MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Onko hydrauliikan imusihti ns kertakäyttötavaraa vai puhdistettavaa mallia?

Koneeseen katotaan jotain 10w-30, mitä esim IKH tarjoaa..
Täytyy kysellä sieltä noita muitankin öljyjä.
Maa-Anssi
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2016 12:58 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Maa-Anssi »

Machist kirjoitti:Onko hydrauliikan imusihti ns kertakäyttötavaraa vai puhdistettavaa mallia?

Koneeseen katotaan jotain 10w-30, mitä esim IKH tarjoaa..
Täytyy kysellä sieltä noita muitankin öljyjä.
Puhdistettava se on. Varaa uusi tiiviste siihen kolmioluukkuun jos kun sen avaat joskus.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Maa-Anssi kirjoitti:
Machist kirjoitti:Onko hydrauliikan imusihti ns kertakäyttötavaraa vai puhdistettavaa mallia?

Koneeseen katotaan jotain 10w-30, mitä esim IKH tarjoaa..
Täytyy kysellä sieltä noita muitankin öljyjä.
Puhdistettava se on. Varaa uusi tiiviste siihen kolmioluukkuun jos kun sen avaat joskus.
Varmaan siinä vaiheessa kun laitan uudet öljyt.
Jos nyt ekana tuon moottorin puolen kävisi läpi :)
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Sitten mennään jo hieman pidemmälle ajatusten kanssa..
Eli koppiin pitäisi saada uusi maalipinta, niin olisikko se helpointa ottaa kokonaan irti ja käyttää soodapuhalluksessa ja maalissa?
Saa nyt nähdä onko kesällä aikaa tehdä tuota, mutta jotain sille maali (ruostepinnalle) täytyy tehdä, että ei ala mennä ruoste läpi asti pellistä.
birchbay
Viestit: 401
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 5:17 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja birchbay »

Machist kirjoitti:Sitten mennään jo hieman pidemmälle ajatusten kanssa..
Eli koppiin pitäisi saada uusi maalipinta, niin olisikko se helpointa ottaa kokonaan irti ja käyttää soodapuhalluksessa ja maalissa?
Saa nyt nähdä onko kesällä aikaa tehdä tuota, mutta jotain sille maali (ruostepinnalle) täytyy tehdä, että ei ala mennä ruoste läpi asti pellistä.
Jos se koppi ruosteessa on niin ei auta sooda, hiekkapuhallus ja kunnon pohja- ja pintamaalit...
Valmet 361D I -62
Valmet 405 -86
Valmet 865 -97
Volvo BM LM640 -70
Ferguson TEA -55
Minit -64, -77 & -78
Ford Ranger -15
Ford Escort RS2000 4x4
Kuva
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

birchbay kirjoitti:
Machist kirjoitti:Sitten mennään jo hieman pidemmälle ajatusten kanssa..
Eli koppiin pitäisi saada uusi maalipinta, niin olisikko se helpointa ottaa kokonaan irti ja käyttää soodapuhalluksessa ja maalissa?
Saa nyt nähdä onko kesällä aikaa tehdä tuota, mutta jotain sille maali (ruostepinnalle) täytyy tehdä, että ei ala mennä ruoste läpi asti pellistä.
Jos se koppi ruosteessa on niin ei auta sooda, hiekkapuhallus ja kunnon pohja- ja pintamaalit...
Ok, mutta purettava se varmaan on irti?
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Traktorin ohjaamon irroitus on melkoinen homma. Eli käy kysymässä puhaltajalta
voisiko ohjaamon puhaltaa paikoillaan.

Traktorinohjaamoita ei oo valitettavasti ruostesuojattu uutena. Eli vanhoissa traktoreissa
ohjaamot ovat yleensä umpiruosteessa.

Millaisen remontin meinasit tehdä Massikan kopille?

Soodapuhalluksella saat kopin irti ulkopinnoilla olevan maalin ja ruosteen. En tiedä
miten sooda pystyy paksuihin ruostekerroksiin, joita löytyy ohjaamon lattialta ym.

Hyvin tehdyssä ohjaamon ruostevaurio korjauksessa joudut aukomaan ohjaamon
jäykistekoteloita ja katkomaan puhki ruostuneita runkopalkkeja. Ja korjaamaan ne
hitsaamalla ne ennen kunnollista maalikerrosta ja massausta.

