenteli pitkin poikin. Itse lähdin ktkarenkailla liikkeelle ilman suurempia sutimisia ja tien raapimisia.
Jos ei nastarenkailijat olisi karhentanut sinulle tietä, olisit sinä sutimassa ilman nastoja samassa paikassa vieläkin..
Tekemällä virheistä oppii.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja C20 »

Aakku kirjoitti: To Maalis 18, 2021 8:05 pm
Ropottaja kirjoitti: To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Onko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?
Omakohtainen noin 1 000 000 km testiajo urien vieressä, renkaat kuluvat noin 50% vähemmän kuin tuttavapiirin vastaavassa ajossa samoilla teillä vastaavilla autoilla, mulla hylkyrajana edelleen se sama 6mm, niin kesä kuin talvi renkaissa. Enkä vaihda likimainkaan samaan tahtiin ja samoilla kilometreillä renkaita kun kolleegat uusii jo liki sakkorenkaita, jotakin se ajotapa ja tienkohta vaikuttaa kulumaan, pakosti.
Kesärenkaan jämät olen antanut kaverikierrätykseen, vanhat nastat jättänyt sovinnolla rengasliikkeeseen ilman mitään huonoa omaatuntoa potien, ettei vaan vahingossakaan kenenkään mieleen tule suljuilla kumeilla ajella.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

C20 kirjoitti: To Maalis 18, 2021 9:52 pm
Aakku kirjoitti: To Maalis 18, 2021 8:05 pm
Ropottaja kirjoitti: To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Onko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?
Omakohtainen noin 1 000 000 km testiajo urien vieressä, renkaat kuluvat noin 50% vähemmän kuin tuttavapiirin vastaavassa ajossa samoilla teillä vastaavilla autoilla, mulla hylkyrajana edelleen se sama 6mm, niin kesä kuin talvi renkaissa. Enkä vaihda likimainkaan samaan tahtiin ja samoilla kilometreillä renkaita kun kolleegat uusii jo liki sakkorenkaita, jotakin se ajotapa ja tienkohta vaikuttaa kulumaan, pakosti.
Kesärenkaan jämät olen antanut kaverikierrätykseen, vanhat nastat jättänyt sovinnolla rengasliikkeeseen ilman mitään huonoa omaatuntoa potien, ettei vaan vahingossakaan kenenkään mieleen tule suljuilla kumeilla ajella.
Ok. Sittenhän se on oikein pätevä tutkimustulos.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ferkku
Viestit: 5130
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Aakku kirjoitti: To Maalis 18, 2021 8:05 pm
Ropottaja kirjoitti: To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Onko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?
Sanoohan tuon nyt jo järkikin, että asfaltilla kuluu enempi. Itsellä myös tapana ajaa urien sivussa polanteella. Tänä talvena vain sitä polannetta ei oo juurikaan muodostunu kun lumi tullut aina pakkaslumena. Muutenkin ajan aina urien sivussa, ettei ne urat niin syvenisi. Lisäksi asfaltin pinta siinä sivussa sileämpi ja renkaita vähemmän kuluttava.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja C20 »

Se olikin omakohtainen testi, hoonatkaa vaan urissa jos ette usko. :D
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ferkku kirjoitti: To Maalis 18, 2021 10:08 pm
Aakku kirjoitti: To Maalis 18, 2021 8:05 pm
Ropottaja kirjoitti: To Maalis 18, 2021 6:41 pm Talvirenkaan kulumiseen vaikuttaa todella paljon ajaako niissä kuivissa urissa, vai niiden vieressä jääpinnalla. Puhtaalla jäällä kuluminen murto-osan verrattuna kuivaan karkeaksi kulutettuun asfalttiin. Normi "tiejäälläkin", jonka seassa on tien kulumispölyä, hiekkaa ja suolaa, ehkä 1/5. Ajotapa vaikuttaa kulumiseen paljon.
Onko tuotakin oikein tutkittu ajamalla urissa, tai urien vieressä? Vai onko vain olettamus?
Sanoohan tuon nyt jo järkikin, että asfaltilla kuluu enempi. Itsellä myös tapana ajaa urien sivussa polanteella. Tänä talvena vain sitä polannetta ei oo juurikaan muodostunu kun lumi tullut aina pakkaslumena. Muutenkin ajan aina urien sivussa, ettei ne urat niin syvenisi. Lisäksi asfaltin pinta siinä sivussa sileämpi ja renkaita vähemmän kuluttava.
Kyllähän sen järjellisesti näin voi tulkita, mutta mutua se varmaan on. Varmaan muutkin asiat vaikuttavat ajolinjan lisäksi, kuten kaasu ja jarru.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 39 vierailijaa