Yard-man 18hv 46"
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 3:13 pm
- Viesti:
Yard-man 18hv 46"
Jos joku on tällaisen vehkeen omistanut,kaikenlainen tieto kiinnostaa.Mistä saa varaosia,hihnojen tyypit,hydroakselin öljynvaihto yms...Googlaamalla valmistenumero 14815-9 sain vuosimalliksi 1989.
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 8:21 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Meillä on moinen ollut uudesta asti. Tosin mitään hydraulista voimansiirtoa siinä ei ole, vaan mekaaninen 2+1 vaihteisto sekä variaattori, jossa 7 pykälää. Moottorina on Kohlerin 2-sylinterinen bokserimoottori. Kovin on ollut sitkeä vehje tuo, ajettu paljon ja edelleen toimii.
Jos tuo on sama laite, voin kaivaa hihnojen numeroita. Mitä tarvitset?
Jos tuo on sama laite, voin kaivaa hihnojen numeroita. Mitä tarvitset?
ARA AK 131C -80 :: Valmet 361D -63 :: Valmet 1102-4 -77 :: Fordson Major Diesel -55 :: Bedford EPR1C1T -71 :: Volvo F12 -82
Kuvia
Kuvia
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 3:13 pm
- Viesti:
No joo ei oo hydro...menee jo aika pahasti sekaisin kun yötä myöten asentaa Varmastikkin sama laite kun sullakin,mielenkiintoinen vehje..Lumilingot ja pelit.Oikeastaan kaikkien hihnojen numerot kiinnostaa,ei ole hajuakaan niistä,vetopuolella paikallaan jotain vääränlaisia hammashihnoja!!Olisin kyllä enemmän kun kiitollinen niistä tiedoista.oletko varaosat mistä hankkinut?
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 8:21 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Tuli pari vuotta sitten uusittua voimansiirron taaempi hihna, etummainen meni uusiksi joskus 15 vuotta sitten jo mutta on edelleen hyväkuntoinen. Taaempi kesti tosiaan yli 20 vuotta. Sain hyvää palvelua Mattilan koneliikkeeltä ja sitä kautta oikeat osat. Ainakin toinen voimansiirron hihnoista muistaakseni hammastettu, leikkurissa tavalliset.
Tällaisia muistiinpanoja löytyi:
MTD 800 series 2-speed garden tractors, 1996 and older
Taaempi hihna (variaattori-vaihteisto):
Alkup. numero 754-0360
Korvaava hihna: 753-0528
Ulkopuolinen pituus: 47.75 tuumaa
Leveys: 0.850 tuumaa
Pitäisi sopia myös hihna: 954-0362, 754-0362
MTD toinen numero: 265-812
Oregon numero: 75-118
Etummainen hihna (moottori-variaattori): mtd 754-0358, jonka
pituus on 54.5 tuumaa ja leveys 7/8 tuumaa
Sytytystulpat:
Champion RV15YC4
NGK BPR4FS-11
Öljynsuodattimena olen käyttänyt Opel C Kadett 1.2 suodatinta, muistaakseni tuumakierre.
Vaihteistohan on kestovoideltu ja tässä iässä rasvat lienee aika huonossa hapessa. Olen laittanut vaihdekepin juuresta tippakannulla öljyä, auttaa ainakin silloin jos keppiä ei tahdo saada takaisin vapaa-asentoon. Pitäisi jossain vaiheessa käyttää auki ja rasvata.
Leikkuupöydän ja hihnojen kiristimet laakeroin jossain vaiheessa, sai ihan laakeriliikkeestä. Bensapumppu vaihdettu sähköiseen, vanha jätettävä paikoilleen kylläkin. Ilmansuodatin löytyy pienkoneliikkeistä mallin mukaan. Kaasutin jäätyy kostealla kelillä kunnes moottori lämpenee.
Oisko näistä apuja?
Tällaisia muistiinpanoja löytyi:
MTD 800 series 2-speed garden tractors, 1996 and older
Taaempi hihna (variaattori-vaihteisto):
Alkup. numero 754-0360
Korvaava hihna: 753-0528
Ulkopuolinen pituus: 47.75 tuumaa
Leveys: 0.850 tuumaa
Pitäisi sopia myös hihna: 954-0362, 754-0362
MTD toinen numero: 265-812
Oregon numero: 75-118
Etummainen hihna (moottori-variaattori): mtd 754-0358, jonka
pituus on 54.5 tuumaa ja leveys 7/8 tuumaa
Sytytystulpat:
Champion RV15YC4
NGK BPR4FS-11
Öljynsuodattimena olen käyttänyt Opel C Kadett 1.2 suodatinta, muistaakseni tuumakierre.
Vaihteistohan on kestovoideltu ja tässä iässä rasvat lienee aika huonossa hapessa. Olen laittanut vaihdekepin juuresta tippakannulla öljyä, auttaa ainakin silloin jos keppiä ei tahdo saada takaisin vapaa-asentoon. Pitäisi jossain vaiheessa käyttää auki ja rasvata.
Leikkuupöydän ja hihnojen kiristimet laakeroin jossain vaiheessa, sai ihan laakeriliikkeestä. Bensapumppu vaihdettu sähköiseen, vanha jätettävä paikoilleen kylläkin. Ilmansuodatin löytyy pienkoneliikkeistä mallin mukaan. Kaasutin jäätyy kostealla kelillä kunnes moottori lämpenee.
Oisko näistä apuja?
ARA AK 131C -80 :: Valmet 361D -63 :: Valmet 1102-4 -77 :: Fordson Major Diesel -55 :: Bedford EPR1C1T -71 :: Volvo F12 -82
Kuvia
Kuvia
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 3:13 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 3:13 pm
- Viesti:
Re: Yard-man 18hv 46"
Löytysköhän tietoa terien hihnojen numeroista,erityisesti siitä mikä kulkee terien välillä,leikkuupöydän päällä.
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 8:21 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Re: Yard-man 18hv 46"
Tuota hihnaa ei omassa leikkurissa ole koskaan tarvinnut vaihtaa, mutta katsopa alla olevan linkin sivua. Sieltä näkee hihnaa klikkaamalla sen mitat sekä osanumeron, on useita 46 tuuman pöydän hihnoja listattuna. Listaus jatkuu kolmelle sivulle. Eiköhän se mittaamalla selviä.
http://www.mtdparts.com/equipment/mtdpa ... 1211679--1
http://www.mtdparts.com/equipment/mtdpa ... 1211679--1
ARA AK 131C -80 :: Valmet 361D -63 :: Valmet 1102-4 -77 :: Fordson Major Diesel -55 :: Bedford EPR1C1T -71 :: Volvo F12 -82
Kuvia
Kuvia
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 8:31 pm
- Viesti:
Re: Yard-man 18hv 46"
Terve YARD-MAN omistajat,
Varaosakirja 18hp 46" 1989 malliin löytyy löytyy (14815-9):
https://www.partstree.com/models/14815- ... actor-1989
MTD:n omilla sivuilla ei ole mitään tietoa vanhemmista koneista.
Itellä ollu kyseinen kone perheessä uudesta asti... Sitkeä kone, melko uutena oli jotain ongelmaa kaasarin kanssa.. piti käyttää huollossa.
Kauden 2020 alussa laitoin leikkuupöytään uudet laakerit joka karalle (yhteensä 6kpl 62042RS) ja uudet terät (742-0486) 1kpl + (742-0487) 2kpl. Laakereita ei ole kirjassa kun haluavat myydä uudet karat (717-0913) 1kpl ja (717-0912) 2kpl ... toki ne saa kokonaan uudet yht. 250 .. 300 euroon. Laakerien vaihto oli melko helppo homma vaikka tunteja menikin.. ehkä 4 ja laakerit oli joku 11 euroa kappale ... molemmissa päissä laakeri ja keskellä oli irto holkki.. onnistuin ensimmäisen prässäämään kupille.. mutta sain painettua takaisin suoraksi. Eli ensin karat puretaan kokonaan, koska välissä oleva pelli estää laakerin prässäämisen ulos. Kasauksessa ei kannata käyttää suurta momenttia sillä kaikki pultit ja mutterit on tässä vehkeessä mämmiä. Jos kierre korkkaa niin kaupasta vaan metrinen pultti tilalle.
Bensaletku vuoti heti tankin alta... se meni vaihtoon. Jos päästää bensan loppumaan niin pitää sahata aika kauan käyntiin.. samaten keväisin ensimmäinen startti vaatii paineilmaa tankkiin että bensa nousee kaasarille asti. Olisiko bensapumppu ehtoo puolella?
Leikkupöydän puhalluksessa huomasin vähäistä kulumista, mikä varmaan johtuu hyvästä ruostesuojauksesta ja paksusta pellistä. Pöydän pyöriin porasin Ø20mm reiät ja tein uudet Ø20mm akselit. Vanhat reiät oli kuluneet kartioksi. Uusi maali pintaan.. tässä tapauksessa sinkkijauhemaali pohjalle ja musta kiiltävä jauhemaali pintaan.. Saas nähdä missä kunnossa maali on muutaman vuoden kuluttua.
PTO sähkökytkimen (717-0949) kanssa olen takunnut nyt viime aikoina. Öljynvaihdossa propun putki ruuvautui irti moottorin kyljestä ja öljyä valui kytkimeen.. puhdistin aika hyvin purkamatta. Ruiskutin pari pulloa jarrujen puhdistus sprayta ja paineilmaa joka puolelta kitkapintojen väliin. Säädin kytkimen välyksen noin 0,4 mm (pienen mattoveitsen terä), mutta kytkin rupesi luistamaan ensimmäisen ajon aikana. Purkamisen jälkeen puhdistin thinnerillä molemmat kitkapinnat, niissä oli vielä likaa mikä ei ollut lähtenyt ensimmäisessä käsittelyssä. Joustavassa osassa oli kulunut ura kitkapintaan (varmasti vuosien saatossa), joka näytti aika olemattomalta. Tämän jälkeen kytkin takaisin paikalleen ja homma ei muuttunut.. luisti heti isommalla kuormalla. Seuraavaksi hioin pinnat santapaperilla eikä sekään parantanut pitoa. Seuraavaksi pitäisi mitata jännite, jonka luulen olevan riittävä, koska leikkurin akku on aina täynnä ja latauksen amppeerimittari näyttää lukemia aina käyntiin sahauksen jälkeen.
Kytkin oli helppo irrottaa moottorin akselilta, ei tarvinnut edes ulosvetäjää.. kytkimen paikalleen kiristysmomenttia en saanut mitattua kun olisi pitänyt hirttää moottori kiinni. Ammuin fiiliksellä pulttikoneella ruuvin kiinni, tietysti pikkuteholla.
Varaosakirja 18hp 46" 1989 malliin löytyy löytyy (14815-9):
https://www.partstree.com/models/14815- ... actor-1989
MTD:n omilla sivuilla ei ole mitään tietoa vanhemmista koneista.
Itellä ollu kyseinen kone perheessä uudesta asti... Sitkeä kone, melko uutena oli jotain ongelmaa kaasarin kanssa.. piti käyttää huollossa.
Kauden 2020 alussa laitoin leikkuupöytään uudet laakerit joka karalle (yhteensä 6kpl 62042RS) ja uudet terät (742-0486) 1kpl + (742-0487) 2kpl. Laakereita ei ole kirjassa kun haluavat myydä uudet karat (717-0913) 1kpl ja (717-0912) 2kpl ... toki ne saa kokonaan uudet yht. 250 .. 300 euroon. Laakerien vaihto oli melko helppo homma vaikka tunteja menikin.. ehkä 4 ja laakerit oli joku 11 euroa kappale ... molemmissa päissä laakeri ja keskellä oli irto holkki.. onnistuin ensimmäisen prässäämään kupille.. mutta sain painettua takaisin suoraksi. Eli ensin karat puretaan kokonaan, koska välissä oleva pelli estää laakerin prässäämisen ulos. Kasauksessa ei kannata käyttää suurta momenttia sillä kaikki pultit ja mutterit on tässä vehkeessä mämmiä. Jos kierre korkkaa niin kaupasta vaan metrinen pultti tilalle.
Bensaletku vuoti heti tankin alta... se meni vaihtoon. Jos päästää bensan loppumaan niin pitää sahata aika kauan käyntiin.. samaten keväisin ensimmäinen startti vaatii paineilmaa tankkiin että bensa nousee kaasarille asti. Olisiko bensapumppu ehtoo puolella?
Leikkupöydän puhalluksessa huomasin vähäistä kulumista, mikä varmaan johtuu hyvästä ruostesuojauksesta ja paksusta pellistä. Pöydän pyöriin porasin Ø20mm reiät ja tein uudet Ø20mm akselit. Vanhat reiät oli kuluneet kartioksi. Uusi maali pintaan.. tässä tapauksessa sinkkijauhemaali pohjalle ja musta kiiltävä jauhemaali pintaan.. Saas nähdä missä kunnossa maali on muutaman vuoden kuluttua.
PTO sähkökytkimen (717-0949) kanssa olen takunnut nyt viime aikoina. Öljynvaihdossa propun putki ruuvautui irti moottorin kyljestä ja öljyä valui kytkimeen.. puhdistin aika hyvin purkamatta. Ruiskutin pari pulloa jarrujen puhdistus sprayta ja paineilmaa joka puolelta kitkapintojen väliin. Säädin kytkimen välyksen noin 0,4 mm (pienen mattoveitsen terä), mutta kytkin rupesi luistamaan ensimmäisen ajon aikana. Purkamisen jälkeen puhdistin thinnerillä molemmat kitkapinnat, niissä oli vielä likaa mikä ei ollut lähtenyt ensimmäisessä käsittelyssä. Joustavassa osassa oli kulunut ura kitkapintaan (varmasti vuosien saatossa), joka näytti aika olemattomalta. Tämän jälkeen kytkin takaisin paikalleen ja homma ei muuttunut.. luisti heti isommalla kuormalla. Seuraavaksi hioin pinnat santapaperilla eikä sekään parantanut pitoa. Seuraavaksi pitäisi mitata jännite, jonka luulen olevan riittävä, koska leikkurin akku on aina täynnä ja latauksen amppeerimittari näyttää lukemia aina käyntiin sahauksen jälkeen.
Kytkin oli helppo irrottaa moottorin akselilta, ei tarvinnut edes ulosvetäjää.. kytkimen paikalleen kiristysmomenttia en saanut mitattua kun olisi pitänyt hirttää moottori kiinni. Ammuin fiiliksellä pulttikoneella ruuvin kiinni, tietysti pikkuteholla.
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
Re: Yard-man 18hv 46"
Usein noissa kytkimissä on isompi ilmarako. Eli isompi välys kytkimessä niin magneettikytkin pääsee lähemmäs jolloin sen teho kasvaa.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 8:31 pm
- Viesti:
Re: Yard-man 18hv 46"
Uusi kytkin laitettu kiinni tänä keväänä. Tilasin jenkkilästä, merkki ja malli kytkimelle on Xtreme Replacement Clutch For Cub Cadet - 717-0949. Leikkuupöytää ei kannata irrottaa kokonaan, riittää kun eturipustuksen "vetoripustuksen" irrottaa, niin kytkin mahtuu tuleen alas. Pulttikoneella uusi takaisin paikalle, älä kiristä hullun lujaan... mukana ohje maksimi momentille.
Tätä kytkintä (717-0949) (PTO) ei löytynyt euroopasta, muutamasta verkkokaupasta löytyi halvalla, mutta keräsivät vain kortin tiedot talteen turvalukuineen, onneksi ei tullut jälkiseuraamuksia.
Täältä siis suoraan valmistajalta: https://xtremeope.com/
Hinnan päälle (140 $) rahti UPS noin 100 taalaa ja ALV 30...40 euroa. Lopullinen hinta jossain 270 taalan nurkissa.
Koneen muita tietoja:
Moottori: Kohler Magnum MV18S. Spec. No. 58528 18hp. Valmistettu 1989 kun SERIAL NO. alkaa 19
Suodatin "Kohler oil filter" 52 050 02 , => MH 357 Öljyä tarvitaan 2 litraa suodattimen kanssa.
Eipä tässä muuta tällä kertaa.
Tätä kytkintä (717-0949) (PTO) ei löytynyt euroopasta, muutamasta verkkokaupasta löytyi halvalla, mutta keräsivät vain kortin tiedot talteen turvalukuineen, onneksi ei tullut jälkiseuraamuksia.
Täältä siis suoraan valmistajalta: https://xtremeope.com/
Hinnan päälle (140 $) rahti UPS noin 100 taalaa ja ALV 30...40 euroa. Lopullinen hinta jossain 270 taalan nurkissa.
Koneen muita tietoja:
Moottori: Kohler Magnum MV18S. Spec. No. 58528 18hp. Valmistettu 1989 kun SERIAL NO. alkaa 19
Suodatin "Kohler oil filter" 52 050 02 , => MH 357 Öljyä tarvitaan 2 litraa suodattimen kanssa.
Eipä tässä muuta tällä kertaa.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Syys 07, 2020 8:31 pm
- Viesti:
Re: Yard-man 18hv 46"
Tässä moottorin varaosakirja (Kohler MV18-58520 Engine)
https://www.ereplacementparts.com/kohle ... 14104.html
Tilasin ja vaihdoin uuden bensapumpun. Löytyi amazon.de numerolla 52 559 03-S
Kannattaa tarkastaa pelaako takaiskuventtiili (vastaventtiili) mikä on linjassa ennen bensa pumppua, vika saattaa olla siinä.
https://www.ereplacementparts.com/kohle ... 14104.html
Tilasin ja vaihdoin uuden bensapumpun. Löytyi amazon.de numerolla 52 559 03-S
Kannattaa tarkastaa pelaako takaiskuventtiili (vastaventtiili) mikä on linjassa ennen bensa pumppua, vika saattaa olla siinä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 44 vierailijaa