MF 690 huoltoa ja fiksailua
-
- Viestit: 2082
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Nostolaitteen apusylinterit: Esim 590 normaalisti ei apusylkkyjä ja nostovoimaa noin 2 tn. 390 yksi apusylinteri ja nostovoimaa noin 3 tn. Tuossa 2 apusylinteriä ja noin 4 tonnia lienee nostovoimaa vetovarsien päistä mitattuna.
Työntövartena joku 580-880 mm tai sinne päin on sopiva näihin vanhempiin verkuihin.
Työntövartena joku 580-880 mm tai sinne päin on sopiva näihin vanhempiin verkuihin.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Öljyiksi meinasin:
Moottori + takaperä (vaihteisto, hydrauliikka, jarrut jne)
http://www.ikh.fi/WKM10W30_UNIVERSAL_MP_10W-30_20L
Pyörien navat (tätä olisi hyllyssä):
http://www.motonet.fi/fi/tuote/598091/M ... 90-GL-5-1l
Ohjaustehostin:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590204/C ... ATF4-0946L
Onkohan sopivia?
EDIT:
- jarrut toimii.. toinen polin ottaa alempana kuin toinen, eli säätämällä saa kuntoon?
- sulakkeita vaihtelin ja näyttävät olevan nyt kunnossa. outoa kyllä että sulakkeille ei näytä tulevan virtaa kun virtakynällä katsoin? Kyllä sinne virtaa on tultava kun kaikki ei ole mykkänä.
- lämmityslaitteen moottoriin en päässyt käsiksi kopin päältä luukusta.. mistähän sitä alkaisi purkamaan?
- pitkien/lyhyiden valojen katkaisija rikki, tässä voi olla syy ajovalojen toimimattomuuteen.
- Akun kengät on uusittava. Maadoitus on aika huono + akkukotelon pohja haperoa.
- lämpömittarin anturin johto on poikki, läheltä anturia
Muutamia irtojohtoja siellä on, mutta loppujenlopuksi aika vähän itsetehtyjä virityksiä.
Moottori + takaperä (vaihteisto, hydrauliikka, jarrut jne)
http://www.ikh.fi/WKM10W30_UNIVERSAL_MP_10W-30_20L
Pyörien navat (tätä olisi hyllyssä):
http://www.motonet.fi/fi/tuote/598091/M ... 90-GL-5-1l
Ohjaustehostin:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590204/C ... ATF4-0946L
Onkohan sopivia?
EDIT:
- jarrut toimii.. toinen polin ottaa alempana kuin toinen, eli säätämällä saa kuntoon?
- sulakkeita vaihtelin ja näyttävät olevan nyt kunnossa. outoa kyllä että sulakkeille ei näytä tulevan virtaa kun virtakynällä katsoin? Kyllä sinne virtaa on tultava kun kaikki ei ole mykkänä.
- lämmityslaitteen moottoriin en päässyt käsiksi kopin päältä luukusta.. mistähän sitä alkaisi purkamaan?
- pitkien/lyhyiden valojen katkaisija rikki, tässä voi olla syy ajovalojen toimimattomuuteen.
- Akun kengät on uusittava. Maadoitus on aika huono + akkukotelon pohja haperoa.
- lämpömittarin anturin johto on poikki, läheltä anturia
Muutamia irtojohtoja siellä on, mutta loppujenlopuksi aika vähän itsetehtyjä virityksiä.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Mikähän tämä on? Näyttäisi joltain moottorilta?
Löytyi akun takaa..
Jarrunestesäiliö?
Dot 4 varmaan käy?
Onko kellään kuvaa alkuperäisestä akun kiinnityksestä?
Tämä viritelmä läks ja koko kotelo on tehtävä uudelleen.
Löytyi akun takaa..
Jarrunestesäiliö?
Dot 4 varmaan käy?
Onko kellään kuvaa alkuperäisestä akun kiinnityksestä?
Tämä viritelmä läks ja koko kotelo on tehtävä uudelleen.
Viimeksi muokannut Machist, To Huhti 27, 2017 10:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: Pe Maalis 04, 2011 7:53 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Jarrunesteenä Dot-4 on juuri sopivaa. Annostele varovasti ja varo säiliön korkin kierteitä. Vanhemmiten muovi hapertuu...