Joudut siis purkamaan kopin alaosan verhoilun ja lasit, kopinlattian ja koteloiden puhal-
lusta ja korjaushitsausta varten.
MTI
Viestit: 360
Liittynyt: To Loka 03, 2013 4:52 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MTI »

pice kirjoitti:
MTI kirjoitti: Engelsmanni se kuitenkin on.
Vanhan mallin sulakkeet, onko se putkisulake nimeltään. Siinä keskellä kojelautaa.
Ainakin meikäläisellä MF675:n tyyppikilvessä sanotaan valmistusmaaksi Ranska.
Kuva
Timukka
Viestit: 3110
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 8:15 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Timukka »

:D laitahan kuvia näkösälle massikasta ja muutenkin remontin edetessä.
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MOP »

Ei sitä nyt ennen siirtoajoa tarvitse uuden veroiseksi entisöidä. Toin ajamalla Orimattilasta tänne Toivakkaan 185n verkun, joka oli melkoinen romu. Esim. ohjaus tehosti pyöristä rattiin päin, eikä päinvastoin, kun olisi pitänyt. Ei ladannut yhtään. Pelkän akun voimalla tultiin. Tosin tieliikenne varusteet oli kunnossa. Ja oli mulla saattojoukko. Pari kaveria ja pakettiauto. Polttoainetta annettiin yhdelle mersumiehelle, jolta se oli meljein loppu. Polttoöljyä. Ja Koskenpäältä 165n, joka tosin oli aika hyvässä kunnossa. Viitasaarelta 390n, joka myös oli ehjä. Aina täällä silloin tällöin kerrotaan melko seikkailurikkaista siirtoajoista. Paina vaan kuraa putkeen. Ja yks 690 tuotiin Nurmeksesta Pettääveille. Seikkailu oli sekin. Hukkui matkalla sekä verku, että kuormuri. Löytyi muutaman päivän perästä. Ja lopuksi kaikki hyvin.
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

MOP kirjoitti:Ei sitä nyt ennen siirtoajoa tarvitse uuden veroiseksi entisöidä. Toin ajamalla Orimattilasta tänne Toivakkaan 185n verkun, joka oli melkoinen romu. Esim. ohjaus tehosti pyöristä rattiin päin, eikä päinvastoin, kun olisi pitänyt. Ei ladannut yhtään. Pelkän akun voimalla tultiin. Tosin tieliikenne varusteet oli kunnossa. Ja oli mulla saattojoukko. Pari kaveria ja pakettiauto. Polttoainetta annettiin yhdelle mersumiehelle, jolta se oli meljein loppu. Polttoöljyä. Ja Koskenpäältä 165n, joka tosin oli aika hyvässä kunnossa. Viitasaarelta 390n, joka myös oli ehjä. Aina täällä silloin tällöin kerrotaan melko seikkailurikkaista siirtoajoista. Paina vaan kuraa putkeen. Ja yks 690 tuotiin Nurmeksesta Pettääveille. Seikkailu oli sekin. Hukkui matkalla sekä verku, että kuormuri. Löytyi muutaman päivän perästä. Ja lopuksi kaikki hyvin.
Noita tarinoita voisit selostaa tarkemminkin, mukavaa lueskella muiden seikkailuista.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ajomies kirjoitti:
MOP kirjoitti:Ei sitä nyt ennen siirtoajoa tarvitse uuden veroiseksi entisöidä. Toin ajamalla Orimattilasta tänne Toivakkaan 185n verkun, joka oli melkoinen romu. Esim. ohjaus tehosti pyöristä rattiin päin, eikä päinvastoin, kun olisi pitänyt. Ei ladannut yhtään. Pelkän akun voimalla tultiin. Tosin tieliikenne varusteet oli kunnossa. Ja oli mulla saattojoukko. Pari kaveria ja pakettiauto. Polttoainetta annettiin yhdelle mersumiehelle, jolta se oli meljein loppu. Polttoöljyä. Ja Koskenpäältä 165n, joka tosin oli aika hyvässä kunnossa. Viitasaarelta 390n, joka myös oli ehjä. Aina täällä silloin tällöin kerrotaan melko seikkailurikkaista siirtoajoista. Paina vaan kuraa putkeen. Ja yks 690 tuotiin Nurmeksesta Pettääveille. Seikkailu oli sekin. Hukkui matkalla sekä verku, että kuormuri. Löytyi muutaman päivän perästä. Ja lopuksi kaikki hyvin.
Noita tarinoita voisit selostaa tarkemminkin, mukavaa lueskella muiden seikkailuista.
Joku uudemmanpuoleinen Jontikka tuotiin ajamalla kotiin, tai yritettiin.....tuloksena 7000 e lasku vaihteistoremontista.
Yksityiskohdista ei kuitenkaan mulla ole tarkempaa tietoa, joten ei siitä sen enempää.
Aika monta vehjettä on kuitenkin menestyksellisesti kotiin ajamalla saatu.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Noniin.. tänään aamulla kurvattiin paikalle ja aloitetiin hommat tarkistamalla öljyt.
Moottoriin ja takaperään piti hieman lisätä, mutta muuten kaikki ok.

