Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Eikai tätä aihetta vielä ole koluttu loppuun, vastaa 299 viestiä :shock: Tänään ku risteyksessä uudehkon mersun perässä niin tuntu et saa pukata corolla vauhtia, liekkö kitkat alla vai ominaisuus, liukasta oliki ku nollakeli, perä vaelsi hyvin levottomasti vaikka varmasti luistonesto paiski töitä :D
VALLU ON PARAS!
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kiinnostavia aiheita aina silloin tällöin löytyy. Mielipiteitä löytyy ja sehän sitä keskustelua synnyttää. Ei tällä maailma parane, eikä varmasti mikään tule muuttumaan, ne jotka vannoo kitkojen nimeen tekee sitä jatkossakin samoin varmasti nastoilla teitä raapivatkin. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Mika 82
Viestit: 7889
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Takavetoautoilla tuntuu olevan enemmän vaikeuksia liikkeellelähdössä etuvetoisiin verrattuna. Onko niissä sitten niin paljon eroa painojakauman osalta vai mikä siinä on. Itse omistanut takavetoisen henkiläauton 2000-2003, joten muistikuvat hieman hämärtyneet.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
JVTL
Viestit: 251
Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:20 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Kyllä sen vanhan mersunkin perä vaeltaa nastoilla luistonestolla, ilman taas vaeltaa jo sen verran että poliisitkin puuttuu asiaan.
Kitkat toimi hyvin +1700kg nelikon alla ei mitään ongelmia ollut oli lunta tai jäätä alla.
Suht kevyt perä ainakin tässä ja vääntöä liikaa..renkaat pitäis vaihtaa, jos parantais pitoa.
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Jos ei Suomen teillä pärjää talvella ilman nastoja, vika löytyy ratin ja selkänojan välistä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Antsuko kirjoitti:Jos ei Suomen teillä pärjää talvella ilman nastoja, vika löytyy ratin ja selkänojan välistä.
Kaikki vika löytyy ratin ja penkin välistä.
Mutta meirän viallistenkin pitää päästä talavella liikkumahan, ilman meitä te Huippukuskit että yksin pärjää.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Matsikka kirjoitti:
Antsuko kirjoitti:Jos ei Suomen teillä pärjää talvella ilman nastoja, vika löytyy ratin ja selkänojan välistä.
Kaikki vika löytyy ratin ja penkin välistä.
Mutta meirän viallistenkin pitää päästä talavella liikkumahan, ilman meitä te Huippukuskit että yksin pärjää.


:D :lol: 90 % autoilijoista on keskivertoja parempia kuljettajia, ja 10 % täytyy olla sitten todella huonoja, valitettavasti kuulun tähän vähemmistö ryhmään. :) Kiitän kuitenkin että otatte huomioon siellä liikenteessä meidät tumpelot ja kädettömät autojen ohjastelijat! :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Nuffield kirjoitti:https://m.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg

Kyllä nastat on nastat :D
Kait se minunkin on nuo nastarenkaat sitten ostettava, kun siirryn vallan tuonne järvien jäille ajelemaan :wink:
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Matsikka kirjoitti:
Antsuko kirjoitti:Jos ei Suomen teillä pärjää talvella ilman nastoja, vika löytyy ratin ja selkänojan välistä.
Kaikki vika löytyy ratin ja penkin välistä.
Mutta meirän viallistenkin pitää päästä talavella liikkumahan, ilman meitä te Huippukuskit että yksin pärjää.
Ei kait se kovin suurta huippukuskiutta vaadi, jos ajelee ne sulan kelin ajot (95% keleistä) normaalisti ja sitten ne harvinaiset jäätikkökelit varovaisemmin?
Tuolla strategialla itse olen vielä pärjännyt noilla kitkoilla.
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Hollo kirjoitti:
Matsikka kirjoitti:
Antsuko kirjoitti:Jos ei Suomen teillä pärjää talvella ilman nastoja, vika löytyy ratin ja selkänojan välistä.
Kaikki vika löytyy ratin ja penkin välistä.
Mutta meirän viallistenkin pitää päästä talavella liikkumahan, ilman meitä te Huippukuskit että yksin pärjää.
Ei kait se kovin suurta huippukuskiutta vaadi, jos ajelee ne sulan kelin ajot (95% keleistä) normaalisti ja sitten ne harvinaiset jäätikkökelit varovaisemmin?
Tuolla strategialla itse olen vielä pärjännyt noilla kitkoilla.
Hienoa että selviät hyvin siellä kitkoinesi, minä en selviä hyvin edes nastarenkain, ja siksi se apu jonka ne minulle antaa on tervetullutta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Superdextaaja
Viestit: 12965
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Monet kerrat tullut korostettua, että se kitkarenkaan pito yllättää positiivisesti monissa keliolosuhteissa ja lumella ja sitä ikään kuin luottaa niiden pitävän yhtä hyvin tai edes välttävästi niissä pahimmissakin liukkausolosuhteissa. Tuolloinpa se pito niistä häviääkin ja pettää aivan totaalisesti ja sitten ryskyy. Samassa kohtaa nastarenkailla pystyy vielä edes ohjaamaan autoa väistääkseen tai ajaakseen tarkoituksella penkkaan, jos ei nekään liukkaammissa paikoissa saa autoa seisomaan sekunnissa.

