MF 690 huoltoa ja fiksailua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei välttämättä kannata tehdä mitään, jos öljynkulutus järkevissä rajoissa. Huohotus on perkinssin ominaisuus joten siitäkään ei kannata olla huolissaan, ellei huohotusputkesta tule suuremmissa määrin öljyä.
Andy
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2018 12:43 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kannattaisi ehkä katsoa että onko männän renkaita poikki. Yhdestä kolmosperkinssistä loppui huohotus ja öljyn kulutus männänrenkaat vaihtamalla, huohotti ja kulutti öljyä aika reippaasti vaikka ei ollut kuin yksi puristus rengas poikki.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Andy kirjoitti: To Helmi 27, 2020 2:40 pm Kannattaisi ehkä katsoa että onko männän renkaita poikki. Yhdestä kolmosperkinssistä loppui huohotus ja öljyn kulutus männänrenkaat vaihtamalla, huohotti ja kulutti öljyä aika reippaasti vaikka ei ollut kuin yksi puristus rengas poikki.
Samalla hoonaisi putket, kun kiillottuneetkin ne on.
Täytyy kesällä miettiä tätä.

Huohottimeen pitäs joku keräysastia laitaa, niin näkisi miten paljon sieltä roiskii öljyä.
Paikallaan ollessa tulee tippa tai pari.
Andy
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2018 12:43 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Andy »

Machist kirjoitti: To Helmi 27, 2020 8:03 pm
Andy kirjoitti: To Helmi 27, 2020 2:40 pm Kannattaisi ehkä katsoa että onko männän renkaita poikki. Yhdestä kolmosperkinssistä loppui huohotus ja öljyn kulutus männänrenkaat vaihtamalla, huohotti ja kulutti öljyä aika reippaasti vaikka ei ollut kuin yksi puristus rengas poikki.
Samalla hoonaisi putket, kun kiillottuneetkin ne on.
Täytyy kesällä miettiä tätä.
Öljypohja jos irtoaa kohtuudella, niin voisi olla ihan kannattava homma. Kannen irroitus onkin jo tuttu juttu. Ja kk-laakerit kun vaihtaa samalla niin menee vielä pitkään.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Öljypohja jos irtoaa kohtuudella, niin voisi olla ihan kannattava homma. Kannen irroitus onkin jo tuttu juttu. Ja kk-laakerit kun vaihtaa samalla niin menee vielä pitkään.
Ei kai se kovinkaan iso temppu ole.
Meneehän siihen useampi päivä tai meikäläisen tahdilla viikkoja.
Nykyään ei vaan montaakaan päivää pärjää ilman traktoria ja etenkin jos tulee lämmin kesä, niin vettä ajettava 2 x päivässä.

Ajatus olisi hankkia etukuormaajalla varustettu traktori kaveriksi, niin sitten voisi rauhassa tuon purkaa ja tutkia.
Ei ole kuin rahasta kiinni ja ei nyt millään lotossa nuo numerot satu :mrgreen:
Andy
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2018 12:43 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Andy »

Machist kirjoitti: Pe Helmi 28, 2020 8:25 am
Öljypohja jos irtoaa kohtuudella, niin voisi olla ihan kannattava homma. Kannen irroitus onkin jo tuttu juttu. Ja kk-laakerit kun vaihtaa samalla niin menee vielä pitkään.

Ei ole kuin rahasta kiinni ja ei nyt millään lotossa nuo numerot satu :mrgreen:
Tämähän se näitä "harrastuksia" haittaa :mrgreen:
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Öljyn kulutuskin on nyt normaalia, joten olisikko ollut kyse ohentuneesta öljystä vain. :roll:
Puita ajelin juontokouralla ja linkoamassa käynyt kerran tai pari. Ei ole kuin jonkun millin laskenut öljytaso tikussa. Noin se on tehnyt ostohetkestä asti.
Andy
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2018 12:43 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Andy »

Se voi olla että välillä kovempi ajokin tekee koneelle hyvää.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Nyt on taas uusia sijotuksia tehty :wink:

Työntövarresta keskustelua myös täällä: https://www.masinistit.com/keskustelupa ... =4&t=92151

Kuva

Onko tuohon kukaan keksinyt mitään keräysastiaa alle?
aina kun letkun irroittaa niin öljyä valuu ja kun sen tekee useasti päivässä se on joka paikka öljyssä :cry:

Kuva

Kyllä nyt kelpaa kun työntövarsi on hydraulinen

Kuva

Kuva

Sitten tänään saapui sixtekin paketti (https://www.hydrauliikkapumppu.fi)
Meinasin lisätä nyt tuon niin että työntövartta voi käyttää taka-ikkunan kautta.

Kuva

Katsotaan miten ja milloin rojekti etenee. :mrgreen:
-Masa-
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Machist kirjoitti: Pe Maalis 27, 2020 10:13 pm ..Onko tuohon kukaan keksinyt mitään keräysastiaa alle?
viewtopic.php?f=2&t=30328&p=1159274&hil ... e#p1159274
MF 4245 -98
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Miksihän tuohon IN puolelle menee kaksi letkua?
Noinen tulee tuolta kyljestä ja toinen tuosta päältä?

Kuva

Kuva

Meinasin siis jatkaa tuosta IN puolelle menevästä letkusta uudelle P40 venttiilille ja sieltä paine sarjanipalla takaisin tuohon alkuperäisen lohkon IN liittymään.
Sitten P40 venttililtä vedän paluun, mutta voiko sen laittaa alkuperäisen lohkon paluuseen T-haaralla?

Mihin tuota vapaa paluu venttiiliä tarvitsee hydrauliikkaliittimissä? senkinhän voisi paluulinjaksi hyödyntää?
Lynexi
Viestit: 391
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lynexi »

Toinen tulee suurtehopumpulta, toinen nostolaitepumpulta, silloin kun tuotot yhdistetty.
Lemmy
Viestit: 2078
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Näin. Machistin suunnitelma kuulostaa toimivalta, paluun voi laittaa T-llä toisen lohkon paluuletkuun. Vapaan paluun liitintä käytetään vaikkapa halkomakoneen kanssa, jossa oma venttiilipöytä ohjaamassa. Tai hydraulimoottorin kanssa.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Lemmy kirjoitti: Ma Maalis 30, 2020 6:54 pm Näin. Machistin suunnitelma kuulostaa toimivalta, paluun voi laittaa T-llä toisen lohkon paluuletkuun. Vapaan paluun liitintä käytetään vaikkapa halkomakoneen kanssa, jossa oma venttiilipöytä ohjaamassa. Tai hydraulimoottorin kanssa.
Ok, eli täytyy vaan keksiä minkä kokonen tuo venttiilipöytään tuleva letkun pää on.
Sitten siihen sopivaa liitintä/letkua ja paluupuolelle sama juttu.

Täytyy tuo vapaa paluu säilyttää.
Lemmy
Viestit: 2078
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Tuossa P40 taitaa olla 2 paineliitäntää, niin voi myös jättää yhdistyskappaleen pois ja laittaa letkut suoraan noihin, tietysti miten parhaiten sopii. Tuo on melko pieni pöytä, mutta yleensä kai yhdistetyllä tuotolla käytetään pienillä kierroksilla. Esim. maantieajossa kannattaa ottaa yhdistetty pois käytöstä, niin ei turhaan ahdista.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Päädyin siihen että käytin alkuperäisen T-kappaleen ja siitä jatkoin letkun uudelle lohkolle.
Oli tuo toinen paineliitäntä hieman hankalassa paikassa, eikä sopivan jyrkkää mutkaa siihen löytynyt.

IKH:lla teetätin letkut.
Kuva

Käytin tuon kallistuksen vivun rungon? vai mikä tuossa nyt olikaan, niin tuon lohkon kiinnityksen runkona.
Yksi neliöputken pätkä ja 4mm lootua pala.

Kuva

Kuva

Pienellä sovituksella se sinne mahtuu..

Kuva

Taivutin vipuja hieman,että sopii varmasti liikkumaan. Eteenpäin ei liikerata riittänyt alkuunkaan.
Jos olisi kallistanut lohkoa olisi pikaliitin osoittanut taivasta kohti. Vivut oli helppo ruuvata paikalleen ennen lohkon kiinnitystä.
Tässä toinen taivutettuna.

Kuva

Lyhyeksi käy työntövarren letkut.. Jäi nuo liitimet hieman aiottua kauemmas.
Pitäsköhän teettä pidemmät letkut vai muuttaisikko noiden pikaliittimien kiinnityksen?
Toisaalta nuo on vain työntövarren ja kallistuksen käyttöön.

Täytyy vielä joku kumi leikata tuohon reikään peitoksi, vivut on kätevästi käsillä ja ei tökötä liian ottavasti.
Ulkopuoleltakin onnistuu käyttää, kun ruuvasin pultit niihin vipujen toisiin paikkoihin. Ei tartte ikkunaa availla.

Kuva

Kuva

Onko joku keksinyt parempaa lukitusta takaikkunaan? siitä hajosi nuppi ja tahtoo aina nitkuttaa/kitistä kun on lukossa.
Hemmetin hankala avata yhdellä kädellä. :roll:
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tuossa vielä lähikuva tuosta ratkaisusta, miten ulkoapäin voi käyttää

Kuva
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Tänään eka öljynlisäys öljynvaihdon jälkeen.
34h tullut mittariin ja 1l meni öljyä.
Ferkku
Viestit: 5130
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Miten hoksasit tilata tuon kulman tuohon pikaliittimeen? Mulla just samanlaisen asennus ja ihmetys oli suuri kun pikaliittimet ei mahtunutkaan vierekkäin. Oli mulla ylimääräinen 90 kulma jolla sai, mutta vähän hölmösti kun toinen osoittaa suoraan alas.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: MF 690 huoltoa ja fiksailua

Viesti Kirjoittaja Machist »

Ferkku kirjoitti: Ti Huhti 14, 2020 8:49 pm Miten hoksasit tilata tuon kulman tuohon pikaliittimeen? Mulla just samanlaisen asennus ja ihmetys oli suuri kun pikaliittimet ei mahtunutkaan vierekkäin. Oli mulla ylimääräinen 90 kulma jolla sai, mutta vähän hölmösti kun toinen osoittaa suoraan alas.
Keskustelin Pauli Luodemaan kanssa sähköpostin välityksellä (https://www.hydrauliikkapumppu.fi)
Sain sieltä hyvät neuvot, mitä osia tarvitsee tuon toteutukseen. :)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 44 vierailijaa