Tuosta akku asennuksessa tein itse ratkaisun, jossa laitoin kaksi akkua pitkittäin sopivaan puulaatikkoon. Oli myös pohjapelti hapertunut, mutta sen verran löytyi vielä rautaa, että parilla pultilla sain laatikon pohjasta kiinni (reilun kokoisilla prikoilla ) Styroksilla tms. tärinän vaimennus ja sidontaremmillä akut kiinni.
Kun kuitenkin olet uusimassa miinus-kaapelointia, niin laita myös pävirta-katkaisija. Edestä katsoen vasemmassa sivupellissä on oiva paikka kytkimelle...
Tuosta akku asennuksessa tein itse ratkaisun, jossa laitoin kaksi akkua pitkittäin sopivaan puulaatikkoon. Oli myös pohjapelti hapertunut, mutta sen verran löytyi vielä rautaa, että parilla pultilla sain laatikon pohjasta kiinni (reilun kokoisilla prikoilla ) Styroksilla tms. tärinän vaimennus ja sidontaremmillä akut kiinni.
Kun kuitenkin olet uusimassa miinus-kaapelointia, niin laita myös pävirta-katkaisija. Edestä katsoen vasemmassa sivupellissä on oiva paikka kytkimelle...
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Maalis 18, 2016 12:58 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Pyörien navat (tätä olisi hyllyssä):
http://www.motonet.fi/fi/tuote/598091/M ... 90-GL-5-1l
Onkohan sopivia?
[/quote]
Muuten ok valintoja mut etuperä ei tarvii GL-5 luokitusta. Tuo universal käy myös sinne, toki jäykempikin käy. Joskus kuulin, ehkä huhupuhetta mutta että paikkaan johon gl-4 riittää, ei pitäisi vitosta laittaa? Syytä en tiedä, korjatkaa?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/598091/M ... 90-GL-5-1l
Onkohan sopivia?
[/quote]
Muuten ok valintoja mut etuperä ei tarvii GL-5 luokitusta. Tuo universal käy myös sinne, toki jäykempikin käy. Joskus kuulin, ehkä huhupuhetta mutta että paikkaan johon gl-4 riittää, ei pitäisi vitosta laittaa? Syytä en tiedä, korjatkaa?
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Korkki on sulanut johonkin, joten se olisi uusilla.Arska67 kirjoitti:Jarrunesteenä Dot-4 on juuri sopivaa. Annostele varovasti ja varo säiliön korkin kierteitä. Vanhemmiten muovi hapertuu...
Tuosta akku asennuksessa tein itse ratkaisun, jossa laitoin kaksi akkua pitkittäin sopivaan puulaatikkoon. Oli myös pohjapelti hapertunut, mutta sen verran löytyi vielä rautaa, että parilla pultilla sain laatikon pohjasta kiinni (reilun kokoisilla prikoilla ) Styroksilla tms. tärinän vaimennus ja sidontaremmillä akut kiinni.
Kun kuitenkin olet uusimassa miinus-kaapelointia, niin laita myös pävirta-katkaisija. Edestä katsoen vasemmassa sivupellissä on oiva paikka kytkimelle...
Melko hankalassa paikassa kun ei näe mistään paljonko siellä säiliössä on tavaraa..
Tänään täytyy askarrella uusi pohja tuohon koteloon ja taidan samalla laittaa sen päävirtakytkimenkin.
Eikös se tuohon maajohtoon laiteta? pitäsköhän se laittaa ihan tuonne maskin alle suojaan?
Ei kai tuo nyt niin hankala ole maskia raottaa ja napata päälle?
Viimeksi muokannut Machist, Ke Maalis 30, 2016 8:11 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
no tätä täytyy vielä tänään kysäistä kun käyn osia hakemassa.Maa-Anssi kirjoitti:Pyörien navat (tätä olisi hyllyssä):
http://www.motonet.fi/fi/tuote/598091/M ... 90-GL-5-1l
Onkohan sopivia?
Muuten ok valintoja mut etuperä ei tarvii GL-5 luokitusta. Tuo universal käy myös sinne, toki jäykempikin käy. Joskus kuulin, ehkä huhupuhetta mutta että paikkaan johon gl-4 riittää, ei pitäisi vitosta laittaa? Syytä en tiedä, korjatkaa?