Kaikki nastattomat renkaat Suomen teillä talvella ovat käytännössä kesärenkaita. Muistakaa millä ajatte.
Tekemällä virheistä oppii.
EKo
Viestit: 4538
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti:Kaikki nastattomat renkaat Suomen teillä talvella ovat käytännössä kesärenkaita. Muistakaa millä ajatte.
Kitkarenkaat ovat talvirenkaat teoriassa ja käytännössä. M/S-merkintä tarkoittaa, että rengas on tarkoitettu ja hyväksytty talmiläyttöön. Sen sijaan kesärenkaina kitkat ovat huonot ja niitä ei suositella kesäkäyttöön.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Vauhdilla sen pidon saa hukattua minkälaisista "takiaisrenkaistakin" ja rauhallisesti ajamalla ja ennakoimalla varmasti selviää normaali tilanteista, mutta niihin tilanteisiin joita äkisti tulee, lapsi, eläin, toinen ajoneuvo tms. odottamaton "paniikki" tilanne, jolloin se refleksitoiminta syrjäyttää kaiken muun järkevän toiminnan niin siinä tilanteessa se parempi pito on se joka saattaa pelastaa kirkonkellojen soittamiselta selviää pienillä mustelmilla tai jopa parhaimmassa tapauksessa vain ylilyönneillä sydämessä!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

EKo kirjoitti: Kitkarenkaat ovat talvirenkaat teoriassa ja käytännössä. M/S-merkintä tarkoittaa, että rengas on tarkoitettu ja hyväksytty talmiläyttöön. Sen sijaan kesärenkaina kitkat ovat huonot ja niitä ei suositella kesäkäyttöön.
Itsekin tiedät varmaan, että M+S ei tänä päivänä merkkaa käytännössä yhtään mitään
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kaikki nastattomat renkaat Suomen teillä talvella ovat käytännössä kesärenkaita. Muistakaa millä ajatte.
Kesärenkaalla, ja pohjolan kitkarenkaalla on pidossa ero kun yöllä ja päivällä!
Kitkarenkaalla pahin keli on märkä sileä jää, ja pakkaskelillä sileän jään päällä muutama sentti lunta. Tuossa viimemainitussa ei nastoistakaan ole juurikaa mitää apua.
Puolikuntoset nastarenkaat, josta nastat kulunu olemattomiin pitää silti vielä normaalilla lumikelillä paljon paremmin kun mikää kesärengas.
Kai ne kitkarenkaat on sitten kesärenkaat, jossa on loistavat talviominaisuudet, ja niillä pärjää muutamaa poikkeusta lukuunottamatta hyvin taven ajoista.
Tietenkin se pitää muistaa aina minkä kuntoset renkaat on alla, oli sitten kesä tai talvirenkaat, kun talvella autolla ajaa!
Hollo
Viestit: 1000
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Aakku kirjoitti:
EKo kirjoitti: Kitkarenkaat ovat talvirenkaat teoriassa ja käytännössä. M/S-merkintä tarkoittaa, että rengas on tarkoitettu ja hyväksytty talmiläyttöön. Sen sijaan kesärenkaina kitkat ovat huonot ja niitä ei suositella kesäkäyttöön.
Itsekin tiedät varmaan, että M+S ei tänä päivänä merkkaa käytännössä yhtään mitään
Tämä on täysin totta, ostin takavuosina Daytonan kesärenkaat jotka oli leimattu M+S merkinnällä, käytin kylläkin vain kesärenkaana!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
mauri
Viestit: 6671
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja mauri »