Kippasin 30l polttoainetta tankkiin ja tutkittiin puhallin, joka oli kyllä mykkä.
Vilkut ja äärivalot toimi, mutta ajovalot ei (katkaisija rikki?) virittelemällä saatiin ne palamaan.
Pyyhkijä pelasi jopa :mrgreen:

Sitten ne muodollisuudet ja päästiin tarttailemaan.

Käyntiinkin lähti vaikka akku on huono.

5h Kajaanin kupeelta köröteltiin tänne Juukaan. Matkalla ei ongelmia ja kävin vain Valtimolla tankaamassa.

Vikoja mitä nyt huomattu:
- Oikean puolen jarru ei ota yhtään
- Lämpömittari on punaisella jatkuvasti, vaikka kone ei lämmennyt normaalia enemmän
- ne sähköt hieman sekaisin + puhallin ei toiminut (tarkeni silti hyvin)
- ajovalot ei toimi nyt ihan virallisesta katkaisijasta.

Ainakin toinen takanapa vuotaa hieman kun öljyt lämpesi kunnolla. kotipihassa oli hetken parkissa, niin merkkasi vanteelle.
Eipä ole varmaan näin paljoa ajettu tällä viimeiseen 5 vuoteen.

Eli pieniä tiedossa olevia juttuja lukuunottamatta tuntus ihan soiva peli olevan.

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Machist, To Huhti 27, 2017 10:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MOP »

Olisiko tuo ollut karjatilalla. AIV-rehunteko syö koneen maaleja, erityisesti kopin. Laita korsteenin päähän läppä sovinnolla. Ennen koneremonttia. Se on ihan harasoo-traktori, onneksi olkoon vaan.
Timukka
Viestit: 3110
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 8:15 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Hyvä että raktorin haku onnistui. Kyllähän tuosta varmasti hyvä käyttökone tulee.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

MOP kirjoitti: Laita korsteenin päähän läppä sovinnolla. Ennen koneremonttia. Se on ihan harasoo-traktori, onneksi olkoon vaan.
Käyrä on ihan hyvä putken päähän, ei mitään helisevää läppää joka jossin välissä kuitenkin lakkaa toimimasta.

Ja onnea hankinnalle!
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Tarkista ja tarvittaessa korjaa tai säädä se toimimaton jarru. Se on käytössä
vaarallinen.

Metsäajossa pakoputkenläppä voi tarttua kiinni oksiin.
Mie särjin Massikan pakosarjan, kun pakoputken läppä tarttui auratessa tien yli
taipuneeseen koivuun. Eli pakoputkessa käyrä on läppää parempi.

Tuon ikäisen traktorin sähköissä on yleensä jotain vikaa. Valoissa kannatta tarkistaa
ensimmäisenä johtojen liittimet.
Lämpömittarissa runkoon tapaava johto tai rikki oleva anturi pistää lämpömittarin
näyttämään punaista.
Ja lämmityslaitteen moottorin hiilet tai laakerit voivat olla kuluneet loppuun.

Tuo koppi kannattaa maalata, ja punaisen värin saa varmaan kuntoon hiomavahalla.

Traktorissa näkyy olevan nostolaitteen apusylinterit.
Mutta onko vasemman takapyörän navan pulttikehälle tehty jotain, vai onko kuvassa
näkyvä ruskea ruostetta?
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tänään aloitin ihan sillä että pesin koko rakkineen painepesurilla ja liuottimella.
Oli pulun p*skaa ja ne 5 vuoden pölyt päällä..