Sattui olemaan Jeepin huollon jäljiltä tuota automaattilaatikkoöljyä ja peräaöljyä (juurikin tuo GL-5 80w-90) hyllyssä useampi purkki, niin voisi nekin hyödyntää.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: Pe Maalis 04, 2011 7:53 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
"Tänään täytyy askarrella uusi pohja tuohon koteloon ja taidan samalla laittaa sen päävirtakytkimenkin.
Eikös se tuohon maajohtoon laiteta? pitäsköhän se laittaa ihan tuonne maskin alle suojaan?
Ei kai tuo nyt niin hankala ole maskia raottaa ja napata päälle?"
Päävirtakytkin maajohtoon "ehdottomasti KYLLÄ"
Kannattaa laittaa mahdollisimman helppo käyttöiseksi, ei sitä muuten tule käytettyä... (esim. maskin takana poissa silmistä ja varsinkin talvella maskin kehysten jäätyessä jää käyttämättä )
Laadukas kytkin sivupellissä kahva näkyvissä varsinkin oikealla on heti käytettävissä ohikulkiessa...
Eikös se tuohon maajohtoon laiteta? pitäsköhän se laittaa ihan tuonne maskin alle suojaan?
Ei kai tuo nyt niin hankala ole maskia raottaa ja napata päälle?"
Päävirtakytkin maajohtoon "ehdottomasti KYLLÄ"
Kannattaa laittaa mahdollisimman helppo käyttöiseksi, ei sitä muuten tule käytettyä... (esim. maskin takana poissa silmistä ja varsinkin talvella maskin kehysten jäätyessä jää käyttämättä )
Laadukas kytkin sivupellissä kahva näkyvissä varsinkin oikealla on heti käytettävissä ohikulkiessa...
-
- Viestit: 6518
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
itse kytkin pellin sisäpuolelle ja reiästä vaan kahva näkyviin kylkipeltiin.. laadukas katkaisija missä kumi suojus niin hyvä tulee.. tuo moottori on varmasti ollut pissapoika.. säiliö ja muut jo ilmeisesti karsiutuneet matkalle..
-
- Viestit: 2082
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Jos laittaa päävirtakytkimen maskin taakse, samalla vaivalla varmaan sitten avaa akunkengänkin.
Kuuluuko tuohon oikeasti normaali jarruneste? Esmes 390 käytetään normaalin jarrunesteen sijaan mineraaliöljypohjaista nestettä. Jarrunesteen hyvät kuumankesto-ominaisuudet on turhia öljykylpyisten jarrujen kanssa. Neste vuotaa myös vaihteistoöljyjen sekaan, jos vuotaa työsylintereistä. Lisäksi pehmittää tiivisteet, jos ne on tarkoitettu öljylle. Mutta jos ohjekirjassa on DOT-4 niin sitten tietysti.
Kuuluuko tuohon oikeasti normaali jarruneste? Esmes 390 käytetään normaalin jarrunesteen sijaan mineraaliöljypohjaista nestettä. Jarrunesteen hyvät kuumankesto-ominaisuudet on turhia öljykylpyisten jarrujen kanssa. Neste vuotaa myös vaihteistoöljyjen sekaan, jos vuotaa työsylintereistä. Lisäksi pehmittää tiivisteet, jos ne on tarkoitettu öljylle. Mutta jos ohjekirjassa on DOT-4 niin sitten tietysti.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: Pe Maalis 04, 2011 7:53 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Jarrunesteeksi DOT 3 ja 4 käyvät hyvin ja tarvittaessa käyttää sekaisinkin. Jarrusylinterit ovat vaihteiston ulkopuolella, joten em. sekoittumis vaaraa ei ole.
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: To Syys 22, 2011 10:55 am
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Minulta löytyy MF 590:n ohjekirja + räjäytyskuvat. Varmaan paljon samoja juttuja ku 690:ssäkin Jos tarviit ni voin myydä..
David Brown 990 selectamatic -66
Land rover defender 110 -07
Land rover 110 V8 -87
Tunturi Pappa -85
Land rover defender 110 -07
Land rover 110 V8 -87
Tunturi Pappa -85
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Päävirtakytkimen käytön pitää olla helppoa. Ja kytkimen pitäisi olla helposti saavutettavissa.
Etenkin etukuormain traktoreissa päävirtakytkimelle on hankala löytää hyvää paikkaa.
Miulla on etukuormaajalla varustetussa Massikassa, päävirtakytkin startin vieressä. Eli kopista
poistuessa ja päävirtakytkimelle mennessä pitää ottaa pari askelta.
Etenkin etukuormain traktoreissa päävirtakytkimelle on hankala löytää hyvää paikkaa.
Miulla on etukuormaajalla varustetussa Massikassa, päävirtakytkin startin vieressä. Eli kopista
poistuessa ja päävirtakytkimelle mennessä pitää ottaa pari askelta.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Kiitos, mutta taidan hankkia ihan alkuperäisen 690 manuaalin.salonen kirjoitti:Minulta löytyy MF 590:n ohjekirja + räjäytyskuvat. Varmaan paljon samoja juttuja ku 690:ssäkin Jos tarviit ni voin myydä..
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Noniin tämäpä unohtui. Ei kenelläkään tietoa tuosta öljyn sopivuudesta?Machist kirjoitti:no tätä täytyy vielä tänään kysäistä kun käyn osia hakemassa.Maa-Anssi kirjoitti:Pyörien navat (tätä olisi hyllyssä):
http://www.motonet.fi/fi/tuote/598091/M ... 90-GL-5-1l
Onkohan sopivia?
Muuten ok valintoja mut etuperä ei tarvii GL-5 luokitusta. Tuo universal käy myös sinne, toki jäykempikin käy. Joskus kuulin, ehkä huhupuhetta mutta että paikkaan johon gl-4 riittää, ei pitäisi vitosta laittaa? Syytä en tiedä, korjatkaa?
Sattui olemaan Jeepin huollon jäljiltä tuota automaattilaatikkoöljyä ja peräaöljyä (juurikin tuo GL-5 80w-90) hyllyssä useampi purkki, niin voisi nekin hyödyntää.
Itseasiassa kun nyt tarkemmin katsoin niin tuo johto onkin letkuitse kytkin pellin sisäpuolelle ja reiästä vaan kahva näkyviin kylkipeltiin.. laadukas katkaisija missä kumi suojus niin hyvä tulee.. tuo moottori on varmasti ollut pissapoika.. säiliö ja muut jo ilmeisesti karsiutuneet matkalle..
Eli kyllä se pissapojan moottori on. Tuohon voisikkin viritellä Pajerosta ylijääneen mootoorin + säiliön.
Jos vaan jostain tuon johdot löytyisi??
Kyllä vaimo on tyytyväinen kun uusi ostos on heti palasina
Harmi kun en ottanut kuvaa ennen puhdistusta.. reilu 10l oli öljyistä hiekkaa ja muhjua akun alla.
Pesin kennotkin liuottimella, niin voisi ilma kulkea jopa läpi.
Akkupelti.. Tänään tai huomenna saadaan toivottavasti kuvaa uudesta tekeleestä:
Viimeksi muokannut Machist, To Huhti 27, 2017 10:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1748
- Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Ja tuo akun alle tuleva levy kannattaa tehdä paksusta pellistä, tai jopa levystä.
Ja maalaa uusi levy hyvin.
Poraa uuteen levyyn riittävästi reikiä "akun kiinnityspulteille". Silloin erikokoisen
akun kiinnitys onnistuu ilman porakonetta.
Ja maalaa uusi levy hyvin.
Poraa uuteen levyyn riittävästi reikiä "akun kiinnityspulteille". Silloin erikokoisen
akun kiinnitys onnistuu ilman porakonetta.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tällanen siitä tuli.. Piti tehdä palasista kun ei sopivaa peltiä ole ja käsin joutus taivuttelemaa.
Porasin useamman reiän ja hitsasin mutterit alle.
Räjäytyskuvien perusteella tuosta kun lähtee purkamaan, niin pääsee lämmityslaitteen moottoriin käsiksi?
Eli kuva on kopin katolta luukun alta:
Lisävalojen johdot on jotenkin sekaisin ja ne olikin katkaisimesta valmiiksi irti.
Täytyy selvitellä niitä, mutta taitaa koko kopin sisäverhoilun katosta purattaa, että pääsee käsiksi niihin??
Uusittiin myös startille menevä johto + muutamia muita anturin yms johtoja. Maadoitukset oli useammassakin kohdassa huonot.
Ajovaloille hommaan Bilteman johtosarjan + releet. Lisävaloille pitäisi kai samaa myös harkita?
Porasin useamman reiän ja hitsasin mutterit alle.
Räjäytyskuvien perusteella tuosta kun lähtee purkamaan, niin pääsee lämmityslaitteen moottoriin käsiksi?
Eli kuva on kopin katolta luukun alta:
Lisävalojen johdot on jotenkin sekaisin ja ne olikin katkaisimesta valmiiksi irti.
Täytyy selvitellä niitä, mutta taitaa koko kopin sisäverhoilun katosta purattaa, että pääsee käsiksi niihin??
Uusittiin myös startille menevä johto + muutamia muita anturin yms johtoja. Maadoitukset oli useammassakin kohdassa huonot.
Ajovaloille hommaan Bilteman johtosarjan + releet. Lisävaloille pitäisi kai samaa myös harkita?
Viimeksi muokannut Machist, To Huhti 27, 2017 10:25 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke Loka 21, 2015 10:41 pm
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Korjaamokäsikirjan mukaan etunapoihin ja etuperään api gl-3 tai 4.
- Machist
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Tällaista suositteli huolto:
Moottoriin ja voimansiirtoon käy hyvin universaali tai vastaava.
Moottori noin 8l
Voimansiirto noin 40l
Taka ja etunapoihin 80w-90 GL5.
Takanapa noin 3l
etunapa noin 1,5l
Etuperä 80w-90 GL5 tai jos haluu syyntettisen niin 75w-90 GL5.
Toki toimii myös universaalilla.
tilavuus noin 11l.
Tuli taas jotain pientä yritettyä..
sivupelti oli rutussa ja yksi korvakko poikki. Oikaistu, korvakko hitsattu ja maalattukin nyt, vaikka kuvassa on ilman maalia.
Etusäleikön väkäset oli poikki, joten tekasin uudet.. kyllä ne kiinni pysyy, vaikka hitsaukset onkin melkoista räkimistä.
Ilmanputsarin putki oli revennyt irti ja sitä oli ilmeisesti hitsattu puikolla joskus.
Katotaan kestääkö nuo meikäläisen räkimiset tuossa miten pitkään
Kyllä se siitä siistiytyy.. kohta pääsee kasaamaan.
Lauantaina täytyy selvitellä nuo sähköt loppuun ja vaihtaa öljyt, jos lähtee asennusten jälkeen vielä käyntiin.
Pakoputkeksi meinasin vaihtaa rosteriputken, kun sellaisen vain käsiini saan, eli en tuota vanhaa jaksa alkaa korjaamaan.
Moottoriin ja voimansiirtoon käy hyvin universaali tai vastaava.
Moottori noin 8l
Voimansiirto noin 40l
Taka ja etunapoihin 80w-90 GL5.
Takanapa noin 3l
etunapa noin 1,5l
Etuperä 80w-90 GL5 tai jos haluu syyntettisen niin 75w-90 GL5.
Toki toimii myös universaalilla.
tilavuus noin 11l.
Tuli taas jotain pientä yritettyä..
sivupelti oli rutussa ja yksi korvakko poikki. Oikaistu, korvakko hitsattu ja maalattukin nyt, vaikka kuvassa on ilman maalia.
Etusäleikön väkäset oli poikki, joten tekasin uudet.. kyllä ne kiinni pysyy, vaikka hitsaukset onkin melkoista räkimistä.
Ilmanputsarin putki oli revennyt irti ja sitä oli ilmeisesti hitsattu puikolla joskus.
Katotaan kestääkö nuo meikäläisen räkimiset tuossa miten pitkään
Kyllä se siitä siistiytyy.. kohta pääsee kasaamaan.
Lauantaina täytyy selvitellä nuo sähköt loppuun ja vaihtaa öljyt, jos lähtee asennusten jälkeen vielä käyntiin.
Pakoputkeksi meinasin vaihtaa rosteriputken, kun sellaisen vain käsiini saan, eli en tuota vanhaa jaksa alkaa korjaamaan.
Viimeksi muokannut Machist, To Huhti 27, 2017 10:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 7533
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua
Ei maksa IKHlla montaa kymppiä alkuperäisen näköinenkään ja pärjäät sillä vuosia, jopa kymmeniä. Oikeaa alkuperäistä tuskin saa mistään.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Joope ja 78 vierailijaa