Aakku kirjoitti:
EKo kirjoitti: Kitkarenkaat ovat talvirenkaat teoriassa ja käytännössä. M/S-merkintä tarkoittaa, että rengas on tarkoitettu ja hyväksytty talmiläyttöön. Sen sijaan kesärenkaina kitkat ovat huonot ja niitä ei suositella kesäkäyttöön.
Itsekin tiedät varmaan, että M+S ei tänä päivänä merkkaa käytännössä yhtään mitään

Olen joskus sellaiset Nokian valmistamat henkilöauton kesärenkaat hankkinut joissa oli merkintä "M+S".
Merkinnän jälkeen oli kyllä teksti "North America only".
Superdextaaja
Viestit: 12965
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

EKo kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Kaikki nastattomat renkaat Suomen teillä talvella ovat käytännössä kesärenkaita. Muistakaa millä ajatte.
Kitkarenkaat ovat talvirenkaat teoriassa ja käytännössä. M/S-merkintä tarkoittaa, että rengas on tarkoitettu ja hyväksytty talmiläyttöön. Sen sijaan kesärenkaina kitkat ovat huonot ja niitä ei suositella kesäkäyttöön.
M+S tarkoittaa Mud and Snow eli muta ja lumi, mutta ei jää. M+S renkaita myydään kesärenkainakin ja keskieuroopassa vähintään tuo merkintä täytyy löytyä renkaista talvella, mutta mikään talvirenkaan luokitus tai renkaan luokitus talvirenkaaksi tuo ei ole. Ei etenkään Suomessa. Vain metallinen nasta pitää AINA edes vähän kaikissa keli- ja jääolosuhteissa Suomen talvessa. Muu on itse- ja muiden petosta.
Tekemällä virheistä oppii.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Jotta ei tulisi kenellekkään väärää kuvaa, niin sanottakoon, että M+S on laillinen talviratas Suomessakin.
Mutta parempi olisi olla se jäävuoren kuva, niin VOISI olla kunnollinen talviratas. Tai sitten ei. :cry:
https://www.uusisuomi.fi/autot/207274-t ... erkinnasta
EKo
Viestit: 4538
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti:
EKo kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Kaikki nastattomat renkaat Suomen teillä talvella ovat käytännössä kesärenkaita. Muistakaa millä ajatte.
Kitkarenkaat ovat talvirenkaat teoriassa ja käytännössä. M/S-merkintä tarkoittaa, että rengas on tarkoitettu ja hyväksytty talmiläyttöön. Sen sijaan kesärenkaina kitkat ovat huonot ja niitä ei suositella kesäkäyttöön.
M+S tarkoittaa Mud and Snow eli muta ja lumi, mutta ei jää. M+S renkaita myydään kesärenkainakin ja keskieuroopassa vähintään tuo merkintä täytyy löytyä renkaista talvella, mutta mikään talvirenkaan luokitus tai renkaan luokitus talvirenkaaksi tuo ei ole. Ei etenkään Suomessa. Vain metallinen nasta pitää AINA edes vähän kaikissa keli- ja jääolosuhteissa Suomen talvessa. Muu on itse- ja muiden petosta.
https://www.nokianrenkaat.fi/asiakaspal ... -merkinta/
M+S on valmistajan merkintä siitä, että renkaat ovat talviajoon tarkoitetut. Nykyään näyttää virallinen merkintä olevan tuo lumihiutale. Miksi sitten väität, että kaikki nastattomat renkaat ovat kesärenkaita? Asia on nimenomaan päinvastoin. Kaikkien tiedossa luulisi jo olevan se, että kitkat eivät sovi kesärenkaiksi.
Ei ole varmasti sinullekaan uutinen, että tällä palstalla kukaan ei ole väittänyt kitkojen pitävän kaikissa olosuhteissa nastojen veroisesti. En minä ainakaan ole.
Sen sijaan ne ovat kokonaisuutena paremmat kuin nastat, kun punnitaan pito kaikissa talvikeleissä ja ajomukavuuteen liittyvät ominaisuudet.
Tähän pohjautuen minä jatkan itsepetosta hyvillä mielin ja ilman ainuttakaan haaveria . . . toistaiseksi :D
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot], Täpinä ja 34 vierailijaa