Sehän alkoi heti näyttää paremmalle pesun jälkeen.

Isäntä halusi heti tutkimaan:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Traktori on ollut reilun 10v peltotöissä ja sitä ennenkin ollut ilmeisesti ihan samoissa hommissa.
Vanteessa on ainakin ruostetta, ei kai tuossa mitään ihmeellistä muuten ole?

Valot kannattaisi varmaan laittaa releen taakse? Olisikko Bilteman valojohto/relesarja sopiva?
Sakko tuohon tehokkaampia polttimoita? (bilteman sarja on H4 kannalle)

Pakoputkeen voisi liimata mikillä mutkan kiinni ja tuo pönttä vuotaa ylälaidasta, joten se on hitsattava ympärinsä.
Sähköjä täytyy tutkia kun kerkiää.. ei kovin pahoja kötöstyksiä kyllä ole vielä silmään sattunut.
Traktorissa näkyy olevan nostolaitteen apusylinterit.
Osaatko kertoa näistä lisää?

Työntövarsi uupuu.. Millasenhan hommaisi?

Täytyy ensi viikolla hakea suodattimet ja vaihdella öljyjä. sitten pääseekin kohta ekalle työmaalle tämä traktori :)

EDIT:

Valmistusmaa Ranska! kun siitäkin oli puhetta.

Olisikko missään kaaviota, missä näkyy
- sulakkeet mittaristossa olevat + kopin katossa. Pitäisi tietää oikeat sulakekoot.
- Vaihteistokaaviot
- öljymäärät ja mitä öljyä minnekkin.

Ohjekirja on kuulemma hyvässä tallessa, eli ei ole löytnyt. lähettää jos ja kun löytyy.
Viimeksi muokannut Machist, To Huhti 27, 2017 10:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MFV8
Viestit: 938
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja MFV8 »

Machist kirjoitti:
Kuva
Tuosta nostolaitteen hallinnasta, kuvassa sulla on vivut silleen kuin niitä käytetään kyntäessä ym. muokkaustöissä jotka vaatii vetovastustunnustelun käyttöä. Normaalihommissa missä ei tarvita vetovastustunnustelua tuo ulompi vipu pidetään taka-asennossa ja nostolaitetta käytetään vain tuolla sisemmällä vivulla. Sisemmän säätökaaren keskiosassa on jatkuva pumppaus-asento jolloin vetovarret nousee ihan ylös ja pumppu työntää painetta varoventtiiliä vasten, vipua ei siis saa jättää siihen asentoo pitkäksi aikaa, vain silloin kun vetokoukku pitää avata lukituksesta tai nostaa lukkoon. Siinä säätökaarella on säädettävä stoppari, joka pitää olla säädetty oikeaan kohtaan eli estämään nostolaitetta nousemasta liian ylös normaalikäytössä. Kuvassa näyttäisi että stoppari on liian edessä mutta se toki riippuu vivuston säädöistä, kokeilemalla selviää.

Tuo pienempi vipu lokasuojan reunassa on sitä varten että sillä saa nostolaitepumpun tuoton yhdistettyä ulkopuolisen hydrauliikan käyttöön, vipu vain yläasentoon muuta ei tarvitse tehdä. Silloin ei vaan sitten nostolaite toimi.
Machist kirjoitti: Työntövarsi uupuu.. Millasenhan hommaisi?
Pääasia että hommaat riittävän pitkän, nämä vanhemmat Massikat vaatii normaalia pitemmän työntövarren.

Machist kirjoitti: EDIT:

Valmistusmaa Ranska! kun siitäkin oli puhetta.
Suurin osa 600-sarjasta on tehty Ranskassa, Englannissa näitä on tehty vain pieni määrä.
Arska67
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2011 7:53 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Arska67 »

Sulakkeena 8A (10A) "puikula-sulakkeet" Varoitusvilkussa( nro:10) 16A ja katossa lämmittimen puhallin (nro:1) 16A
Ohjekirja kannattaa hankkia, siitä ilmenee monta "mielenkiintoista asiaa" (esim. suosittaa sulakkeiksi 20A ) :roll:
Yksi mahdollinen/tod.näk. syy ajovalovian syy on maskissa oleva liitin, jos ajovalot eivät toimi mutta parkit pelaa lokareissa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa